Uncategorized

رواية عشقي لوعد الفصل الثانى عشر 12 بقلم ريهام

 رواية عشقي لوعد الفصل الثانى عشر 12 بقلم ريهام
رواية عشقي لوعد الفصل الثانى عشر 12 بقلم ريهام

رواية عشقي لوعد الفصل الثانى عشر 12 بقلم ريهام

أسر: بصوت متحشرج اثار القبله اسف 
أسراء :سابته وطلعت تجري 
أسر: عبس ف شعره اي اللي انا هببته دا بس اااف 
شغل العربيه ومشى ،،،،،،
اسراء دخلت البيت وطلعت تجري على اوضتها وحطت ايدها على قلبها اللي حاسه ان هيطلع من مكانه من كتر ماهو بيدق  وإحساس جديد محاصرها من كل ناحيه تلقائي مشت أيدها ع شفايفها وغمضت عينيها وابتسمت هزت راسها ونفضت كل الافكار دي وبعدين،،،،
اتقلبت 180 درجه وفضلت تعيط وتشهلق وبصوت متقاطعه اي اللي اانا ع،، عمل،،ته د،،ا اعااااا وفضلت تستغغر  وقامت تصلي وتستغفر ربنا وتعيط
***********
أسر :طب اعمل ايه ارن عليها  لا مش هترد حت لو رنيت طب اعمل ايه  ااف  خلاص لما  اشوفها طب هو انا ايه اللي بيحصلي وانا معاها بنسى نفسي  اه فوق يا أسر مالك شكلي مش بس حبيتك يامصيبه لا انا وصلت لمرحله معرفهاش  لما اشوف هتعملي في ايه كمان يا مجنونتي وابتسمت لما افتكر اول مرا شفها لما كان هيخبطها ب العربيه ابتسم هههه والله انا شكلي كده  عشقت مجنونه  
************
عمر طلع  بعد ما شاف الكاميرات وكان متعصب دخل لقي وعد نايمه ع الكنبه اخد نفس طويل وراح ناحيتها لقيها غرقانه ف النوم شالها ونيمها ع السرير وقلع التيشرت ونام جنبها وسحبها ف حضنه ودفن رأسه ف رقبتها ونام ونسي كل حاجه كانت مضيقاه 
*********** ف صباح يوم جديد 
وعد اتقلبت وحاسه ف حاجه مكلبشه فيها فتحت عيونها  لقيت عمر جنبها وحاضنها  اتخضت بعدين اتأملت ملامحه الرجوليه،،،،
عمر صاحي وحس بيها لما اتقلبت وعمل نفسه نايم يشوف هتعمل ايه ،،،،،
وعد تلقائي مشت أيدها ع دقنه الطويله اللي  مظهرها جذاب عمر سحبها عليه وهو نايم،،،
وعد شهقت خافت ليكون صاحي لقيته نايم بتحوش أيده من حوالين وسطها عشان تعرف تقوم الغطه وقع لقيته مش لابس التيشرت شهقت احمرت و تكسفت وبتزق فيه ع،،عم،،ر ابعد ،،،،
عمر وهو مغمض عيونه لا 
وعد هو انت كنت صاحي فتح عنيه اممم 
وعد بكسوف ط،،طب ابعد 
عمر: باابتسامة وسيه يخرب بيت خدودك بقيو فرولايه 
وعد: بعصبيه وكسوف عمر ابعد انا ايه اللي جابني هنا انا كنت نايمه ع الكنبه،،،،،
عمر :اخد نفس طويل اسف ع كل حاجه حصلت مني  اسف اني جرحتك اسف على الطريقه اللي اتجوزتك بيها اسف اني غصبتك على حاجه بس والله كل اللي حصل  كان غصب عني   ،،،،
وعد :بدموع بس انت جرحتني اوي  ومستحيل أنس اللي عملته،،،،،
عمر قام ومسك وشها باديه ومسح دموعها هشش مش بحب اشوف دموعك متعيطيش،،،،
