Uncategorized

رواية عشقي لوعد الفصل السادس 6 بقلم ريهام

 رواية عشقي لوعد الفصل السادس 6 بقلم ريهام
رواية عشقي لوعد الفصل السادس 6 بقلم ريهام

رواية عشقي لوعد الفصل السادس 6 بقلم ريهام

وصلنا عند اسراء لما المجهول قلها عايز دواء
اسراء وهيا بتجيب الدواء شافته ف الازاز داخل الصيدليه قلبها وقع ف رجلها وشكها طلع صح 
عملت نفسها بتجيب الدواء ومش واحده بالها منه اول ما قرب وهيحط المنديل اللي عليه المخدر اللي في ايده ع بقها اتعدلت وضربته  برجلها تحت الحزام 
الراجل ااااااه داس ع رجله من الوجع اااه يابت ال***** 
وهي طلعت تجري الراجل قام يجري وراها 
***********
الو ايوه يا سلمى لا مش فاضي خلي السواق 
يجيبك
سلمى: لا والنبي يا أبيه تعالي خدني انا خلصت محاضره 
أسر : اه لما تبقي عايزه حاجه ببق أبيه 
سلمى:قلبك ابيض يا اسور 
أسر: تسدكي كنت جاي اخدك بس بعد اسور مش جاي سلمى: بسرعه 
خلاص ونبي يا أبيه تمام كده
اسر:  ممم طيب انتي فين انا اصلا كنت جاي اخدك انا قدام باب الجامعه 
سلمى: انا اهو يا معلم وراحت ركبت 
سلمى: هاا قلي بق  هتغزمني فين 
أسر برفع حاجب لا والله مين انتي بتكلميني انا 
سلمى: بأستفزاز لا بكلم الكرسي اللي ورا اه بكلمك انت ايه الذكاء ده 
أسر: سلمممي  
سلمى هيهيهي بهزر يا رمضان
أسر: طيب عايزه تاكلي فين 
سلمى: بفرحه ايو كده يارجل دا انا افتكرتك بخيل مش بتعزمني غير كل فين وفين 
أسر غصب عنو ضحك طب ممكن يا استاذه يا محترمه تحترميني شويه 
سلمى: اشطه استنى 
أسر: ايه سلمى: لف من هنا في مطعم يجننن  
أسر: حاضر طب رني ع ماما وقوليلها اني اخدتك 
وهنتعشى بره علشان متقلقش عليكي 
سلمى: لا اطمن انا قايلالها 
أسر : اه دا انتي مظبطه بقا 
***********
اسراء: ينهار اسود دا بيجري ورايا طب اعمل ايه التلفون نسيته وهي بتجري ومش واخده بالها جت 
عربيه فجاه ف وشها ونورها قوي صرخت اععععع حط ايده ع وشها العربيه فرملت انتي مجنونه 
اسراء: شالت  ايدها اي ده انا  ممتش الحمدلله  
اسر: هو انتي ي بت المجانين  
اسراء : لس مستوعبه اللي قدامها  انت اول مره تطلع ف الوقت المناسب 
أسر: والله مجنونه 
سلمى هو انتي كويسه ياانسه انتي ليه كنتي بتجري 
اسراء: بتبص وراها هو راح فين ابن الوارما  
سلمى بصت لأسر بأستغراب 
اسر : ضحك انتي قصدك ع مين وليه كنتي بتجري 
اسراء: معرفش واحد كان عايز يخطفني  يادي 
حظي المنيل وانا  كنت مستنيه واحد جنتل ومز يخطفني زي الروايه واعيش قصة حب طلعلي واحد استغفرالله 
سلمى : بضحك ههههه والله انتي مشكله يعني انتي كنتي هتتخطفي بجد 
اسراء اه بختي بقا بس انشاء الله المراه الجايه يبق حظي حلو ويطلعلي البطل ويخطفني  
اسر: بعصبي انتي عبيطه يا بت انتي ولا ايه هيا حكايتك 
أسراء انت مالك يا عم 
سلمى : بس خلاص انتم هتتخانقو  انتم تعرفو بعض 
اسراء بقرف لا 
سلمى: طيب اتفضلي نوصلك  
اسراء : شكرا يا عسل ركبت معاهم 
سلمى : اسمك ايه 
اسراء: اسراء وانتي انا سلمى وده اسر اخويا 
اسراء: في سرها دا اخوكي ف اختلاف كبير
بس هنا ف الصيدليه  قالتها اسراء 
سلمى: طب ممكن الراجل يرجع تاني
اسراء: ما انا هرن ع اخويا ييجي ياخدني
سلمى : تمام هنستنى لما ييجي اخوكي  مش كد يا أبيه أسر :هز راسه وبيفكر من اللي كان عايز يخطفها  يا ترا وليه 
اياد جه بعد ما اسراء رنت عليه وقالتله اللي حصل  
اياد : بلهفه حضنها  انتي كويسه يا حبيبتي 
اسراء: اه متخفش عشان تخفف من خوه بعدين انت سايب راجل  اطمن مش انا جعفر 
اياد ابتسم بس يا هبله دا انتي ست البنات 
سلمى: احم طب نمشي احنا بقا 
اياد لف اسف والله من خوفي عليها مختش بالي انت اللي وصلتها شكرا يااا 
أسر : اسر 
اياد: اتشرفت بحضرتك انا اياد 
كل واحد خد اخته ومشى 
اسراء: اياد مش هتعمل محضر ونشوف من اللي كان عايز يخطفني 
اياد: متقوليش لي بابا وماما اي حاجه من اللي حصلت 
اسراء: طيب بس ليه 
اياد: بيفكر مين اللي عمل كده وليه كان عايز يخطف اخته  تيلفونه رن 
اسراء : طب رد شوف مين بيرن  رد الو مين 
مجهول ايه نسيتني يا اياد بيه دا احنا اكلنا عيش وملح مع بعط 
اياد: بصدمه شريف العميري  
شريف بضحك دا انت ذاكرتك قويه وبتعرف الأشخاص من صوتها
اياد : بهدوء عايز ايه يا عميري 
شريف : تعرف ايه اكتر حاجه بحبها فيك ذكائك بس انا هلخص الموضوع مكنتش اعرف ان عندك اخت جامده 
اياد : بعصبيه يا ابن الكلب***** وهو انت 
شريف: لا ال الشتيمه علشان انت عارف انا ممكن اعمل ايه اه ابق سلملي ع الحته اللي معاك سلام 
اياد: الو الو والله مهسيبك يا ابن ال**** 
اسراء : مين ده وعايز ايه وليه شتمت 
اياد :مافيش انزلي  
اسراء طب وانت رايح فين 
اياد بزعيق قولتلك انزلي وملكيش دعوه 
اسراء نزلت ومشت 
اياد: قعد ف العربيه يفكر (فلاش) 
ايام التدريب اياد سمع شريف العميري وهو بيكلم 
واحد ويقله  أن الرائد عبد السلام عرف معاد التسليم بتاعت الشحنه وياجلوها ولما يعرف حاجه هيلقهم 
اياد: استغرب ومفهمش  بعديها ب ثلاث ايام شافه وهو بيكلم الرائد اللي بيدربهم ويساله أسأله غريبه 
عايز يعرف كل حاجه عن أي مهمه بحجت انه عايز يطلع معاهم 
اياد مرتحلوش بعديها وهم بيدربه وخلصو اياد طلب منه فوطه شريف قالن عندك ف الشنطه خد اياد فتح الشنطه لقي فيها مخدرات اتصدم 
ومبينلوش وراح قال كل حاجه يعرفها لي الرائد والرئاد اتفق هو واياد ع خطه لو هو بجد بيسرب المعلومات وبيتاجر ف المخدرات هيعرفو اياد 
اتكلم قدام شريف قاله أن الرائد بيقول أن ف 
تسليم شحنة مخدرات بكره وهيروح 
شريف اه طيب ربنا معاهم وسابه وقام واياد راح 
وراه وسمعه وهو بيتكلم ف التلفون وبيقوله خلي التسليم النهارده علشان عندهم معلومات ان التسليم بكره وبكده اتاكدو ورفضوا شريف من 
الشرطه قبل ما يبدأ وشريف عرف أن اياد ورا كل حاجه وعايز ينتقم منه ( باك) اياد اخد نفسي وطلع ينام 
*********** في صباح يوم جديد 
صحيت وعد متأخر بسبب نومها وخري وهيا بتفكر وتعيط ف اللي حصل بينها وبين عمر وهو 
طلع خاطب قامت اتوضت وصلت ولبست وطلعت 
صباح الخير يا تيتا صباح النور يا حبيبتي كله ده نوم
وعد:  بابتسامه اصل نمت متأخر
الجده طيب اقعدي افطري 
مليش نفس ابقا أفطر ف المستشفى سلام 
*********
اياد :بابا انت هتنزل الصيدليه مع اسراءعبد الله ايوه ليه ف حاجه 
اياد : لا مافيش امال هيا فين 
زينب لسه نايمه
اياد: طيب انا هروح اصحيها 
اياد اسراء يازفته قومي 
اسراء وهي مغمضه عينيها انا مخصماك ومش بكلمك 
اياد افتكر لما زعقلها امبارح طيب يا ستي انا اسف بس كنت متعصب شويه 
اسراء مردتش
اياد: وهو بيبعد  طب خلاص مع اني كنت عازمك النهارده بس يلا ملقيش ف الطيب نصيب 
اسراء : قامت بسرعه مين ابن الهبله اللي قلك اني 
زعلانه يا راجل دا انا بهزر 
اياد : ههه كنت عارف انك تفصه  يلا  هاخدك بعد مخلص شغل سلام 
************* ف المستشفى
اسر :صباح الخير 
عمر صباح النور عندي عمليه ادخلها مكاني  
أسر طيب 
عمرهروح انا استنا عايز اتكلم معاك ف حاجه
اسر: ايه 
عمر :احم انا بفكر ف الجواز 
اسر : قام بسرعه احلف 
عمر: اه والله مالك كده  اترزع  
اسر : اه يعني انت وقعت ومحدش سما عليك يا برنس ومين بقا اللي ف دمغي ولا غيرها 
عمر: ابتسم لا يااخويا هي اللي ف دماغك 
أسر: اللهم صلي على النبي 
عمر : أنا بعت وحد جابلي كل حاجه هي عايشه 
مع جدتها بعد موت أهلها ومعندهاش اخوات واقرب حد ليها اسراء عبدالله جارتهم 
أسر قلبه دق اول ما قال اسمها احم طيب تمام يا 
صحبي وناوي ع امتى
عمر : لس لما اتاكد من مشاعرها ناحيتي ايه 
أسر : تمام همشى انا 
دكتوره وعد عندك عمليه مع الدكتور عمر بعد شويه 
وعد : لا قوليله مش فاضيه عندي مرضى خلي الدكتور محمد يدخل مكاني  وعد بتحاول تتجنبه 
وراحت تكشف ع مريض فتحت الباب لقيت عمر موجود عنده قلبها دق اول ما شافته عمر : انتي مدخلتيش العمليات مع اسر وعد عضت شفيفه 
لانها تحسب عمر هو اللي ف العمليات علشان كده مدخلتيش وهو طلع اسر احم ماا اانا عندي مرضه 
عمر : اه تمام استني رايحه فين 
وعد وهي مدياه ظهرها عندي مرضى
عمر طب ممكن نتكلم شويه 
وعد : لا مش فاضيه وسابته ومشت عمر أتضايق انها مشت من غير ميخلص كلام ااف منك يا وعد 
وعد بتلف تشوف المرضى وحاسه بدوخه بسبب أنها مفطرتش وهيا طالعه كانت هتقع مسكت في الباب ودخلت الاسانسير 
عمر :خلص شغل وطالع يشوف اسر اول ما الاسنسير اتفتح اتصدم شاف وعد  واقعه مغمي  عليها  خاف و طلع يجري عليها وعد قومي بيفوق فيها ملقيش منها فايده شالها وداها اوضه يكشف 
عليها فاقت اممم 
عمر :بلهفه انتي كويسه 
وعد :امم عمر: بزعيق انتي مااكلتيش حاجه عشان كده اغمى عليكي ممكن اعرف مأكلتيش ليه  
وعد : خافت من صوته ممكن متزعقش وبعدين انت مالك اصلا اكل ولا ماكلش روح اهتم بخطيبتك  
عمر : استغرب خطيبه مين 
وعد: عدلت وشها الناحيه التانيه  معرفش والله 
عمر خد نفس طويل عشان ميتعصبش عليها وتخاف وعد ممكن تكلميني كويس عشان افهم واعدلي وشك عليا وانتي بتتكلمي
وعد: مردتش عليه 
عمر:  قز ع أسنانه وعدددد  
وعد : مردتش سحبها من دراعها جامد فجت ف حضنو وشها قصاد وشه بالظبط  جت تزقه مسكها جامد 
وعد ابعد 
عمر: لا لما تقولي مالك 
وعد اتوترت من قربه مالي ماانا كويسه اهو وابعد 
عمر: قرب وشه اكتر لا مش هبعد 
وعد: حست بنفسه ف بشرتها اللي بقيت نار عمر ابعد 
عمر: ابتسم خلاص هبعد بخدودك اللي بقيت زي الطمطمايه وعد قامت 
عمر استني تعالي نتعشى 
وعد لا شكرا هاكل لما اروح سلام 
عمر بهدوء طيب تعالي اوصلك 
وعد: لا  
عمر كز ع اسنانو وعددد حاجه من الاتنين يا ام 
تيجي نتعش يا ام اوصلك 
وعد اااف لا ولا حاجة بأستفزاز بعدين  روح اتعشى مع خطيبطك 
عمر: يا دي النيلا يابنتي مين خطيب مين 
وعد: بص 
عمر اهو بصيط 
وعد متبصش 
عمر : ههه قرري ابص ولا مبصش 
وعد اااف تعبت من الكلام عايزه اروح 
عمر طب يلا وخده يوصلها 
*********
عبدالله يلا يا اسراء حاضر يا بابا طب روح انت شغل العربيه وانا هقفل الصيدليه واجي 
عبدالله طيب يلا يكون لفيت 
اسر:  وهو مروح لقي نفسه قدام الصيدليه ايه دا ايه اللي جابني هنا ولف بعدين وقف طب انزل اشوفها واسألها ع اللي كان هيخطفها لا وانا مالي 
اااف مش عارف انا ايه اللي جابني اصلا بعد صراع بينه وبين نفسه نزل لقيها بتقفل نده عليها اسراء 
اسراء: قلب دق  لفت انت خير 
أسر: احم عامله ايه 
اسراء: استغرب وبصط حواليها بتكلميني انا وشاورت ع نفسها أسر: لا بكلم الحيطه 
اسراء: ما انا قولت كده برضه يعني مش معقوله تكون بتكلمني انا 
اسر: تصدقي يابت انتي انا غلطان اني بتكلم 
معاكي اسراء بت اما تبتك يلا 
اسر : زقها ع الحيطه 
ااه انت بتعمل ايه 
اسر: هقطعلك لسانك الطويل ده لو سمعتك بتقولي يلا دي تاني سامعه 
اسراء : اوع كده يعم روح شوف حد غيري تخوفه ابعد 
اسر: تعرفي ايه اكتر حاجه بحبها فيكي انك  قويه مابتخفيش من حد  
اسراء :ها حست برعشه ف 
جسمه بسبب كلامه زقته وطلعت تجري
أسر: ابتسم ومشى 
عبدالله:كل ده بتقفلي اسراء :هاا اه 
،،،،،،،،
وعد: بس هنا 
عمر :تصبحي على خير وانت من أهله 
اياد شافها وهي نازل من العربيه 
ايا: وعد مين اللي انتي كنتي  راكبه معاه
وعد : ده الدكتور عمر 
اياد بهدوء متتكررش 
وعد حاضر 
اياد مالك باين عليكي تعبانه 
وعد امم ممكن احضنك اخد منك شوية قوه 
اياد بضحكه ف اي وقت وفتحلها دراعه وهي حضنته كان نفسها تعيط لأنها مخنوقه بس مسكت 
دموعها عشان ميسألهاش 
كل ده وعمر مامشاش وشافها وهي بتتكلم معاه و بعدين حضنته اتعصب وعروقه بانت ومشى بالعربيه بسرعه جنونيه بيفكر مين دا وليه حضنته معقوله يكون حبيبها
يتبع ……
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد