Uncategorized

رواية حياة الأسد الفصل الثاني 2 بقلم نانسي محمود

 رواية حياة الأسد الفصل الثاني 2 بقلم نانسي محمود

رواية حياة الأسد الفصل الثاني 2 بقلم نانسي محمود

رواية حياة الأسد الفصل الثاني 2 بقلم نانسي محمود

بعد شويه وصلو الاسكندريه و كانت فريده اخت منال مستنياها 
فريده/ الحمدلله علي سلامتك يا منال
منال/ الله يسلمك يا اختي 
فريده/ الله اي البنوته القمر دي انتي حياه صح
حياه ببرائه/ صح و انتي خالتو
فريده/ ايوا يا حبيبتي يلا بقا علشان نروح البيت ده ملك هتفرح اوي لما تشوفك
حياه/ هتفرح لي يا خالتو
فريده بابتسامة/ علشان هتلعبو سوا
(ملك تكون قد حياه في السن) 
…….بعد فتره من الزمن وصلت منال و فريدة و معاهم حياه لبيت فريدة………
حياه/ امال فين ملك 
فريده/ يا داده امال فين ملك
الداده سميحه/ في اوضتها يا استاذه فريدة
فريده/طب خدي منال اختي علي الاوضه بتاعتها
سميحه/ حاضر 
فريده/ و انتي يا حياه تعالي معايا اعرفك علي ملك
حياه/ حاضر يا خالتو 
فريده/ ملك ملك 
ملك/ نعم يا مامي
فريده/ بصي دي حياه 
ملك/ حياه مين
فريده/ دي تبقا بنت خالتك منال يا حبيبتي
ملك/ تلعبي معايا!!؟
حياه/ العب اي 
ملك/ نلعب بالعروسه و الالعاب دي 
حياه/ ماشي يلا نلعب 
تركتهم فريده و ذهبت لغرفتها
…… في صباح يوم جديد عند اسد ……
اسماء/ اسد يلا علشان تروحي المدرسه 
اسد/ لا مش عايز اروح 
اسماء/ لي بس يا حبيبي
اسد/ يا ماما حياه وحشتني اوي 
اسماء/ يا حبيبي دي لسه ماشيه امبارح يلا قوم 
اسد/ يوووه مش هروح المدرسة برضو
…..صباح يوم جديد……
حياه/ ماما عايزه اشوف اسد
منال/ هتشوفيه ازاي بس مش ينفع يا حياه 
حياه بعياط/ لا انا عايزه اسد 
و فضلت حاجه كل يوم تسال علي اسد و امتا هتشوفه و اسد كذالك …..
.بتمر الايام و الايام بتكون شهور و الشهور تصبح سنين.
و يكبرونا ابطلنا و اسد بيكون عنده ٢٥ سنه صاحب اكبر شركات في الشرق الأوسط شركات الصعيدي و حياه عندها ٢٠ سنه في كليه اعلام):/
……..عند اسد…….
اسد/ محمود عايز كل حاجه تبقا مظبوطه انا هسيب الشركه هنا في امانتك مش عايز غلط
محمود/ انت لازم تروح اسكندريه
اسد/ فرع الشركه اللي هناك لازم اروح اشوفه 
محمود/ خالصه يا برنس 
اسد/ يابني لم نفسك احنا في الشغل 
محمود/ ياعم فك كده تجي نروح نسهر انهارده
اسد/ محمود قولتلك اني مبحبش الكلام ده و بعدين انا ماشي علي اسكندريه دلوقتي
محمود/ اها صح افتكرت ده كله علشان البت اللي كنت بتحبها وانت صغير 
اسد بعصبيه/ سيرتها مش تجي علي لسانك يا محمود و الا هزعلك و يلا امشي علشان انا كمان ماشي و..
محمود/ بس بس ولا تزعلني ولا ازعلك انا ماشي 
اسد/ في داهيه
محمود مشي راح شغله و اسد قعد يفكر في حياه
اسد/ ياترا انتي فين دلوقتي و عامله اي يا حياه ..و نسيب اسد مع تفكيره و نروح مكان تاني في الاسكندريه
…….في الكليه عند حياه…….
تجس فتاه جميله جدا ذات عيون زرقاء و شعرها الاصفر الطويل  تشبه حوريات البحر  و هي حياه و تجلس بجانبها فتاه ذات بشره قمحيه و عيون عسلي و قمر اوي بشعرها الكيرلي وهي ملك ………
ملك و اللي مع حياه في نفس الكليه/ مالك سرحانه في اي يا حياه
حياه/ ……
ملك بصوت عالي/ يابنتي 
حياه/ هااا في اي 
ملك/ يربي انتي مش سمعاني ده كله اي اللي شاغل عقلك اسد برضو 
حياه/ هو فيه غيره 
ملك بهزار/ يابنتي فوقي بقااا ده زمانه متجوز و عنده ساره و ياسين 
حياه/ بس يابت اخرسي 
بيقطع كلام ملك و حياه شخص يسمي حسام
( حسام ده في نفس كليه نفس الكليه انسان فاشل و بيقعد يدايق حياه و بيحبها أو عامل نفسه كده) 
حسام/ اي القمر ده 
حياه بضيق/ يووه رجعنا تاني في حاجه يا حسام
حسام/ مش هتحني بقا دنا بحبك
ملك/ حبك برص يا شيخ غور من هنا 
حسام/ بت انتي اسكتي انا مش بكلمك 
حياه/ انا ماشيه 
حسام و هو بيمسك حياه من أيدها/ استني بس 
حياه و هي تفلت ايدها من أيده/ ايدك لو لمستني تاني هقطعهالك
و مشيت حياه بعصبيه و ملك وراها عماله تنديلها و فجأة…..
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!