Uncategorized

رواية أمير الرجال الفصل السابع عشر 17 بقلم مروة عبدالجواد

    رواية أمير الرجال الفصل السابع عشر 17 بقلم مروة عبدالجواد

رواية أمير الرجال الفصل السابع عشر 17 بقلم مروة عبدالجواد

رواية أمير الرجال الفصل السابع عشر 17 بقلم مروة عبدالجواد

في شقه النيل
امير : امام الباب ويكلم خالد بكل عصبيه ،انت جاي تنام هنا  ، امشي من قدامي  روح نام في بيتك ومشفش وشك تاني .
خالد : اسف ياباشا ، عيني غفلت خمسه .
امير : لو وقفت قدامي دقيقه كمان هقتلك ، امشي بسرعه.
فيجري خالد الي السلم.3
ويدخل الي مي .
امير : ها لقتيها.
مي : لا ياامير انا خايفه تكون عملت في نفسها حاجه.
امير : هي مقلتلكيش اي حاجه  مجبتش سيره اي حد.
مي : لا من وقت مادخلت نامت مشفتهاش ، انا كمان رحت ونمت صحيت بدور عليها ملقتهاش قلبت عليها الشقه ملهاش اي اثر.
امير : يمكن راحت المدفن لمامتك مثلا او ليكوا قرايب راحتلهم
مي : لا لا ملناش حد ، ولو كانت راحت لماما كانت قالتلي .
امير : متقلقيش ، انا هقلب الدنيا عليها  يتصل ب عمرو ( انت نايم يااستاذ في العسل وجيبلي شويه بقر هنا .
عمر :في ايه ، حاجه حصلت .
امير: حاجه ، المصايب نازله ترف وانت مش شايف شغلك ،اخلص وفوق كده وانت بتكلمني.
عمرو : اي الكلام دا ياامير ، في ايه .
امير : بلا امير بلا زفت انا مش قيلك تغير الرجاله ديه امبارح، وتجيب ناس صاحيه وفايقه لكن ازاي روحت تنام . عمر : فهمني ايه اللي حصل .1
امير  : تقوم حالا تغير طقم الزفت الرجاله وتجبلي خمسين راجل يكونوا بفهموا مش جسم علي الفاضي ، وتختارهم  بنفسك هاتهوملي وتعالا حالا .
عمرو : حاضر ساعه بالكتير واكون عندك.
امير : يغلق الهاتف ، مي ركزي كده معايا وعايزك تقوليلي علي اي حد ساره ممكن تروحله قرايبكو، صحابها بعنواينهم ، جيرانكو ، اي حد مهما كان .
مي : حاضر2
###########
في شقه ايمن في الصاله
محسن يطرق علي الباب ، وايمن يفتح له .
محسن : يدخل ومعه بعض شنط الاكل ، ايه ياعم ايمن انت فين ومبتردش علينا ليه.
ايمن : جبت اللي قلتلك عليه .
محسن : كل الاكل والطلباات اللي قلتلي عليها جبتهالك .
ايمن : يتناول منه الشنط ويضعها علي الكرسي.
محسن : انت ازاي ياراجل متحضرش عزا مرات عمك والناس الغريبه اللي يجوا ياخدوت العزا فيها.1
ايمن : تعالا احكيلي ،مين اللي خد العزا ، وايه اللي حصل.
محسن : البيه اللي هيتجوز بنت عمك ومعاه شويه بهوات زيه كده ، كانوا عاملين عزا كبير في الحته.
ايمن : ها وبعدبن ،في حاجه غريبه حصلت، حد اتكلم حد قال حاجه.
محسن :  حاجه ايه واللي هيحصل، ومقلتش انك قاعد هنا ليه  ، وايه الشقه الغريبه والمنطقه المقطوعه ديه  ، وليه محضرتش العزا.
ايمن : هقولك بعدين ، عرفني الاول حد اتكلم في حاجه .
