Uncategorized

رواية روح الصقر 2 (أحفاد العزايزي) الفصل الثاني 2 بقلم رنا أحمد عماد

 رواية روح الصقر 2 (أحفاد العزايزي) الفصل الثاني 2 بقلم رنا أحمد عماد

رواية روح الصقر 2 (أحفاد العزايزي) الفصل الثاني 2 بقلم رنا أحمد عماد

رواية روح الصقر 2 (أحفاد العزايزي) الفصل الثاني 2 بقلم رنا أحمد عماد

في قصر العزايزي …
في غرفه بدر و ساره ..
روح بابتسامه /ايه رايك عاد في الفكره دي .
ساره بقلق /وافتكري ي ماما روح فكره زي دي هتجيب نتيجه مع بدر .
روح بحماس /طبعا هتجيب نتيجه اسمعي ي ساره الي زي بدر ابني ده عندي ويحب يمشي الي في رأسه وخلاص وانتي بقا لو هتفضلي كل حاجه ايوه وحاضر وخلاص هيفضل سايق فيها كده .
ساره بانتباه /انتي عيزاني اعمل ايه ي ماما روح .
روح بجديه /اسمعي عيزاكي تتطنشيه ولا كانه موجود تشغلي نفسك باي حاجه حساسيه انك ليكي حياتك لوحدك وشوفي ساعتها هو هيعمل ايه عاد ده غير انك هتشتغلي في الشركه زي مانتي عايزه .
ساره بقلق /ازي بس ي ماما روح ماحضرتك شوفتي الي عمله .
روح بخبث /واه عاد ي بت ي ساره تصدقي انك هبله زي امك هبه بالظبط وانتي فاكره أنه هيقدر يتحدد عاد لما يجيله فرمان من صقر العزايزي .
ساره بابتسامه /ايوه بقا ي ماما روح كده فهمتك واوعدك اني هسمعك في كل حاجه وانفذ كمان .
روح بخبث /ايوه كده بنتي حبيبتي اسمعي بقا الي هقولك عليه عاد .
ساره بتركيز /سمعاكي ي ماما روح .
في جامعه بسنت ..
كانت تسير بغرور فهي معجبه بذاتها الي اقصا حد.
نديم بابتسامه /ازيك ي بسنت .
بسنت بابتسامه /ازيك ي نديم كيفك .
نديم بابتسامه /انا كويس ايه رايك نشرب حاجه في الكافتيريا.
بسنت بدلع /اوكي ..
في الكافتيريا. ..
نديم بخبث /عامله ايه مع ريان خطيبك .
بسنت بضيق /افتكرلنا حاجه عدله الله يخليك .
نديم بسعاده يخفيها /ليه كده ده انا عارف انكم بتحبوا بعض قوي .
بسنت بضيق /كنت فرحانه بحب ليه وفي نفس الوقت كنت فرحانه أنه هيبقى المهندس ريان العزايزي مش الأسطا الميكانيكي عايز يفضحني .
نديم بمكر /لا بجد زعلتيني ليه المشاكل دي كلها .
بسنت بتنهيده /شكلها خلاص مفيش فيها حل .
نديم بخبث وهو يقترب منها /علي العموم لو مفيش ريان فيه نديم هعملك فرح منعملش في مصر كلها وهعيشك ملكه .
بسنت ب سعاده /وماله افكر .
لتحدث ذاتها بسعاده ايوه كده جاتلك الفرصه علي طبق من دهب ي بسنت ايوه كده ابن سفير مش الأسطا ريان الميكانيكي …
في شركه صقر ..
صقر بثباته المعتاد /انت هتاخد اجازه شويه وتروح تتفسح انت ومراتك تقضوا شهر عسل من جديد .
بدر بتجاهل /انا معنديش وقت للحديد الماسخ والدلع ده انا عندي شغل كتير جوي ي ابوي .
صقر بحده /وانا صاحب الشغل وبقولك تاخد اجازه .
بدر يزهق /ي ابوي ابوس يدك رايح راسك وريحني انا كده مش هتغير واصل وهي عرفاني طول عمري علي كده واتجوزتني وهي عارفه طبيعي زين .
صقر بحده /ايه هي بقا طباعك ي بدر انك تبقا شايفه جاريه ليك الزواج بشرع الله أن تكون فيه بينها وبينك موده ورحمه انك تبقا سنادها ودهرها مش انك تموتها بالبطي أكده .
بدر بهروب /ابوي خلينا في الشغل احسن لأننا لو فضلنا نتحددوا كده العمر كله مش هنوصل ل حل ده طبعي وانا غيرك ي ابوي عن اذنك .
صقر بخبث /واضح أن روح عندها حق انت مينفعش معاك الا كده ي بدر ..
في وزاره الداخليه ….
في مكتب سيف .
علي صديق سيف بابتسامه/ياه ي سيفو الواحد قضا انبارح ليله عنب .
سيف بقرف /ليله عنب بقا انا راضي ذمتك فيه ظابط محترم يقول كده .
علي بضيق /ي ساتر عليك ي سيف دايما مقفلها كده فكها شويه ي ابني وتعال معايا اسهرك سهره انما ايه تنسا ساعتها كل حاجه.
سيف بضيق /لا ي اخويا انا حد الله بيني وبين الكلام الفاضي ده .
علي بحماس /يا راجل ده بيقولوا بكره جايبن رقاصه انما ايه ومزز ا لا.
سيف بابتسامه /لا عاد ي اخوي انا عندي الي ماليه عيني وماليه حياتي كلها كمان .
علي بغمزه /سيدي ي سيدي طبعا ايمي ربنا يخليكم لبعض ي سيف .
سيف بابتسامه /يارب ي اخويا يلا ورانا شغل كتير جوي .
في فيلا عصام ….
عز وهو يأكل ببرود /ايه ي صابحوا مالك .
صباح بغضب /انيل حاجه في حياتي اني خلفتك ي عز .
عز ببرود /عادي ايه الجديد.
صباح بغضب /ي واد انت مش هتحس علي دمك انت ايه جبله .
عز /نفسي اعرف ايه مشكلتكم معايا جواز مش هتجوز الي لما الاقي البنت المناسبه.
صباح بغيظ /ودي هتلاقيها فين ي اخويا انشاء الله في الكباريهات.
عز وهو يرتدي جاكيته /ممكن ي صبوحه سلام ي عسل.
صباح /استنا خود الفلوس دي اتبرع بيها للدار .
عز /حاضر ي صبوحه سلام .
صباح بدعاء / ربنا يهديك ي عز ي ولدي .
علي القهوه …
صابر /امسك ي رامي ده عنوان فيلا في القاهره عايزه تتشطب روح وظبط مع صاحبتها كل حاجه .
رامي باستغراب /واه عاد ااحنا مش هنروحوا سواء ولا ايه .
صابر /جيلنا شغل تاني قولت انت تاخد الفيلا دي وانا اخد التانيه علشان المصلحتين ميروحش منينا هي صاحبتها ست محترمه جوي .
رامي /طيب هروح بكره عاد وأشوف خليني كده  .
صابر/ واه عليك ي رامي هتفضل كده احمد ربنا علي لقمه العيش ي صاحبي .
رامي /الحمد لله علي كل حال .
في  دار الايتام الذي تعمل به نيره …
نيره بحنان /كله ي حبايبي كله .
مديره الدار بابتسامه /مشاء الله عليكي ي نيره بجد انتي حنينه وجميله اوي .
نيره بابتسامه /ربنا يخليكي ي مدام صابرين ده كم زوقك .
عز بغرور /اهلا ي مدام صابرين اتفضلي الفلوس .
صابرين بابتسامه /شكرا ي عز بيه.
نيره بسخريه /معقول عز بيه بنفسه جاي لاطفال الأيتام مش غريبه دي .
عز وهو يخلع نظراته بغرور /قصدك ايه ي بنت خالي .
نيره ب عشق جاهدات لاخفاءه/قصدي أن معقوله عز بيه ساب البنات الي بيترموا تحت رجلوا وضيعت وقتك وجيت .
عز باستفزاز /كده كده البنات موجوده فقولت اجي اتبرع بالفلوس الي بتقبضي منها ي بنت خالي سلام ي نينو .
نيره بدموع /مش هسيبك تتضيع نفسك اكتر من كده ي عز لازم اعمل اي حاجه .
في قصر العزايزي ..
غرفه ريان ..
هبه بغضب /بتقويل ايه تسيب بينت عمك ازي ي عني .
ريان ب زهق /ي أما انا زهقت وتعبت وخلاص مبقاش عندي استعداد أضحي تأني احنا خلاص طريقنا مسدود ي أما .
جاسر بتأييد /عين العقل ي ولدي .
هبه بصدمه /انت بتقول ايه ي جاسر .
جاسر /انا ابني محدش ي ستعر منه ي هبه انا من الاول مكنتش موافق علي الجوازه دي غريبه اوي البنت دي مش طالعه زي رحمه وشاكر طول عمرها مغروره ومش عاجبها حاجه .
هبه /طب وشاكر ورحمه هنقولهم ايه .
ريان بسخريه /اطمني ي اما هي هتبلغهم بنفسها .
في أحدا الكافيهات …
كانت تجلس وهي تحسس على المنضده لتصل إلي نظارتها لتسحب عصايتها لتسير ببط الي الآخر لتنصدم بيه لتسقط ناضرتها أرضا .
رنا بأسف /انا اسفه جدا اسفه .
ادم للاسف /وانا كمان اسف .
رنا باحراج  /معلش بقا اصلي كفيفه.
ادم بضحكه عاليه /ههههه باصره الحال من بعضه .
رنا بكسوف /لا بجد صدفه غريبه فعلا .
ادم بابتسامه /طب حيث كده بقا تتكرمي اني أعزمك علي فنجان شاي كاعتزار عن الي حصل  .
رنا بابتسامه /مفيش مانع ..
في شركه صقر ..
في اللاجتماع ..
صقر بمكر /معلش ي جماعه المدير المالي زمانه علي وصول .
بدر بهمس /هو مين ي أبا المدير الجديد ده .
صقر بابتسامه خبيثه /هتعرف حالا.
لتتدخل ساره بجمال وشياكه خطفت جميع الأنظار إليها .
ساره بثبات /اسفه ي جماعه اني اتاخرت عن الشغل .
بدر بغيظ وعصبيه /نعم شغل ايه ي بنت جاسر .
يتتتتتتتبع .
ايمي وبدر ولاد صقر وروح .
نيره وبسنت وسيف ولاد شاكر ورحمه.
ريان وساره ولاد جاسر وهبه .
عز ابن عصام وصباح .
رنا ابنه قاسم وندا .
رامي ابن شاهنده وعلاء …
يتبع……
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!