وعد مسحت دموعها بظهر اديها زي الاطفال ط،طب ابعد كده ،،،،
عمر ابتسم بخبث ليه ما انتي كنتي بتتاملي فيا من شويه وعد : عضت شفيفها باحراج
عمر :بلع ريقه احم وعد بلاش ام الحركه دي ،،،،
وعد :بأستغرب حركه  اي 
عمر: قام مفيش هتدخلي الحمام ولا ادخل اخد شاور عشان متاخرش 
وعد: طب انا عايزه اروح الشغل 
عمر : تمام ادخلي البسي وانا هروح الحمام ف الأوضه التانيه 
وعد هزت راسها 
***********
اياد :صباح الخير 
عبدالله: صباح النور،،
اياد بص ع اسراء لقيها قاعده هادئه بتلعب بي المعلقه ف الطبق قعد جنبها مالك 
اسراء بهدوء مفيش 
اياد: متاكده اسراء اممم 
اياد : بص لولده يعني مالها مش عوايدها تبقى هاديه عبدالله:هز كتفه لفوق معرفش ،،،،،،
زينب من المطبخ انتي يا زفته قومي هتاي معايه 
الاكل اياد بص ع اسراء وقام يجيب الاكل هو من ولدته،،،،،
اياد هاتي يا ماما 
زينب امال فين اسراء 
اياد ؛هاتي يا ست الكل دي فاشله لو جابت معاكي الاكل يبقى مش هنفطر ،،،،
زينت بضحك  اه والله كل مره توقع طبق بتبقى مركزه ف التلفون  حط الفطار ع السفره،،،،
اسراء قامت الحمدلله 
اياد: لا والله دي مش اسراء استني كده قام حط ايده ع جبينها لا مش سخنه طب معقوله اسراء متاكلش يا جدعان دا يوم يتكتب ف التاريخ 
اسراء هه يا خفه وسبته ودخلت،،،،،،
عبدالله راح وراها ممكن ادخل 
اسراء هزت راسها اه عبدالله: قعد جنبها ع السرير مالك 
اسراء مافيش والله بس مخنوقه شويه 
عبدالله :امم طيب هتنزلي  معايا الصيدليه 
اسراء : لا مش عايزه اروح 
عبدالله : براحتك باسها على رأسها مش عايز اميرتي تكون زعلانه من حاجه 
اسراء ابتسمت امم عبدالله طب همش انا ،،،،،
اسراء: بودي عبدالله بصلها يا قلب بودي ،،، 
اسراء :وانت جاي هاتلي شوكولاته نوتيلا 
عبدالله: من عنيهع الاتنين  
اياد: جه من وراهم ايوه هي دي الطفصه اللي اعرفها 
اسراء: بس يا بابا انت اقعد على جنب 
اياد: لا يختي انا مش باباكي باباكي قدامك،،، 
اسراء :ونبي يا بابا خد ابنك معاك وانت طالع 
*********
عمر اخد دش وراح الأوضه ملقيش وعد راحت فين دي تلاقيها خلصت ونزلت دخل اوضه الملابس اتصدم من اللي شايفه ،،،،،
 وعد اعااااا  اطلع بره وعد كانت واقفه بالم*لاب*س الداخ*لي*ه فقط  عمر بلع ريقه وراح ناحيتها 
وعد غطت نفسها بالهدوم اللي ف أيدها 
لقيته جاي عليها رجعت لور لحد ما وصلت لي اخر الحيطه عمر وقف قدامها انتي ناويه تموتيني،،،،
وعد حاسه ان لسانها اتربط مش قادره تتكلم وهتموت من الكسوف ع،،عم،،ر  اط،،لع بره حطت أيدها ع صدره عشان تبعده الهدوم اللي ف أيدها وقعت شهقت ،،،،،،،