محسن : الموضوع كله غريب والحته بتتكلم  بنت عمك اللي كانت غايبه وموت مرات عمك فاجاه كده ،والبيت اتقفل ومحدش يعرف بنات عمك راحوا فين ،وانت غايب ومحدش شايفك ، ومحدش عارف في ايه.
ايمن : بنات عمي مشيوا راحوا فين 
محسن : محدش عارف ليهم سكه فجاه كده لقينا الباب اللي تحت مقفول وهما مش ظاهرين .
ايمن : غريبه الحكايه دي
محسن : مش بقولك الموضوع كله غريب ، انت مش راجع الحته تاني ولا ايه حكايتك .
ايمن : اكيد هرجع يعني هروح فين ، بقولك متقولش لحد علي مكاني.
محسن : هو في ايه ناس يجوا يسالوا عليك وانت تقول متقلش لحد مكاني ، ماترسيني ياصاحبي علي الحكايه.
ايمن : بخضه مين  اللي سال عليا.
محسن : ناس وشوشها غريبه اول مره اشوفهم.
ايمن : مين يعني حد من زباين الورشه.
محسن : لا دول شكلهم مش زباين .1
ايمن : مقلوش هما مين وعايزين ايه. 
محسن : لا محدش اتكلم بسالوا عليك بس ، ماتتكلم ياعم في ايه فهمني الحوار.
ايمن : ولا حوار ولا غيره ، اهم حاجه اي حد يسالك عليا ، انت متعرفش عني حاجه ، ولو في حاجه حصلت عرفني علي طول .2
#################
في قريه ريفيه صغيره داخل بيت مبني من طوب وسقفه بالعروق.
تجلس ساره مع الخاله فتحيه مسنه ملامح العجز تملاء عينيها وهي  بنت عم ابن والدتها .7
الخاله فتحيه : الله يرحمها كانت ست طيبه تتحط علي الجرح يطيب ، هي اللي كانت بتسال عليا علي طول، وتودني كل ماتنزل البلد  ، ست اصيله.
ساره : بدموع الله يرحمها ، وهي كانت بتحبك اوي ، ياخاله.
الخاله فتحيه : اومال يابنتي،  احنا متربين سوا قبل ماابوكي يجي ويجوزها ، لولا الايام فرقتنا ومكنتش بشوفها الا كل حين ومين ، اومال اختك فين،  ومجبتهاش معاكي ليه.
ساره : في البيت علشان امتحاناتها وكليتها.
الخاله فتحيه : ربنا يقويها ، ويخليكوا لبعض ، وانتي هتعملي ايه ياساره.
ساره : في ايه ياخاله.
الخاله فتحيه : مش بقي ليكوا حد هناك في مصر يابنتي ، تعالوا افتحوا بيت جدكوا واقعدوا هنا في وسط اهلك.
ساره : واحنا لينا حد هنا ياخاله ،مفيش الا اولاد عم ماما وملناش علاقيه بيهم.
الخاله فتحيه : امك كانت قيلالي انك مخطوبه لابن عمك.
ساره : تاخذ نفس والدموع تزرف من عينيها ، كنت ياخاله، كنت .
الخاله فتحيه : مالك يابنتي فيكي ايه ، تعبانه وهمدانه كده .
ساره : تزرف الدموع ، موت امي مااثر فيا اوي.
الخاله فتحيه : ربنا يصبركي ، لكن انتي فيكي حاجه تانيه اني ست كبيره وبفهم بردوا .1
ساره : بدموع مبقلناش حد ياخاله، لا اب ولا ام ولا قرايب ولا حد.
الخاله فتحيه: حاسه بيكي يابنتي الوحده صعبه ، اهو بعد ما الحج  ابراهيم جوزي مات محدش بيلف عليا ، حتي العيال معنديش متنصفتش فيهم ، ياريتك تخليكي معايا هنا تاخدي بتحسي .
صوت عربيات كتير قدام البيت
الخاله فتحيه : ياساتر يارب ايه الصوت ده .
ساره : مش عارفه
الباب يطرق بشده ، ساره تذهب تجاه الباب لتفتحه.
تتفاجا ساره باامير ومن خلفه رجاله كتير وعربيات كتير جدا.
ساره : بدهشه امير
امير : يحتضنها بشده ، كنت هتجنن عليكي.
ساره : تبعد امير عنها  ، في ايه ثم (تنظر خلفه)  وايه دا كله.
الخاله فتحيه : مين دا ياساره2
ساره تنظر لها في صمت.
امير : السلام عليكم ياحجه انا امير جوز ساره.
ساره : تبرق له
الخاله فتحيه : مستغربه ،جوزها ، اتفضل يابني ، مقلتيش انك اتجوزتي ياساره.
امير : اصلها كانت زعلانه مني.
الخاله فتحيه : اتفضل ،معلشي يابني مش الك بركه الا هي ، وانتي ياساره خلي بالكي منه.1
امير : يقف مكانه وينظر لساره وانا مليش بركه غيرها ، مش هتقوليلي اتفضل ياساره.
ساره : في صمت مندهشه.
الخاله فتحيه : مش هتقولي لجوزكي اتفضل .1
امير : معلشي ، شكلها مستعجله يلا نمشي ياساره
ساره : لا انا هقعد مع خالتي شويه.
امير : وهتسبيني لوحدي.
الخاله :  اتفضل يابني تعالا هغديكو الاكل جاهز
امير : ماشي ياخاله علشان خاطرك انتي بس ، والله ياخاله
انا نفسي في حته جبنه فلاحي وعيش اللي ببقي ناشف.
الخاله : تضحك، اسمه  عيش ملدن يابني.
ساره : في حاله اندهاش .
امير : ايوه هو ده وياسلام لو في حته جبنه اللي ببقي لونها اصفر كده  اللي فيها حاجات بتلعب ديه
الخاله : تضحك قصدك الجبنه المش.3
امير : ايوه هي دي.
الخاله : لساره ، جوزكي دمه شربات
امير : مش كده ونبي ياخاله وصيها عليا .
الخاله : هدخل المطبخ اجهزهوملك ، تاكل انت وساره دي مكلتش لسه ، ودخلت المطبخ .
ساره : انت ايه اللي جابك ،ورايا وعرفت اني هنا ازاي.
امير : يمسك يدها ويقبلها ، انا اسف اني زعلتك او ضغطت عليكي ، من اللحظه ديه مش هضايقك تاني.
ساره : تبعد يدها عن امير ابعد عني انا مش عيزاك ، سبني في حالي.
امير : لكن انا مش هقدر ابعد عنك ولا اسيبك  ،في حد يسيب روحه ، انا كنت هتجنن عليكي اول ماحسيت انك روحتي مني ،قلبت عليكي الدنيا علشان الاقيكي
ساره : امير انا مبقتش انفعك خلاص.4
امير : مش انتي اللي تقولي كده ، انا بس اللي اقول وانا محتاجلك وعايزك معايا.
تدخل الخاله حامله صينيه بها عسل وقشطه وجبنه فلاحي وجبنه مش وعيش ملدن ، يقف امير وياخذها منها ويضعها علي الطبليه علي الارض.
الخاله : حطها علي الكنبه يابني مش هتعرف تاكل علي الارض .
امير : البساط احمدي ياخاله  ويجلس ارضا ،وينظر للصينيه والجبنه ، اومال فين الحاجات اللي بتلعب ياخاله
ساره : تضحك
والخاله : تضحك المره جايه هعمل حسابك فيها ،مين يابني الي قالك الجبنه فيها دود.
امير : طب والله ببقي فيها حاجات بتلعب ، كنت كلتها مره زمان عند واحد صاحبي ، بقوله ايه دا قالي كوله قبل ماهو ياكلك ، فكلته .
الخاله : تضحك ، وكلته طب والله عنده حق .
امير : مش تنزلي تاكلي معايا ولا عايزاني اقوم
ساره : مليش نفس
الخاله : متزعليش جوزك ياساره ، انزلي وهو هيفتح نفسك .
امير : يبدا يااكل ، اهي دايما كده ياخاله مزعلاني ومطفشاني من البيت .
ساره :تنظر مستغربه ، انا مطفشاك.
الخاله : ليه ياساره دا الراجل يحب الست اللي بتضحك دا عمك ابراهيم مرضيش يتجوز عليا علشان الخلفه ، لاني كنت علي طول بضحكله ومفرفشاه
امير : ههههههه ينظر لساره شوفتي علي الله تتعلمي ، ثم ينظر للخاله ، لا ياخاله مش بتفرفشني.
الخاله : تلاقيكوا عرسان جداد ، فرفشيه ياساره الراجل ميحبش الست النكديه.2
امير : ينظر لساره ، ويشاورلها اتعلمي من خالتك ، فرفشيني
ساره : تبتسم .
امير ( قد اكل لقمتين) يقوم من علي الطبليه تسلم ايدك ياخاله
الخاله  : انت مكملتش اكلك ، ثم تنظر لساره شوفتي اهو علشان زعلان مكملش اكل ( امير اه والله ياخاله لو كلت معايا كانت هتفتخ نفسي ) ،طب هقوم اعملك كوبايه شاي .
امير : سامحيني ياخاله مستعجل ،وينظر لساره يلا علشان نمشي.
ساره : مش همشي ، هقعد هنا شويه .
امير : اتكلمي انتي ياخاله بقي.
الخاله : تشرفي وتنوري ،لكن مش تزعلي جوزكي ده جه لحد عندكي ، استغفري الله كده الشيطان بيضحك عليكي ، وانت يااستاذ امير  مش تزعلها وخلي بالك منها.1
امير : وانا عنيه ليها دي حبيبه قلبي ونور عنيا من جوه.
ساره : تاخذ نفس .1
امير : لساره ، اسمعي كلام خالتك
ساره : تبدا بالنهوض  بضيق .
الخاله : ابقي هاتها وتعالا يابني ، انا قاعده لوحدي هنا..
امير : حاضر ياخاله ، هنجيلك علي طول .
ساره تسلم علي الخاله وتحتضنها
الخاله : بدموع  كنتي واخده بحسي الليله دي ياساره ابقي اسالي عليا.
ساره : حاضر ياخاله ان شاء الله هجيلك انا ومي.
الخاله : وهاتي جوزكي معاكي .
امير : اكيد ماانا اللي هجيبهم ويبداوا بالخروج وتركب ساره السياره ،امير يعطي ظهره لساره و ينادي علي احد الرجاله، ويخرج مبلغ من المال وياامر الرجل ان يذهب ويعطيه للخاله فتحيه ، ثم يركب وتبدا العربيات بالتحرك خلفهم.
امير وساره بالعربيه 
امير : كنت هتجنن عليكي متعمليش كده تاني ، انا بحبك ومهما حصل مش هبعد عنك.
ساره : تنظر له وتصمت.
امير :انا مش فاهم كنتي بتفكري ازاي وانتي بتعملي كده.
ساره :محبتش اشوف في عنيك نظره شفقه او عطف.
امير : شفقه ، انتي شايفه كدا هو دا اللي بيني وبينك لدرجادي مش واثقه في حبي ولا مشاعري ، بس انا اللي غلطان .
ساره : تنظر له ، شفت بتقول غلطان اهو.
امير : فعلا غلطان وهصحح غلطي اول مانوصل البيت
ساره : بدموع اهو دا اللي كنت خايفه منه.
ويعم السكوت 
##############
في شقه النيل يدخل امير و ساره ، فتجري مي علي ساره وتحتضنها
مي : كده ياساره تسبيني لوحدي وانا مليش حد غيرك ومتعرفنيش انتي فين.
ساره : معلشي يامي ، كنت مخنوقه شويا
مي: امير  قلب الدنيا عليكي علشان يلاقيكي واول ماعرف مكانك اتصل عليا طمني.
ساره : ل امير اتفضل صحح غلطك احنا وصلنا اهو.
مي : لساره في ايه ياساره ، ايه اللي بتقوليه وغلط ايه
امير : لساره حاضر ، ثم ينظر لمي لو سمحتي اعمليلي حاجه اشربها يامي .
ساره : ان هدخل الم شنطه هدومنا علشان نمشي.
مي : نمشي نروح فين ، انا مش فاهمه حاجه. 
ساره : نروح بيتنا ، كفايه كده علي امير وشكرا ياامير علي اللي عملته علشانا .
امير : لساره خلصتي ولا لسه.
ساره :  اه خلصت.
امير: لو سمحتي يامي تعمليلي فنجان قهوه .
مي : حاضر ، وتدخل المطبخ.
.امير : اقعدي ياساره لو سمحتي ، محتاج اتكلم معاكي
ساره : تجلس ، اتفضل .
امير : ساره عايز اسالك سؤال واحد بس وتجاوبي ب اه او لا وبعد كده هما اللي انتي عيزاه.
ساره : باستغراب ، سؤال ايه.
امير :ينظر في عينيها ، انتي بتحبيني ؟
ساره : تنظر للارض وتصمت .
امير :يرفع راسها ويقرب منها وبصوت هادي  بصيلي وردي عليا.
ساره : لا مبحبكش.
امير : كنت متاكد من اجابتك 
ساره يعني هتعمل اللي انا عيزاه
امير : طبعا  دقيقه واحده
يرن جرس الباب
تاتي مي من المطبخ لتفتح  الباب ،تجد عمرو ومعه ماذون ورجلان ، وتقول اتفضلوا .2
امير : يشاور ل عمرو تعالا .
ويجلس الماذون وعمرو والرجلان. في الريسبشن
ساره : مستغربه ،ومي تنظر لساره في استغراب
امير : لساره ، هاتي  بطاقتك
ساره : ليه ، وايه اللي جاب الماذون دا .
امير : هنتجوز .
مي بفرح هتتجوزها.
ساره : لا دا مش كلامنا .
امير : انتي تقولي اللي انتي عايزه تقوليه ،وانا اعمل اللي انا عايز اعمله ، ومش هسيبك برضاكي او غصب عنك.
ساره :  لا مينفعش .2
امير :  ليه انتي مش موافقه عليا.
مي : هروح اجيب البطاقه.
ساره : استني يامي ( مي تذهب مسرعه)  ، امير انت ملكش ذنب في اللي حصل ، ليه تشيل ذنب مش ذنبك.
امير : ينظر لعينيها برومانسيه ، انتي روح قلبي ومهما حصل مش هبعد عنك ، عايزك تنسي اي حاجه حصلت ، وانا هقدر اعوضك عن كل لحظه الم حسيتي بيها.
ساره : تبدا بالبكاء.
امير : يمسح دموع ساره من علي خدها ، اوعي اشوفك بتبكي طول ماانا عايش ، انا ضهرك وسندك ، مش عايز اشوف غير ضحكتك وبس ويقبل يدها .
ساره : تبتسم وتبكي3
مي : احم..  احم .. وتمد يدها البطاقه اهي .
امير : يااخذ البطاقه من مي ، وينظر لساره قومي اغسلي وشك  لحد ، ماادي الماذون البطاقات يكتب البيانات.
ساره تجلس بجوار الماذون وامير بالجانب الاخر ويبدا الماذون بمراسم الزواج.
مي تنظر لساره باابتسامه يصحبها الدموع وكذلك ساره .
ويبدا الماذون بسم الله ، ويمد امير يده ليمسك يد ساره امام الماذون ، وعمرو يخرج منديلا ويضعه علي يد امير وساره.
الماذون : قولي ورايا ياعروسه ، اني استخرت الله علي ان ازوجك نفسي انا ساره عبدالفتاح محمد الكبير  ، وساره تردد وراه ( وامير يهز راسه باان تقول ورا الماذون)  
يكمل الماذون ، البكر الرشيد علي كتاب الله وسنه رسوله
ساره : تصمت ( يهز امير راسه ويشير لها بفمه ، قولي ، قولي)  فتردد ساره والدموع بعينيها البكر الرشيد علي كتب الله وسنه رسوله .1
الماذون : وعلي الصداق المسمي بيننا عاجله واجله ، والحضور والشهود علي ذلك ، والله خير الشاهدين .
وساره تردد وراه في ابتسامه ودموع .
الماذون : قول ورايا ياعريس ، اني استخرت الله العظيم زواج الانسه ساره غبدالفتاح محمد الكبير البكر الرشيد ، وامير يردد وراه ، علي كتاب الله وسنه رسوله وعلي الصداق المسمي بيننا عاجله واجله والحضور شهود علي ذلك والله خير الشاهدين ، وامير يردد وراه
يكمل الماذون بارك الله لكما وبارك عليكمل وجمع بينكما في الخير ، ويرفع الماذون المنديل.
مي : بسعاده تقبل ساره الف مبروك ربنا يسعدك ، مبروك ياامير.
عمرو : الف مبروك ياساره مبروك ياامير وعقبالك يامي
الماذون ينصرف وامير يشاور لعمرو ان يوصل الماذرن والشهود لباب الشقه .
امير : يجلس بجوار ساره الف مبروك ياحببتي ، ربنا يقدرني واسعدك ويقبل جبينها.
مي : هعملكوا حاجه تشربوها.2
يااتي عمرو وينادي علي امير.
  ( ساره : انا هقوم اغسل وشي) و(امير لساره طيب) . ويدخل هو وعمرو البرانده المطله علي النيل.
امير : عايزك تبعت  الرجاله امبابه يعرفوا صحاب الزفت دا مين ،  قرايبه ، جيرانه ،  ويراقبوهم وشوف مين اكتر صاحب او جار  ليه ، ويراقبوه ويمشوا وراه ، وعلي القهوه  هناك تسيب رجاله ، يمكن حد بسمع حاجه كده ولا كده ، وعند بيته وعند الورشه ، مش عايز خرم في امبابه ميبقاش متراقب ، هو اكيد هيظهر مش هيستخبي كتير.
عمرو : حاضر ياامير ،هنفذ اللي الي انت قلته.
امير : تمام ، اتحرك بسرعه يلا .
عمرو :ماشي ، لكن انت متاكد من اللي عملته دا.1
امير : ينظر له بغضب ، تقصد ايه ياعمرو.
عمرو : انت صاحبي ، علشان كده كنت لازم اقولك انك استعجلت في قراز الجواز.
امير ،: ساره دي حياتي ياعمرو ، واللي حصلها كان غصب عنها ، انا اللي معرفتش احافظ عليها  ، تفتكر لو كانت مراتي وحصل اللي حصل ، كنت هسيبها ، او حتي هطلقها  ، ولو كانت دي اختك كنت هتتبرا منها ولا هتسيبها ، انا ميتفعش اتخلي عنها تحت اي ظروف ، انا بحبها بجد .2
تقف ساره بالقرب من البرانده وقد سمعت ماحدث وابتسمت
عمرو : ربنا يكتبلك اللي فيه الخير.
امير : مسمعكش بتتكلم في الموضوع دا تاني.
عمر : تمام
تاتي مي وتضع الصينيه القهوه علي الطاوله وتشاهد ساره فتقترب منها وبصوت واطي ، في ايه .
تاخذها ساره ويدخلا ويجلسا في الريسبشن .
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!