Uncategorized

رواية ألحان الأسد العاشق الفصل الخامس 5 بقلم منة فتحي

 رواية ألحان الأسد العاشق الفصل الخامس 5 بقلم منة فتحي
رواية ألحان الأسد العاشق الفصل الخامس 5 بقلم منة فتحي

رواية ألحان الأسد العاشق الفصل الخامس 5 بقلم منة فتحي

في الصباح في فله الدمنهوري
اسد صحي بدري كعادته لبس هدوم رياضيه ونزل يجري شويه وبعد وقت رجع خد شور ولبس بدله سوداء وقميص أبيض ودخل المطبخ واتفاجي بليث وتمارا وليل جو بيضحكوا سوا وتمارا بتطبخ ابتسم بخفه….
اسد ببرود:ليل فين القهوه بتاعتي؟
ليل:اووووبس نسيت…ثواني هعملهالك.
تمارا عقدت حواجبها بعدم رضا:قهوه قبل الفطار!!؟ لا يفطر وابقي اعمليها.
اسد ببرود:يلا ي ليل.
تمارا قربت من اسد وبصرامه:مافيش قهوه قبل الفطار فاهم.
اسد بغضب:وانا مش بسمع كلام حد.
تمارا:انا مامتك يبقي تسمع الكلام.
اسد بغضب:قولت لا.
تمارا بصت لاسد بتحدي وعند ومسكت طبق فيه اكل:افتح بؤك هاكلك انا.
اسد باصلها بدهشة وشاور ع نفسه بمعني انا..
تمارا:اه انت يلا.
اسد هز راسه بنفي وضيق:مش عايز زفت قهوه هروح الشغل.
تمارا بغضب:مافيش خروج غير لما تفطر.
اسد بضيق:مش عايز اطفح.
تمارا قربت منه؛لا هتطفح يلا افتحي برك ي بيضه يلا.
اسد باصلها بصدمه وضحك بشده ولاول مره يضحك من قلبه: بيضه!!؟ هو انا مش مالي عينك ولا ايه؟ آل بيضه آل… بقا أنا اسد الدمنهوري ابقا بيضه وسعي ي تمارا الله يهديكي ورايا شغل.
ليل بصت لاسد وابتسمت بسعاده :عايزلك صوره وانت بتضحك ي مز انت ي جامد.
تمارا:انت لازم تتبخر ي واد لحسن تتحسد.  وبصت لليث واسد.   مش لوحدك لازم كلكم تتبخروا لحسن تاخدوا عين بسبب حلاوتكم دي.
ليث وقف قدامها ولف أيده حوالين خصرها:انتي اللي هتاخدي عين ي مزه انتي… عارفه بفكر اطلب ايدك من ابنك ايه رايك؟
تمارا ضحك بهدوء:مزه ايه!؟ انا خلاص كبرت وعجزت.
ليث:فشر انتي اصغر من البت ليل.
تمارا ضحكت بقوه:انت بكاش اوي.    وبصت لاسد باستغراب من نظره الغيره والشر والغضب اللي في عينيه.  مالك ي اسد!؟
اسد وهو بيجز ع أسنانه بغيره:هيكون في ايه يعني عادي.
ليث:سيبك منه ي مزتي والله ما اعرف ازاي انتي سنجل لحد دلوقتي ي مزه انتي ي جامده.
اسد وشه احمر بغضب وعروقه برزت بقوه وقبض ع أيده بقوه وغضب…
ليل بصت لاسد برعب من منظره وقربت من ليث وبهمس: اسد شكله هيموتك.
ليث:عادي عادي.   وبص لتمارا.   يلا اديكي بوسه تدل ع حبي وقرب يبوسها من خدها واتفجاء بحد بيشده وبيمسكه من رقبته بغضب شديد وغيره.
*اسد من طبعه غيوووووور جدا جدا جدا ومابحبش حد يلمس جاحته مهما كان*
ليث بص لاسد بفزع: أعوذ بالله من الشيطان الرجيم في ايه ي اسد؟
اسد بشر وهو ببخنق ليث:في ايه!!؟ عايز تعرف في ايه؟؟ في انك بتعاكس تمارا قدامي.
