Uncategorized

رواية عشقي لوعد الفصل الأول 1 بقلم ريهام

 رواية عشقي لوعد الفصل الأول 1 بقلم ريهام
رواية عشقي لوعد الفصل الأول 1 بقلم ريهام

رواية عشقي لوعد الفصل الأول 1 بقلم ريهام

******** وصف الابطال 
بطل الروايه  عمر السيوفي  يبلغ من العمر ٣٠ سنه  شخصيه قويه صارم ذو جسد رياضي طويل القامه شعره اسود وكسيف عيون عسليه 
*******
رغم صغر سنه اللى انه اكبر واشطر دكتور في الشرق الأوسط،،،،
خالد السيوفي  والد عمر يبلغ من السن 57 سنه رجل طيب وحنون مرأته متوفيه عايش هو وعمر بس عنده اكبر مستشفي في الشرق الاوسط
*****
البطله وعد الشرقاوي اهلها متوفيين عايشه مع جدتها هي اللي ربتها بعد اهلها  ما ماتوا ،،،،،خلصت جامعه طب عندها ٢٣سنه ( مواصفاتها) ذو جسد ممشوق متناسق ذو قامه متوسطه بشرتها بيضه عيونها خضره واسعه زي عيون الغزال مع رموش كثيفه شعرها طويل واسود محجبه 
****** 
اسراء عبد الله صديقه وعد المقربه منذ الطفوله  جارتها عنده ٢٣سنه خلصت كلية صيدله عكس وعد في كل حاجه شرسه قويه عنيده  (مواصفاتها) طويله جسم متناسق بشره بيضه عيونها بني شعرها بني مثل لون عيونها محجبه 
*******
اسر سليمان صديق عمر من ايام الكليه وهو دكتور عنده ٣٠ سنه شخصيه مرح وجدي في شغله ذو جسد رياضي طويل عيونه سوده وشعره اسود
*******
عمر نايم الباب مش مبطل خبطه عمر اتقلب يمين وشمال نعم يا داده في ايه
  خالد بيه  بيقولك تعالى افطر مستنيك،،،،،،
تمام روحي يا داده انتي وانا جاي عمر كان نائم متاخر علشان كان عنده عمليات  متاخره بيقوم يدخل الحمام بياخذ شاور بيطلع يلبس قميص ابيض وبنطلون جملي يمشط شعره ويلبس ساعته وينزل يفطر ******* عمر صباح الخير يا بابا خالد: صباح النور ايه كل دا نوم  عمر وهو بيفطر جيت متاخر ,,,,
خالد اه طيب لو عايز ترتاح النهارده مفيش مشكله اسر مكانك عمر لا خالد: طيب انا همشي وانت خلص فطارك وحصلني عمر تمام انا اصلا خلصت كل واحد ركب عربيته ومشى ******** 
في شقه جميله في الحي الشعبي عند وعد 
،،،،،،،،،،،،
وعد قومي اتاخرتي مش انتي النهارده هتروحي تقدمي في المستشفى،،،،،
حاضر يا تيته سيبيني انام شويه تنامي ايه الساعه ٨ وعد قامت مخضوضه ايييه كام،،،.
الجده  هههه يا بنت بضحك الساعه لسه 7وعد: تيتا الله يسامحك 
طب يلا يا كسوله قومي  علشان ماتتاخريش 
سبتها وطلعت 
وعد قامت دخلت الحمام اخدات دش ولبست ديرس طويل لون بني مع طرحه بيضه بلون الحزام والجزمه 
::الجده وعد يلا الفطار جاهز حاضر يا تيتا قعدت تفطر انا ماشيه هو انتي كده أكلتي حاجه وعد اه يلا سلام خلي بالك من نفسك ،،،،،
حاضر وعد نزلت عند باب العماره ،،،،،،،،،
اسراء بخخخخ وعد اععععععه اسراء هههههههه هموت كل يوم بتشربي المقلب
