Uncategorized

رواية ألحان الأسد العاشق الفصل الثالث 3 بقلم منة فتحي

 رواية ألحان الأسد العاشق الفصل الثالث 3 بقلم منة فتحي
رواية ألحان الأسد العاشق الفصل الثالث 3 بقلم منة فتحي

رواية ألحان الأسد العاشق الفصل الثالث 3 بقلم منة فتحي

اسد بصدمه وفزع:ام قصدي تمارا!!!؟
جو:احطها فين ي باشا؟
اسد:اوضتي…واطلب الدكتوره بسرعه الدكتوره فاهم.
جو: حاضر.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في شقه نور
نور: اومال الحان فين؟
لمار:راحت تتمشي شويه.
نور باستغراب: تتمشي!! ليه!؟
لمار اتنهدت:ما اعرفش بس حسيتها مخنوقه فقولت بلاش اسالها واضايقها.
نور:تمام… اكيد لما تيجي هتحكي.
لمار:اه.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في فله الدمنهوري
تمارا فتحت عينيها بوهن وتعب وبصت حواليها لقت ليل وليث…
ليل بسعاده: اخيرا القمر بتاعتنا فاقت.
تمارا ابتسمت بحزن واتعدلت:اسفه اني دوشتكم..انا همشي قبل ما اسد يرجع ويتعصب. 
ليث: اسد قال انك مش هتمشي غير لما الجرح اللي في راسك يلم وصحتك تتحسن.
تمارا والدموع اتجمعت في عينيها:لا ما ينفعش اقعد اكتر من كده.
ليث :هو انتي امه بجد…اصل يعني عرفت أن أمه ماتت من يوم ولادته.
تمارا ابتسمت بحزن:انا تؤام مامته وكنت متجوزه وعندي ريان واطلقت لما كان عنده سنه وقتها كان اسد عنده 6 شهور روحت عشت مع مرات ابويا و بعد العده
فلاش باك ????
 مرات الاب (صفاء) بكره:انتي ي بت جوز المرحومه اختك بره شوفيه عايز ايه احسن يكون جاي يرمي إبنه.. وقتها هاخد ابنك وابن اختك وانتي وارميكم بره.
تمارا بحزن:ماشي.   لبست فستان ازرق جويل بأكمام ورقبه عشان تداري الجروح والعلامات بسبب ضرب مرات أبوها ليها خرجت وقعدت جنب رعد…
رعد بص لتمارا وكان وشهااصفر وتحت عينيها اسود:ازيك ي تمارا؟
تمارا ابتسمت بحزن: الحمدلله…هات اسد وحشني اوي.    وشالت أسد بحب.    حبيب خالتو وحشتني اوي.
رعد:تمارا تتجوزيني؟
تمارا بصت لرعد بصدمه:ايه!!؟ اتجوزك!!؟ انت بتحب روح الله يرحمها.
رعد اتنهد بحزن:عايز ام لاسد ومافيش غيرك وكمان انتي شبه امه فمش هيعرف انك خالته.
تمت ا بحزن:بس
رعد: ارجوكي وافقي…انا عارف ان مرات ابوكي بتعذبك تعالي معايا.
تمارا بحزن؛ماشي ي رعد.
عدي شهر وتمارا اتجوزت رعد وفجاءه جيه زوجها القديم..
احمد:عايز ابني.
تمارا بغضب: ابنك!! انت مالكش عيال عندي.
احمد بشر:ابني لو ماختوش هخليكي تترحمي ع حبيب القلب.
تمارا بتوتر: مم ماتاذنيش حد.
احمد:ابني هاخده يومين وارجعه.
تمارا:هجبهولك.  وجابت ريان.  هاجي اخده كمان يومين.
احمد بخبث:تمام.   وخد ريان ومشي وبعد يومين سافر ومعاه ريان…
انا ا بانهيار ودموع:خدي ابني خد ابني.
رعد:هرجعولك ماتقلقيش.
عدي 9 سنين ورعد كان اتجوز جيسي ومريم وجاب ليث وليل…
رعد:مالك ي تمارا؟
تمارا ابتسمت بوجع:طلقني ي رعد.
رعد باستغراب:ليه؟
تمارا والدموع اتجمعت في عينيها:عشان انا بحبك ومابقتش مستحمله الوجع اللي انا فيه… انا بغير عليك لما اشوف جيسي أو مريم جنبك…بغير عليك من نسمه الهوا بس انت مش حاسس بيا.  وحضنته وبدموع.   طلقني ي رعد هسافر لابني في امريكا طلقني مابقتش مستحمله.
رعد باصلها بحزن:بس 
تمارا قاطعته وهي بتبوسه بحب وبعدت عنه وابتسمت: طلقني.
رعد اتنهد بحزن:انتي طالق س تمارا.
تمارا دموعها نزلت بغزاره وضعف:قول لاسد اني كنت بحبه اوي…سلام ي رعد…انا بحبك اوي وعمري ماحبيت غيرك.  
وعمي اسبوعين وتمارا سافرت.
باك ????
تمارا والدموع مغرقه وشها وكان اللي حصل كان امبارح:انا انا كنت بحب رعد اوي والله مش خيانه لاختي بس الحب مش بإيدنا.. وكنت بحب اسد بس ماكنش ينفع اعيش مع رعد وانا شايفه حبه لمريم وجيسي برغم أنه بيساوي بنا 
بس أنا كنت شايفه حب زياده لجيسي ومريم…حتي بعدما روحت لابني كان أبوه كرهه فيا ولحد دلوقتي بيكرهني..انا انا جيت عشان عايزه اشوف اسد وو.   ودموعها زادت.   و احس برعد اسد زي بعد في كل حاجه حتيواخد من ملامحه.
ليا قربت من تمارا وحضنتها وبحزن:اسد طيب وهيسامحك.
ليث بص لتمارا:بس ماما قالت انك رجعتي لجوزك القديم.
تمارا بدموع:انا اللي قولت كده لجيسي ومريم عشان ينفع اقول اني غيرت من حب رعد ليهم.
ليل:طب ماتقولي لاسد وريان الحقيقه.
تمارا ابتسمت بحزن:مافيش ولا واحد عايز يسمعني..ممكن تسبوني لوحدي شويه.
ليل وليث؛حاضر.   وخرجوا وتمارا خرجت صوره رعد واسد وريان من شنطتها وحضنتها بدموع ووجع:حتي بعد كل السنين دي لسه بحبك.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في اسكندريه أمام البحر
كانت بتتمشي وهي سرحانه وبتفتكر ايه اللي حصل وهي بتكلم يوسف.
فلاش باك ????
يوسف لتصل يطمن ع الحان وقعد يكلمها وبعد شويه قالها أنه هيقفل لأنه في الكليه بس نسي الفون مفتوح
يوسف بحب:ياااااه ي الحان لو تعرفي انا بحبك قد ايه!؟ بدعي ربنا دائما انك تكوني من نصيبي.
الحان قفلت المكالمه وهي مصدومه.
باك ????
الحان بحزن:ي رب انا عمري ما كسرت قلب حد ومش يوم ما اكسر قلب حد يبقي يوسف اخويا…يارب خرج حبي من قلبه. 
سمعت رنيم لونها خرجته وكانت لمار ردت عليها…
لمار:انتي فين ي زفته؟
ألحان:في اسكندريه.
لمار شهقت بصدمه؛اسكندريه!! ليه؟
الحان اتنهدت:لما ارجع هقولك.
لمار بغيظ:طب ماتتاخريش.
ألحان:تمام.   وقفلت وسرحت وفجاه خبطت في شخص…
_مش تفتحي.
الحان بتوتر وخجل: اسفه.
_ببرود:ولا يهمك..اتفضلي.
الحان ابتسمت بشكر ومشيت.
اسد ببرود:جو خد الرجاله وامشي.
جو:حاضر.   وخد الرجاله ومشي وأسد قعد ع الرمله وبص للبحر بتوهان…
اسد بحزن:ليه ي رب؟ ليه كل ده يحصلي؟ اشمعنا انا؟ ماهو في ملايين الناس ليه انا اللي تعمل فيا كده؟ انا بس عايز اسره احس فيها بالدفي والحب…ليه ي رب؟ ليه؟      سكت لما حس أن في حد قعد جنبه.
الحان ابتسمت ببراءه: سكت ليه!؟ كمل.
اسد في اقل من ثانيه ملامح وشه اتغيرت وبقت برود: انتي عايزه ايه؟
الحان ابتسمت ببراءه طفوليه:عايزه اوريك قد ايييييه الحياه حلوه وفيها كل حاجه انت غني وعندك نفوذ وبحركه من ايدك كل حاجه بتبقي عندك شايف الحياه حلوه ازاي بس تعرف في الاحلا من الحياه ودي حاجه اياك فلوسك تغرك عليها تعرف ايه هي؟
اسد ببرود: ايه؟
ألحان ابتسمت بهدوء وبراءه: الجنه..الجنه اللي كلنا هنجمع فيها هنبقي كلنا أهل مش هيبقي فيه فرق بين غني وفقير كبير وصغير بنت وولد مش هيبقي فيه وجع أو حزن أو غل أو حقد مش هيبقي فيه اي شعور وحش كل حاجه فرح…انا عندي حل لكل مشاكلك.
اسد بانتباه:ايه هو؟
(الله اكبر الله اكبر)
الحان ابتسمت بسعاده:شايف ربنا بينادي عليك بيقولك تعالي اشكيلي وفضفض وانا هحل مشاكلك مش هشمت فيك مش هفرح بضعفك هو اصلا عارف انت فيك ايه بس بيحب يسمعك روح قوله ي رب انا محتاجلك انا مشكلتي كذا حلها ي رب انا قلبي واجعني اشفيه صدقني هترتاح لما تحكي لربنا روح فضفض معاه وعيط و
اسم قاطعها ببرود:الراجل ما بيعيطش.