عمر شافها كده مقدرش يستحمل بعاد اكتر التهم شفتيها بقبله عميقه مشتاقه لتحاول وعد التملص منه ليلف عمر  ايده حول وسطها  ،،،،
تاهت وعد من بين قبلته تلك وتشعر بقشعريه ملأت جسدها وهزت قلبها من لمست اديه ع جسدها وهي يعتبر مش لاب*سه حاجه تجاوبت معاه ولفت يديها حول عنقه ليرفعها عمر لتصبح بطوله وطول قامته الطويلة وهو يقبلها بعشق لتقف وعد باطراف اصبعها فوق رجله لينزل عمر يقبله فوق رقبتها البيضاء يقبله بعشق لمتس ايده عشوائيه فوق جسدها الع*اري شلتها عن الحركه كل واحد فيهم مش حاسس باي حاجه غير مشاعرهم هي اللي متحكمه فيهم ،،،،،
قطعهم خبطه ع الباب  وعد: بصوت مقطع عمر،،،، الباب،،،،بيخبط،،،،
عمر دافن رسه ف عنقها بيجمع شتاته محاولة للسيطره على جسده المهتز بالعاطفة بصوت متحشرج احم  بحبك  كانت تشعر بدقات قلبها في حلقها من شدت مشاعرها وقرب لها ولمسته ليها وكلمه بحبك حطمط جدران قلبها  لكنها ابتعدت خطوطين ف توتر وكسوف دون أن تجيبه ال،،با،،ب  
عمر سمع اللي على الباب مش مبطل خبط سابها وطلع 
وقف يعدل ملابسه المنكمشه اثار صراعهما فتح خير لقيها رنا خير يا رنا
رنا بغيظ بقالي ساعه بخبط
عمر عبس في شعره عايزه حاجه عشان عايز البس اتاخرت ع الشغل 
رنا وهي بتوزع نظرها  في الاوضه ومش شايفه وعد لا بس مستنيينك على الفطار 
عمر ماشي  رد الباب 
ودخل اوضه الملابس ملقيش وعد ،،،،،
وعد لبست واستغلت انشغاله برنا ودخلت الحمام اول ماشافته دخل اوضه الملابس نزلت 
،،،،،،،،،،،،،
خالد : صباح الخير امال فين عمر 
وعد بيلبس عمر نزل اول ما وعد شافته وشها اتقلب طماطمايه،،،
عمر ابستم ع شكلها صباح الخير 
خالد ورنا صباح النور رح قعد جنب وعد ورنا قصادهم اضيقت أنه قعد جنبها وعد بتاكل وتحاول متبصلوش 
عمر يلا وعد من غير متبصله هزت راسها ومشت ورا  فتحت باب العربيه اللي ورا عمر  ردا الباب ا رايحه فين 
وعد هركب 
عمر هو انا السوق ولا ايه فتح الباب اللي جنبه اركبي ،،،،،
وعد ركبت و بتمتم بصوت واطي عمر بتكلمي نفسك وتقولي ايه
وعد مش بقول 
وصله المستشفى وعد نزلت عمر قرب منها ومسك أديها  
وعد سحبتها وهو رجع مسكها وضغط عليها هي وعد :من جواها مبصوتها وحاسه  أنها بجناحات وهو ماشي جنبها وماسكها حاسه بشعور حلو 
***********
سلمى صابحه اعسل 
أسر : بيفكر في اسراء 
سلمى: بخبث اللي وخد عقلك يتهنا بيه 
اسر : بصلها بغيظ اترزعي وانتي ساكته ،،،
سناء ( ولدتهم) ايه يا اسر يبني نفسي افرح بيك دا انت داخل ع اللي 31 
سملي والاكل ف بقها بتقوله عجزت يسطا والقطر هيفوتك،،، 
اسر: بصلها بقرف ابلعي اللي في بوقك جاكي القرف بعدين مين اللي عجز يا شبر ونص انتي 
سلمي: وما زال الاكل في بوقها عشان انت طويل حبتين تلاته وعندك عضلات ومز فا بتتريق ع خلق الله 
أسر: سبحان الله ربنا خد منك الطول وحطه ف لسانك دانتي رخمه ودمك تقيل ،،،،،،
سلمى :ني ني ني دا انا يا بابا رحت اتبرع بالدم قالولي مينفعش قولتلهم ليه قالولي عشان دمك خفيف  كلهم ضحكو هههه 
اسر طب ياام دم خفيف غوري ع جامعتك ،،،،،
سلمى اسكت هو انا مقلتلقش 
أسر: لا يختي ومش عايزك تقولي 
سلمى ههه هتوصلني معاك ف طاريقك عارفه والله من غير متقول انك كنت هتوصلني،،،
أسر: بأستفزاز ومين دا اللي قلك اني هوصلك 
سلمى: احم يا كسفتك ياقرمط طب امشي انا بقا,,,,
اسر :اترزعي هوصلك  بص ع والدتها وولده احم انا ناوي اتجوز كلهم بصولو بصدمه،،،،،
سلمى : لووووووي بركاتك يا سوسو غمزتله وقعت بسرعه يا اسوره 
اسر ضربها ع قفاها غوري قدامي،،،،،
سناء طب يا حبيبي انت تعرف واحده ولا اشوفلك انا واحده حلوه 
سلمى : لا يا سنسن العروسه موجوده ههههه 
اسر بصلها وهي طلعت تجري على العربيه 
والده سليمان طب هيا مين و بنت مين 
أسر: لما اجي هقولكم ع كل حاجه بس تبقو جاهزين بالليل نروحلها 
سليمان بالسرعه دي مش لما نعرفها مين الأول 
سناء بسرعه ايه بس اسكت ماشي يا حبيبي روح شغلك سليمان بصلها سناء بتبص ليه دا انا مصدقت أنه هيتجوز مدام هو قال على واحده يبك عارفها انا عارفه ابني مش هيروح يتجوز واحده ميعرفهاش 
سليمان طيب ع بركت الله،،،
أسر انزلي وصلنا  
سلمى انا من ساعت مركبت وانت قولتلي متتكلميش ومتكلمتش 
اسر الفضول هيموتك عارف عايزه اي 
سلمى: احبك وانت فاهمني يا اسطى سلمى غمزتله حبيتها أسر: ابتسم يعني لو جاوبتك هيفرق  معك
سلمى اوي اووي 
اسر: اه يا ستي بعشقها مش بحبها 
سلمى ايوه بقااا يعم  العاشق الولهان هيييححح اوعدنا يارب،،،،،
أسر بتقولي حاجه يا بت 
سلمى ها لا بقولك سلام ابرنس ،،،،،
ملك صحبتها شافتها نازله من العربيه راحت نحيتها عملتي ايه يا زفته فى القضية 
سلمى طب اسألي عن اخباري الاول 
ملك اخلصي يا زفته،،،،
سلمى : حصل بلاوي يااختشي 
ملك بخضه حصل ايه 
سلمى حكتلها اللي حصل لما اياد سمعها وهي سابته وطلعت تجري ملك بضحك ههههه مش قادره متخيلاكي وانتي ف الموقف دا يالهوي مقدرتيش تمسكي لسانك،،،،
سلمى امال ايه يختي اضحكي اضحكي،،،،،
 سلمى ما قدرتش تمنع نفسها وشركتها ف الضحك يلا يختي المحاضره بدأت 
***********
عمر ادخل 
أسر:عمر فاضي  عمر ايوه بس عندي عمليه بعد 10دقايق اسر :قعد بص انا احم قررت اتجوز 
عمر ابتسم امم طب الف مبروك 
اسر : استغرب هو يعني مش المفروض تستغرب ولا حتى تسالني هتتجوز مين 
عمر : وهو بيقلب ف الورق اللي قدامه لا ما انا عارف انك هتيجي وتقولي بس انت اتأخرت  
اسر: وانت ايه اللي عرفق اني هاجي واقولك اني هتجوز 
عمر عشان من ساعت ماهي ظهرت ف حياتك وانت اتغيرت والحب باين ف عنيك من اول مره لما هي جت المستشفى لوعد 
اسر: يااا دا انت مركز قوي ،،،،،
مافيش حاجه بتحصل من تحت عيني غير وانا عارفها انت ناسي اني انا  عمر السيوفي،،،،، 
اسر قهق بصوت عالي طيب انا هروح اتكلم مع اخوها واخد معاد النهارده بالليل هنروح هرن عليك تجيب المدام وتيجي عمر اكيد استنا 
أسر :ايه عمر قام وحضنه مبروك يا صاحبي 
اسر الله يباركلك عمر يلا روح 
***********
اياد: اتضفل ايه هي الحاجة الضروريه 
أسر انا عايز اطلب ايد اختك وقولت اكلمك قبل ما اروح البيت عشان تبقو عارفين 
اياد : بجديه تشرفنا ف اي وقت الكلام دا مع بابا انا مقدرش اقولك حاجه فى وجود والدي 
اسر: تمام انا هجيب عيلتي واجي النهارده اديهم خبر 
اياد: تشرفنا ف اي وقت 
اسر قام سلم عليه ليا الشرف سلام ،،،،،
اياد رن ع والده وقاله أن فى عريس جاي 
**********
اسراء: بطيق يعني ايه يا ماما عريس مين دا بقا ان شاءالله 
زينب بود يا بنت انتي كل العرسان اللي بتجيلك بترفضيها ومش بنفرض عليكي قولنا لما تخلص جامعه وخلصتي دا الظاهر انه صاحب اياد شوفيه الاول بعدين قرري 
اسراء: يسهل زينب بعصبيه والله يا اسراء لو عملتي حاجه من عمايلك زي كل مره وطفشتيه انتي حره،،،
اسراء بخبث امم لما نشوف عريس الغفلة 
***********
أسر لبس بدله رسميه كحلي وتحتيها قميص ابيض
وساعه ذوق عالي اهد يا أسر مالك هو انا متوتر كده ليا 
سلمى: يلا عريييييس  اسر مش فيه حاجه اسمها باب يا زفته سلمى من كتر الفرحه نسيت أن في باب هههه 
اسر ابتسم بس ايه العسل ده هو مين فينا اللي هيتجوز سلمى انا قولتلكم جوزوني بلا جمع بلا زفت 
اسر طب امشي اقدامي يا فاشله 
سلمى كانت لابسه ديرس ابيض مخطط بلأسود وطرحه كشمير
***********
عمر وعد يلا 
وعد طب قولي رايحين فين 
عمر  اسر رايح يتقدم لواحده 
وعد زعلت بين نفسه لأنها حست ان اسراء معجبه بيه بس فرحتله لأنه زي أخوها 
وعد اه طيب احم ومين العروسه ،،،،
عمربخبث لما نروح هتعرفي يلا ادخلي البسي
عمر لبس قميص اسود وبنطلون جينز اسود ورش برفانه المميز ولبس ساعته ،،،،
وعد طلعت انبهر من جمالها وعد كانت لابسه ديرس كافيه مشجر وطرحه بنفس الون كافيه من غير اي ميكب عمر يلا
*********
اسراء :طب والله العريس ده  نفع ف حاجه اهو ديرس جديد 
زينب دخلت عليها انتي لسه ملبستيش يا بت الجزمه الناس على وصول 
أسراء والله انا معرفش انتي ليه بتحبي تشتمي نفسك 
زينب اخلصي يا زفته سابتها وطلعت،،،
اسراء :والله لاطفش امه العريس اللي يتنيل على عينه لبست ديرس ازرق ساده مع حزام ف النص افويت وطرحه بنفس لون الحزام وكانت عسل ،،