وعد بعصبيه حرام عليكى في حد يعمل كده
اسراء اه مش انا عملت يبقى فيه ،،،،،
وعد انتي مش هتبطلي بقى من الحركات دي انتي قطعتيلي الخلف يا شيخه حرام عليكي
اسراء ههه والله انتي طيبه اوي يااختي
اسراء: وعد إنتي راحه النهارده تقدمي في المستشفى وعد اه 
اسراء طيب يلا بقى علشان تعرفي بس قلبي طيب هاوصلك معايا في طريقي  يا ستي اي خدمه ،،،،،
وعد انتي بالذات مش عايزه منك حاجه سلام وسبتها ومشت اسراء طلعت تجري وراها وهي بتضحك استني يا بنت مش هاعمل حاجه تاني والله تعالى بس اوصلك،،،،،،،
وعد والله يا اسراء لو عملتي الحركات دي تاني انتي حره 
اسراء يا شيخه ما كل مره بتقولي نفس الجمله مش بتعملي حاجه تعالي اركبي يا اختي ركبت اسراء مستشفى ايه اللي هتقدمي فيها وعد مستشفى *****اسراء يا بنت اللعيبه دي اكبر مستشفى في الشرق الأوسط،،،،،
وعد هتقري يختي من أوله اسراء لا انا مبقرش انا بحسد بس
وعد الله اكبر اسراء ههه طيب يلا يااختي انزلي وصلنا وعد سلام اسراء سلام يا حب،،،،،،،
وعد انبهرت من المستشفى كبيره وتصميمها جميل من بر كله زجاج وشيك خالص دخلت وهيا متوتره وخايفه ميقبلوهاش سألت سكرتيره الإستقبال وعد لو سمحتي كانوا طالبين دكتورة قلب السكرتيره اه يا فندم في الدور الخامس هتلاقي هناك سكرتيره اساليها وهي هدلك وعد شكرا
  طلعت الدور الخامس وعد لو سمحتي كانوا طلبين دكتورة قلب اسكرتيره اه اتفضل يا فندم دقيقه،،،،،
خالد ادخل هبه السكرتيره في دكتوره قلب بره جايه تقدم خالد تمام يا هبه خليها تدخل هبه اتفضل يا دكتوره وعد شكرا 
خالد اتفضل وعد شكرا،،،،،،
انا وعد شرقاوي وده الملف بتاعي خالد اخذ الملف قاعد يقرا فيه بتركيز واضح انك شاطره يا وعد وتدريبك كويس واخذه علامات كويسه جدا وعد كانت مبسوطه يعني ينفع اشتغل خالد اه طبعا ده انت دكتوره شاطره جدا احنا نتشرف أن فيه دكتوره زي حضرتك عندنا وعد شكرا وانا ها ابدا من امتى خالد من النهارده لو ما فيش مانع 
وعد كانت هطير من الفرحه واخيراحلمها اتحقق 
خالد يا هبه نعم يا يا دكتور خدي  الدكتوره وعد وريها  الاوضه بتعتها فين حاضر اتفضلي يا دكتوره
هبه دي يا دكتوره الاوضه وعد شكرا يا هبه العفو ومشيت ،،،،،،،،،،،
وعد الله حلو اوي كانت اوضه صغيره وفيه مكتب وكنبه وحيطانها قزاز شفاف ****
عند عمر 
عمر ادخل اسر ايه يا ابو الصحاب فينك عمر بصله بقرف بذمتك في دكتور يقول لدكتور يا ابو الصحاب اسر اه انا هههه عمر اطلع بره مش فاضي اسر طيب براحه متزقش  عمر اطلع يا اسر  
اسر طيب عندك عمليه بعد خمس دقائق عمر:اه عارف هاروح انا اجاهز  
اسر  تمام عمر راح يجهز للعمليه 
،،،،،،،،،،، عند وعد 
وعد ادخل حضرتك الدكتوره الجديده وعد اه الدكتور خالد بيقول لحضرتك ان في عمليه بعد خمس دقائق لازم تدخليها وتبقى مساعدة الدكتور 
وعد اتوترت  يا لهوي بالسرعه دي اهدي يا وعد امال انتي جاي تلعبي اخدات نفس طويل احمم تمام هيا فين اوضت العمليات  اتفضلي حضرتك وعد ماشيه وحس أنه هيغم عليها خايفه ومتوتره هيا اه اتدربت
وكانت شاضره بس 
قلبه بيدق جامد مع كل خطوه بتخطيها اتفضلي دي ولبس العمليات هنا والتعقيم وعد دخلت لبست ولبست الكمامه ودخلت اوضة العملية
،،،،،،،،،،
مكنش فيه غير عمر،،،،،  عمر حس انا حد دخل هو كان مدي ظهره للباب وعد لقيت شخص واقف ومديها ظهره  وعد طلعت صوت علشان يحس بيها احمم 
عمر وهو ما زال على وضعه انتي المساعده وعد
عمر لف يشوف صوت مين الرقيقه ده ،،،،
عمر بص في عيونهت لأن هيا ال بينا من الكمامه وعد اتوترت من نظراته عمر لاحظ توترها وبص بعيد حس وكان عيونها مغناطيس بتشدو ليه اول مره ينجزب كده حس بي حاجه غريبه مع انه مش شايف ملامحها من الكمامه عمر  احمم  اسمك  ايه
وعد اسمي وعد ،،،،،
تمام جاهز ه يا دكتوره ،،،،، وعد اه 
( نسيبهم بقى عمليه وكده )،،،،،
عند اسراء في الصيدليه بتاعت باباها شغاله فيها 
اسراء  بودي
عبدالله  بعصبيه يا بنتي حرام عليك قلتلك ميت  مره بره البيت ما تقوليش بودي 
اسراء ههه جرى ايه يا حاج متتعصبش بنهزر منهزرش يا رمضان ،،،،،،،،
عبد الله والله انا مش عارف اعمل فيك ايه بتضيعيلي البرستيج بتاعي رى
اسراء ههههه برستيج ايه يا بودي،،،،،،،،
عبد الله يا دي النيله علي بودي وعلى سنين بودي السنه دي بنت باقولك ايه انا مش عايزك امشي ساعدي مامتك في البيت ،،،،،،
اسراء أبدا والله مايحصل انت عايز تروح تلاقي دودو الحاجه عندها الضغط ولا السكر  
عبد الله على رايك جيبهملي انا ،،،،،،،،،،
اسراء ده انا والله كيوت خالص
******** عند اسر 
الو يا ماما حاضر وانا جاي هاجبهملك محتاجه حاجه تاني سناء والده اسر 
لا يا حبيبي بس متنساش عشان خاطر والدك  الدواء بتاعه خلص حاضر يا ماما سلام ،،،،،،
******
في اوضه العمليات عند وعد وعمر،،
عمر انقلوه اوضه عاديه طلب من الممرضه تنقل المريض لاوضه عاديه وسابهم وطلع
،،،،،،،،،،،،وعد طلعت وقلعت لبس التعقيم وهي طالعه كانت هتخبط في عمر كانوا قريبين من بعض جدا بيبص يشوف مين  لقي وعد  تنح عارفها من عيونها مكنش يتخيل انها بالجمال ده وعد اتكسفت ورجعت لورا بسرعه انا اسفه عمر هه وعد ممكن اعدي عمر احمم اه اتفضلي ،،،
عمر بيكلم نفسه عمر في ايه مالك مش عارف اول مره احس بي الاحساس ده اوف راح على مكتبه ،،،،،،،،
يتبع ……
لقراءة الفصل الثانى : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

تعليق واحد

اترك رد

error: Content is protected !!