الحان ضحكت بهدوء وخفه: الراجل لما يعيط مش ضعف بالعكس دي شجاعه وبعدين ما النبي صلى الله عليه وسلم عيط هو انت مثلا احسن منه العياط مش عيب انا كده بتخرج مشاعر وجعاك…روحي جرب مش لازم تحكي دلوقتي روحي المسجد صلي وهترتاح.
اسد بص بعيد بضيق واحراج وبهمس:مش بعرف.
الحان ابتسمت وخرجت فونها وفتحت فيديو لواحد بيعلم ازاي الصلاه:امسك اتفرج عليه بسرعه عقبال الاقامه.
اسد باصلها وقال يجرب هو مش هيخسر اكتر ما خسر اتفرج ع الفيديو وفهم وراح المسجد مع الحان طلع مسجد الرجال وهي النساء صلي مع الناس ولاول مره يحس براحه وسعاده برغم أنه ما اشتكاش بس حس بسعاده غريبه خرج وقرب من الحان اللي لسه خارجه من مصلي السيدات…
اسد ابتسم بهدوء: شكرا.
الحان ابتسمت:ماتقولش شكرا ليا قول شكرا للي جعلني سبب في مقابلتك.
اسد باستغراب:هو طبيعي انك تكلمي راجل مش حرام….وازاي عرفتي اني مخنوق وفي حاجه مديقاني…واخيرا اسمك ايه؟
الحان ابتسمت:اولا هو حرام بس انا شوفتك محتاج مساعده…ثانيا انا نفسي اكون دكتوره نفسيه فاتعلمت لغه الجسد ولغه العيون ففهمت انك مخنوق وموجوع وده موضوع بخصوص الام..بص ي استاذ مهما كانت الأم بتعمل اياك تقولها اوف ده عقوق الوالدين وعقوق الوالدين يعني عقوق الله وده من الكبائر يمكن عملت كده من خوفها عليك..هقولك قصه حلوه في يوم اسماء بنت ابي بكر فتحت الباب لقت امها ومعاها هدايا اسماء رضي الله عنها كانت مسلمه أما امها لا مشت امها وراحت للرسوله عليه افضل الصلاه والسلام حكتله قالها تطيع الام في كل حاجه الا الشرك بالله حتي لو الام مش مسلمه لازم تطيعها فاقعد شويه مع نفسك وارجع بوس راس وايد امك…ثالثا اسمي الحان.
اسم بص لالحان بحزن:حتي لو انك سابتك وبعدت عنك.
الحان هزت راسها بنعم:مهما عملت سامحها وروح بوس أيدها ورجلها وراسها حتي لو هي اللي غلطت في حقك…مافيش أعظم من الأم.
اسد ابتسم:هحاول ي الحان..اسمك حلو اوي.
الحان بخجل:شكرا…عن اذنك.
اسد:هنتقابل تاني؟
الحان:لو ربنا عايز هنتقابل السلام عليكم.    ومشيت واسد رجع الشاليه بتاعه وفضل يفكر في كلام الحان…
عقله:ما تسامحهاش.
قلبه:انا بحبها اوي.
عقله بغضب:دي سابتك.
قلبه:بس رجعت ندمانه.
عقله:اياك تسامحها.
قلبه:لا هسامحها.
اسد بغضب:باااااس.   قام اتوضا زي ما اتعلم وكان اذان المغرب كبر وبدأء يصلي وبمجرد ما جبينه لمس الاوض انفجر في البكاء…
اسد بدموع ووجع:يارب انا بحبها وعمري ماكرهتها بس قلبي واجعني..كنت دائما اشوف اخواني معاهم امهات حتي صحابي وانا لا…ي رب ريح قلبي ريح قلبي.   فضل يعيط لحد ما خلص الصلاه قعد مكانه ودموعه نازله بغزاره وضعف.    يارب.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
عدي 3 شهور 
وبدأءت الدراسه والمان ولمار دخلوا كليه طب.
وأسد لسه في الشابين في اسكندريه بيراجع تفكيره وكل يوم يعيط لحد ما ينام وتحت عنيه بقا اسود وشعر دقنه طول.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في فله الدمنهوري
اسد رجع وكان الكل بيفطر…
ليل بسعاده:اسد.
اسد خد قراره وقرب من تمارا ونزل لمستواها وباسيها وجبينها:مهما عملتي ربنا وصي عليكي.
تمارا بدموع وسعاده:انا اسفه انا اسفه ي اسد سامحني سامحني ي اسد.
اسد اتنهد:هحاول بس ما اوعدكيش.
ليث:جبنا خدامه جديده انما ايه لوزه.
أسد بضيق:احترم نفسك شويه ي زفت.
ليث:والله مزه
اسد بضيق: انا طالع او قاطعه خروج فتاه جميله بزي الخدم وحجاب جميل وبمجرد ما خرجت اسد اتصدم وابتسم بسعاده…
اسد:
يتبع ……
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!