Uncategorized

رواية معشوقة القاسي الفصل الثالث 3 بقلم دعاء إبراهيم

 رواية معشوقة القاسي الفصل الثالث 3 بقلم دعاء إبراهيم
رواية معشوقة القاسي الفصل الثالث 3 بقلم دعاء إبراهيم

رواية معشوقة القاسي الفصل الثالث 3 بقلم دعاء إبراهيم

دعاء :هو انا ممكن اطلب منك طلب
زياد بقرف :اتفضلي 
دعاء :ممكن انزل هروح مشوار
زياد :هتروحي فين
دعاء:هروح مع صاحبتي عشان تجيب فستان خطوبتها معلش عشان هى اقرب حد ليا
زياد:وطبعا هتحضري خطوبتها دي
دعاء:لا مش هحضرها
زياد:ليه
دعاء :عشان هى عارفة انك مش هترضى فقالتلي كفاية اني انزل اجيب معاها الفستان
زياد:وهى عرفت منين اني مش هوافق انا موافق بس مش هتروحي لوحدك هاجي معاكي
دعاء بفرحة:بجد!!! شكرا جدا 
زياد:العفو، انا نازل ومتتاخريش برة
دعاء:حاضر
كلمت مريم وفرحت ان هو وافق واني هحضر الخطوبة وقفلت معاها عشان البس واقابلها 
لبست فستان طويل نص كم لونه بيبي بلو وفكيت شعري وعملته تسريحة بسيطة ولبست جزمة بيضا وشنطة بيضا ونزلت قابلت مريم 
في الاتيليه
مريم:دعاء بقولك ايه رايك في الفستان ده
دعاء:قيسيه كده
مريم قاست الفستان وكان مش حلو عليها
دعاء:طب ايه رايك في الفستان ده 
مريم:الله ده حلو اوي استني اقيسه 
قاست القستان التاني وكان عبارة عن فستان اسود وفيه ورد ملون وبكم طويل ومنفوش نفشة بسيطة(هبعت صورة الفستان عشان تحبوه معايا )
انا هاخده خلاص
اجرت الفستان وبعدين طلعو اشترو باقي الحاجة 
دعاء:بصي تعالي معايا مشوار هو المفروض كان الاسبوع اللي جاي بس هروح دلوقتي 
مريم:فين 
دعاء:هيكون فين يعني ما انتي عارفة 
مريم:اه تمام يلا 
وراحو المكان
الشخص:ايه ده انتي جيتي مش المفروض معادنا الاسبوع اللي جاي
دعاء:حصل حوارات وقولت اجي النهاردة 
الشخص :طيب اتفضلي يا انسة مريم خليكي هنا زي كل مرة
دعاء دخلت وابتدت تتكلم
دعاء:انا زهقت بجد انا كل حد اعرفه لازم يهزقني ويعاملني اسوء بابا مكانش في معاملة اصلا انا كنت بتهان وبتضرب طول الوقت ومبقتش طيقاني انا اللي مخليني عايشة كل ده ومنتحرتش هو عشان سارة دي لو انا جرالي حاجة هى مش هتستحمل انا لما قولت اني اتجوزت مش مبسوطة بقى وكده لا ده اتكتب كتابي انا واختي اللي لسه عندها 18 سنة لاتنين منعرفهمش ومش طايقنا هى على الاقل لقت حد حنين عليها وقالتلي ان جوزها طيب معاها لكن انا اتهنت واتشتمت من واحد لا يعرفني ولا اعرفه بس هو اكيد عرف اني بتهان وبتضرب طول الوقت فبيقول عادي ما اهينها تاني انا كرهت نفسي انا كل يوم بنام معيطة انا مليش حد غير سارة والبت اللي قاعدة برا هما الاتنين اللي عارفين كل حاجة ومستحملني بالطريقة دي انا خلاص تعبت يا دكتور
(ايوة زي ما سمعتو ده دكتور نفسي وهى بتتعالج من الاكتئاب)
الدكتور:كل ده مستحملاه بصي انتي كده وصلتي لاعلى مرحلة في الاكتئاب ولو فضلتي كده هيجرالك حاجة بعد الشر زي ان تدخلي في غيبوبة او تنتحري فعشان نمنع كل ده لازم نفسيتك تتحسن عايزينك تنسي باباكي خالص ولا كانه عايش وتعملي كل حاجة تبسطك وخدي الادوية دي في مواعيدها دي مفعولها اكتر من التانيين 
دعاء:حاضر مع السلامة
ومشت 
مريم:دعاء انا مش عايزاكي تضعفي انا عايزاكي ترجعي زي زمان لما كانت الابتسامة مش مفارقة وشك لما كنتي اجتماعية وتعرفي ناس كتير 
سمعت كلمها وابتسمت ابتسامة بسيطة ووصلتها ورجعت
وصلت البيت كان زياد هناك وعارفة انو هيهني تاني
زياد:اتأخرتي ليه
دعاء:اصل اشترينا الجزمة وباقي الحاجات ووصلتها ورجعت
زياد:تمام وفين فستانك
دعاء:مجبتش
زياد :ليه مش المفروض تجيبي 
دعاء:لا مش عايزة هلبس اي حاجة من عندي وخلاص
زياد :لا طبعا انتي مش اقل من اي واحدة هناك عايزاهم يقولو على مراتي ان هى لبسها مش حلو
دعاء:انا لبسي كلو حلو على فكرة وغير كده حتى لو كنت هجيب فستان مش هيلحق اخده فستان صاحبتي كان مغسول وجاهز ومكنش حد هيأجره بكرة 
زياد:ومين قال انك هتأجري اصلا انا هشتريهولك 
دعاء:لا شكرا مش عايزة 
وقالت لنفسها:هو انا بصراحة كان نفسي اجيب فستان بس مش عايزة ابقى تقيلة على حد 
زياد بحدة:اركبي العربية وانا هلبس بسرعة وجاي ومش عايز اسمع كلمة تمام
دعاء:حاضر
بس من جوايا بقول ماشي بصوت سعد الصغير
رحت اركب وبعد 10 دقايق لقيته جه وركب وساق العربية تليفوني رن وكانت مريم
رديت عليها
دعاء:اي يا كوكو في حاجة
مريم:لا بتطمن عليكي انك وصلتي 
دعاء:اه يا حبيبي وصلت بس رايحة مشوار مع زياد
مريم:تمام يا حبي باي
دعاء:باي يا كوكو
( ياه اما صحوبية عبرة بصحيح اما بالنسبة للكائن اللي انا اعرفها ف دي حاجة غريبه)
زياد:دي صحبتك
دعاء :اه 
زياد:تمام يلا انزلي 
دعاء:ماشي
دخلت معاه الاتيليه والبنت اللي هناك عمالة تبصله وانا على اخري هو انا مش بحبه بس مفيش مشكلة
اختارت فستان كان لونه ازرق بس مش فاقع كان مطفي كده وشكله مميز كان لحد الركبة وبكمام طويلة(هبعتلكو صورته بردو???????? )
انا فضلت بصاله كده وكان شكله حلو اوي
زياد:عجبك ده 
دعاء:بصراحة اه 
زياد :تمام  ، لو سمحتي هو ده بكام
البنت:ده الايجار ب 500 والشراء ب1000
زياد:طيب انا هشتريه واداها الكريدت
دعاء خدته على جنب وقالت:شراء ايه انا هأجره 
زياد:وانا قولت هشتريه يبقى متتكلميش كتير 
بصت دعاء ليه بنظرة عصبية وطفولية 
البنت بمياعة:اتفضل يا فندم الفستان 
روحت مسكت منها الكيسة وقولتلها ده متجوز على فكرة وانا مراته وفكري تبصيله تاني عشان هديكي باللي في رجلي وعلى فكرة هو عصبي وبارد ودمه تقيل شوفي واحد شبهك كده ورحت شديته وركبنا 
زياد:بقى انا عصبي وبارد ودمي تقيل
دعاء بصدمة طفولية  :ايه لا طبعا انت عصبي وبارد بس
وبصتله
زياد:ده انا المفروض
دعاء بضحك:ايه يسطا انا بهزر والله
زياد:يسطا
دعاء:انت قموصة ولا ايه
زياد:الصبر يارب وساق العربيه ونزلو اشترو الجزمة والشنطة واكسسوارات 
زياد:استني هنا وجايلك كمان شوية
دعاء:طيب
ريحت راسي على الشباك محستش غير وهو بيصحيني 
زياد:انتي نمتي
دعاء:لا… بجرب اموت
زياد:دمك لطيف اوي امسكي
دعاء :اي ده 
زياد:اصل انا بارد فانتي عبيطة فجبتلك حاجات حلوة يا عبيطة
دعاء:شكرا
زياد:انتي اتقمصتي يقموصة
دعاء:ماشي
زياد:كده نبقى خالصين
دعاء:صح
سندت راسي على الشباك ونمت تاني عشان كنت مش قادرة صحيت لما وصلنا كنت مش قادرة اقف حرفيا نده على واحد من الحراس قاله يطلع الكياس الاوصة وانا لسه قاعدة على الكرسي 
زياد:عحباكي العربية تحبي تنامي فيها 
دعاء:هاتلي طيارة تطلعني لحد فوق
زياد:طب انزلي كده 
دعاء:اووووف بقى ونزلت
راح زياد شالها 
دعاء:والله يعسل انا كنت عايزة حد يشيلني فعلا
زياد:اي خدمات تاني ولا ايه
لا شكرا وداها اوضتها وحطها على السرير وغطاها ونامت 
تاني يوم الصبح صحيت على الفجر صليت واخدت شاور وغيرت لان انا كنت نايمة بالفستان 
لبست بنطلون وتيشيرت وروقت اوصتها وجت الساعة 6 ونص حضرت الفطار عشان زياد يفطر وهى بتحضر لقته نازل 
زياد:صباح الخير
دعاء:صباح النور، اتفضل افطر وجيت ادخل تاني مسك ايدي
زياد :امبارح سيبتك بمزاجي لكن النهاردة لا اقعدي كلي
دعاء:لا مش عايزة 
زياد:هتقعدي بالذوق ولا اقعدك بقلة الذوق 
دعاء بصوت واطي:وانت ما شاء الله الذوق عندك عالي
زياد:بتقولي حاجة 
دعاء:لا مبقولش اهو قعدت
زياد:كلي 
دعاء :حاضر 
واكلنا خلاص
دعاء :بص انا هطلب منك طلب صغير اوي 
زياد:اتفضلي
دعاء:ممكن تمشي كل الخدم دول 
زياد:تمام همشيهم
دعاء:شكرا 
زياد:العفو
لمت دعاء السفرة وابتدت مهمتها في انها تنضف الفيلا لوحدها وتعمل الغدا
رنيت على زياد عشان افكره بمعاد الخطوبة وانه الساعة 7
دعاء:الو زياد انا دعاء
زياد:في حاجة حصلت ولا ايه
دعاء :لا بس بفكرك ان الخطوبة الساعة 7 بس انا هنزل على 4 عشان احطلها الميكب لان انا الميكب ارتيست مجابتش حد
زياد:تمام هكون عندك على 3 ونص تكوني جاهزة ونروح على طول
دعاء:حاضر باي
زياد:سلام
قعدت على الفون شوية جت الساعة 2ونص طلعت الاوضة وابتديت احط ميكب بسيط مش اوفر اوي وعملت شعري ويفي وحطيت فوقيه هير بيس ولبست الفستان والجزمة بكعب  وحطيت اكسسوارات بسيطة جدا ومونكير ابيض وفي نقط زرقا وعملت رسمة حنة بسيطة على ايدي وغسلتها وكان زياد وصل لقيته رن عليا وقالي انو تحت اخدت فوني والشنطة اللي فيها الميكب اللي هحط لمريم بيه( مريم ديه تبقى عشرة عمري عرفتها من حضانة وفضلت مكملة معايا واهو رايحة احضر خطوبتها )نزلت وكان شكلي حلو جدا 
زياد :انتي ازاي حلوة كده
دعاء:ربنا يخليك 
زياد :اركبي 
ركبت واتصورت كام صورة كده وبعدين وصلنا 
دخلت انا وهو وسلمت على عيلة مريم وهو قعد معاهم برة وانا دخلت لمريم حضنتها وابتديت احطلها الميكب  ولبست الفستان وعملتلها شعرها وتسريحة حلوة وكانت زي القمر 
دعاء :انا مبسوطة اوي وفرحانة فرحة مفرحتهاش بقالي كتير مستنية الخطوبة تخلص عايزة احكيلك على حاجات كتير اوي
مريم:يارب تفرحي كده على طول 
اتصورنا كتير وعملنا تيك توك كان جه العريس وطلعنا انا ومريم وكلو عجبه الميكب والشعر 
مريم:دعاء تعالي ارقصي معايا
دعاء:لا بنت عيب لو مكنش هنا كان اشطا لكن هو هنا
مريم:طب تعالي بس حركي ايدك  
دعاء:انتي هتوديني في داهية انا عارفة مرقصتش عشان متهزقش خلصت الخطوبة وانا روحت انا وزياد
زياد:انبسطي خلاص
__________________________
يتبع ……
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!