Uncategorized

رواية تزوجتها الفصل التاسع 9 بقلم مريم سمير

       رواية تزوجتها الفصل التاسع 9 بقلم مريم سمير

رواية تزوجتها الفصل التاسع 9 بقلم مريم سمير

رواية تزوجتها الفصل التاسع 9 بقلم مريم سمير

_اول ما باباكي يرجع هاجي بيتكم عشان اطلقك
=اييي!!
_زي مسمعتي
جه يمشي ف مسكت ايده ووقفت وانا وشي كله عياط
=انت اكيد بتهزر يا احمد، بصلي انا مريم، مريم الي المفروض صحبتك قبل أي حاجه، انا والله ماعملت حاجه انا بس كنت ..
مسك ايدي بقوه وضغط عليها 
_كنتي مع راجل في شقته لوحدكم!! سألتك قبل كده تعرفيه قولتي معرفه سطحيه مش كده!!
مشي وانا واقفه مكاني من كتر العياط مش شايفه قدامي، انا ازاي اعمل كده انا لي غبيه! المفروض مكنتش اروح، انا، انا كسرت قلبه! قلب اكتر انسان حبني، انا حاسه في نبره صوته بالقهره والوجع ازايي اعمل فيه كده!!
روحت البيت بسرعه وطلعت الاوضه وخدت نفس عميق وخرجته براحه وفتحت الباب، بس ملقتوش!!، نديت على كوثر قالتلي انه مجاش هنا! اكيد مش هيجي، اكيد هيروح بيتهم، قفلت باب الاوضه وقعدت على الكرسي وانا بعيط وانا بفتكر كل لحظه مرت واحنا سوا، نمت على الكرسي من كتر التعب وصحيت على خبط على كتفي
_شيل ايدك من على كتفي يا احمد عشان مرفصكش زي كل مره
=يهانم!! اتاخرتي على الشغل
دعكت عيني وبصيت قدامي لقيتها كوثر ف بصيت على الأرض
_ماشي يكوثر انا صحيت اهو وهلبس
=ماشي يست هانم، احضرلك الفطار؟
رديت بتلقائيه _لا هعمله انا واحمد
ضربت جبهتي ب ايدي _قصدي هفطر في الشركه
=ماشي يست هانم
لسه كل جمله فيها اسمه، انا للدرجاتي بحبه! انا فعلا وقعت! لبست بسرعه وخدت العربيه وروحت الشركه، دخلت على طول على مكتبه من غير تخبيط حتى، بس ملقتوش وقفت شويه مكاني، هو مجاش! بجد!! فضلت واقفه وباصه على الكرسي لغايه مفوقت على خبط على كتفي، كان هو، وشي نور! اتحركت من مكاني وهو قعدت على الكرسي بتاعه ف ابتسمت
_انا رجعت عشان دي امانه والدك محملهالي وانا مقدرش محفظش على الامانه، لما يرجع مش هتشوفي وشي، ابدا متخافيش
=مخافش!! على اساس اني عاوزه كده!! احمد متعملش فيا كده، ارجوك
زعق _انتي الي عملتي كل حاجه فيا، ممكن تروحي على مكتبك؟
رجعت خطوه لما لقيته بيزعق =انا اول مره اخاف منك
_مش هبقى موجود عشان تخافي مني بعد كده
=انا عاوزه اتكلم معاك، انت شوفت نص الصوره الي قدامك، طب انت صدقت؟ قلبك صدق!
ضغط ب ايده على المكتب _ قولت على مكتبك
روحت المكتب وانا بفكر أصلح الي بيحصل دا ازاي، معتش هشوفه؟ يعني كده خلاص!! محدش هيعصبني ويبوظ المطبخ ويقولي هنصلحه؟ محدش هينكشني! مش هحس ب الأمان بعد كده في حضنه وفي وجوده! 
رجعت المكتب بتاعه وفتحت الباب كان جاي يتكلم بس انا اتكلمت 
_انت لي اناني كده! انت عارف اني مش حابه اعيش من غيرك، عارف اني بحبك، لي تعاقبني كده!! 
قرب مني كان قريب اوي لدرجه اني لو رفعت وشي هلاقيه
=لي عملتي كده! انا عمري مأذيتك 
_والله معملت حاجه، اكيد انت مش مصدق الي شوفته خليني اوضحلك 
=مش عاوز افتكر الي شوفته مش عاوز اسمع حاجه 
_انت كده بتحكم اننا نبعد وانا مش عاوزه دا، لازم نكون احنا الاتنين موافقين
=انا موافق وعاوز 
_اييي!! 
=زي مسمعتي، ويريت بقى نلاحظ ان دا مكان شغل 
بصيت على ايده 
_انت كداب، انت بتحبني 
=لا مش .. 
مسكت ايده _مقلعتش الدبله!! 
بص لايده وسحبها =ممكن تروحي تشوفي شغلك بقى؟ 
مشيت لما لقيته اتعصب تاني، احيه امال هقولك على الحقيقه امتى!! دا مش عطيلي فرصه اتنفس! 
روحت المكتب وبدأت اشتغل وانا واخده قرار اني هقوله على كل حاجه، ربنا يستر وميعملش حاجه في محمود ويودي نفسه في داهيه 
كان فيه ورق محتاج إمضاء المدير فروحت المكتب عشان امضيه، فتحت الباب بعفويه لقيت بنت بتقرب ل أحمد 
_احمم، هو في ايي!! 
=طيب يا سما ممكن تاخدي الاجازه بس هما يومين بس 
*شكرا جدا يسياده المدير 
خرجت وانا رفعت حاجبي وبصتله بغضب 
_المفروض ان دا مكان شغل زي محضرتك قولت
=اي الي حصل!! 
_لا محصلش حاجه، بس المفروض ان التهريج دا ميحصلش هنا 
=وانا حر 
_لا مش حر انت واحد متجوز 
=ايام وابقى حر يستي!! 
_معاك حق، ممكن تمضي على الأوراق ديي 
مضى ومبصتلوش وخد الورق وطلعت بسرعه، انا غلطانه اني عاوزه أصلح موقفنا اصلا انا عاوزه اطلق ومش عوزاه! لا انا بكذب بس والله لأطلع عينه 
اليوم خلص وفوني رن 
_عاوزك في مكتبي 
=اليوم خلص وكل الموظفين مشيوا!! 
_بقولك عاوزك في المكتب 
قفل الخط وانا مبلمه هو في اي!! 
روحت المكتب خبطت ودخلت لقيته قاعد على الكرسي وشاورلي اقعد 
_مريم انا مستعد اسمعك، قولي الي شوفته مش صح، كذبيني وقولي انه مكنش انتي، انا لغايه دلوقت مش قادر أصدق ولا عاوز أصدق 
=والله يا احمد مقصدي اجرحك، انا روحت لمحمود عشان، عشان .. 
_عشان؟ 
=دا كان خطيبي الاولاني وهو الي ..
_اييي!! هو الي عمل فيكي كل دا وريحاله 
=هددني يقولك وانا مش عوزاك تتورط في مشكله بسببي، انا معترفه اني غلطانه اني روحتله بس والله مكان عندي حل تاني، والله محصل حاجه، روحت اقوله يبعد عن حياتي ويسبني في حالي 
_انا هقتله و.. 
مسكت ايده جامد =عشان خاطري يا احمد بلاش، بلاش انا مش عاوزه اخسرك، انت الوحيد الي لو خسرتك هندم عمري كله، انا هنساه وانت انسى ونعيش حياتنا ولا كأن حاجه حصلت 
_معرفش اسيب حد عمل فيكي كده 
=انا كل مفتكر اتوجع واعرف قد اي كنت غبيه لما وثقت فيه، هو خلاص راح لحاله ومعتش هيبقى ليه دعوه بيا 
_احسنله انه معتش ليه دعوه بيكي والا والله .. 
=متخفش والله خوفته دا جبان اصلا ومش هيتسجر يوريني نفسه ولو صدفه
_طب خلاص معتيش تعيطي
ضربته على صدره =وانت كنت عاوز تطلقني وتسبني لوحدي
_والله قولت الكلام دا غصب عني، انتي مش عارفه انا كنت حاسس ب اي، انا جبتك عشان اسمعك عشان تكدبي الي شوفته ولو كنتي حتى قولتي كلام كدب كنت صدقتك عشان مش عاوز اسيبك، انا بحبك اوي يمريم حقك عليا والله
حضنته وبعدين خرجت من حضنه ضربته تاني 
_الاه!! انتي قادره يبه؟ 
=اه قادره مين دي بقي الي كانت بتقرب منك أن شاء الله؟ 
_دي السكرتيره
=ما عارفه انها سي زفته كانت بتقرب لي؟ 
_كانت عاوزه اجازه وانا رفضت فقربت يمكن أضعف 
=نعم!! 
_الصراحه البنت بطل، كان ممكن أضعف لو أصرت الحقيقه 
=.. 
_والله بهزر والله خلاص 
=هزارك بايخ وانت بايخ اصلا 
_انا قررت حته قرار إنما اي جنان 
=كل أفكارك جنان يحبيبي اي الجديد 
_احنا مش هنروح البيت 
=امال هنروح فين!! 
_هنسهر بره 
=وبعدين!! 
_اشربك حاجه اصفره
=وبعدين؟ 
_وبعدين ابدأ اقربلك 
=وبعدين؟ 
_وبعدين بقى هتكوني دوختي ف اكيد مش هتعرفي تقارمي
=انا مراتك يا اهبل 
ضحك _امال بتقاومي لي!! 
=احمد معتش تقرب احنا في شركه محترمه نبيله 
_نبيله مين؟ 
=والله معرف، هنمشي امتى الشركه المفروض تقفل
_مش هنمشي ، يا انا يا انتي النهارده بقى 
ضحكت =احمد مش بهزر يلا بينا 
مسكت ايده ومشينا روحنا مطعم واتغدينا برا، رجعنا لقينا ناس كتير في الفله 
_في اي يكوثر!! 
=البيه الكبير عمل حادثه 
_نعم!!! 
يتبع…..
لقراءة الفصل العاشر والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد