Uncategorized

رواية أنا لك أنت الفصل الثلاثون 30 والأخير بقلم حبيبة محمد

                رواية أنا لك أنت الفصل الثلاثون 30 بقلم حبيبة محمد

رواية أنا لك أنت الفصل الثلاثون 30 بقلم حبيبة محمد

رواية أنا لك أنت الفصل الثلاثون 30 والأخير بقلم حبيبة محمد

_ انا عارف كدبكم عليا طول الوقت دا كله. 
ملك بصتله بذهول وقالت بصوت عالي: ولما انت عارف اننا كدابين واننا بيحصل معانا كل دا سايبنا ليه؟ 
مسك ايدها وجز عليها بعصبيه وقال: متعليش صوتك يا ملك؛ انتي غلطانه وكمان ليكي عين تتكلمي؟ 
ملك زقت ايده وردت عليه ببرود: هديت اهو؛ ينفع تفهمني ليه سيبتنا لوحدنا مع انك عارف اننا بنتعذب  من ديما وصحابها؟ 
سليم خرج سيجاره من جيبه وولعها ببرود وقالها: انا لسه عارفه من اخر مره اضربتوا فيها؛ بس انا وريتهم سواد
ربعت ايدها بضيق وقالت: يا شيخ؟ عملتلهم اي
_  انا مسكت سيف وكريم دول ادتهم علقه هتفضل معلمه عليهم طول عمرهم 
flash back 
_ انت بتضايق ٢ بنات ليه يالا؟ نقرك بنقرهم ليه؟ تكونش بت زيهم وانا معرفش 
كريم زقه في صدره بغيظ وقال: انت مال امك 
سليم هرش في دقنه بخبث وضحك بهدوء ورد عليه: مال امي! 
مسكه من لياقه قميصه وضربه في بالروصيه في دماغه لحد ما داخ واداله برجله في بطنه 
وقع علي الارض وهو مفرهد ومش قادر يتحرك 
سيف حمحم بخوف وقال: احمم انا؛ انا معملش اي حاجه 
سليم قرب منه وهو بيضحك ببرود:  طبعا طبعا اومااااال انت هتقولي دا انت ملاك 
خبط رأسه في الحيطه لحد ما وقع علي الارض عينه متشوفش الا سواد ودماغه صدعت جدا لدرجه انه مقدرش يتكلم 
كريم بصوت مرهق: سيبني اخرج يا سليم احسنلك 
سليم ضربه برجله في وسطه وقال:  ولو مخرجتش هيحصل اي؟ 
_ هقتلك
سليم ضحك بسخريه وولع سجاره وقاله: انت تقتلني انا؛ انت صدقت نفسك ولا ايه يالا دا انت عيل بشخه اوعا فلوس ابوك والعربيات وشغل العيال النايتي دا تطلعه عليا عشان مطلعش عينك 
سيف بص لكريم بندم وبعدين قال لسليم: انا اسف يا سليم؛ بس سيبني اخرج 
قام من ع الكرسي وقال وهو بيقرب منهم بخبث: دا مش قبل ما تاخدوا التوقيع بتاعي طبعا 
كريم اتنهد بخوف وقال: توقيع!  انت هتعملنا ايه؟ 
سليم خد اخر نفس من السيجاره وطفاها في كتف كريم 
سيف اول ما شاف المنظر عيط من الخوف وكريم صوت بصوت عالي من الوجع 
سليم شد سيف من ايده وقاله: قوم يالا معايا متبقاش بروطه كدا اتحرك 
سيف اتحرك معاه وهو بيترعش من الخوف 
ربط ايديه الاتنين ومسكه من شعره ونزل رأسه في المايه وطلعها تاني وهو بيقولوا: لو شوفتك بالقرب من مريم وملك تاني مش هيحصلك خير 
سيف امأ برأسه عشان سليم يسيبه بس سليم كمل ونزل رأسه تاني ف المايه وبعدين طلعها وقال ببرود: عينك لو جت في عينهم صدفه تحط راسك في الارض انت سامع؟ 
سيف خد نفسه بصعوبه وقاله بكلمات متقطعه:  س.. سامع بس ابوس ايدك سيبني امشي 