اسراء: بعد مالبست قعدت على السرير ومسكت التلفون طب ارن على وعد أقولها لا هي فيها اللي مكفيها بعدين انا اصلا هرفضه يبقي اقولها ليه واشغل بالها 
************
ف عربية أسر هو سايق وسلمى جنبه ووالده ووالدته قاعدين ورا 
سلمى اااف ايه القعده الممله دي شغل حاجه يا اسطى فرفشنا
أسر لا معنديش حاجة 
سلمى اكيد هو انت بتعرف تسمع حاجه 
أسر بتقولي حاجه 
سلمى سلامتك هغنيلكم انا شغلت تليفونها و بتغني معاه بصوت عالي
(الاغنية) 
كل الناس حلوه الا انتي احلى 
كل الناس سكر الا انتي نحله  
كل الناس عادي الا انتي سحلة 
كل الناس سالفة الا انتي شاحنة
كل الناس دبة الا انتي باندا
كل الناس مالحة الا انتي مانجة 
كل الناس ساكتة الا انتي ضجة 
كل الناس باردة الا انتي شطة
كل الناس لا الا انتي أيوة 
كل الناس قالية الا انتي شاوية 
كل الناس رايحة الا انتي جاية 
كل الناس تسكت الا انتي غني 
كل الناس تنزل الا انتي عندي 
كل الناس تبعد الا انتي جنبي
كل الناس تمشي الا انتي قلبي 
كل الناس ضاربه الا انتي ماركة
كل الناس هادية الا انتي عاركة
كل الناس نايمة الا انتي فايقة
كل الناس قافشة الا انتي فاكة
كل الناس خايفة الا انتي دايسة
كل الناس بوجي الا انتي طمطم 
كل الناس خاتم الا انتي منجم
كل الناس ناشفة الا انتي بلسم
كل الناس حافظة الا انتي فاهمة 
كل الناس سادة الا انتي طابعة 
كل الناس سهلة لا انتي صعبة 
كل الناس شاكة الا انتي طاعنة 
مافيش منك مافيش منك مافيش خالص  مافيش خالص ،،،،،،
اسر شد منها الموبايل كفايه بقا صدعتيني 
**************
وعد انت واقف هنا ليه دي العماره اللي كنت عايشه فيها 
عمر اه 
وعد ايه اللي اه 
عمر العروسه اسراء 
وعد اه اييييه عمر ضحك اي 
وعد احم بس هو يعني طب اسراء تعرف 
عمر والله دي حاجه معرفهاش يلا انزلي اهو اسر وصل ،،،،،
أسر ديما ف معادك يا صاحبي 
عمر اكيد لازم اكون معاك ،،،،
سناء هي دي مرات عمر يابت ياسلمي
سلمى اه يا ماما تعالي نسلم عليها بسم الله ماشاء الله دي عسل 
سلمى ازيك يا وعد 
وعد الله يسلمك ازيك يا طنط 
الله يسلمك يا حببتي اسر طب يلا وابقو سلمو
بعدين
******,**
اسراء سمعت الباب بيخبط قلبها دق هو انا مالي كده متوتره ليه
اياد فتح الباب اتفضلو سلمو على بعض وقعدو ف الصالون سناء امال فين عروستنا 
زينب هروح اجيبها  
زينب اسراء يلا الناس جت 
اسراء ماما هو انا ينفع مطلعش عشان والله معرفش مالي حاسه بي حاجه غريبه 
زينب يلا بلاش دلع 
اسراء والله انتي ام شريره بتبرطمي بتقولي ايه
اسراء مافيش اول ما طلعت الصالون  اتصدمت ايه ده 
أسر بصلها بابتسامه وسيمه وغمزلها
يتبع ……
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد