Uncategorized

رواية جنة أميري الفصل التاسع 9 بقلم دعاء عبد الحميد

    رواية جنة أميري الفصل التاسع 9 بقلم دعاء عبد الحميد

رواية جنة أميري الفصل التاسع 9 بقلم دعاء عبد الحميد

رواية جنة أميري الفصل التاسع 9 بقلم دعاء عبد الحميد

مع دقة السادسة كان الجميع في قصر الحمزاوى  يستعد لكتب كتاب ابنهم الأكبر أمير الحمزاوى..كيف لا والجميع رغم مفاجأته وصدمته من هذا القرار إلا أنه سعيد حقا من أجله….
يقف كريم مع أمير في حجرته بعدما أتى لمصاحبته ويكون بجواره في هذا اليوم
أمير: انا نفسي افهم هو مين العريس عمال تحط من البرفيوم بتاعي والكريم بتاعي وتعدل في هدومك وجاكيتتك يا اخى وسع كدا عايز اخلص
كريم: مش كفاية هتتجوز؟ يعني عريس وعايز تبقا متشيك كمان؟…انت كدا كدا ضمنت مستقبلك سيبني اشوف نفسي بقا يمكن اشقطلى حد ولا حاجة….
أمير: يا اخى بلا نيلة وانت مفيش واحدة هترضى بيك كدا
دخلت هنا وهى تزغرط: لولولولوى أخويا حبيبي أحلى عريس يا نااااااس….استنى لازم البسك البيبيونة بنفسي 
كريم ببكاء مصطنع: اهئ اهئ امتى ابقا عريس والبس بيبيونة….يااااني على حظك المنيل يا كيمو…اهئ اهئ
أمير: حتى الجوازة المضروبة عينه راشقة فيها يعني مش كفاية العروسة منيلة هتبقى انت وهى عليا…
هنا باستغراب: عروسة منيلة؟
أمير وهو يجز ع أسنانه: هتوقعني في شر أعمالي يا*** لأ يا حببتي ولا منيلة ولا حاجة دى بلسم…بلسم كدا يتحط الجرح يطيب ولا بتعمل مشاكل ولا بتشتم ولا تهزق ولا اى حاجة…صح يا كيمو
كريم وهو يكتم ضحكاته: صح جدااا يا صاحبي
أمير: امشي يلا شوف فؤاد خلص ولا هنستنى البيه كتير…
★★★★
بينما في بيت ورد تجلس أمام المرآة وبجوارها أختها وصديقتها 
هيام: يا اختاااااى قمر يا ناااس ايه بت الحلاوة دى
ورد: يعني بجد شكلي حلو
حبيبة: أقسم بالله قمر يا ورد…اينعم انتى حلوة من غير حاجة بس انا اول مرة اشوفك بالحلاوة دى…وأكملت بغمزة وكمان الفستان تحفة عليكي الله يكون ف عون البشمهندس لما يشوفك
ورد بغيظ: اسكتي متفكرنيش انا اصلا خايفة ومتوترة لوحدى حاسة أعصابي مشدودة وجسمى كله متلج وبيرتعش….
حبيبة: هههه امتا يا اختى ونتلج بس نجوز واحد زيه كدا قمر وحليوة وابن ناااس
هيام بمكر وهى ترى صديقتها سارحة في كلمات أختها: ههههه انتي هتقوليلي ولا انتى ايه رايك يا ورد
ورد بعدم تركيز: اااه هو فعلا قمر وحليوة
بينما ماتت حبيبة وهيام ضحكا على نجاح خطتهما
فاقت ورد على صوت ضحكهم العالي وتضربهم: يا جزمة انتى وهي ….يا رخمة يا اللى معندكييييش دم يا…
هيام: بااااس بس حرام عليكي كل دى شتايم المهم عرفنا اللى عندك هههه
ورد بإنكار: عادى يعني مش حلو للدرجة…هو انا قولت حلو؟ انا قولت حلو؟
حبيبة وهيام بضحك وصوت واحد: ااااه 
ورد: طب خلاااص….. ايه؟  انتو الاتنين عليا محسسني انكو تبعه هو….بس دا ما يمنعش برضوا انى مش بطيقه ومش بينزلى من زور
حبيبة: هههه طيب يا اختى بكرة نشوف
★★★★
بينما في الطريق حيث يذهب الجميع إلى بيت ورد لكتب الكتاب
كريم في العربية جنب أمير: استنى يا أمير هنا لحظة
أمير وهو يهدئ من السرعة: ليه؟ عايز تقف ليه؟
كريم: ثواني بس هجيب حاجة بسرعة وجاي
أمير: هوووف طب اخلص مش وقته
نزل كريم وأتى سريعا وهو يحمل بوكيه ورد كبير: خد
أمير باستغراب: ايه دا هعمل بيه ايه؟
كريم: انت عبيط يا ابني؟ واحد رايح يتجوز أكيد لازم ياخد ورد معاه
أمير بغضب: انت هتستعبط يا كريم انت عارف طريقة جوازنا يعني ملوش لازمة الورد
فؤاد من الخلف: ايا كان سوء التفاهم اللى بينكم بس مينفعش فعلا متجبش ورد يا أمير
كريم بمرح: دا حتى العروسة اسمها ورد تبقى عيبة في حقك يعني…
وصلو أخيرا وتعالت أصوات بوق السيارات معلنة الوصول
 بينما في الأعلى
هيام وحبيبة وهم يجرون نحو الشباك بحماس: وصلو يا ورد وصلووووووو
هيام: انا مبسوووطة اووى عشانك يا اعز صديقة
ورد وهى تتلفت يمينا ويسارا بخوف: يا لهوووى اهرب منين اهرب منين بسرعة يا لهوووى هيجوزوني حد يلحقني بسرعة يااناااس
هيام بصدمة: محسساني انك هتتخطفي في ايه يا بت اهدى كدا
ورد: اسكتي انتى مش حاسة بالمصيبة اللى انا فيها
هيام: ما تشوفي اختك يا حبيبة اتجننت خلاص
حبيبة بهدوووء: لاااااا ما انا اتعودت على كدا 
★★★★
بينما بالأسفل دخل أمير وأهله محملين بالهدايا والزيارات الفخمة وملأو البيت بخيرات كثيرة
أدخل أحمد الشباب في غرفة الضيوف بينما جلست الفتيات في الصالون لحين نزول العروس وأقاربها
….
في غرفة الضيوف
أحمد: ابدأ يا شيخنا يلا 
المأذون: بسم الله الرحمن الرحيم…فين وكيل العروسة
أحمد: انا اهو يا شيخ ابدأ يلا
كريم في نفسه: هو المأذون دا عبيط؟ هو كان في حد غيره في استقبالنا عشان يسأل فين وكيل العروسة ما كلنا داخلين معاه
المأذون: فين العريس؟
كريم: لاااااا دا كدا كتير بقااا
أمير: انا اهو يا شيخنا اتفضل
بدأ المأذون في عقد القران وقال ما يقال ورددوا خلفه
المأذون: موافق يا ابني تتجوز ورد أحمد نور الدين العاقل البكر الرشيد بنت البشمهندس أحمد نور الدين على سنة الله ورسوله
أمير: لأ مش موافق….
★★★★
نزلت ورد هي وأختها ووصديقتها إلى حيث تجلس النساء 
رأوها أهل ورد فتهللت أساريرهم من هذا الملاك الذي سيصبح زوجة ابنهم بعد قليل
صباح وهي تنظر لها نظرة تقييم حماة لزوجة ابنها: تعالي يا حببتي تعالي اقعدى جمبي هنا يا مرات ابني يا عسل 
ورد بهمس: بس متقوليش مرات ابني 
هيام: ينيلك اسكتي لتسمعك متفضحيناش
ورد بابتسامة: ازيك يا طنط
صباح: ازيك يا حبيبتي اقعدى
هنا بفرح: انتى بقااا عروسة اخويا؟!! الله طول عمرى بقول ذوقه حلو 
ورد: ميرسي يا حببتي 
كارمن: لأ بجد انتى ما شاء الله أمورة اوووى متخيلتش أبيه عروسته تبقى حلوة اوووى كدا
ورد: تسلمي
رانسي بقرف: انتي بقااا العروسة؟ عادى يعنى مش حلوة اوووى ولا حاجة في أحلى منها كتير
كارما بهمس: اسكتي يخربيتك ايه اللى بتقوليه دا
ورد بتواضع وهدوء: عادى وانا مقولتش أن انا احلى واحدة…وفعلا في بنات كتير احلى مني ودى اراء وبعدين انا مش هعترض على رزق ربنا ويكفي انا حلوة في عين نفسي
رانسي بحقد: ااه
حبيبة بهمس لورد: في الجوووول يا بت
سناء ايه يا جماعة احنا هنخليها قاعدة سكيتي كدا كلام وخلاص يلا يا بت انتى وهي سقفوا وانا هغني
كارمن لنفسها: ييييي ماما هتغني يبقا الجوازة باظت
