Uncategorized

رواية غزل الفصل الخامس عشر 15 بقلم ضحي خالد

 رواية غزل الفصل الخامس عشر 15 بقلم ضحي خالد
رواية غزل الفصل الخامس عشر 15 بقلم ضحي خالد

رواية غزل الفصل الخامس عشر 15 بقلم ضحي خالد

استيقظت من نومها بعد ليلة مليئ بالمشاعر الصادقه …قبلت جبينه ومسحت على شعره 
وكانه طلفها ….. قامت وارتدت عبائتها البيتى 
وربط شعرها ونزلت لتحضير الفطور لحبيب قلبها وشقيقته …..استقظت رقيه ونزلت وتظن أنهم مزالو نائيمن 
رقيه بابتسامه:صباح الخير
غزل : صباح النور 
رقيه:جيتو امتى 
غزل: مش فاكره بس أخرنا بره 
رقيه بغمز: روحتو فين 
غزل :………..
قصة عليها محدث 
رقيه : هححح اللهم جوز زى يونس 
بس من غير عصبيته وندفاعو 
غزل :لازم يكون في عيب محدش كامل بس عن نفسى انا بحبه وحبيت عيوبه 
رقيه بابتسامه: انا بحب علاقتكم اوى 
غزل بابتسامه: أن شاء الله ربنا هيرزقك بواحد يعوضك
رقيه بخجل: امين ….اه  لو كان قدملك معى من دخلنا مع بعض 
غزل : اهو اللى حصل منا مش هسيبك يابت 
رقيه : قلبى يا مزه 
نزل يونس عندما لم يجدها بجانبه 
يونس بابتسامه: صباح الخير على اميرات قلبى 
رقدوا نحوه غزل ورقيه واحنتضنو 
ضمهم يونس لهو بحب وقبل راس كل منهم 
ثم أردف بضحك: الله على وانا عامل زى الحج متولى وحريمه كده 
ضحكت غزل ورقيه عليه
رقيه: بس انت كده فاضل اثنين كمان 
يونس بضحك: مهم هيجو 
غزل بغيره: مين دول اللى جاين يا حبيبى ها مين دول سمعنى تانى 
يونس بضحك: الحقينى يا رقيه 
رقيه : ايوه يا خويا هتجيب مين بقا 
يونس: بياعه طول عمرك 
ثم أردف :هو انا اقدر ابص لحد غير ام رانيا 
رقيه بعدم فهم: مين ام رانيا دى 
غزل بغرور: انا طبعا 
اقترب يونس منها وقبل رأسها : حبيبى المغرور 
رقيه بخجل: احممم انا هنا 
غزل بخجل: يلا علشان الفطار 
تناول كل منهم الفطارو وصعد يونس لارتداء ملابسه للذهاب للشركه وصعدت وراهو غزل 
غزل وهى تلبسو جاكت البدله : على فكره بقا انت محكتليش عن سيف 
يونس وهو ياخبط على رأسه بخفه: اخ نسيت 
لما اجى لينا قعده مع بعض
غزل : متنساش 
يونس : حاضر 
وتركها ونزل إلى عمله ……………….
فى الشركه ….
اخرج كريم هاتفه وطلب رقم وليد 
وليد : ازيك يا كيمو 
كريم : الحمد لله بقولك يا وليد
وليد: قول 
كريم: مين اللى جابلك فديو حازم 
وليد: معرفش 
كريم: متعرفش ازاى 
وليد: فى حد دخل على بس معرفهوش قال ده تفريغ كاميرات مراقبه واللى بيثبت أن حازم هو السرق يونس بس ومشى من غير اى حاجه 
وطبعا ده شغلى وكان لازم اقبض عليه 
كريم : ماشى يا ليدو مع السلامه 
وليد: مع السلامه ………
كريم لنفسه : كنت عارف انها لعبه ومحدش هيلعب العبه دى غير حد عايز ياذى يونس 
ومش هكون سيف لا طبعا مهما بلغ حجم الزعل ميعملش كده اما مين 
دارين قاطعت افكاره: لا اله الا الله ده كان كويس 
نظر من حولو: بتكلمينى انا 
دارين : هو انت فاكرنى بكلم نفسى زيك 
كريم باحراج: انت شوفتينى 
دارين بضحك : اه 
كريم: أجرى على مكتبك بقا 
دارين : جرى ايه يا بابا هو انا قاعده على قلبك 
كريم : لا المعنى الحقيقي قاعده فى قلبى 
دارين بخجل وتوتر: ااا انا عندى شغل س سلام 
كريم بضحك : سلام قمر لما بتتكسف انت الذين …….
جاء يونس ودلف وراء حازم وكريم 
يونس : ها ياشباب عندنا ايه 
حازم باحراج : كان المفروض يكون عندنا صفقة بتاعت احم الملف اللى تسرق 
ابتسم يونس: اللى ضاع اسمو ضاع انا معنديش حراميه فى الشركه 
ثم أكمل بمزاح : دعونا ننسى صفقة الماضى ونعمل صفقه جديده 
ضحك الجميع 
يونس : ابعتو ايميل للشركه السعوديه ونبدأ شغل 
كريم: ماشى 
بدا العمل كريم وحازم ودارين 
بعد مرور ست ساعات من العمل المستمر 
دارين بتعب: صدعت 
كريم : انا فرهت اقسم بالله مقادر 
حازم : اجمد كده انا كنت بشتغل كل ده لوحدى
يونس : قولهم فرافير 
كريم : بس قومى يا دارين سبيهم مفحوتين 
دارين : لا انا هكمل الاخر معلش 
كريم : ايه يابت مش مصدعه 
دارين: بت فى عينك وانت مالك 
يونس : الباب قدامك يا كريم 
كريم : انت بتطردني يعني
يونس: ابدا والله 
كريم : انا همشى لان كرامتي لا تسمح
دارين : اين الكرامه انا لا اراها 
حازم بضحك: اضرب 
كريم بغيظ: يونس سكتهم 
يونس بضحك: بس يا جدعان 
كريم: كفايه يا يونس تعبت والله 
يونس : خلاص روحو وانا هكمل 
لم كريم حاجه وخرج بسرعه 
حازم : كنت بنعذبك يا خويا ولا ايه 
كريم : بس يالاا انا هموت من الجوع 
يونس: انت على طول جعان 
بصى كفايه كلو يروح النهارده بس الكل يجى بدرى بكره ماااشى 
حازم : انا بكره اجازه 
دارين : ليه هو حضرتك يهودى 
حازم : اشمعنى 
دارين : اصل اليهود اجزتهم الحد 
حازم بضحك: ياستى ايوه انا يهود ملكمش دعوه 
يونس : انا هبلغ عنك يالاا 
حازم: تسلم يا صحبى 
كريم يشيط غضب من كلام دارين مع حازم
كريم بغضب: انا ماشى 
يونس: مع السلامه 
حازم: مالو 
يونس : سيبك منه عيل خرتيت
ضحكت دارين وحازم وذهبوا 
…………….
بعد مرور ساعة يونس تأخر 
غزل بقلق: يونس اخر اوى 
رقيه: يمكن عندو شغل 
غزل: كل ده رنى عليه 
رقيه : مقفول 
غزل: قلبى مش مستريح 
رقيه: متخافيش 
غزل: طب رنى على حد تانى 
رقيه : استنى ارن على حازم 
غزل : ماشى
طلبت رقم حازم ورنت 
ثانيه اثنان حتى رد 
حازم: السلام عليكم
رقيه بابتسامه تلقائيه : وعليكم السلام بشمهندس حازم انا رقيه اخت يونس 
دق قلبو عند سماع صوتها 
حازم بابتسامه: خير يا رقيه 
رقيه : يونس اخر اوى ومش بيرد 
حازم : يونس سبناه فى الشركه علشان عندو شغل كتير 
غزل بصوت منخفض: قولو أكل حاجه 
رقيه : طب هو اكل حاجه 
حازم : لا ماكلش 
رقيه : شكرا يا بشمهندس واسف على الازعاج 
حازم بابتسامه: العفو ولا ازعاج ولا حاجه 
وقفلت رقيه وحازم ……
غزل بغيظ: ماشى يا يونس تقعد كل ده من غير اكل ليه بتعذب نفسك 
رقيه : مش صغير يا غزل 
غزل : برضوا لازم يتغذى حلو 
رقيه : لما يجى 
مراء ساعه من زمن ووصل يونس اخيرا دلف من باب الفله وحده غزل تنظر لهو بغيظ 
يونس : ايه هو انا عملت ايه 
رقيه : يعنى انت مش عارف انت عملت ايه 
يونس : لا والله معملت حاجه 
غزل: انت اكلت 
يونس بكذب: اه كلت 
غزل : بتكذب ليه انت واكل هنا من الساعه كام
يونس: فطرت على الساعه ١١ كده 
غزل: والساعه دلوقتى كام 
يونس بعدم فهم: ١١  
غزل : بقالك ١٣ ساعه واكل مجوعتش مصدعتش انت بتعذب نفسك 
يونس : طب اعمل ايه يا غزل مافيش وقت 
انا شغال من الساعه واحده فى الشركه 
غزل: كنت رنيت على ابعتلك اكل او كنت عرفتنى انك هتاخر كنت بعتلك اكل برضوا 
يونس : خلاص يا غزل حصل خير 
رقيه : اطلع غير يا منسخن 
يونس: هو انت عرفتوو مين 
رقيه بتلقائية: كلمنا حازم 
يونس بغضب: جبتى رقمو منين 
رقيه بخوف : عادى يا يونس رقمو عندى 
يونس بغضب: ايوه جبتيه منين 
رقيه بلعت ريقها بصعوبه من الخزف منه: اخذته منو لما كنت مسافر امريكا علشام ابقا اسال عليك لما التلفون يفصل 
يونس بغضب: وكلمتيه ليه 
غزل : مالك يا يونس علشان نسأل عليك مفهاش حاجه يعنى 
يونس بغضب: مفهاش حاجه ازاى يعنى 
اسمعى متتكررش تانى ماشى 
رقيه بدموع: حاضر 
وصعدت إلى غرفتها تبكى 
غزل بضيق: ايه يا يونس محصلش حاجه لما كلمنا حازم علشان خايفين عليك 
يونس بستهجان :انت كلمتى حازم 
غزل بغضب : يووونس انت جى عايز خناقه صح اه كلمنا حازم علشان خفنا عليك بس مش هتقرر تانى وانت حر 
يونس بغضب: مرنتوش على ليه 
غزل : عملنا والله بس كان مقفول بقولك سلام 
طريقه ودخلت المطبخ وضعت بعض الطعام 
غزل : الاكل على السفره كل وانا هطلع الاكل رقيه 
هدء يونس ثم أردف بخجل: وهو انتو مأكلتوش 
غزل بسخريه: كنا مستنيينك 
وصعدت إلى رقيه 
خبطت ودخلت 
غزل: خلاص يا رقه متعطيش ما انت عارفه اخوك مندفع وغيار هنعمل ايه 
جففت دموعها : حصل خير 
غزل: كلى ياختى طيب 
رقيه : ماليش نفس 
غزل برقة عينها : كلى يا بنت 
رقيه : متخوفنيش كده 
غزل بضحك : كلى طيب 
جلست بجانبها حتى انتهت من الطعام 
ثم ذهبت إلى غرفتها للذهاب إلى النوم ….
وجدته جالس فى انتظارها 
ولكنها تجاهلت ودلفت لتبديل ملابسها 
فعلم يونس انهو يجب أن يصالحها الان 
فخرجت دون أن تنظر لهو 
قام يونس وأمسك يدها 
يونس: غزل غزل انا اسف 
غزل: الاسف مش لى الاسف لرقيه 
يونس : هصلحها الصبح زعلانه منى 
غزل لم ترد 
يونس : يبقا لسه زعلانه 
غزل: روح نام 
يونس: مش المفروض احكيلك عن سيف 
غزل : عايزه انام 
حملها يونس : لا وانا عايز احكى 
جلس واجلسها داخل حضنه 
يونس بتنهيده : اسمعى يا ستى الموضوع حصل من ثلاث سنين  من لما ميار ظهرت فى حياتنا ……
فلاش باك ……
فى النادى يونس وسيف كانو جالسين 
سيف : يونس يونس شايف البنت إلى هناك دى 
يونس : اه شايفها كلها 
سيف : معجب بيها 
يونس : جميله انت عارفها 
سيف: معرفش عنها غير أنها اسمها ميار بس 
نفسى اتكلم معها 
يونس : ما انت عارف انو حرام 
سيف : ك اصدقاء يا يونس بس لحد ما اكبر بس 
يونس: ده الموضوع كبير بقا 
سيف :اكيد مش هتسلى يومين واسبها دى بنت ناس برضوا  أن شاء الله ناوى اتجوز لما أتم العشرين وانت هتساعدنى صح 
يونس : اكيد يا حبيبى ربنا يكرمك …..
وتمر الايام حتى جاء سيف سيطر من الفرحه 
سيف بفرحه : يونس يووووووونس 
يونس : يا نعم 
سيف: كلمت ميار وبقت صحبتى 
يونس: مبروك يا عم 
سيف : مش هخرج معاك تانى 
يونس : بياع يا بياع بكره ابيعك 
سيف: عمرك مها هتعملها لأن بتحبنى صح 
يونس بابتسامه: صح المهم اتكلمتو فى ايه 
ظل يحكى سيف عن ما حدث فى يومه وابتسامه لم تفارق وجوه 
الخروجه الاولى لسيف………
سيف : يونس جه 
دخل يونس عليهم بابتسامه 
يونس: السلام عليكم
سيف: وعليكم السلام 
ميار احب اعرفك ده يونس اخويا الكبير 
نظرت لهو ميار نظرات اعجاب ولم تعجب يونس 
ميار بدلع:ازيك يا يونس 
يونس بجديه: الحمد لله  
سيف : بتعمل ايه هنا 
يونس: كنت قريب من هنا فقولت اما أهدى عليك الست ميار أخذتك منى 
ضحكت ميار ضحكه رقيعه نوعا ما لم تعجب يونس .
طوال الجلسه لم ترفع عينها من على يونس ولاحظ أيضا أن معظم أصدقائها شباب
ذهب إلى منزلهم 
يونس: سيف عايز اقولك على حاجه 
سيف: قول 
يونس : مش شايف أن ميار عندها انفتاح شويه 
سيف: اه عارف ده لان هى كانت عايشه فى أمريكا شويه بس شويه كده هاعودها 
يونس فى سره: ياخوفى لتتعود عند 
ثم أردف: خلى بالك من نفسك يا سيفو 
سيف : حاضر 
فى اليل وصلت رسائل ليونس من ميار تخبره أنها قد اعجبت بيه كثيرا 
ولاكنه تجاهلها ……
فى ليله 
سيف : احنا هنروح فين
ميار : هنسهر فى نايت كلوب تحفه ياسيفو 
سيف: مش بحب الاماكن دى 
ميار : مش انت مخنوق 
سيف: اه 
ميار: تعالى تفك 
وسحبته تلك الحيه  
تمر ايام وضع سيف يتغير من الاحسن إلى الاسوء ترك الصلاة وسهر فى الخارج  وبعد عن يونس كل البعض ولا يتقبل منه كلمه ولا نصيحه منه ورسائل ميار لا تتوقف 
سيف بضيق: يوو عايز ايه منى 
يونس بغضب: سيف لما اكلمك تقف 
سيف ببرود: وقفت نعم 
يونس: مالك مش طيقانى ليه 
سيف بسخريه: مين قال كده 
يونس: سيف اتعدل 
سيف: ممكن افهم فى ايه 
يونس: اتغيرت من ساعة ما ميار دى دخلت حياتك عملتلك ايه 
سيف: معملتش حاجه 
يونس حاول مسك نفسه: أمشى يا سيف 
مشى سيف وهو اخرج هاتفه وطلب رقمها 
يونس بجديه : عشر دقائق وتكونى فى نادى 
ميار بفرحه : حاضر 
ثم قفلت ورنت على سيف ولبست وجه الملاك 
ميار بخوف مصطنع: الحقنى يا سيف اخوك عايز يقبلنى انا مش عارفه انها هتوصل لكده انا خايفه 
سيف بغضب: متخافيش روحى وانا هكون موجود هناك 
ميار بخبث: ماشى يا حبيبى 
وقفل كل من ….. 
فى النادى 
يونس بغضب: بعتى رسائل وقلنا ماشى عادى عيله سيف بيسهر بره كتير بسببك وكلنا شباب اما تخلى سيف يبعد عن ربو ويتغير معى لا انت تخرجى من حياته 
ميار بدلع : انا فى أول كنت معجبه بسيف بس لما شوفتك حبيتك انت 
يونس بغضب: حبك برص يا شيخه ده انت عيله بالنسبالى 
ثم أكمل بسخريه: واخويا بيحبك 
يعنى انت ولا فى دماغى فى الحالتين 
لمحت سيف جلس هناك فتغيرت عندما جلس سيف 
تغيرت ملامح وجهها بدأت تبكى ولاكن بكاء تمثيل 
ميار بخبث : لا يا يونس مستحيل اسيب سيف 
يونس برفع حاجب: نعم ياختى اللى هو ازاى 
ميار: صدقنى مقدرش وانت زى اخويا الكبير
يونس بغضب: جتك خوت يا بعيده بت انت هتسيبى سيف فاهمه وقوليلو اى حاجه 
سيف بغضب: وتقولى ايه بقا انا هسيبك علشان اخوك الكبير عينه على 
يونس بغضب: ايه الكلام الفارغ ده 
سيف بغضب: كلام فااارغ 
اخرج سيف الهاتفه وأخرج محدثات ورسائل من يونس لميار 
سيف بغضب: ايه ده ها ايه ده ومن بجحك جى تقول لازم تسيبى سيف 
يونس بغضب: بجح ببجح بقا 
اخرج هاتفه ليره المحادثات ولاكن لم يجدها صدمه 
سيف بسخريه : ايه يعنى سكت 
انا ساكت وبقول يمكن شيطان ربنا يهدى ده اخويا الكبير لاكن مافيش فايده 
اخويا الكبير بص لحاجه فى ايد اخوه الصغير 
يونس بغضب: بطل هبل يا سيف واعقل كده انا معملش كده 
سيف بغضب: وايه اللى يخلينى اصدقك 
يونس : علشان اخوك الكبير
سيف بغضب اعمى: اخويا الكبير بس وسخ 
لم يتحمل يونس فصفعه على وجه 
ومن قامت خناقه كبيره فضها الأمن بصعوبه
فى الفله 
صفع محمود يونس على وجهه أمام سيف ونرمين ورقيه 
وتف على وجهه 
ثم أردف: واحد سافل مش متربى تبص لعيله وتكسر قلب اخوك ولا وكمان رايح تقول للبت سيبه وكان تضربو فى نص النادى 
مسكه من ملابسه : اعمل ايه ايه اقتلك واخلص منك 
نفض يونس يده 
يونس ببرود: ولا تقتلنى ولا اقتلك انا هسبهالكم وماشى خالص وخليك ماشى ورا ميار يا سيف 
عيزك لما تفتكر كده تقول انا كذبت اخويا علشان وحده 
و تركهم ويصعد ولملم حاجته وهو مشى ……
عودة الباك 
أصبح وضعهم متغير هى من تضمه لها بحنان وهو متمسكه بها ويبكى مثل الاطفال 
يونس ببكاء: كان نفسى يصدقنى انا 
خصرت اخويا علشان وحده مش متربيه 
وهو صدق 
ضمته غزل وقبلت راسه : أهدى يا حبيبى أن شاء الله ربنا هينور بصيرته مش هيفضل كده 
يونس : ياريت يا غزل .. الناس كانت فكرانى توام من الشبه اللى بينه وعلى طول مع بعض فى كل مكان مفرقناش غير المحروقه 
غزل: ربنا يهجبلكم حقكم منها 
نظر لها يونس بحب: انا اسف انا عارف انى عصبى مندفع وقرفك معى 
غزل : متقولش كده ده انت ابنى واخويا وصحبى وحبيبى …. متنساش أن الأمن مش عصبى 
ضمها يونس: انا بحبك اوى 
غزل بخجل: وانا كمان 
يونس بوقاحه: انا هسيبك انهارده بس ده علشان بكره اول يوم ليك فى الكليه 
غزل بخجل: ده انا نسيت 
يونس : نامى بقا علشان هصحيكى بدرى ……………..
فى الصباح أمام الجامعتها تقف ويقف هو معها وممسك يدها 
غزل بخوف : انا خايف لا انا هرجع 
يونس بضحك: استنى طيب خايف من ايه 
غزل: ناس كتير وغريبه انا خايفه اوى بالله عليك متسبنى 
يونس بحنان : متخافيش انا معاك دائما 
بس دول ناس طلاب زيك الغريب بكره بيقا صديق بس خلى بالك من نفسك 
غزل ارتاحت قليلا : ماشى انا هروح ازاى 
يونس : هجى اخدك اى خدمه 
غزل : متاخرش على 
يونس : متخافيش …..
طرقها ودلفت وهى تائه وعينها على كل شيئ 
الجامعه كبيره  للغايه وهى تلف حولين نفسها لاتدرى اى جمعتها 
خبطت فى بنت رقيقه
غزل بتوتر: انا اسفه 
نهى بابتسامه : عادى ولا يهمك انت عايزه حاجه 
غزل : عايزه الفصل بتاعى 
ضحكت عليها نهى 
غزل بخجل: بتضحكى على ايه 
نهى بضحك : ابدا بس هو اسمو مدرج 
غزل بخجل: اه 
نهى بابتسامه: انا اسفه مكنش قصدى ادايقك عادى انا اول مره قولت الدكتور يا مستر بتحصل انت سنه كام 
غزل: اولى 
نهى : زى كلية ايه 
غزل: تجاره 
نهى بفرحه : الله زى هنكون أصحاب 
غزل بابتسامه : اكيد 
نهى : يلا علشان المحاضره 
………….
اخذت محضارتها وخرجت 
نهى مثل الطفله الصغيره أحبتها غزل 
لاحظت نهى الدبله فى يدها 
نهى: انت متجوزه 
غزل بابتسامه: اه 
نهى: بقالك قد ايه
غزل: ممم حوالى ١٥ يوم 
نهى: انت لسه صغيره 
غزل: عندى ٢١ 
نهى بدهشه : ازاى وهى أولى جمعه 
غزل: ياختى دى حوار كبير 
نهى: ابقى احكيلى علشان انا بحب الحكواى اوى 
غزل: من عنيه 
نهى: اسم جوزك ايه 
غزل بابتسامه: يونس 
نهى : بتحبى 
غزل بخجل: جدا 
نهى : هححح فتحتى نفسى على الجواز 
غزل ضحكت عليها 
مر يومها الأول بهدوء وتعرفت على الكثير من الناس 
عاد يونس لها حتى يأخذها 
غزل بفرحه : يونس جه 
نهى: اش الجمر ده اقسم بالله 
غزل لم تضايق منها : بس اه رايك 
نهى:ايه الحلوه دى مشاء الله معندهوش اخ 
غزل بضحك: عندى بس معقد نفسيا 
نهى : لا اعوذ بالله منهم سلام ياختى 
غزل: تعالى اوصلك 
نهى : توصلينى فين بيتى اهو 
غزل: قريب من الكليه متاخريش بكره 
نهى : ماشى باى 
غزل : باى 
ذهبت نحو وعلى وجهها ابتسامه 
يونس بابتسامه: يومك كان عامل ازاي 
غزل : تحفه تعرفت على ناس كتير ومن ضمنهم نهى حبتها اكتر 
يونس : فعلا شكلها لطفيه …………….
فى الشركه 
كريم خبط على مكتب دارين  
دارين بخضه: اه يا عم انت 
كريم : بقولك ايه 
دارين : يا نعم 
كريم : متاخدى معاد مع الحج
دارين بعدم فهم:ليه 
كريم بسخريه : ابدا كنت هكلمه فى الارض الى عندكم  عايز تشتريها هزرعها مكرونه 
دارين بعدم استيعاب: اه ماشى تما!!!!
استوعبت الان : بس احنا معندناش ارض 
كريم : يعنى انت عديتى زراعة المكرونه ومسكتى فى انكم معندكمش ارض 
دارين بتوهان: عايز ايه ياعم انت 
كريم : ياربى على الغباء 
يابنتى خديلى معاد مع الحج علشان اخطبك 
دارين بصدمه على خجل: انا 
كريم مسك رأسه : لا مش هستحمل اه انت يا حبيبتى 
دارين وجهها احمر من شدت خجلها 
كريم : قلبت طماطم وقطعت شبكه يامااا 
خديلى معاد وقوليلى تعالى يا زفت اتجوزنى
دارين بخجل: تمام عن  اذنك 
ذهبت فورا من فرط الخجل وضربات قلبها 
السريعه …….
فى اليل استاذن روقيه وذهب إلى المول هى وغزل لجلب الاغراض 
فى ذات الوقت حازم كان هناك…..
يتحدثون الفتيات والناس تمشى ولا يوجد شيى 
يتبع ……
لقراءة الفصل السادس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد