Uncategorized

رواية عشق الأدهم الفصل الأول 1 بقلم نورين عماد

 رواية عشق الأدهم الفصل الأول 1 بقلم نورين عماد
رواية عشق الأدهم الفصل الأول 1 بقلم نورين عماد

رواية عشق الأدهم الفصل الأول 1 بقلم نورين عماد

«الشخصيات»
عشق سليمان 24 سنه خريجه ادارة اعمال…تعيش مع زوجه ابيها وابنتها بحي شعبي بالقاهرة وبسيطه وجميله وعندها ورث ولكن اخذته زوجه ابيها تزوجها والدها بعد ما توفيت امها اثناء ولادتها واتت زوجه ابيها بابنتها وسممت والد عشق لتأخذ ورثه وعشق رأتها وحاولت الابلاغ ولكن لا يوجد دليل……
سوسن هي زوجه ابيها وابنتها مني….
ادهم العامري29 سنه شاب صعيدي ويقضي كل وقته بالقاهرة من اجل شركاته وعمله وعنيد وبارد احيانا ولا يؤمن بالحب ولكن للقدر رأي آخر و ستأتي من تغيره…. 
عادل العامري والد ادهم59سنه…
رجاء والده ادهم59سنه…
يوسف العامري توأم ادهم 29سنه دكتور ويعمل في خارج مصر..
سليم العامري 30 سنه دكتور جراح ويعمل بالخارج مع يوسف ومتزوج من6 سنوات متزوج اجنبيه اسمها فيديكا وعنده بنت اسمها ديما 5 سنوات وولد اسمه إلياس 3 سنوات…. 
زهره العامري اخت ادهم23سنه…
عثمان العامري عم ادهم 48 سنه…
صفيه زوجه عثمان42سنه….
ساميه بنت عثمان 23سنه..
مجدي ابن عثمان 26سنه…
جلال العامري جد ادهم 78 سنه وهو شخصيه يظهر عليها الوقار ويحترمه الجميع ويهابونه….
وجده ادهم متوفيه….
مروان الشرقاوي27 سنه صديق ادهم من الجامعه وشريكه في الشركه..
كارمن اخت مروان 25 سنه في غيبوبه من5سنين من لما عملت حادثه مع خطيبها ومات….
شريف الشرقاوي والد مروان 48 سنه…
سميره والده مروان45سنه..
الفصل الاول»بعنوان (عندما إلتقينا)
في القاهرة بشركات العامري….
مروان:يعني انت هتسافر النهاردة بليل…
ادهم: اه هروح الصعيد… 
مروان: انت بقالك سنه كامله مروحتش هناك.. 
ادهم: ما انت عارف يامروان اننا كنت مشغول ازاي وبعدين جدي عايزني في موضوع… 
مروان: موضوع ايه…
ادهم: ما انا لو كنت اعرف كنت قلتلك بس اكيد هو هو نفس الموضوع… 
مروان:يعني انت بجد هتتجوز…
ادهم:معرفش انا هتجوز ولو متجوزتش جدي هيحرمني من الميراث…
مروان:بس انت مش محتاج فلوسه..
ادهم:لأ بس انت برضه عارف ان هو الكبير ولازم كلمته تتنفذ.. 
مروان: تروح وتيجي بالسلامه ياصاحبي.. 
ادهم: مش هوصيك في غيابي علي الشركه…
مروان: متقلقش روح وانت متطمن…
ادهم: انت كده كده ليك النص في الشركه دي..
مروان: وانت هتيجي امتي ياصاحبي.. 
ادهم: مش عارف ممكن اقعد اسبوعين كده اصلا بصراحه وحشني الجو هناك اوي.. 
مروان: طب انت اخدت اجازة من اللواء.. 
ادهم: هو اللي اداني اجازة بعد المهمه اللي فاتت..
مروان: طب مع السلامه يا حضره المقدم.. 
ادهم: معنتش تقولي كده محدش يعرف اني بشتغل في المخابرات غيرك واهلي واللواء وبعض الشرطه… 
مروان:تعالي اتغدي معانا النهاردة ده انا ماما عمله حله محشي..
ادهم:ماشي…
مروان:تنور..
ادهم:مفيش اخبار عن اختك..
مروان بحزن:لأ لسه في الغيبوبه الدكاتره قالوا ان في امل تصحي بس محتاجه الدعاء..
ادهم:ربنا يقومها بالسلامه…
مروان وهو يمسح دمعه من عينيه:يارب…
وبعدها دخلت السكرتيرة..
ادهم:حضرتك المفروض تستأذني وتخبطي قبل ما تدخلي..
شروق السكرتيرة:اسفه يا فندم بس الوفد الالماني وصل..
ادهم:خليهم يستنوني في غرفه الميتنج….
شروق:تأمر بحاجه تانيه يادومه…
ادهم بصراخ:لأ ومعنتيش تقولي دومه اسمي 
مستر ادهم ولو نطقتي الاسم ده تاني هتقدمي استقالتك..
شروق برعب:حاضر يافندم..
———————
في مكان آخر بالقاهرة.. 
عشق:مش هتجوزه واللي هتعمليه اعمليه…
سوسن:جرا ايه يابت 
سليمان انتي هتعلي صوتك عليا ولا ايه وهتتبطري علي النعمه…
مني: ما تتجوزيه وانت ساكته..
عشق:اتجوز مين ده قد بابا الله يرحمه واكبر مني ب30 سنه ومتجوز اتنين وعنده عيال وبعدين لو مش عاجبك جوزيه لبنتك…
سوسن:هتتجوزي مصطفي يعني هتتجوزيه… 
عشق:ما تتجوزيه انتي مش هو ابن خالتك برضه..
سوسن وهي تجرها من شعرها وتحبسها في غرفتها: خليكي فاكره ان بكره فرحك وكتب كتابك.. 
عشق في نفسها وهي تبكي: انا لازم اهرب النهارده.. 
وبعد دقائق…
سوسن: يلا يازفته الست بتاعت الحنه وصلت..
خرجت عشق ووجدت ناس كتير يغنون ويرقصون….
الست بتاعت الحنه: تعالي ياحبيبتي اقعدي هنا.. 
عشق وهي تمسح دموعها: ارجوكي ممكن خدمه.. 
الست: ايه اقمري..
عشق:انا كنت عايزاكي تساعديني علشان اهرب..
الست: ليه ياحبيبتي ده بكره فرحك.. 
عشق: الي جوه دي مرات ابويا وعايزة تجوزني ابن خالتها ومتجوز اتنين ومخلف بنات وعايز اللي تخلفله الولد… 
الست:طب انا هساعدك بصي هقول ان ان الحنه هتنشف بره في الهواء علشان اديكي وكده…
عشق:شوفي اللي هتعمليه انا معاكي بس المهم اننا اهرب في اقرب وقت…
الست:خليكي هنا ثواني….
———————
في شركات العامري..
ادهم:مروان انت نمت..
مروان:سيبيني يا زهرة عايز انام..
ادهم بصدمه:زهرة اختي انت مالك ومالها..
مروان مفزوع:ايه ده ادهم انت جيت هنا امتي..
ادهم:من ساعه سيبيني يازهرة انام…
مروان:اه انت خلصت الميتنج..
ادهم:اه ويلا نروح…
مروان وهو يأخذ جاكيت البدله:يلا انا جاهز..
ادهم:انت هتسوق وانت نايم كده..
مروان:خلاص هركب معاك واركن العربيه هنا..
ادهم:طب يلا انزل استناني وانا هجيب بعض الاوراق واجي..
مروان:ماشي متتأخرش..
———————
في منزل عشق..
الست:يا هانم انا هاخد البت برا في الهوا علشان الحنه تنشف بسرعه وتبقي جميله..
سوسن:طيب ماشي متتأخروش..
الست:يلا يا عشق قومي بسرعه..
عشق:خلاص كده..
الست:ايوه يلا..
وخرجت عشق من المنزل وبدأت تركض بأقصي سرعه لديها..
———————
في منزل الشرقاوي..
سميره والده مروان:مروان يا حبيبي انت جيت..
مروان:اه جيت ومعايه مفاجأه..
سميرة:ايه اختك فاقت من الغيبوبه…
مروان بحزن:لأ للأسف…
ادهم علشان يلطف الجو :الله يا سمورة مش هدخل ولا ايه ولا انا مش مفاجأه..
سميرة:ازاي يا حبيبي انت تنور في اي وقت….
ادهم وهو يحتضنها:طول عمرك طيبه يا سموره..
شريف والد مروان: خاينه….
سميرة:انا معملتش حاجه اوعي تفهم صح…
شريف:طب روحي وانت……
واكمل كلامه وقال: راحه المطبخ هاتي حله المحشي وتعالي..
سميرة:ماشي همك علي بطنك..
ادهم:ازيك يا عمي….
شريف:الحمد لله وانت عامل ايه ياحبيبي..
ادهم:الحمد لله…
شريف:انت لازم تنام معانا النهاردة..
ادهم: لأ مش هينفع والله…
شريف:ليه ياحبيبي سرير مروان كبير ويسع من الحبايب الف ولو مش عايز مروان ينام جنبك خليه ينام علي الارض..
ادهم:لأ ده انا راجع الصعيد..
شريف:تروح وتيجي بالسلامه ويلا يا سميرة هاتي الآكل..
سميرة:حاضر ياخويا استني..
خدوا يا حبايبي كله لما تشبعوا بالهنا والشفا….
ادهم:تسلم ايدك ياسموره…
انا همشي انا بقي علشان اتأخرت ولازم اسافر بدري…
سميرة:ده انت لسه مكملتش طبقك..
ادهم:لأ ما انا شبعت الحمد لله..
سميرة:طب استني كل الحلو..
ادهم:لأ مره تانيه..
سميرة:مع ألف سلامه يا حبيبي..
واخذ مفتاح سيارته وانطلق…
———————
عند عشق…..
كانت تركض بسرعه كبيرة جداً وعيناها مليئه بالدموع وفجأه اصتدمت بها سيارةووقعت غارقه في دمائها….
الشخص:دي جيتلي من اي داهيه دي يا انسه يا انسه…..
واخذها ووضعها في السيارة وانطلق علي اقرب مستشفي…
———————
في المستشفي…
حملها الشخص وقال:بسرعه حد يلحقها..
الممرضه:ثواني بس هجيب الترولي….
ووضعوا عشق علي الترولي ودخلت غرفه العمليات..
ووقف ادهم متوترا جداً….
الدكتور:انت تقربلها حاجه..
ادهم بتوتر:انا…انا جوزها….هو معرفش اصلا ليه قاله كده
الدكتور:احنا خيطنا للمريضه الجرح ووقفنا نزيف دماغها…
ادهم:يعني انا اقدر ادخل اشوفها..
الدكتور:شويه كده وهننقلها في غرفه عاديه..
ادهم:طيب ماشي شكرا..
الدكتور:تقدر تدفع التكاليف بره وبعد كده تقدر تيجي تشوفها….
وبعد دقائق دفع ادهم التكاليف وذهب ليطمأن علي تلك الفتاه..
دخل ووجدها نائمه وكانت مثل الاميرات..
ادهم:انا اول مره اشوف حد جميل بالشكل ده..
عشق وهي تستيقظ وتتمتم بكلمات:انتت مين..
ادهم:الوقتي اقولك بس لما اطمن عليكي..
عشق:هو انا فين…
ادهم:في المستشفي بس لو ممكن تديني اي معلومه لأهلك او حتي عنوانك وانا اوصلك..
عشق:اهلي انا مش فاكره حاجه وانا مين وانفجرت في البكاء…
ادهم بصدمه:ايه ثواني هنادي الدكتور…
وذهب لينادي الدكتور وكشف الدكتور عليها وقال:للأسف الخبطه أثرت علي المخ وجالها فقدان ذاكره مؤقت..
ادهم:يعني ذاكرتها هترجعلها امتي..
الدكتور:معرفش اسبوع اسبوعين بس هي اكتر حاجه اسبوعين والله اعلم ممكن شهور ايام او سنين علي حسب حاله المريضه..
ادهم:شكرا جدا لحضرتك هو ممكن اخدها..
الدكتور:اه اتفضل هكتبلها علي اذن بالخروج…
وخرج الدكتور..
ادهم:بصي انا مش عارف انتي جتيلي منين بس كل اللي اعرفه انك بقيتي مسؤليتي ومسؤله مني…
عشق:هو ايه اللي حصل..؟
ادهم:لما نخرج هحكيلك في الطريق..
عشق:لأ انا مش همشي من هني غير لما اعرف ايه اللي حصل..
ادهم وهو يحاول تمالك اعصابه:بصي ياستي انا كنت ماشي بأمان الله بالعربيه..
عشق بمقاطعه:ازاي ماشي بالعربيه اسمها سايق..
ادهم بعصبيه:لما اتكلم متقطعنيش فاهمه..
عشق بدموع:فاهمه..
ادهم:خلاص خلاص والله ماكنش قصدي ازعلك..
عشق:بس انا مقولتش حاجه علشان تزعقلي..
ادهم:هو انتي مش فاكره اي حاجه خالص ولا حتي اسمك..