سناء: واهو جالك با بت ريح بالك يا بت بكره يأستك الأساتك و الدهب يملى دراعاتك و يعوض كل اللي فاتك و اهو جالك يا بت ريح بالك يا بت اطبخيله الصبح بطة و اطبخيله العصر بطة كتري يا بت الشطة و اهو جالك يا بت ريح بالك يا بت و يلا يا حارة ضالمه احنا اللي نورنا.. يلا يا حارة هس هس احنا اللي عملنالكم حس 
كارما بهمس: امك بوظت الدنيا يا كارمن من ناحية حس فهي عملت حس اوووى
بينما هيام وحبيبة ميتين على نفسهم من الضحك
و رش الشارع مايا عروسه الغالي جايه .. رش الشارع كاكولا عروسة الغالي منقولة …  
و مش كل يوم.. يسطا.. تضرب تليفون يسطا يا مغديني الشوكولاته ومعشيني الشوكولاته و منيمني ع البلاطة ويسطا 
يا مغديني البولوبيف و معشيني البولوبيف و منيمني ع الرصيف يسطا
يا مغديني الجبنة الرومي و معشيني الجبنة الرومي و مطلعني من هدومي يسطا
و ان شاء الله تعمريها و عيالك يجروا فيها … ان شاء الله تكوني كويسه على حماتك ريسه  ان شاء الله تكوني ساترة على حماتك قادره
صباح: سنااااء اهدى يا حببتي لاحظى أن انا حماتها
الجميع: ههههههههه
هنااا: لا يا عمتو انتى طلعتي مغنية جدااا يعني ههههه
سناء: انتو بتتريأو عالأغاني بتاعتي يا بت انتى وهى
ورد: ههه تسلمي يا طنط والله ما في أجمل من الأغاني دى والبساطة وفعلا فرحنا وضحكنا
رانسي: بساااطة؟ اه ما هما في الأول بيبقوا كدا ويبانوا بسطاء وزاهدين وهما أص…
 ضربتها كارما في كتفها: اسكتي بقااا في ايه…يا ريتك ما جيتي
 ‏
★★★★
في الداخل
أحمد: في ايه يا ابني كل شوية تقول مش موافق
أمير: قصدى مش موافق قبل موافقة عمى خالد وهو بمقام أبويا…ثم نظر إلى عمه..موافق يعمي
خالد: أكيد موافق يا ابني هو انا لو مش موافق كنت جيت معاك
أمير: تمام يا شيخنا انا موافق
ومضى وبصم بينما أخذ أحمد الدفتر وخرج به لابنته
مضت ورد بتوتر بالغ ويد مرتعشة وبعدما انتهى تعالت الزغاريد في أرجاء المنزل معلنة ترابط روحين وقلبين ببعضهما  ‏وإن لم يعترفا بذلك فالتمرد والكبرياء هو شعلة متوهجة بينهما
حبيبة وهيام قاموا يجيبوا لزوم الضيافة وذهبت ورائهم ورد
بينما في الداخل بمجرد سماعهم صوت الزغاريد تأكدوا من إتمام الزواج
 رن هاتف كريم: بعد إذنكم هطلع أرد عالفون بعد إذنك يعمى
أحمد: تمام يا ابني خد راحتك البيت بيتك
في المطبخ
ورد: يا لهوووى بقااا انا كدا بقيت نسوانة 
حبيبة: ههههه اه شوفي…حتة أمضت خلتك نسوانة
ورد: دا انا هوريه النجوم في عز الظهر…انا مش عاجبني في الموضوع بس غير انى هغير الحالة الاجتماعية عالفيس واخيلها متزوجة عشان افرس اللى بيفرسوني وكل شوية تلاقي واحدة منزلة…وأكملت بتريقة متسوكة من ميتو…واللى من توتو…واللى من توحة…ايه يا اختى محن البنات دا…
هيام: ههههه وانتى ايه اللى غايظك انتى كمان نزلى..وقلدتها.. متسوكة من ميرو…ههههه
ورد: ههههههههه يخربيتك يا لهوى لو سمع الاسم دا وعرف أن طلعنا عليه ميرو….يا لهوووى مسخرررة مشششششقااادددررررة…خدى الصنية دى طلعيها للرجالة
خرجت هيام ومشت قليلا فوجدت شخص من ظهره يسد عليها الطريق ويتحدث في الهاتف 
هيام بإحراج: لو سمحت… لو سمحت
كريم وهو ينظر للخلف: نعم عاو…ولكن يتسمر مكانه من شدة الصدمة…فمن هذه الحورية التي تسكن الأرض
هيام بإحراج أكثر وخدود حمراء من تبحليقه بها: لو سمحت عايزة اعدى
كريم بهيام: لما البت الحلوة تعدى…كله يوسع كله يهدى……بس انا مش هوسع انا هافضل واقف كدا
هيام بغضب: افندم؟ احنا هنهزر؟ طب أقولك على حاجة خد الصنية اهي دخلها انت
كريم: استني بس رايحة فين… والله لتستني…حلفتك بالله…
هيام: نعم؟
كريم: انتى أخت العروسة؟ ادخل اقول لعم احمد يجوزك ليا وهو كدا كدا عايز يستر على بناته عشان قرب يموت هو قايل عنده بنتين و…
قاطعته هيام: باااس باااس انت عبيط يا ابني ايه اللى بتقوله دا وبعدين انا مش اخت العروسة انا صاحبتها
كريم: أيوة صاحبة العروسة وبتعتبرك أختها
هيام بعدم فهم: اه طبعا
كريم: أيوة وعم احمد بيعتبرك بنته؟
هيام: وانا كمان بعتبره زى بابا بس مفهمتش بردو انت عايز ايه 
كريم: باااس وهو قرب يموت وعايز يجوز بناته وانتي بيعتبرك بن…
هيام: امشي يا اهبل يا ابن الهبلة إن شاالله انت اللى تموت وودى العصير زمانه برد
كريم باستغراب بعد ما ذهبت: عصير ايه اللى برد؟ هو كان سخن؟ ايه البت الهبلة دى الحمد لله انها مشيت كان زماني اضحك عليا
خرج الجميع من غرفة الضيوف وتبقى أمير فقط وأحمد
أحمد: انا خارج انادى ورد
بينما خرج أحمد وأتى بورد التي لم تكن موافقة على تجلس معه بانفراد وتركها عند الباب 
فتحت ورد الباب ببطئ بعدما دقت عليه دقة خفيفة ودخلت حيث كان هو ينظر أرضا لا يريد رؤيتها ولا حتى راضيا عن هذه الزيجة فقط يريد أن يذهب بأقصى سرعة دون أن يراها 
قرابة الربع الساعة حيث تجلس هي ولم تتحدث وأيضا هو لم يرفع بصره بعد…بالأصل هو لم يشعر بها ولا بدخولها الغرفة فقد عماه التفكير فيما سيأتي
ورد: احم احم
رفع نظره أخيرا بعدما شعر بأنفاس هادئة معه في الغرفه…ويا ليته لم يفعل…يا ليته لم يرفع بصره
ما هذا الملاك…أيعقل أن تكون حورية نزلت من الجنة…أم أنا من مات وأنعم الله عليه أن يسكن الجنة؟….هو لا يشعر بشيء….أي شيء….فقط ينظر لها وكأن الدنيا ونعيمها تمثلت في جمال عينيها وتورد خديها
أما هي…لا تنكر أنه جذاب…مثير…وسيم…غير أى شخص آخر قد رأته
قطع هذا الصمت عنادها ولسانها الذي لا ينضب عن اللماضة: طب بما انك خلصت فقرة نظراتك ليا انا خارجة… وقامت
مسك هو يديها سريعا قبل أن تذهب ووقف قبالتها
اقشعرت هي للمسته الرجولية
أمير بصلابة: في حاجات مهمة جداااا لازم تعرفيها من هنا ورايح ….عشان اللى فات دا حاجة…واللى جاى دا حاجة تانية خاااالص…يقول ذلك وهو يقترب نحوها وهي تعود للخلف
ورد بتوتر: وايه بقااا الحاجات دي…ويكون ف علمك مش هلتزم بحاجة من اللى هتقولها
أمير وهو يقترب اكثر: اول حاجة لما نكون في مكان متقوميش تمشي قبل ما انا اسمحلك
اصتدمت بالحائط وزاد توترها فقالت بشجاعة مزيفة: لأ ما هو ميخلش عليك حتة الامضا اللى عالورقة وتتحكم فيا
أمير: تاني حاجة تتعلمي ما ترديش عليا ولا تقاطعيني في الكلام وظل يقترب منها حتى كاد أن يختطف قبلتهما الأولى ولكن….
يتبع…..
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!