Uncategorized

رواية رسومات الموت الفصل السابع 7 والأخير بقلم ولاء خالد

    رواية رسومات الموت الفصل السابع 7 بقلم ولاء خالد

رواية رسومات الموت الفصل السابع 7 بقلم ولاء خالد

رواية رسومات الموت الفصل السابع 7 والأخير بقلم ولاء خالد

كل مايحدث لي كان  مجرد خيال وأحاول لأن أن أستيقظ من ذلك الحلم بصعوبه…
بيمشي بخطوات بطيئه عشان يروح لغرفه في المستشفي كان فقدان لأمل مرسوماً علي وجه الشخص …..وصل للغرفه وبص علي سريرها بقالها كتير نيمه فيه ومبتتحركش اتنهد و دخل الغرفه وقعد علي الكرسي يلي جمب السرير
هو:هتصحي امتي؟ دا انا تعبت وبيقول الدكتور انك مره حالتك خطيره ومره تبقي كويسه مش عارف اتكلم معاكي حتي او اسمع صوتك بعد يومين هيحوشوكي من علي الاجهزه لومقمتيش ا..انا بشوف قلبك علي الجهاز مره مرتفع ومره لا واكنك بتتخنقي ياترا بتحلمي بأي قومي بسرعه قوووميي…
°عند نور°
نور وهي بتحاول توقف عياط وبصه للباب بغضب وقلبها بيوجعها من كلام نادر وانوا مخترهاش  لو مأخترهاش محدش هيخترها بسبب يلي بيحصلها!!
°في المطبخ°
نادر:انا كلمت أماني في موضوع الفرح وطبعاً الفرح هيبقي يوم الخميس 
كوثر:ونور!! هتخليها ازاي تحضر الفرح!!
نادر:هتقولي ان دافرح واحد صحبي ولو سألتك عني قوليلها مع صحبوا 
كوثر :تمام يبني دي حياتك وانت حر فيها…اومال نور مصحتش ليه لحد دلوقتي
نادر:عادي تكو….لحظه!! لتكون سمعتنا!
جري علي اوضتها وخبط علي الباب
ناد:نور انتي صحيه
نور سمعتوا وحاولت تخبي دموعها ونامت علي السرير عشان يفكر انها نيمه لسه فتح الباب نادر لقاها نيمه 
نادر:نيمه! بس انتي بتصحي في الوقت دا..
راح عنده ووقف قدام السرير
نادر:نور اصحي
نور مردتش عليه عشان يفكرها انها لسه نيمه
نادر:نوووور يلا قومي 
نور بصتلوا وهي بتفرك عيونها اكنها لسه صحيه
نور:عايز اي
نادر:قومي عشان نفطر 
خرج وسابها وبصت للباب بحزن وبدأت عياط 
 طول الاسبوع بتتجاهل نادر ومبتتكلمش معاه غير قليل عشان ميعرفش انها عرفه بتصحي بليل بتسمعوا بيكلم أماني ولو جابت سيره نور نادر بيضحك ويطمنها انها متعرفش حاجه ومش هتعرف غير يوم الفرح نور من كتر العصبيه قررت انها هتنهي كل حاجه وقررت تجيب ورقه وترسم عليها كل يوم بس مش موت حد واحد لاء موت ناس كتير ومن ضمنهم 3اشخاض تعرفهم أماني وكوثر و…….ونادر
°يوم الفرح°
أماني وهي بتكلم نادر في التلفون:اخيراً ولما نور تعرف هيبقي متآخر اوي 
نادر:فعلا انا اصلا ازاي احب نور دي امي فضلت تقول اتجوزها بس برفض بردوا هي اختي وعشان امي بتحبها مقدرتش اقولها الحقيقه اني بحبك ومعتبراها اختي وهتفضل اختي 
أماني :اقفل دلوقتي عشان اجهز سلام 
°في البيت عند نور°
نور خلصت الرسمه وابتسمت وحطتها قدام وشها كانت عباره عن قاعه كانت شيفاها وقت ماكانت فوق سطح المبني وقررت ان دي المكان يلي هيبقوا فيه لانها الوحيده القريبه منهم واما القاعات الثانيه فهما علي بعد ساعه
نور :كفايه كده أجمل موته  هشوفها بعيوني 
كتبت الوقت كان الساعه10 وقامت 
تجهز نفسها
°بعد10دقائق°
وقفت قدام المرايه وبصت علي السلسله يلي لبساها من نادر شدتها بقوه وهي من كتر ما السلسله رقيقه تقدر تتقطع بسهوله 
نور وهي بترميها في الزباله:زيك زي هديتك وياريت كنت تخلي بالك من اليوم دا لاعرفوا ديماً حبل الكذب قصير ولازم تتحمل عقوبه كذبك وخداعك
كوثر :نوووور يلا هنتأخر
نور وهي بتمسك علبه صغيره وخبتها عشان كوثر متشوفهاش وخرجت ليها عشان يرحوا للقاعه
°في القاعه°
نور قعده جمب كوثر وبصه للقاعه بحزن
نور في نفسها:كان ممكن النهرده ليا بس قدري كده
فجأه لقت الناس وقفوا وبيمسكوا التلفونات وبيصوروا ف عرفت انهم دخلوا القاعه
نادر وأماني دخلوا القاعه وكوثر بصت لوش نور يلي كان مرسوم عليه البرود وعدم الاهتمام وانصدمت وعرفت انها عرفت كل حاجه من قبل اليوم دا
نور بصت لكوثر بأبتسامه وبعدها بصت علي ساعه تلفونها لقتها9:39 وراحت عندهم ووقفت قدامهم وهي ماسكه علبه صغيره ومبتسمه أماني بصت لنادر بصدمه ونادر مش فاهم هي عرفت ازاي وامتي  نور وهي بتقرب عندهم اكتر ومدت ايدها بالعلبه ليهم 
نور:هديه بسيطه لاكن قيمتها بالنسبالي اكبر افتح العلبه يلا
نور رجعت لورا وهي بصه عليهم وهما بيفتحوها ونور اختفت بين الحضور 
فتح نادي العلبه شاف جواها ورقه الخوف اتحكم فيه وأماني كمان كل الحضور فكروها رساله ومنتظرين انهم يعرفوا اي المكتوب وصاحب الدي جي حط المايك عندوا فتح نادر الورقه وشافه الرسمه ومنظر القاعه من برا بتنحرق….
°خارج القاعه°
نور بتمشي بعيد عن القاعه لمسافه أمنه عشان تشوف المنظر كويس وبصت في التلفون عشان تشوف الساعه ولقتها علي9:59 ونور بصت للقاعه وابتسمت وقالت
1……..2ّ……..3
القاعه انفجرت بكل يلي فيها ونور فضلت تضحك وبصوت عالي وبعدها صرخت بصوت عالي وعيطت 
نور وهي وبترمي التلفون علي الارض:شوفت ازاي قلبي قوي واعملها مش الحب يلي يمنعني عن قتلك دلوقتي….دلوقتي انا عليا الدور 
مشت لعند المبني يلي كانوا فيه وطلعت للسطح وبصت علي القاعه وهي لسه بتنحرق وعربيات الاطفاء بتحاول تطفي المياه نور طلعت علي صور السطح والهواء بيحاول يوقعها 
نور:انا مينفعش اعيش انا لازم اموت انا بعد يلي عملتوا مينفعش ابقي موجوده في الدنيا
كانت متردده تنط او لا وسمعت صوت الصفير تاني وبصت وراها لقت الظل وكمان بنفس الابتسامه المخيفه والعيون الواسعه وبيجري لعندها هي من الخوف نطت!!! 
 وهي بتقع شافت ابوها وكان بيكلمها
الاب:متموتيش يانور في حد هينهار من بعدك  اصحي يلا كفايه أحلام
نور غمضت عيونها ومنتظره الموت…
°في المستشفي°
بيبص الشخص علي جهاز القلب شافوا بيقل الخطوط بصلها بصدمه وخوف 
الشخص بصراخ:قووومي كفاايه قومي قاومي الموت قااوميه 
بينادي علي الدكتور  وبيصرخ بصوت عالي جدا الممرضه جرت بسرعه ودخلت الغرفه 
الشخص بغضب وصراخ:الدكتور فيين قوليلوا يلحقها هتموت
الممرضه من التوتر وقفه ومش قادره تتحرك
الشخص بغضب اكتر:اااتصرفي انتي لسه وقفه ليه 
جرت بسرعه تنادي للدكتور  والشخص بيبص للجهاز والخطوط بتطول اكتر وبعدها الصفير بدأ الشخص غمض عيونوا بيحاول يمنع دموعوا تنزل خلاص ماتت مفيش امل بعدها…
لكن النهايه منتهتش علي كده!!
سمع صوت من الجهاز  بعد صوت الصفير القلب لسه بينبض!! بص ليها لقاها فتحه عيونها ومبتسمه
الشخص:ا..انتي لسه عايشه 
الدكتور دخل بسرعه وبصلها وابتسم انها صحت من الغيبوبه اخيراً الدكتور راح عندها  وشال من علي وشها قناع الاكسجين وقال
الدكتور:انتي عارفه اسمك اي؟ّ….
بصت للدكتور وبعدها بصت للشخص وقالت
هي:ا…اسمي نور
ابتسم الشخص والدكتور كمل كلاموا 
الدكتور:تمام حلو يانور دلوقتي يلي قدامك دا اسموا اي
بصتلوا وقالت بأبتسامه
نور:ا..اسموا نادر 
الدكتو :كده كويس لسه فكره هي مين انا هروح دلوقتي يااستاذ نادر الحمدلله علي السلامه يا مدام نور
خرج الدكتور وبص نادر لنور
نادر:سنتين يانور! استأنيتك سنتين 
نور :بجد! يعني كل دا بحلم في سنتين!
نادر:كنتي بتحلمي؟..وياترا بتحلمي بأي
نور بأبتسامه فخيفه:قصه غريب طوييله اوي 
دخل من الباب 3اشخاص 
نور بدموع الفرح:مااما 
ام نور وهي بتحضنها وبتعيط:وحشتني اوي كل دا في غيبوبه 
أماني:الله سيبيلي انا شويه من العياط دا 
نادر:كنتي فين يادكتوره لما كنت بنادي علي حد يساعدني
أماني:اسفه انا ملحقتش ابلغك ان عندي عمليه مستعجله بس الحمدلله انها صحت 
كوثر وهي بتضرب نادر:مقلتيش وحشتيني ياماما علي فكره 
نادر:ااااه وانا اسمي نور
كوثر بضحك:مش قادره اضرب مراتك بصراحه 
الكل ضحكوا وانا ضحكت وحشني هزارهم دا …واستأنوا دلوقتي مستغربين اي يلي بيحصل وانا ازاي عيشه وكمان نادر وأماني وماما وكوثر وانا دخلت في غيبوبه ليه كل الحكايه اني اتجوزت نادر وحملت في بنتي يلي ماتت ايوه ماتت كان في خطر عليا وعلي حياه بنتي وخيروا نادر بيني وبين بنتي واخترني وبنتي ماتت وانا دخلت في غيبوبه قال الدكتور لنادر اني لو مصحتش قبل24 ساعه ف انا هدخل في غيبوبه وبالفعل دخلت فيها وعدا شهر شهرين ودخلت في الحلم يلي قرأتوه لانوا من الخيال اني ارسم اي حد واقتلوا  واما عن الظل ف دا معرفش اي سبب وجودوا في الحلم وشفتوا انا صحيت وبعدها بشهور جبت بنت كان اليوم دا نادر منهار وخايف يتكرر الموقف تاني وأماني حكتلي انها سامعه صوت صراخوا في اي ممرضين بيدخلوا عشان مأموتش  بس بفضل ربنا محصلش حاجه وجبت نورين….. 
°  بعد6سنين في الحديقه العامه°
نورين:ماما مش عارفه ارسم البنت
نور بضحك:دي سهله شوفي كده دي رجليها وايديها وراسها وشعرها طويييييييل
نورين ضحكت لما نور طولت في الكلمه
نادر راح عندهم وقعد جمبهم
ناد. بأبتسامه:خلصت الحكايه ازاي
نور ضحكت وبعدها ابتسمت:خلصت واحنا تلاته وسعيدين كمان
____________________
اي رأيكم في الصدمه دي???? واي رأيكم في الروايه والبارت الأخير منها????
و نتقابل في روايه جديده ????✨

اترك رد

error: Content is protected !!