عشق:انت عبيط مش انت لسه سامع الدكتور بيقول ايه..
ادهم بعصبيه:لو سمحتي التزمي حدودك معايا لولا انك بنت كنت ضربتك الوقتي..
عشق ببكاء:مش كل شويه تزعقلي..
ادهم:خلاص والله انا اسف..
عشق:انت عندك انفصام في الشخصيه..
ادهم:لأ ليه..
عشق:اصل انت بتزعق وبعدها تصالح..
ادهم محاولا التهرب لانه لا يراضي احد بعد ان يتعصب عليه:امممم مش عايزة تعرفي ايه اللي حصل..
عشق:اكيد عايزة اعرف..
ادهم:بصي ياستي اللي حصل كالأتي انا كنت راكب العربيه وسايق ورايح علشان مسافر الصعيد وبعدها جيتي قدامي وانتي بتجري وخبطك..
عشق:الله يعني انت كنت رايح الصعيد انا كان نفسي اروح هناك واشوف المحاصيل واركب الحصان واشم الهوا والعب مع الحيوانات.. 
ادهم: بصي هو مبدأيا مفيش بنات هناك بيخرجوا كتير الا للضرورة القسوي ومفيش حد بيركب احصنه هناك غير الرجاله بس ولا في لعب مع الحيوانات…
عشق: ياخسارة انا كان نفسي اعمل كده..
ادهم: اممم تحبي تيجي معايا هناك.. 
عشق: بجد وحياه امك هتاخدني معاك….. 
ادهم بصدمه:قولتي ايه..
عشق:اسفه بس لحظه حماس بس..
ادهم:احنا لازم نعرفلك اسم..
عشق:انا اظن ان اسمي هو ليلي احمد زاهر… 
ادهم: لأ دي ممثله..
عشق: يبقي اسمي صافينار صح.. 
ادهم: لا دي رقاصه… 
عشق: اومال اسمي ايه..
ادهم: علي ما اظن عشق سليمان.. 
عشق: وايه يعرفك..
ادهم: السلسله اللي انتي لبساها..
عشق: افرد ده اسم ماما او اسم اختي او اسم بنتي او اسم صحبتي او اسم عمتي او خالتي او بنت خالتي اوبنت خالي او بنت عمي او بنت بنت خالي او بنت بنت عمي او بنت بنت خالتي او بنت بنت عمتي او بنت صاحبتي او جارتنا او بنت جارتنا او بنت البواب او بنت السوبر ماركت.. 
ادهم: ايه خلاص ايه كل ده خلاص افراد العائله الكريمه وداخله علي الموظفين..
عشق: طب لو سمعت كلامك واسمي عشق طب مين سليمان ده..
ادهم: اظن انه بباكي..
عشق: طب افرد طلع جوزي.. 
ادهم: ماظنش ان انتي متجوزه لإن منتيش لابسه دبله في ايدك.. 
عشق: ماممكن قلعتها علشان كنت بغسل المواعين.. 
ادهم: يا ساتر عليكي بتقفليها في وشي من كل حته ويلا علشان نسافر..
عشق وهي تقفز علي السرير: هااااااااي…
ادهم: مجنونه…
عشق: يلا بسرعه وقفزت علي ضهر ادهم..
ادهم: انزلي هتخنقيني…
عشق: لأ.. 
ادهم: طيب ماشي وقام ماسك ايديها ووقعها علي السرير..
عشق: اه ضهري يا… انت اسمك ايه.. 
ادهم: اسمي سبونج بوب.. 
عشق باستغراب: وفين باسيط… 
ادهم: اي ده انت صدقتي..
عشق:طب اسمك ايه بقي..
ادهم:اسمي ادهم…
عشق:اتشرفت وهات ايدك كده..
ادهم باستغراب:ليه…
عشق:هلعب البيضه اللي سلقها اللي حمرها..
ادهم باستغراب:بجد خدي ايدي اهي..
عشق عضت ايده…
ادهم:ايدي يابنت العضاضه…
عشق:احسن تستاهل علشان تبقي توقعني كويس…
ادهم:ايه يابنتي ماكنوش بيأكلوكي لحمه ولا ايه….
عشق:لأ كنت باكل لحمه حمير…
ادهم:يعني مجنونه وغبيه وكمان عضاضه…
عشق:وجميله ويلا بينا ياادهومه…
ادهم: يلا يا مصيبه هانم….
وانطلقوا بالسيارة متجهين الي صعيد اسوان…
———————
يتبع ……
لقراءة الفصل الثانى : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!