سليم ضربه بالأفا وقاله: مش قبل ما تديني اي صور لمريم مع امير وتبعتلي كل حاجه ليهم 
سيف حرك رأسه بموافقه وسليم فك ايده عشان يبعتله الفيديوهات 
كريم بص لسيف بغيظ وقاله: دلدول وجبان لمجرد انه ضربك ضربتين هتستسلم 
سليم جز علي سنانه بعصبيه وقال في سره:  لا دا انت محتاج تقعد معايا شويه عشان تتربي بقا 
سيف بعت كل حاجه لسليم وقال بتوتر وارتعاش:  كدا خلاص؟ 
سليم ضربه في ركبته برجليه بعصبيه وقال:  لو شوفت اي حاجه لملك او مريم علي تليفونك او فيه نسخه تانيه لهزعلك زعل كبير اوي يا سيف
سيف بلع ريقه بتوتر و رد بخوف: صدقني هبعد عنهم خالص؛ من انهارده استحاله اقرب منهم استحاله؛ ابوس ايدك سيبني امشي 
سليم زقه ع الارض وربط ايده ورجله وهو بيبص لكريم وقال: مش قبل ما اربي سوسو واخليها تبعد عن البنات 
قرب من كريم ومسكه من لياقه قميصه بغيظ وقال: انت بقا اي حكايتك؛ محدش رباك قبل كدا؟ سهله اوي هربيك انا 
كريم ابتسم ب شر و قال بصوت مرهق: مش لما تتربي انت الاول
سليم ضربه علي وشه لحد ما بوق كريم جاب دم ومناخيره 
_ ها لسه متربتش؟ 
كريم كح بتعب ومكنش قادر يتحرك من مكانه ومقدرش يرد
سليم خرج كل عصبيته ف كريم وضربه بالقلم جامد وهو بيحاول ينتقم لمريم وملك وقال ببرود: ودلوقتي شكلك بقا جميل جدا محتاج صورتين وڤيديو حلو كدا عشان اشهرك وياخدوك ف المسلسلات
صوره كام صوره وهو مضروب وحالته بالبلاء وقرب منه بقرف وقال بصوت خبيث: هصور ڤيديو هتقول فيه انك اسمك سوسو الرقاصه 
ضربه برجله علي ايده وقال: سامع؟ 
كريم حرك رأسه بتعب وقال: 
م.. ماشي
فتح الڤيديو وبدأ تصوير 
كريم كان مرمي علي الارض ومضروب ووشه متبهدل دم وقال بتعب: انا… اسمي…..  سوسو الرقاصه 
سليم ضربه برجله وقال: اعتذر يالا اعتذر لملك ومريم
_ انا اسف مش هتتكرر تاني صدقوني مش هكلمكم تاني هبعد عنكم خالص 
سليم قفل الڤيديو وهو بيضحك بسخريه وقال: خلاص يا سوسو وقتك خلص 
اتجهه ناحيه سيف وقال: وانت هتقول انك اسمك نانسي 
فتح الڤيديو وسيف اتكلم بالعافيه وهو بيقول: انا اسمي….. 
اسمي……  نانسي ورقاصه كمان بس سيبني ابوس ايدك 
_اعتذر الاول يالا 
سيف بتوسل: سامحوني انا اسف اسف ومش هعمل كدا تاني خلاص انا اتعلمت من غلطي ومش هكررها تاني؛ انا اسف يا مريم؛ اسف يا ملك 
سليم قفل الڤيديو وحط الفون في جيبه وابتسم ب شر لكريم وقاله: عايزه حاجه يا سوسو؟ 
كريم بصله بقرف ومردش عليه لأنه كان من كتر الضرب مهلك جدا 
سليم قرب منه وضربه في وشه بغيظ وقال: اعدل عينك دي بدل ما اخزقهالك 
خرج من البيت وبصلهم من الشباك وقال لسيف ببرود: عايزه حاجه يا نانسي؟ 
سيف بأرهاق وتوسل: هتسيبنا مربوطين؟ طب مين هيفكنا 
سليم ابتسم ببرود وكأنه انتصر عليهم و رد عليه: لا انا هسيبكم مربوطين وانت وسوسو هتعملوا تحدي مين هيصوت بصوت اعلي وشوفوا مين هيسمعكم ويفكككم بقا مش مشكلتي دي
مشي وسابهم وهو حاسس بأنتصار وركب عربيته ومشي من المكان 
back 
 ملك ضحكت بفرحه وقالت لسليم: عشان كدا دايما بقولك عليك سندي في الدنيا دي سليم؛ متتخيلش هما اذونا ازاي! دول حطمونا وكسرونا كتيير تخيل في الراحه والجايه يرموا عليك كلام زي السم؟ يراقبوك وانت رايح تشتري حاجه عشان يتسلوا عليك؟ ويصوروا مريم وهي بتتكلم مع امير ويبتذونا بالصور ويأما كدا يأما نشتغل خدامين تحت رجلهم!  وتوصل معاهم لأنهم يولعوا فينا؟ انت متخيل كميه الكرهه ال ف قلوبهم لينا؟ 
معرفش ليه ممكن يكرهونا كدا!  ؛ ممكن ديما تكون بتكرهني عشان عرفت اني اختها من اب تاني؛ وتكون بتكرهه مريم عشان….  قالت في سرها عشان بتحب كريم؛ قالت بصوت عالي قدام سليم عشان ميلاحظش: معرفش عشان ايه!؛ طب كريم بيكرهنا ليه؟  عملناله ايه وسيف ومي!  ليه بيعملوا كدا معانا؛ بس انت جبتلنا حقنا يا سليم جبتلنا حقنا وبزياده
حضنته بحب وضمته وهي بتقول: بحبك اوي يا سليم وعمري ما هندم علي حبي ليك ؛عمري ما هندم في يوم اني حبيت سليم باشا 
سليم ابتسم بحب وقالها: طب اشمعنا جيبتي اسم جدي ( باشا) 
ملك رفعت كتفها بهدوء وقالت: بحب اسم جدك؛ عارفه انك واخد علي خاطرك مني وانك لسه مش مسامحني حتي لو ضحكت في وشي عارفه اني كدبت عليك كتير وانت متستاهلش مني الكدب دا كله بس انا فعلا خوفت انا كنت هحكيلك بس خوفت تعمل حاجه لديما 
سليم قعد ع الكرسي بضيق وقال: ياريتني اقدر اعملها حاجه بس مش هقدر يا ملك؛ انا عمري ما همد ايدي علي بنت ولا هعملها اصلا ما هو انا الانتقام بالنسبالي عبار عن مد ايد لو ممدتش ايدي وانا بنتقم من  حد ابقي منتقمتش ودول بنات للأسف اخري معاهم تهديدات غير كدا مينفعش يا ملك لو مديت ايدي عليها مبقاش راجل 
ملك مسكت ايده بابتسامه فرحه وبصت في عيونه بحي وهي بتقول:  بتكبر في نظري كل مره عن القبلها 
꧁꧂
امير ريح ضهره ع الكرسي بتعب وقال: تعبت اوي 
مريم ربعت ايدها وقالتله بتريقه: يختي كميله بطه؛ اتهديت يا اخويا عشان حطيت الاكل ف التلاجه بس!  اومال لو غسلت المواعين وروقت الاوض وكنستها وطبقت الهدوم و غس… مكملتش الكلمه وقالت بتريقه: نسيت انك مبتعملش حاجه في حياتك غير انك بتغسل الغسيل بس sorry  
امير قام بعصبيه وقالها:  كدا كتير اوي بقا؛ مبتكتفيش تنمر ولا ايه! 
مريم ادتله ضهرها ووحطت الاكل ع النار ومش مهتمه لكلامه 
امير قرب منها بعصبيه وقالها: خير مبترديش عليا ليه؟ 
_ بعمل اكل ومش فاضيه شايفني فاضيه؟ 
امير ابتسم ببرود وحط بقيت الاكل ف التلاجه و رد عليها عشان يكسفها: انا مش شايفك اصلا
مريم لفتله وقربت المعلقه من وشه بعصبيه وقالت: مش قصف جبهه علي فكره ومتفتكرش نفسك روش
امير زق المعلقه بعيد عنه واتريق علي طريقه كلامها وهو بيلوي شفته: متفتكرش نفسك روش
طلعت ع الكرسي وقالتله: والااااا متجنننيش 
امير لعب بحواجبه عشان يغيظها وقال: انتي مجنونه خلقه اصلا
مريم نطت علي ضهره وعضته من كتفه 
امير صوت بصوت عالي وقال: كتفي يابنت المجانين 
مريم زقته بعصبيه: نزلني انت ماسكني كدا ليه 
امير مسك رجلها بأديه الاتنين وقال وهو بيضحك: لا حلو اوي كدا كأني شايلك حليبو يا لبن 
꧁꧂
ملك سألته بهدوء: بس انت عرفت ازاي حوار ديما دا ؟ 
سليم افتكر اليوم العرف فيه كل حاجه وبدا يحكي لملك بالتفصيل
flash back 
مريم كانت خارجه من ڤيلا مجاوره لڤيلتنا وماسكه فون في ايدها وبتضحك 
سليم استناها تدخل الڤيلا وتنام ومسك فونها يشوف فيه ايه لقي ڤيديو لديما اخت ملك بتضربهم فيه وولد معاهم ف الڤيديو  بيضرب مريم خرج هو من البيت وراح للڤيلا ال مريم كانت فيها 
رن الجرس ف فتحتله بنت شعرها لونه بني وطويله وعينها لونها  اسود وبشرتها قمحاويه وشعرها قصير ف قالها بجديه: دخلتلك بنت الڤيلا هنا من ساعتين ولا حاجه اسمها مريم 
مي بتوتر: انت مين! انا يتهيألي شوفتك قبل كدا انت قريبهم؟ 
سليم رد عليها ببرود وقال: مع انك ملكيش دعوه اصلا انا قريبهم ولا لأ بس انا اكون اخو مريم الانتي كنتي بتصوريها وهي بتتضرب ف الفيديو هي وملك هتدخليني نتكلم ولا افضحك هنا واخلي الناس تصحي من النوم علي صوتنا؟ 
مي دخلته بخوف وربعت ايدها ببرود وقالتله:  عايز ايه؟ 
سليم قرب منها بعصبيه وصوت عالي: انتي عامله بت جامده ومحدش يقدر يكسرك عشان اهلك مش هنا صح؟ طب لو قولتلك اني ممكن تجيب ارارك وارار اهلك؟ 
مي بتوتر: انت عايز ايه؟ 
سليم بعصبيه: عايزك تفهميني كل حاجه من الألف للياء وتشرحيلي اي القرف الحصل ف الڤيديو دا غير كدا هعرف مكان اهلك وهما يتصرفوا معاكي 
مي حمحمت بخوف وقعدت ع الكنبه بتوتر وقالتله: احنا من الاول خالص كنا بنضايق مريم وملك كتير اوي؛ عاملناهم اسوء معامله؛ شتمناهم وضربناهم وظلمناهم وافترينا عليهم كدب كتير اوي وفضحناهم؛ اقولك علي حاجه احنا اتهمناهم زور كمان لدرجه اننا كنا هنموتهم في مره وكل دا بسبب ديما هي مانت بتشدنا للشر ال هي بتعمله دايما؛ احنا صحاب مريم وملك في المدرسه و ف الفصل بس احنا ال الاربعه بنكرههم جدا 
سليم نطق بالعافيه من كتر ما هو مش طايقها وقال: مين الاربعه؟ 
_ انا و ديما وسيف وكريم؛ انا بعترف اننا ظلمناهم كتير اوي ارجوك سامحني 
back
سليم مسك فونه وفتح التسجيل ال مي بتتكلم فيه وقال لملك: 
دا دليل بسيط علي ال مي وديما وصحابها عملوه فيكي؛ انا عرفت منها كل حاجه و ف نفس الوقت التسجيل دا هيوصل لأهلها والڤيديوهات الانا صورتها لسيف وكريم هيتنشروا كلهم وهفضحهم اما بقا بالنسبه لديما ف دي اختك وانا مش هقدر اعملها حاجه يا ملك هسيب الموضوع دا عليكي
ملك سقفت بفرحه وقالتله:  دا انت مجابتكش ولاده يا اخي؛ اييه عملت كل دا ازاي؟  دماغك سم يا سولي كنت فين من زمان مكنش كل دا حصل فينا 
سليم حمحم وقرب منها وهو بيقول: عيدي تاني كدا قولتي اسمي اي؟ 
ملك ابتسمت برقه وقالت:  سولي! 
꧁꧂
ديما خبطت علي بيت كريم بس هو مفتحلهاش مع انه كان سامعها وعارف انها بتخبط 
قعد ع الكرسي بتوتر وقال لسيف بهمس: متفتحش 
ديما مشيت وهي فاقده الامل انها ترجع لكريم مره تانيه 
سيف اول ما عرف انها مشيت قال لكريم: اي السبب اليخليك تبعد عن ديما؟ 
_ انا مبقتش احبها يا سيف وانت عارف ان من يوم ما سليم مسكنها ضربنا وبهدلنا واحنا الاتنين خايفين نقرب من اي مشكله تانيه كفايه الحصلنا؛  وديما دي سبب المصايب اصلا 
سيف بص لكريم من طرف عينه وقاله بخبث: مقصدش بعدت عن ديما ليه بمعني انك تجيبلي سيره سليم اقصد انت فيه حد في قلبك غيرها؟ 
كريم اتنهد بهدوء وقاله: بقالي فتره كبيره اوي بحاول اشرح لمريم اني بحبها وبحاول اخليها تسامحني بس هي مبتديليش وش خاالص 
سيف ضحك بسخريه: انت يا كريم!  تجري ورا مريم؛  سبحان مغير الاحوال 
꧁꧂
مي كانت قاعده بتاكل فشار وبتتفرج علي التلفزيون ف باب الڤيلا خبط 
قامت تفتح لقت مامتها وباباها جايين من السفر 
مي حضنت مامتها بفرحه وقالت:  ماااامي وحشتيني اوي 
_ وانتي كمان يا روحي؛  شوفتي بقا ان البيت من غيرنا ملهوش حس ازاي 
مي بفرحه: اكيد طبعا؛ حضنت باباها بشوق كبير وقالت: كدا يا بابي تسيبوني في اصعب فتره انا محتاجاكم فيها؛ انا كنت ف 3 ثانوي ومحتاجاكم 
꧁꧂
سليم نزل وهو لابس تيشرت اسود وبنطلون اسود وجزمه سوده وبيقول لملك: مستنيكي تحت 
التفت لقي امير شايل ملك علي ضهره وعمال بيضحك؛ قرب من امير وقاله:  وحيات امك؟ 
امير نزل مريم بخجل وقاله: خلاص يسطا بالله عليك؛  وبعدين انت فاهم غلط متقلبهاش  cbc دراما بالله عليك
سليم اتنهد بعصبيه و رد عليه: يبني انت عبيط؛ شايل البت كدا ليه ما تتلم بقا؛ دا الواحد يخاف علي نفسه معاك 
امير غمزله وهو بيعدل لياقه قميصه بثقه ف النفس وقال بهزار: عيب عليك دا انا امير برضو وليا جاذبيتي 
سليم بص لمريم عشان يشوفلها صرفه وبعدين قال لأمير: مينفعش كدا؛ يلا اخرج قابل اي حد تعرفه او اقعد ف اي كافيه عقبال ما اجي 
امير بصله بحزن وكأنه بيحاول يأنب ضمير سليم:  ليه يسطا! للدرجه دي بتشوفني قليل في نظرك بتوديني وتجيبني علي مزاجك 
_ انت عبيط يبني؟ لا حول ولا قوه الا بالله؛ انا بقولك كدا عشان مينفعش مريم تقعد معاك لوحدها؛  وشوف مين فينا البيقلب علي cbc دراما 
امير خرج من المطبخ ولبس الكوتش وقاله بضيق: ماشي يا عم؛  هخرجلك من ام البيت اهو
سليم فتح التلاجه عشان يشرب مايه وقال:  يلا ف داهيه 
مريم ضحكت علي طريقه كلامهم وقالت: اي معاملتكم دي؟ 
سليم قفل باب التلاجه وبصلها بحده و رد عليها ببرود: انتي تسكتي خالص؛ مخلياه شايلك علي ضهره ليه يختي؟ 
مريم حمحمت بخجل: كان بيلعب معايا عادي! 
_ عادي ف المعادي يا بت؛ يلعب معاكي ايه انتي هبله؟  وبعدين لما هو ببيلعب معاكي هو انا قصرت مع امك ف حاجه؟ قوليلي بس؟ 
ملك نزلت وهي لابسه تيشرت اسود وبنطلون اسود وعامله شعرها ديل حصان ولابسه وكوتش اسود 
مريم بصتلهم بأستغراب وقالت: مطقمين اسود ليه انهارده؟ رايحين عزاء حد! 
ملك بضيق: هزور ماما 
خرجت برا الڤيلا مستنيه سليم يخرج عشان يفتح العربيه وسليم قبل ما يخرج قال لمريم: متفتحيش لأمير وانا مش موجود عشان مزعلكيش 
مريم حركت رأسها بموافقه وقفلت الباب وهي بتقول: اووف 
꧁꧂
سليم وهو خارج شاف مي خارجه تجيب شنط من عربيه باباها ف دخل العربيه وقال لملك: اظاهر كدا اهل مي وصلوا بالسلامه؛ جه المعاد اليعرفوا فيه بنتهم عملت ايه 
ملك بتساؤل: جبت رقم اهلها ازاي؟ 
_ من ملف المدرسه بتاعها روحت للمدير واتعاملت معاه انا بطريقتي 
بعت التسجيل لباباها علي الواتس وقفل فونه وساق بأرتياح 
꧁꧂
ديما كانت محاوطه بأربع حيطان في اوضه ضلمه 
قامت فتحت نور الاوضه وبصت لنفسها ف المرايه وقالت: بقالك قد ايه مخرجتيش من بيتك يا ديما؟ بقالك قد ايه معذبه نفسك! لا بتاكلي ولا بتشربي ولما بتاكلي حاجه بتاكلي فتفوته وتنامي ع السرير وتعيطي تاني 
قعدت ع الكرسي ومسكت صوره مامتها وهي بتقول: مكنتش اعرف ان فراقك هيبقا صعب اوي كدا يا امي؛ تعبت اوي من غيرك مفيش حد جمبي ومفيش حد واقف في ضهري بس هما ليهم حق ميبقوش جمبي انا كنت بكرهه الناس وكنت عدوانيه؛ وما ذالت الناس بتشوفني ديما المغروره المتكبره المكروهه؛ بس صدقيني انا من جوايا بحاول اكون كويسه بس مش عارفه كل اما حاول شخصيتي تغلب عليا 
꧁꧂
ملك وقفت قدام قبر مامتها ومسكت التراب بأديها بحزن وقالت: ربنا يرحمك ويغفرلك 
_ فراقك صعب عليا طول عمري يا امي؛ حتي لو كنتي بعيده عني وحتي لو مشوفتكيش غير كام مره بس فراقك طول عمره صعب عليا؛  انتي حرمتيني من حاجات كتير اوي حرمتيني من امومتك وحنيتك وحضنك؛ بعدتيني عنك مع اني بنتك زي ما ديما بنتك كان نفسي تكوني معايا انا وبابا ومتشتتيش عيلتنا وتدمريها وتهدميها بس انتي سيبتيني انا وبابا ومشيتيي؛ سيبتي بابا لوحده العمر دا كله وروحتي اتجوزتي حد تاني ليه عملتي كدا يا امي ليه شتتينا وهدمتينا ياريتك كنتي معايا وشاركتيني اي حاجه في حياتي علي اقل لو كنتي حضنتيني لو لمره واحده؛ مره واحده بس احس فيها بحضن الام ودفاها انتي استكترتي عليا حنيتك يا امي انا زعلانه منك اوي ومهما حاولت انسي الانتي عملتيه فيا مش هعرف لأنك مسيبتيش في قلبي اثر حلو افتكرك بيه يا امي 
꧁꧂
ليلي حطت رأسها علي كتف امير بحب وقالت: شو فيك؟ ليش متغير معي هيك؟ 
امير بضيق: مفيش 
ليلي شالت رأسها من علي كتفه وقالت:  لأ فيه شي انا متأكده؛انت بتفكر في حدا؟ 
امير حرك راسه بنفي و رد عليها بسرحان:  مبفكرش في حد يا ليلي اتهدي بقا 
꧁꧂
_ هتجيبي درجات حلوه اكيد انا عارف ان بنتي شاطره وممتازه 
مي ابتسمت بتوتر: اكيد انا طول الوقت كنت بذاكر 
مامت مي خرجت من الاوضه وهي بتبص ل مي بغيظ وقربت منها بخطوات ثابته 
مي بدأت تتوتر من الوضع وقالتلها:  فيه اي يا مامي! 
مامتها ضربتها بالقلم وقالت بصوت عالي لباباها:  بنتك يا فكري بتضحك علينا انا اتصلت بالمدير وكلمته عشان اسأل عن اخبار الاستاذه قالي انها محضرتش الامتحان اصلا يعني راسبه السنه دي 
فكري بص ل مي بفقدان امل كبير وقال بحزن: سقطتي؟ 
مامت مي لقت مسدچ اتبعتت ع فون فكري ف فتحت المسدچ لقت تسجيل صوتي ل مي فتحت التسجيل وعلت الصوت: 
بعد ما سمعوا التسجيل فكري قام مسكها من شعرها وطلع بيعا للأوضه فوق وزقها علي الارض بعصبيه وقال: يا خساره تربيتي فيكي طول العمر دا؛ انا بنتي تسقط!  لا وفوق كل دا اتحولتي لواحده صايعه ومتشرده؟ كل دا عشان سيبناكي كام شهر نرجع نلاقيكي بتحاولي تقتلي واحده لا وكمان بتحاولي تحرقيهم؟ دا انتي عايزه الحرق؛ انتي وطيتي رأسي هيتقال عليا اي لما يعرفوا انك ساقطه ومبتروحيش الدروس وبتهربي من الحصص وحتي الامتحان مروحتيهوش عشان مستهتره 
مي بعياط انفجرت فيهم وهي بتقول: مش عشان انا قليله الادب مش عشان انا عدوانيه؛ عشان انا ملقتكمش جمبي في وقت انا محتاجاكم فيه؛ عشان ملقتش حد يسندني ويطبطب عليا ويقولي كدا غلط وكدا صح؛ عشان كان ممكن تساعدوني وتقفوا جمبي وتشجعوني اكمل مش تجيبوني ورا؟ وتحبطوني؟ 
مامتها نزلت شنطه السفر بتاعت مي بعصبيه وقالت: نشجعك علي ايه يا حسره! دا انتي مكنتيش بتروحي الدروس ولا حتي روحتي الامتحانات نشجعك علي ايه بس؟ 
رمت لبس مي كله في الشنطه وقالت:  من انهارده مفيش ديما ومفيش عيشه لوحدك احنا هناخدك ونسافر تكملي تعليمك برا والڤيلا دي هتتباع يا مي 
مي بدموع: بس يا امي انا عايزه اعيش هنا مع صحابي انا اتعودت علي هنا 
_ مفيش صحاب ومفيش زفت علي دماغك هي كلمه واحده مش هكررها احنا هنمشي من هنا انتهي الكلام
꧁꧂
امير رجع الڤيلا وخبط ع الباب بس ملقاش حد بيرد 
ف نط من شباك المطبخ ودخل لمريم القاعده بتتفرج علي مسلسل وعامله نفسها مش سمعاه 
حط ايده في وسطه وقال بسخريه: نسيتي باب المطبخ يا عبير 
مريم قامت بفزعه وقالت: 
دخلت ازاي؟ 
_ مانتي عارفه احنا بندخل منين كل مره لما بنهرب انتي نسيتي ولا ايه؟ 
مريم بلعت ريقها بتوتر وقالت: يا سيدي فاكره فاكره بس بحاول استعبط اديني فرصتي 
امير ضحك وربع ايده بتريقه وقال:  ها لما نشوف اخرتها اديني مديكي فرصتك اهو 
_ اخرج برا دلوقتي حالا يا امير
_ اخرج ليه؟ 
مريم بعصبيه:  عشان سليم هيزعقلي ومينفعش كدا لو سمحت يلا 
خرجته وقفلت الباب وراه فقال بصوت عالي من برا:  وحيات امك لما ادخلك يا مريم 
مريم دخلت قفلت شباك المطبخ بالمفتاح وقالت بصوت عالي:  وريني هتدخل ازاي يا بوق
امير خرج برا الڤيلا بضيق وهو مش عارف يروح فين او يعمل ايه 
مي كانت خارجه برا البيت بتاعها وهي بتعيط عسان هتمشي واول ما شافت امير ال مش واخد باله منها اصلا عيطت اكتر وقالت في سرها:  هتوحشني 
العربيه بتاعت مي مشيت وسليم وملك وصلوا بعد ما هي مشيت 
سليم نزل من العربيه وبص لأمير وهو بيضحك وبيقوله: مريم طردتك؟  معلش يبني 
امير بضيق:  مش واثق في صاحبك ماشي يا عم 
سليم قفل العربيه وقاله: اثق فيك في كل حاجه الا اختي يا صايع 
ملك دخلت وسابت امير وسليم برا بيهزروا ودخلوا وراها ورنت الجرس علي مريم عسان تفتح
مريم بصوت عالي: مش هفتحلك يا امير ريح نفسك
ملك ضحكت وقالتلها:  افتحي يا بنتي انا ملك 
قامت من ع الصالون وفتحت الباب وهي بتقول بكسوف: انتوا جيتوا امتي 
سليم باس راسها وقالها بحب: جينا دلوقتي حالا
امير طلع الاوضه ورا سليم ومريم طلعت ورا ملك 
مريم قعدت ع السرير وقالت لملك:  متغيره ليه انهارده؟ 
ملك اتنهدت وقعدت جمب مريم بفرحه وقالت: انهارده اجمل يوم في حياتنا عشان انتقمنا من كريم وسيف ومي 
مريم بفرحه:  ازاي؟ 
_ هحكيلك علي كل حاجه بس انتي فوقيلي كدا 
꧁꧂
سليم فتح اللاب بتاعه وقال لأمير:  جاهز؟ 
امير قعد جمب سليم وقال بأستعداد: جاهز يسطا 
سليم بعت ڤيديو سيف وكريم من اكونت مجهول لكل صحاب مريم وملك ف المدرسه وكتب ع الڤيديو: اجمد رقاصتين ف مصر
قفل اللاب وهو بيضحك بفرحه وقال لأمير: اطلع عين واحد واحد فيهم وبعدين اتجوز ملك علي رواق 
꧁꧂
سيف دخل ع الفيس بتاعه لقي صحابه عاملين منشن ليهه ف الڤيديو ال سليم مصوره ليهه واتفضح وسط الناس 
اتصل ب كريم بعصبيه وقاله: ادخل ع الفيس بتاعك بسرعه وشوف الڤيديو النزل 
كريم فتح الفيس بتاعه لقي الناس كلها بتقوله يا سوسو الرقاصه واتفضح هو وسيف 
***
مريم بذهول: بجد مش مصدقه؟ سليم جابلنا حقنا في يومين! 
ملك حضنت مريم بفرحه وقالت:  اخيرا شوفتهم مكسورين زي ما كسرونا 
مريم بضيق: بس ليه سليم كان عارف كل حاجه وساكت؟ 
_ هو عرف كل حاجه لما اضربنا بعد الامتحان يعني عرف كل حاجه في الاخر خالص يا مريم؛  هو اصلا من الاول كان شاكك فينا بس بيكدب نفسه 
في صباح يوم جديد 
سليم صحي من النوم بفرحه عشان خلص من كريم وسيف ومي وفاق بقا لملك 
ملك خرجت من التويلت وهي بتنشف وشها بالفوطه واول ما شالتها لقت سليم في وشها 
سليم غمزلها وهو بيقول: جامده حته وانتي صاحيه من النوم 
ملك مسكت ايده برقه وقالت:  تعرف ان انهارده يوم حلو اوي؟ 
سليم باس ايدها بحب: عشان انت فيه ي وحش
ملك ضربته في كتفه بكسوف وقالت:  لا مش عشان انا فيه
_ اومال؟ 
ملك باسته من خده وقالت:  عشان اول ما صحيت من النوم شوفتك 
سليم بصلها برومانسيه وقال: عليا الطلاق بحبك 
ملك نزلت ع المطبخ وقالتله:  هطلقني من دلوقتي يا سليم؟ 
سليم نزل وراها وحاوطها وهو بيقول:  وانا اقدر برضو؟ 
مريم خرجت من اوضتها وهي مش فايقه خالص وغسلت وشها وغسلت سنانها وخرجت وقفت شويه قدام باب التويلت وغمضت عينها
امير خرج من اوضته وهوو حاطت علي كتفه فوطه وداخل التويلت لقي مريم نايمه وهي واقفه قدام الباب 
زقها في كتفها براحه:  مريم.. 
مردتش عليه لأنه نايمه اصلا
_ مريم اصحي يا ماما 
زقها في كتفها تاني عشان تفوق بس مفيش فايده 
لطشها بالقلم وقال بصوت عالي:  مريييم ما تفوقي انتي مصتبحه بأيه ع الصبح؟ 
مريم بصتله من طرف عينها بنعسان وقالت: مصتبحه عليك 
وقعت علي صدره وهي نايمه اصلا امير رفعها علي كتفه وقال: يخربيت جمال امك ال ع الصبح دا…. 
نيمها ع السرير بتاعها وخرج وقفل الباب وهو بيقول في سره: جامده برضو البت مريم دي
جرس الڤيلا رن ف كلهم خرجوا يفتحوا… 
امير نزل ع السلم وهو حاطت الفوطه علي كتفه ومش لابس تيشرت وسليم خارج من المطبخ وحاطت خياره في بوقه بياكلها و ملك ماسكه طبق محطوط فيه جبنه
سليم فتح الباب لقي جد ملك واعمامها بس ياسر وعائشه مش موجودين 
جدها بهدوء: ينفع ادخل يابني؟ 
***
ملك خرجتلهم صينيه شاي وقعدت جمب مريم وامير 
سليم كان قاعد مع جدها وبيتكلموا….. 
زاهر بندم:  انا اسف يا ملك يا بنتي انا غلطان؛ بقالي كتير ضميري بيأنبني وعايز ارضي ضميري قدام ربنا 
عايزك تسامحيني يا بنتي؟ 
ملك قامت وحضنته بهدوء وقالت: مسمحاك يا عمي 
عمتها حطت رجل علي رجل بغيظ وقالت في سرها: 
بت عقربه 
زاهر بص لسليم بندم وقال بهدوء: سامحني يا ابني انا بعتذرلك علي اي حاجه حصلت مني
_ انت علي رأسي يا حج حصل خير انتوا مهما كان اهلها برضو
جدها: فيك الخير يابني 
سليم بص لملك بحب وبعدين قال لجدها: بس تسمحلي اطلب ايد ملك من حضرتك علي سنه الله ورسوله 
ماذا لو انتهي حديثهم بزواج ملك وسليم!
انتهى الجزء الأول ..
إلى اللقاء في الجزء الثاني..

‫3 تعليقات

اترك رد