Uncategorized

رواية كبرياء أسد الفصل الثانى 2 بقلم روان عطية

 رواية كبرياء أسد الفصل الثانى 2 بقلم روان عطية
رواية كبرياء أسد الفصل الثانى 2 بقلم روان عطية

رواية كبرياء أسد الفصل الثانى 2 بقلم روان عطية

في مكان ما في قريه من محافطه الشرقيه تجلس فتاه جميله جدا 
في بيت متوسط الحال منزل جميل  مطل علي الاراضي الزاعيه 
ماما انا قررت اني اسافر هدرس في جامعه في القاهرة 
لتردف لأم
ليه بس منتي حلوه هنا لازمتك ايه تسافري كده 
شهد بيغيض: ماما انا عايزه ادرس في القاهره هناك الكليه حلوه وكمان دي اخر سنه يعني هتخرج من هناك واشتغل بالله عليكي وافقي 
شيماء: طب افردي وافقت هتعدي فين ياحلتها ها معندناش قريب هناك 
شهد امممم طيب ليقتها هعد في السكن ماهو مافيش الا ترم واحد هخلص ورجع علي طول مش هتاخر و كمان كل يوم هتكلم معاكي 
شيماء: بردو لا منا مش هسيبك تعدي لوحدك 
شهد لالالا استني عندك كده منا مش هعد لوحدي فكره حنين بنت عم يونس 
شيماء: اه 
شهد: ماهي هتبقا معيا 
شيماء: بس مهم مش سكنين في القاهره 
شهد: اه بس هما سكنو هناك من كمام شهر يعني هيبقي معيا  حنين مش هعود لوحدي 
لام بتفكير : امممم ماشي بس هتمشي امتا 
لتردف بغباء : اه انا متفقه مع حنين إني اروح انهارده
  لتردف شيماء بغضب: والله دنتي مخلصه كله بدري اهو لازمتو ايه بقا تسأليني 
ماشي اعملي حسابك مافيش مروح في حته ال لما تخلصي
البيت ده علي سنجت عشره عايزه يقعد شهرين قدام نضيف والمطبخ بردو ولما تخلصي كل ده ابق اشوف هتروحي امتا ????????
شهد بصدمه وعيون مفتوحه: ????????ها انتي قلتي ايه 
شيماء: ايه منتيش عايزه ولا ايه 
شهد بنبره شبه باكيه????: اهي اهي هونا مخلوقه عشان إيه أمسح   اكنس وبس ليه كده 
شيماء: خلاص منتيش راحه في حته 
شهد: ليه كده بقا خلاص هقوم و امري الله 
لتنظر شهد بنظره مترجيه   : طب ممكن تقومي تعملي معيا بليز 
شيماء: طب لما اشوفك الاول بتعملي هقوم اعمل يلا روحي 
شهد بيغيظ  ماشي 
???????? شهد محمد ????????
فتاه في الثانيه والعشرين من عمرها جميله جدا قصيره القامه لديها عيون خضراء وشعر اسود ميل الي البني لديها بشره قمحيه اللون تدرس في سنتها الاخيره من كليه التجاره
❄❄❄❄❄❄❄❄❄❄❄
عند  اسد
يدخل زين الي الشركه تحت همسات الموظفين 
فا زين ليس اقل جمال من اسد
ليدخل إلي مكتبه ثم يبدا بعمله 
ليسمع طرقات علي الباب  
ليسمح بالطارق بالدخول 
لتدلف السكرتيره بغني واضح: مستر زين مستر اسد طالب حضرتك 
ليرد  زين في نفسه :  استغفر الله العظيم  يا رب إيه الاشكال دي علي الصبح 
تمام اتفضلي بره 
لتحمم السكرتيره ثم تذهب بسرعه 
ليذهب زين لي مكتب اسد ويدخل 
زين: في ايه يا اسد 
اسد: سالم مش عايز يجبها البر 
زين: عمل ايه
اسد: بيلعب من ورنا 
زين: ازي 
اسد: في روق الصفقه بتاع الشركه الصفو الحسابات كلها غلط يعني لو كنت قدمت الورق بالميزانيه دي كنا رحنا في دهيا 
زين: بس الورقه هنا في الكتب هيعمل كل ده ازي 
اسد: مش محتاجه ذكاء بنت *** لي بره 
زين: اه تصدق مجاتش علي بالي انا من فتره شكيت فيها عشان كانت بتكلم في مكتب بتاعك بس بصوت هادي فا دخلت لقيتها مش علي بعضها ولما سالتها قالت   انها بدور علي شويه ملفات انا مقتنعتش  المهم هتعمل ايه معها
اسد ابتسامه: مش هعمل حاجه سيبها تعمل لي هي عايزه وفل الاخر هقلبها عليهم كلهم 
زين: متنساش انهارده الحفله بتاعت الكليه لازم تحضر عشان انت اكبر مساهم فيها
اسد : تمام 
زين: طيب انا رايح اخلص الشغل لي وريا عايزه حاجه 
اسد: لا تمام روح 
ليذهب زين الي مكتبه ويغلق خلفه الباب. 
ليتنهد اسد ثم يمسكه هاتفه ويضغط بعض الأرقام 
ويقول 
ايه لاخبار لقيتها 
المتصل/ اه يا فندم هي سكنه في منطقه ……. في شارع……. 
اسد: تمام متغبش عن عنيك فاهم 
المتصل/ تمام يا فندم 
ليغلق اسد الهاتف ويظهر عليه ابتسامته ويقول اخير 
????????زين المنشاوي ????????
شاب في مقتبل الثلاثين من عمره 
شاب جميل لديه عينان حده باللون الازرق الفاتح وبشره حنطيه اللون وشعر اسود صديق اسد من الثانويه❤❤❤
????????????????????????????????????????????
عند رونان  
ماما انا ماشيه سلام
ياسمين: طيب  خدي بالك من نفسك 
  اه استني خدي دول  هاتي  الدواء بتاعك
       لا انا معيا  هبقا اجيب 
ياسمين: يا بنتي خلي الفلوس دي    وقت الزنقه
خدي  دول ويلا عشان متتاخريش 
لتومي لها بستسلام
لتزل وتذهب بتجاه   الجامعة 
بعد مرور  نصف ساعه 
تدخل جميلتنا الي المحاضر لينظر لها الجميع  عليها  فهي كانت  تموت من الداخل وكانت تهد نفسها بكلمات غير مفهومه     لتدخذ مكان بعيد ليس به أحد  و بعد مده انتهت المحاضره 
لتخرج لتتفاجا بالجميع يذهبون الي مكان stage
ثم تذهب لكن سمعت شخص ينادي باسمها لتلتفت لهو وتقول 
رونان: اهلا بحضرتك 
المدير: ازيك يا بنتي 
رونان : الحمدلله تمام 
المدير رونان ممكن طلب يا بنتي انا عارف انه صعب لكن مافيش حد جاهز الوقتي 
رونان ببتسامه : اتفضل لو هقدر هعملو اكيد 
المدير : تمام انهارده الحفله السنويه  لي الكليه و في شخصيات مهمه جايه انهارده و البنت المفروض تغني مجاتش انا عارف إن صوتك حلو فا ممكن تنقذي الموقف ده 
رونان: ببعض التوتر حيث انها تخاف من    التجموعات فكيف  تقف بينهم و لاسواء انها ستغني ايضا
لتردف رونان:  ..مممم هو..يعني مافيش غيري 
المدير: بقلت حيله خلاص يا بنتي هروح اشوف حد تاني
رونان بحزن فيها استشعرت حزن المدير فهو شخص طيب  وكان لهو الفضل في رجعها الي الجامعه:    طيب ماشي 
انا هغني لي واحدي  ولا ايه 
المدير ابتسامه: خالد هو لي هيغني معاكي هتغنو اغنيه Despacito 
لتومي لهو  با إيجاب
وفي داخلها تموت من الخوف 
لتذهب لتتجهز لحين وجود الجميع 
☁☁☁☁☁☁☁☁☁☁☁
عند اسد 
انها جميع اعماله  ثم ذهب الي مكتب زين ليدخل الي مكتبه ليجوه  يعمل علي عدته اوراق 
اسد: خلصت 
زين: اه كنت  براجع المزنيه تاني   انا خلصت يلا 
اسد: تمام يلا ليخرج هو و زين ويركب كل منهما سيارته ويذهبو الي الجامعه 
عند رونان تجهزت وعرفت ماذا تفعل علي المسرح 
لتذهب وتستعد 
عند اسد و زين فقد وصلو الي الكليه وينزل كل منهم بشموخ وثقه 
ليتهمس جميع الفتيات عليهم فهم كان رائعين بشكل كبير ثم ذهبا الي المدير وسلمو عليه وذهبو الي امكنتهم وعند ذهابهم سمعو صوت شخص ينادي عليهم ليلتفتو الي مصدر الصوت
انتم بتعملو ايه هنا 
ندي : هاي ازيك يا اسد
اسد بشبه ابتسامه: اهلا بشقيه فين من زمان 
ندي موجوده واللهي 
انتم بتعملو ايه هنا 
زين بستفزاز : هنكون بنعمل ايه مثلا بنشقط بنات
ندي: ???? خفيف جداً 
زين بغرور احنا هنا ضيوف شرف يا قطه 
ندي بفم مفتوح ده من امتا انشاء الله 
زين: تصدقي انا كمان معرف كل لي اعرفه ان الاستاذ اسد اشتري اكبر نسبه في الكليه من كام اسبوع بس انهارد حفل سنوي صح ولا إيه 
ندي: اه بس تصدق كده احسن انا كده هتفشخر بنفسي اقدام الجامعه ياه 
زين: ???????????????? هت ايه يا ختي 
ندي هتفشخر 
اسد بشبه ابتسامه ويتنهد بفعل هذه الشقيه : ايه هنفضل وقفين كده ولا ايه يلا  لتومي لهم  وتذهب 
ثم يذهبون عند مقاعدهم المخصصه لهم ويبدا الحفل 
????????ندي المنشاوي ????????
فتاه في الثانيه و العشرين من عمرها فتاه جميله جداً تمتلك عيون زرقاء وشعر اسود تدرس في كليه التجاره تعتبر اسد اخيها الكبير 
❤❤❤❤❤
ليبد الحفل بكلمات المدير وي هيه 
احب اشكر كل شخص موجود معنا النهارده لانه بيشارك معنا الاحتفال السنوي لي الجامعه و اوجه جزيل الشكر والتقدير و الاحترام لشركات الاسد وهي الراعي لهذا الحفل و كمان في مفجأه من شركات الاسد الي بيدرها الاستاذ أسد أحمد السيوفي
وهي إن هيقدم فرص عمل لي المتخريجين بكافه تخصصاتكم ليصفق الجميع بحراره فهذه الفرص لا تتعوض ابد 
ليبد الحفل بغناء رونان وخالد 
(بقلكو ايه اتخيلو البنت دي رونان تمام)???? 
لينتهي الحفل بتصفيك الجميع    واعجابهم   من صاحبه الصوت  اما عند بطلنا فكان شاردا 
ليفق علي هذا زين   و………
يتبع ……
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد