Uncategorized

رواية كبرياء أسد الفصل الثالث 3 بقلم روان عطية

 رواية كبرياء أسد الفصل الثالث 3 بقلم روان عطية
رواية كبرياء أسد الفصل الثالث 3 بقلم روان عطية

رواية كبرياء أسد الفصل الثالث 3 بقلم روان عطية

في منزل رونان
محمود: المحروسه فين 
ياسمين: رونان راحت الكليه
محمود بغضب: وهي وكله من غير بواب ولا ايه 
لتردف ياسمين بحزن: ليه في ايه هي عملت ايه الوقتي 
محمود: ازي تخرج من غير اذني كده انا هوريها لما تيحي ليلتها طين
ياسمين بزعيق ونفاذ صبر: ليه في ايه كل ده عشان ايه فهمني نفسي اعرف هي عملتك ايه كل شويه 
محمود في نفسه: هي معملتش لكن هو لي عمل بس استني عليا بس..لما..
ياسمين ايه مش لاقي حاجه تدنها بيها
محمود بغضب: اخرصي خالص مش عايز اسمع صوتك نهائي سامعه ولا لا
ياسمين بعض الخوف: طيب
&ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ&
في الجامعه 
بعد ان انتهت الحفله
زين :اسد انت يابني انت روحت فين كده 
ليكون المزه اخدت عقلك لينظر لهو نظره لو كانت النظرات تقتل لكان الان ميت لا محال
ليردف بخوف حقيقي: ايه يعم بتبص ليه كده اه شوفت ندي بتنده عليا اكيد عملت مشكله ليذهب شبه راكض 
&ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ&
عند رونان
تنزل من علي المسرح وهي تهدا نفسها : يا لهوي انا هموت كل الناس كانت بتبص عليا اهدي كده اهدي مافيش حاجه Relax 
ايه ده يا رتني كنت جبت العلاج انا بنهج اوي 
لتسمع صوت المدير ياتي من خلفها 
المدير: رونان انا بجد بشكرك انتي انقذتيني النهارده من الاحراج 
رونان ابتسام باهته: احم لا عادي استاذن انا بقا عشان وريا محاضره 
المدير بقلق: انتي كويسه
لتردف رونان: اه انا تمام شكر لسؤالك
المدير: طيب لو عايزه حاجه انا موجود 
رونان بتوتر: يعني كنت عايزه اسلك سوأل 
المدير: اتفضلي
رونان: هو يعني فرص الشغل لي حضرتك قلت عليها انهارده هنخدها لما نخلص ولا عادي نشتغل مع الكليه 
المدير: لا عادي ممكن تدرس وتدربي في نفس الوقت بس انتي عايزه تشتغلي ليه انا اعرف ان انتم حلتكم الماديه حلو 
رونان بتوتر: لا عادي بس انا عايزه استقل بذاتي 
المدير بتفهم: اه طيب لو كده هقدملك انا الأوراق الازمه و اول لما اخلص هقولك علي طول
رونان بشكر: تمام انا متشكره مره تانيه
المدير: علي انتي بنتي يلا سلام 
“سلام
لتتنهد بخفه وتذكر ماحدث معها
flash back 
رونان ببكاء بابا بالله عليك انا عايزه اخلص الكليه بس ومش هطلب منك حاجة تاني 
محمود لا انا مش هصرف علي كليتك حاجه ولا عدت اصل صارف عليكي 
رونان: بابا انا مش عارفه انت بتكرهني ليه كده وليه انت طلعتني من الكليه 
بس لو علي الفلوس انا هشتغل وهصرف علي نفسي بس هنزل الكليه 
محمود: اممم تمام بس حسك عينك حد يعرف بس الموضوع ده ليلتك هتبقا طين فاهمه ولا لا 
احنا اقدام الناس الاب لي بيحب بنتو جدا 
رونان بخوف وبكاء حاضر 
back 
لتتنهد ثم تذهب 
فهي قد تاخرت علي المحاضره 
لتذهب بخطوات سريعه غير منتبه لذلك الشخص الذي ظهر امامها لتصتدم به وكادت ان تسقط لكنه امسك بها قبل ان تقع لترفع اعينها الرماديه لتقابل اعين خضراء جميله هادئه لتحمم برتباك وخوف فهي لاول مره رجل يقترب منها بهذه الطريقه
لتقول ببعض البكاء والخوف 
رونان: انا…ا..سفه جداً مكنتش اقصد
اسد : لا ولا يهمك بس خدي بالك المره الجايه 
ليتركها ثم يذهب بتجاه صديقه ويستغرب رد فعلها فهو لم يقول شيء يبكي 
اسد: يلا انت واقف ليه 
زين: استني لما اخد ندي معيا
اسد: تمام
لينتظرها لتاتي ثم يذهبون 
اسد انتي لحتي خلصتي محضراتك 
ندي: ???? وانت تعرف عني كده انا بس زهت حبه قلت بلها انهارده وكمان انا وريا حاجات مهمه اكتر لان انهارد المحاضرات مش مهمه
اسد: حاجات ايه لي مهمه اكتر من مستقبلك 
ندي: اه تصدق هونا وريا ايه صحيح 
ليتنهد بغضب مكتوم بسبيها 
ليكتم زين ضحكتهو
ويقول: يلا يا زين انا لو وقفت اكتر من كده هيحصلي حاجه انا مش عارف ايه كميه الغباء لي في عيلتكم دي 
لينصدم زين ومن كلامه
لكن قبل أن يقول كلمه كان قد اختفى من امامه 
ليردف بصدمه: هو مشا وسبنا ولا ايه 
ل
تقول ندي اه يلا احنا بينا انا عايزه انام
&ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ&
في مكان اخر او لنقول في دوله اخري يستيقظ شاب من نومه ويبدأ بعمل روتينه اليومي بعد مده يخرج ويقول باختيار بذله 
انيقه مكونه من قميص أبيض و بذله سوداء
ليمسك هاتفه ويتفحص المواقع الكترونيه و يقوم بسماع الموسيقي الجديدة ليردف بغضب
ما هذا كيف لا يوجد تنسيق بين النغمات لا اعرف لما يحشرون انفهم في شيء
لا يجدون فيه ليتنهد بخفه 
لياتيه اتصال ليقوم يمسك هاتفه ليجب عليه “ماذا الان 
ليجيب الطرف لاخر ويقول سيد مالك هناك مشكله في المغنيه الرئيسية 
ليردف بغضب ماذا كيف تقول هذا اذا لم تجد حلا لهذه المشكله اعتبر نفسك مطرودا فهمت 
ليقول نع..م فهمت 
ليغلق الهاتف بسرعه وهو يقول اغيبه
&ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ&
مالك الحديدي 
شاب في اوخر العشرينات شاب ذو عيون بنيه وشعر بني مال إلي الاشقر ذو جسد رياضي. يملك شركات للغناء او لتسجيل الاصوات حصل علي جوائز كثير
يتبع ……
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد