Uncategorized

رواية عشقي لوعد الفصل الخامس 5 بقلم ريهام

 رواية عشقي لوعد الفصل الخامس 5 بقلم ريهام
رواية عشقي لوعد الفصل الخامس 5 بقلم ريهام

رواية عشقي لوعد الفصل الخامس 5 بقلم ريهام

وعد : وهيا بتاكل  شوكولاته بغيظ قال ايه 
وحشتني بتقلد صوت رنا وحش ليلهفك اععع وانا متغاظه ليييه انا مااااالي  خلصت كل الشوكلاته 
اللي قدامها مسكت المصاصه وبتمص فيها كأنها بتنتقم منها
عمر: دخل عليها  حضرتك فاضيه يا دكتو،،،،،
مكملش اول ما شاف شفايفها وقف مكانه زي 
الصنم وعد اتكسفت وخبت المصاصه اللي ف أيدها ها  اه 
عمر :مش متحرك ومركز في شفايفها اللي محمره 
اوي من المصاصه اي ده اللي حاطاه 
وعد: باستغراب اي 
عمر: اللي ف شفايفك انا اول مره اشوفك حاط روج 
وعد : انا لا طبعا محطاش حاجه بعدين افتكرت 
المصاصه عضت شفايفها دا انا كنت باكل مصاصه
الحركه اللي عملتها دي جننت عمر اكتر بلع ريقه  
ورجع شعرو لورا 
اه طب امسحيه ومتطلعيش  كده همشي انا واجيلك بعدين وعد : طب وهو فيها ايه 
عمر : وهو مديها ظهره علشان لو بص عليها مش ضامن نفسه هيروح  ياكل شفايفها ويطفي ناره اللي شعللتها 
قالها بعدين يا وعد بعدين وطلع 
وعد: هو ماله ده مش طايق يبص ف  وشي ماهو عنده حق من شويه كان حاضن عروسة المولد ااف 
************
اسراء : رجعت ع الصيدليه وهيا  متغاظه من اسر بس ف نفس الوقت مبسوطه علشان عضته 
عبدالله : كنتي فين يا زفته كل ده مامتك رنت 
كذامره وعيزانا نروح 
اسراء : ليه مالها هي تعبانه ولا حاجه 
عبدالله: لا بتقول عملالكم مفاجاه 
اسراء: والله الحجه دي بتفهم اوي طب يلا بقا 
نروح علشان تلاقيها عملالنا اكله حلوه تفتح النفس 
عبدالله : كل اللي في دماغك الاكل وبس طول 
عمرك مفجوعه اسراء هيهيهي. عارفه 
طب يلا يختي 
**********
اسر : انا ماشي يا ماما عايزه حاجه 
لا يا حبيبي خلي بالك من نفسك 
لا متخفيش عليه يا ماما ده ما يتخفش عليه دا يتخاف منه امال هو مربي العضلات دي ع الفاضي 
قالتها سلمى اخت اسر عندها 19 سنه  ف كلية انجليزي (مواصفات )  قصيره جسمها متناسق مع 
طولها بشرتها بيضه وعيونه سودا عامل زي الاطفال اللي يشوفه يدي اصغر من سنها بس عسوله سلمى ????
أسر: احترمي نفسك يا قزعه واسمي أبيه حسابك معايا لما اجي علشان انا مستعجل 
************
في غرفه عمر
عمر ادخل 
وعد :حضرتك كنت عايز ايه علشان انا ماشيه 
عمر : كنت عايزك تتابعي حالة المرضه بتوعي 
علشان انا مسافر عندي عمليه بره وأسر معاكي بس هو مش هنا دلوقتي هييجي بكره الصباح 
وهيكون معاكي لو احتجتي  لاي حاجه   وعد :حست بضيق انو هيمشي اه طب هو 
حضرتك هتقعد كام يوم 
عمر: يومين تلاته بل كتير 
وعد:  امم تروح وتيجي بسلامه 
عمر:  الله يسلمك بصي عدل عليا  الاب توب دا  
عليه أي حالة انتي عايزاها   علشان انا مش هكون فاضي وممكن مردش ع اي تلفونات  لف نحيتها بصي وده 
الباسورد ميل عليها علشان يكتب الباسورد في الاب الي قدامه وهي قاعده ع الكرسي ريحة 
برفانه  الرجوليه وصلتلها غمضت عينيها وشمتها سحبت كميه كبيره داخلها
لانه قليل  اوي لما يحط برفان علشان هو دكتور مينفعش يحط علشان المرضه و بيبقى عنده 
عمليات
بصلها  عرفتيها 
وعد:  هاا عمر: مالك سرحانه ف ايه 
وعد:  بتوتر ها لا مافيش اه تمااام قامت بسرعه من الوقفه اتشنقلت ف رجل الكرسي عمر مسكها 
من وسطها وهيا حت أيدها ع صدره شبه ف حضنه حس بلمستها  كأنها نار بتحرقه بعدو عن 
بعض وعد طلعت من الاوضه وقفت عند الباب واخدت نفسها حست في الاوضه أن لأكسجين قل 
**********
اسراء:  بصوت عالي يا اهل الدار احن جيناااا  مااامااا ععع يا حجه عبدالله : حط ايده ع ودنه
بس يازفته 
زينب جت من جوه نفسي مره تبقي رقيقه زي البنات اتعلمي من وعد يا معفنه 
اسراء : ف ايه يا حجه هي دي المفاجاه 
المفاجاه هنا قالها شاب في عمرها اسراء : اععععع 
طلعت تجري عليه وحضنته وحشتني اوي يسطا
اياد ضربها ع راسها مش هتتغيري ابدا يا يمعفنه 
اسراء:  لا انا معفنه يبقا انت معفن زيي مش انت توامي
( استواب)  اياد اخو اسراء التوأم وكان  بيدرب  بره علشان عايز يطلع ظابط وأخو وعد ف 
الرضاعه هو واسراء  علشان لما مامته والدتها 
كانت تعبانه فا وعد اختهم ف الرضاعه
( مواصفات) اياد طويل القامة ذو جسد رياضي  
عيون زرقاء زي لون السماء شعره اسود كثيف 
اياد: وحشتيني انتي و البت وعد امال هيا فين 
اسراء: لا يعم دي بقت دكتوره قد الدنيا وشايفه 
نفسها علينا 
اياد : بابتسامه ربنا يحققلها كل اللي بتتمناه يارب 
اسراء: بغمزه  ماقولتليش اي الحلاوه دي هم الي بيبقو ظباط بيحلوو  ايه العضلات الجامده دي يلا 
اياد: ولا ف عينك يا بيئه غوري يا بت من وشي 
اسراء : اه مانت هتشوف نفسك علينا دلوقتي  
زينب : تعالى ياابني ارتاح سيبك من بت  الجزمه دي انا عارفه مش هتبطل رغي 
إسراء : انا مش عارفه والله انتي ليه بتحبي 
تشتمي نفسك زينب امم لسه بطوطي تجيب الشبش 
اسراء :طلعت تجري ع اوضتها طلعت رأسها من 
الباب علشان متقولش عليا بيئه
اياد ههههه دا انتي مشكله  وسلم على ولدو 
***********
رنا يعني انا اجي وانت تمشي
عمر :وهو بيحط هدومه ف الشنطه هما كلهم 
يومين وجاي رنا :اااف طب مش اسر دكتور خليه هو يروح 
عمر : هو اي حاجه وخلاص مينفعش يا رنا بعدين  
انا مبحبش حد يزن فوق دماغي ولا يسالني رايح 
فين ولا جاي منين  