ليث:بهزر بهزر والله.
تمارا بغضب: أسد سيب اخوك…اسد.
اسد زق ليث وخرج بغضب…
ليل:انت كويس.
ليث بغيظ: اه.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في كليه لمار والحان
لمار: اخيرا هاكل.. ده انا كنت هموت من الجوع.
ألحان:كلي ي ام كرش.
لمار بضحك:الله يسامحك… وبعدين جعانه.
الحان بذهول:جعانه ايه؟؟ لسه واكله 5 سندوتشات وجعانه.
لمار رفعت ابنيها برقم خمسه:خمسه وخميسه في عينك.
الحان ضحكت بقوه: مجنونه كلي بسرعه عشان فاضل 5 دقائق ع المحاضره.
لمار:تمام.  وجتلها رساله ع الفون.  بقولك ي الحان انا لازم امشي دلوقتي عن اذنك.   ومشيت قبل ماتسمع ردها.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
عند الكورنيش
نور كانت بتتمشي وهي بتتكلم في الفون مع صحبتها مي وفجاءه خبطت في شخص…
نور بأسف: اسفه.
_ولا يهمك.
نور ابتسمت بهدوء ومشيت.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في احدى الكافيهات الراقيه
مازن:مستني مين؟
ليث:المزه اللي بكلمها ع النت.
مازن بدهشة:مين دي؟
ليث بص ع الباب بترقب: هقولك بعدين.   وبص في فونه.
(انت فين ي ليث؟ انا وصلت)
مازن:وصلت؟؟
ليث:قوم قوم بسرعه.   (انا قاعد ع ترابيزه 5 ي حياتي).   قوم ي مازن.
مازن:تمام.   وقام ودقائق وطن بنت جميله ببنطلون اسود وبلوزه حمرا طويله قليلا وحجاب احمر وقعدت قدامه..
ليث بصدمه وإعجاب:انتي لمار!؟
لمار بإعجاب:ايوه..انت ليث صح؟
ليث:ايوه ايوه… طلعتي حلوه اوي.
لمار ابتسمت بخجل:انت أحلا.
ليث: اطلبلك ايه؟
لمار:عصير تفاح.
ليث: تمام.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في مكتب ليل
ليل كانت قاعده بملل وفجاءه دخل ادهم..
ليل ابتسمت:اهلا استاذ ادهم اتفضل.
ادهم قعد قدامها:قولي ادهم بلاش القاب.
ليل: تمام.    وابتسمت بخجل    شكرا للي عملتوا معايا.
ادهم ابتسم: لا شكر ع واجب.
فضلوا يتكلموا جوالي ساعه وبعد كده ادهم استأذن ومشي وليل لمت حاجاتها ومشت السكرتيره وقبل ما تخرج دخل مصطفى…
ليل بتوتر: أنت!!
مصطفي قرب منها بوقاحة:انتي فاكره اني هسيبك من غير ما اخد اللي عايزه.
ليل: إياك تقرب مني ي حيوان.
مصطفي زقها ع الحيطه وبشر وقاحه:انا هوريكي الحيوان ده هيعمل فيكي ايه؟
فجاءه وقع ع الأرض مغمي عليه..
ليل بصت للدعم وحضنته بخوف وبدموع:لو كنت اتاخرت كان كان
ادهم رفع وشها ليه وبهدوء:بس اهدي مافيش حاجه.
ليل بدموع: اهدي ازاي؟ وهو كان هي
ادهم قاطعها ومسح دموعها بحنان:هشششش ماتخافيش مدام انا جنبك.
ليل حست بأمان ودفنت نفسها في حضنه وفضلوا ع لوضع ده دقائق وبعد كده نور بعدت بخجل…
ادهم:بعتي ليه!؟
نور بخجل وتوتر:هو انت رجعت ليه؟
ادهم:نسيت مفاتيح عربيتي…المهم هو الحيوان ده اللي قطع هدومك يوم ما اتقابلنا.
ليل بحزن:اه.
ادهم بص لمصطفي بغضب:اااااه ي ….    ومسح وشه بضيق وبص لليل.   انتي ليه بتتعاملي مع رجاله؟
ليل باستغراب:ده شغل.
ادهم بغضب: وبسبب شغلك واحد….زي ده تتهجم عليكي مرتين وعدوا ع خير الله اعلم هيحصل ايه تاني.
ليل بغضب:ده شغلي.
ادهم بغضب:ماتشتغليش مع رجاله تاني؟
ليل بغضب:انت مالكش حكم عليا ويلا اتفضل خد مفاتيحك و اخرج.
ادهم بأصلها بغضب وخد المفاتيح وخرج….
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في شركه الدمنهوري
اسد كان قاعد سرحان وماسك صوره طفل عنده 5 سنين..
اسم بحنين وحب:يااااااه ي برق بقالك 5 سنين في غيبوبه وحشتني اوي اوي اوي…أن شاء الله هحاول اجيلك في اسرع وقت اخلص شغلي وهاجي…
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في المساء في شقه في الشيخ زايد
زين:مالك ي اسد؟
اسد ببرود:هو انت جمعتنا ليه؟
زين:عشان في مفجاءه هتعجبكم.
ادهم باصلوا باستغراب وفجاءه تترمي ع اسد وادهم بالونات مايه وظهر شابين وبنت…
زين بص لاسد وادهم وضحك بقوه:عايزين صوره وانتوا مصدومين كده هههههه.
اميره بضحك:ابو الاسود ودومي وحشتونا اوي هههههه.
ادهم بدهشة: اميره!!
اميره:تؤ تؤ مامي اميره.   وحطت ايديها ع بطنها المنفوخه.
ادهم بدهشة: اتجوزتي مين؟
يزيد بغرور مصتنع:انا.
سليم:هو انا مش مرائي.
ادهم بسخرية:طول عمرك.
اسد بص ليزيد بغضب:انتوا ايه اللي جابكم ما صدقت استريحت منكم.
يزيد:أخص عليك ي ابو الاسود.
اسد بغضب: اسمي اسد فاهم.
يزيد:فاهم ي ابو الاسود هههههه.
اسد صك ع أسنانه بغيظ:انا اصلا مش عارف ايه اللي جابني.
زين بضحك:استني ي اسد..هتمشي مبلول.
اسد بغضب:مالكش دعوه.
سليم:المطر بيمطر.
اسد خرج من غير ما يهتم بكلام حد…
اميره بضحك:ي عيني ده زعل. 
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في شقه نور
نور: راحه فين؟
الحان:هتمشي شويه.
نور باستغراب:في المطر؟
الحان ابتسمت:انا بحب المطره وخرجت.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
عند اسد
اسد كان بيتمشي وفجاءه حاوطه 3 شباب ماسكين اسلحه بيضا..
اسد ببرود:في حاجه ي شباب؟
الشاب الاول:الريس بيقولك دي ليه لوحده.   وبدأوا يضربوا في اسد شويه يتفادي وشويه ينجحوا في ضربه ولأن عددهم اكتر فعرف واحد منهم يضربوا بالسكينة في بطنه..
الشاب الثالث شد السكينه وضربه تاني:عشان تاخد حاجه مش ليك.   وجريوا وسابوه واقع ع الأرض بينزف.
اسد بالم:اااااااه ي ….    وغمض عينيه.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
عند الحان
ألحان كانت ماشيه بتضحك وفخاؤه وقفت مكانها من منظر اسد جريت عليه بخوف…
الحان:اسد اسد رد عليا.   وسمعت صوت رنين فون وكان فون اسد ردت وكان المتصل زين.
زين بضحك:ي ابني احنا ماصدقنا اتجمعنا.
الحان بدموع وخوف:ااا انت صص صاخب اسد؟
زين باستغراب:اه انتي مين؟
الحان بدموع:مش مهم انا مين..ارجوك تعالي الحق اسد في حد ضربه ومشي.
زين بصدمه:ايه…طط طب انتوا فين؟
الحان بدموع:في…. تعالي بسرعة.
زين:تمام تمام.
يتبع ……
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!