رنا: بغيظ بس حاولت تخلي صوتها رقيق ماشي يا عمر 
*********
وعد: يا تيتا انا رايحه عند اسراء  
الجده :طيب يا حبيبتي روحي وعد لبست 
الاسدال وراحت  شقة اسراء ف نفس الدور رنت الجرس واياد اللي فتح وعد اتصدمت فتحت ف بقها ووقفت زي التمثال 
اياد: بضحكه اقفلي بقك يا هبله عشان الدبان  
وعد : اعععع وحضنته وحشتني اوي يا ايودي 
اياد :وانتي كمان يا قلبي 
اسراء : جت من وراهم بتخنوني يا كلاااب 
اياد : بعد عن وعد ومسك اسراء من قفاها بتقولي ايه يا زفته اسراء بخوف مصطنع مابقولش يا باشا والله 
اياد : بقرف  اه طب اتعلمي بصي الرقه وشاور ع وعد 
وعد بس انت وحشتني اوي يا برنس 
اسراء: ههههه شوف الرقه 
اياد : والله كنت حاسس ان القعده معاكي هتبوظ البنت 
***********
تشرق الشمس ف صباح يوم جد 
سلمى : اسر  اسر  يابني اصح هتتاخر يا ااااسررر     
أسر:  بزعيق عايزه ايه سبيني انام  ينعل ابو شكلك  
انا واصل الساعه 5الصبح سلمى خلاص انا مالي يا لمبي الله أسر: وما زال ع وضعه  وهو  نايم والله 
يا سلمى الكلبه لو سمعت قولتي اسر تاني لاربيكي 
سلمى امال انت اسمك ايه 
أسر : بعصبيه أبيه يا روح امك يسهل قالتها سلمى وطلعت تجري قبل ما ينفخها  
*********** 
وعد:  ف المستشفى مهتمه ب كل حاجه ف غياب عمر 
دكتور وعد معلهش اتاخرت عليكي قالها اسر وهو 
داخل المستشفى 
وعد :لا عادي ولا يهمك 
********
عدا يومين ع غياب عمر محصلش حاجه فيها وعد 
وأسر كانه مهتمين ب المستشفى واسراء مكنتش 
بتروح الصيدليه وقاعده مع اياد علشان واحشها 
واسر كان بيعدي من عند الصيدليه ومكنش عارف 
ليه لان مش طريقه ومشفش اسراء حس بي حاجه غريبه ميعرفش اي هيا ورنا مستني عمر ع نار 
*********** صباح يوم جديد
وعد صحيت ولبست درس لبني وطرحه مشجره وصندل ابيض وشنط بيضه
وكانت مبسوطه 
ومتحمسه بتقنع نفسها أن عادي بس قلبه بينبض علشان عمر هييجي النهارده 
الجده: ايه العسل ده 
وعد : باستها دا انتي اللي عسل يا قلبي انا ماشيه 
طب مش هتفطري لا هفطر ف المستشفى
وعد :بتخبط ع إسراء 
اياد فتح ايه العسل ده ع الصبح 
وعد: اتكسفت صباح النور فين اسراء 
اياد : ينهار اسود انتي بتتكسفي طب والنبي ابقي 
علمي جعفر اللي معاكي قصده ع اسراء
اسراء: جت من وراه  انت قصدك ايه يا عم اياد 
اياد:  اي ده جعفر اهو ااا قصدي اسراء 
اسراء:  زقته طب اوع كده خليني اعدي اياد كان هيقع من الزقه يخرب  بيتك جايبه الصحه دي منين 
اسراء: بستفزاز من عند البقال
يلا يختي انتي التانيه 
*********
رنا : خالو هو عمر مش  المفروض ييجي النهارده 
يعني ما جاش خالد : وهو بيفطر اه ما هو جه بس 
راح ع المستشفى ع طول رنا: قامت زي مايكون لدغتها حيه  اللي هو ازاي يعني يروح ع 
المستشفى ع طول حتى ما جاش ياخد دش ويغير هدومه ولا ينام 
خالد : بهدوء معرفش يا بنتي والله هو كده غريب 
محدش يفهمه 
رنا : انا ريحاله 
*********
عمر قاعد  عند الاستقبال مستني يشوف وعد ع 
نار حاسس كأنه اديله سنه مشفهاش وليه هيا بالاخص
وعد وهيا داخله المستشفى حست بقلبها هيطلع 
من مكانه اول ما دخلت عمر شافها بس هي مشفتوش 
ودخلت الاسنسير قبل ما يقفل عمر حط ايده ودخل وعد :رفعت نظرها تشوف مين قلبها وقف 
اول ما شافته قالت شبه همس عمر بس هو سمعها 
بيبصو لبعض وعنيهم بتقول كلام كتير 
عمر كان شكله حلو كان لابس 
بدله رسميه بس قالع الجاكت وماسقه ومشمر اكمام  القميص وشايل الكرفته وفتح اول كام 
زرار ودقنه طولت شويه كان شكله جذاب وريحة 
برفانه مغرقه الدنيا هيا نسيت نفسها وسرحت فيه 
وعد : احم انت جيت امتى
عمر: لس واصل عامله ايه 
وعد: تمام وانت 
عمر: تمام الاسانسير فتح وعد لس تطلع عمر 
سحبها وقفل الاسانسير تاني  انا اسف ع اللي هعمل  مدهاش 
فرصه تستوعب ولا  تتكلم وسحبه عليه وحضنها جامد كان هتهرب  
وعد: اتصدمت ف كانت بتحاول تبعده قلبها بيدق جامد وهو مش متحرك سنتي واحد دفن راسه في 
عنقها وبيشمها وعد جسمها ساب وبطلط حركه  رفعت ايدها ع ظهره وبادلته الحضن  
عمر : حس باديها ع ظهره شدد من احتضانها لدرجة اعظامها  هتتكسر بين اديها 
الاسانسير فتح محسوش بيه 
فاقو من الوهم في ع صوت
رنا: اي ده 
وعد: زقت عمر وطلعت تجري
عمر : رجع شعره لورا وبيجمع مشاعره اللي اتبعسرت  
رنا : بعصبيه  ممكن افهم ايه الي بيحصل هنا 
عمر  بهدوء ولا حاجه  وسبها ومشى  
رنا: لا مستحيل يا عمر حد ياخدك  مني انت ليا انا وبس 
“””””””””
وعد بعياط وشهلقه سامحني يارب بس والله 
معرفش مالي اول ميقرب مني بنسى نفسي انا عارفه انه حرام اللي عملته بس مستحيل يتكرر 
تاني هخلي ف مسافه بينا ايوه مسحت دموعها وقامت تتوضى وتصلي 
“”””””””””””””””
اسر:  وهو داخل شاف عمر تايه وسرحان راح عليه  انت جيت امتى عمر: ها بتقول حاجه 
أسر: لا دا انت فاصل خالص مالك 
عمر : مافيش بس مروح انام جعان نوم 
اسر: طب وانت جيت ليه 
عمر : مش قادر اتكلم سلام
“””””””””””””””
انتي يا عسل قالها اياد لاسراء  وهو داخل الصيدليه بتعملي ايه اسراء : بضحكه بلعب بليه 
اياد : هو انتي متاكده ي بت  انك دكتوره صيدله 
اسراء : لحد دلوقت لا 
اياد: اه طيب عايزه حاجه انا ماشي ورايا شغل 
اول يوم ليا وكده مش عايز اتاخر 
اسراء : طب تعال يبني ابخرك
اياد : غوري يا بت هتاخر 
،،،،،،،،،،،،،،،
كل ده وفي عيون بتراقبهم 
مجهول :الو يا باشا عرفت أن اياد عبدالله عنده 
اخت 
مجهول 2: عايزك تراقبها ولما تبقى لوحدها هاتها 
مجهول 1: قصدك اخطفها  يا باشا  بس احنا متفقناش ع كده انت قلتلي  اراقبه بس 
مجهول 2: ايوه يا زفت اعمل اللي بقلك وكله بحسابه
مجهول 1 تمام يا باشا
يا ترى مين ده وعايز ايه من اياد 
،،،،،،،،،،،،
رنا فتحت الباب ع غفله 
وعد : ايه ده انتي ازاي تدخلي كده 
رنا : بعصبيه بصي من الاخر بلاش 
تلفي حوالين  عمر وابعدي عنه احسنلك 
وعد:  انتي مين  اصلان عشان تقوليلي اعمل  ايه ولا معملش رنا : انا خطيبت  عمر  
وعد: اتصدمت ها احم  طيب ممكن تطلعي علشان ورايا شغل واه مفيش حاجه بينا 
رنا: بستفزاز ولا هيكون فيه يا قلبي 
وعد معقوله خطيبته وقعدت تعيط ع غبأها 
،،،،،،،،،،،،،،،،،،
اسراء اتفضل مين انت مجهول عايز الدواء دا 
بيبص حواليه يشوف في حد  
اسراء : مرتحتلوش راحت تجبله الدواء وهو جه من وراها و؟؟؟؟؟
يتبع ……
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!