Uncategorized

رواية نور الصعيد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم رقية طارق

    رواية نور الصعيد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم رقية طارق

رواية نور الصعيد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم رقية طارق

رواية نور الصعيد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم رقية طارق

الاحتقار هو الشكل الأذكى لـ الانتقام
????????????????????????????????
انقضي يومان سريعاً بين سعاده للبعض وحزن ووجع للبعض الاخر
في احدي المصحات الخاصه بالادمان كانت فيروز تصرخ بوجع واصبحت همجيه وتهجم علي كل الموجودين بسبب نقص نسبه المخدر في جسدها لتقوم بتكسير كل ما تصل اليه يدها في الغرفه وياتي الممرضين اليها سريعاً ويحاولون تقيدها والتحكم في انفعالها و حركتها المفرطه
لتركض احدي الممرضات الي غرفه الدكتور اسلام
<في غرفه دكتور اسلام >
كان يجلس هو والحج الشافعي يتحدثون  حاله فيروز واخر التطورات
لتقتحم الممرضه الغرفه سريعاً وتقول : دكتور اسلام لازم تيجي بسرعه المريضه فيروز جاتلها تشنجات ومش قادره تتحكم في انفعالاتها واحنا بنحاول نتحكم في حركتها بالعافيه ليذهب اسلام سريعاً وخلفه الحج الشافعي في قلق علي حفيدته الصغيره ويدخلان الي غرفتها ليقول اسلام وهو يحاول تهدئتها
ويقول للممرضه بهمس : جهزي حقنه…. وخليها جاهزه اول ما اديكي الاشاره
اسلام بحنان : اهدي يا فيروز لازم تحاولي تتحكمي في نفسك انتي مش عايزه تخفي وتبقي كويسه ولا ايه
فيروز ببكاء والم شديد : مش قادره حاسه اني هموت ارجوك ساعدني يا اسلام هموت ارجوك
لتدمع عين اسلام وينفطر قلبه علي محبوبته لكنه حاول التماسك
ليقول الجد بحزن علي صغيرته : استحملي يا فيروز استحملي يا قلب جدك علشان تخفي وتبقي زي الفل انتي قويه يا فيروز متستسلميش علشان الناس اللي بتحبك علشاني وعلشان نور ومالك وزهره وساجده علشانه متستسلميش يا فيروز انتي بطله حاربي وانتصري
لتهدأ فيروز قليلاً ليشير اسلام ل الممرضه بهدوء لتفهم الممرضه ما يريده وتعطي لفيروز الحقنه المهدئه في غفله من فيروز لتنام بعد ذلك فيروز بعمق بسبب المنوم
ويذهب كل من اسلام والجد الشافعي الي الغرفه مره اخري ويقول الجد بحزن : هي ايه اللي حصلها يا اسلام يا ولدي
اسلام بعمليه : متقلقش يا حج دا شئ طبيعي في الاعراض الانسحابيه انها تبقي كده وهيكون في شويه الم لكن الموضوع مش هياخد وقت طويل باذن الله
الحج الشافعي بأمل : يارب يا ولدي
ليقول اسلام باندفاع : انا عايز اتجوز فيروز يا حج
…………………
قضي كل من فهد ونور ومازن وزهره يومان كانوا مليئان بالسعاده والمرح ولا يخلو ايضاً من المشاكسه ذهبوا الي الكثير من الاماكن وتوطدت العلاقه بينهم اكثر واكثر وعاد كل منهم الي القاهره لينهوا بعض الاعمال قبل العوده الي الصعيد
تستيقظ نور بنشاط كالعاده لتجد فهد لا يزال نائم لتتامل في ملامحه الجميله والتي اصبحت تعشقها
لتذهب لتستحمل سريعاً وارتدت ????
وتركت لشعرها العنان مع بعض الميكاب الرقيق فكانت ساحره كالعاده ثم ذهبت لتوقظ فهداخذت تنادي عليه بحب وهي تهز زراعه بخفه قائله
وتركت لشعرها العنان مع بعض الميكاب الرقيق فكانت ساحره كالعاده ثم ذهبت لتوقظ فهد
اخذت تنادي عليه بحب وهي تهز زراعه بخفه قائله
نور بحنان : فهد… فهد فوق يلا علشان تروح تفطر وتروح الشركه
ليستيقظ فهد ويجد امامه معشوقته الفاتنه
ليقول بهيام ومشاغبه : يا صباح الزبادي يا معذب فؤادي1
نور بضحك : صباح الفل
لياخذها بين احضانه قائلاً برومانسيه : ايه بقا القمر دا
نور بغرور مصطنع : طول عمري يبني
فهد باشمئزاز مصطنع : نور يا قلبي هو انا قلتلك ان انتي فصيله قبل كده
نور بضحك : لا
ليدفعها برفق وهو يقول بتمثيل : طيب اهو قولتلك
ليذهب ليجهز نفسه ويرتدي ????
وصفف شعره بطريقه جذابه ورش من عطره المغري فاصبح ساحر كالعاده لينزل كل منهم لياكل طعامه في جو من الحب والمشاغبه من كلايهما ومن ثم يذهب كل منهم الي عمله 
وصفف شعره بطريقه جذابه ورش من عطره المغري فاصبح ساحر كالعاده
لينزل كل منهم لياكل طعامه في جو من الحب والمشاغبه من كلايهما ومن ثم يذهب كل منهم الي عمله
<في شركه الشافعي جروب >
دخل الي الشركه بغرور وثقه كعادته فهو لا يتساهل ابداً في العمل لينظر له الجميع ما بين اعجاب وخوف وحقد
ليذهب المكتب الخاص به وتاتي السكرتيره الشخصيه خلفه
(زينه سكرتيره فهد متزوجه وذات اخلاق عاليه بالاضافه الي تميزها في العمل)
زينه بعمليه : صباح الخير مستر فهد
فهد بهدوء : صباح الخير يا زينه ها ايه جدول اعمالي النهارده
زينه بعمليه : النهارده عندنا اجتماع مع شركه…… وشركه…… وفي ورق محتاج امضت حضرتك
فهد بعمليه : تمام جهزي كل ورق الصفقات اللي محتاج يتمضي وجهزي للاجتماع وابعتيلي مازن
زينه بعمليه : تحت امر حضرتك يا فندم بعد اذنك
فهد : اتفضلي
لياتي له مازن ويتناقشون في العديد من الامور الخاصه بالعمل وبعد ذلك يقول فهد بعمليه
فهد ببرود : عايزك تروح المصانع تشوف لو في اي مشاكل هناك في الاجهزه او حد من اللي شغالين هناك بيشتكي من حاجه و تعمل جرد للمكاسب والخسائر خلال ال ٦ شهور الاخيره
مازن بصدمه وهو علي وشك البكاء : انت بتهزر صح قول انك بتهزر انا عازم زهره علي العشا النهارده مينفعش
فهد ببرود : لا مبهزرش وبعدين لو بطلت لكاعه وروحت شوفت اللي وراك الموضوع مش هيطول وهيخلص في وقت صغير
ليقول مازن بصوت منخفض : ياخي حسبي الله ونعم الوكيل فيك انت ومراتك شغالين زي الانسان الالي لا بترحموا ولا سايبين رحمه ربنا تنزل2
فهد بحده : بتقول حاجه يا مازن
مازن بخوف : لا دا انا بقول ربنا يباركلكم ويوسع رزقكم قادر يا كريم
فهد وهو يحاول رسم الجديه وعدم الضحك : خلاص انت هتشحت روح شوف شغلك علشان تلحق مشوارك مع فيروز
ليذهب مازن اللي الخارج وهو يشتم بداخله في فهد ونور
(نور رياكت : الله وانا مالي يا لمبي ???????? غلبان اوي مازن صعبان عليا )
لياتي اتصال لفهد ولم يكن المتصل الا ميرا
فهد باشمئزاز في عقله : اووف كانت نقصاكي هي
ليرد عليها
لتقول بدلع مقرف : هاي فهد عامل ايه
فهد ببرود : الحمدلله في حاجه يا ميرا
ميرا بدلع وهي تحاول ان تبدو لطيفه : كنت عايزه اقابلك في كافيه….. النهارده لو مكنتش مشغول
ليقول فهد ببرود : عندي شغل كتير ومش فاضي معلش
لتحاول ان تجعل نبره صوتها حزينه وهي تقول : صدقني مش هاخد من وقتك كتير انا كنت عايزه اتكلم معاك في موضوع مهم اوي بليز يا فهد وافق بلييز
فهد بنفاذ صبر : ماشي تعالي الساعه ٤ هتلاقيني هناك
ليغلق معها الخط ويقول بحنق : كانت نقصاكي هي
……….
في شركه النور العالميه تدخل كل من نور وزهره بطالتهم الخاطفه للانفاس فكانت زهره ترتدي ????
وترفع شعرها علي هيئه كعكه فوضاويه مع بعض الميكاب الرقيق فكانت هي ونور فاتنات الجمال كالعاده 
وترفع شعرها علي هيئه كعكه فوضاويه مع بعض الميكاب الرقيق فكانت هي ونور فاتنات الجمال كالعاده
ليقف لهم الجميع احتراماً وتقديراً وحباً وخوفاً ايضاً ويلقون عليهم تحيه الصباح ليردوا عليهم بابتسامه خفيفه وتحريك راسهم بحركه وقوره
وتذهب كل واحده من الي مكتبها تباشر عملها
شذي بابتسامه : صباح الفل علي احلي مديره في الدنيا
نور بضحكه جميله : صباح العسل يا ستي كلي بعقلي حلاوه كُلي ثم تكمل بجديه قائله : المهم عايزه اعرف لو في اي حاجه حصلت مهمه في اليومين اللي فاتوا ولا لا وعايزه كل الايميلات بتوع الاسبوع اللي عدا وقوليلي جدول النهارده
شذي بعمليه : كل الايميلات ثانيه وهيكونوا عند حضرتك
والنهارده احنا معندناش اجتماعات بس في ورق صفقات محتاج يدرس علشان نشوف هيتوافق عليه ولا لا
ثم تكمل بتوتر : وفي حاجه كده حصلت من يومين
نور باستغراب : حاجه ايه دي وليه متوتره كده
من يومين ندي كانت بتسأل عليكي وكانت عايزه تقابلك ضروري ولما سالتها عايزاها في ايه قالتلي في موضوع شخصي وبصراحه كانت حالتها صعبه اوي ودايماً سرحانه وشايله الهم وحالتها تصعب علي الكافر
لينقبض قلب نور فجأه ولا تعلم السبب وحزنت كثيراً لاجل تلك الندي وكانها احد افراد عائلتها
اه لو تعلم تلك النور ما يربطها بتلك الفتاه
لتقول : طيب ممكن تبعتيلي ندي وتبلغيها اني وصلت
شذي : هي للاسف مجاتش النهارده لان والدتها في المستشفي
نور بصدمه : ايييه امتي دا حصل
شذي بحزن علي ما اصاب ندي : امبارح بالليل لما كانت راجعه من الشركه لقيت والدتها واقعه وغرقانه دم كانت واخده رصاصه واتصلت بيا بسرعه علشان الحقها انا وعماد والجيران ساعدوها انها توديها المستشفي وانا كنت ريحالها بعد الشركه2
لتنهض نور بقلق وهي تقول هي في مستشفي ايه بسرعه
شذي : هي في مستشفي الحياه والامل
لتقول نور بسرعه : تحولي كل الاجتماعات النهارده وورق الصفقات ل زهره وتخليكي معاها وانا همشي
لتاخذ اشيائها وترحل بعجله تحت انظار الموظفين المتعجبه
……..
في قصر الشافعي : كان يجلس محمد مع والده واخيه يتحدثان في العمل لكنه شعر بنغزه في قلبه ليضع يده علي قلبه بالم
ليقول منصور بقلق : مالك يا خوي في ايه
الشافعي بخوف : مالك يا ولدي انت تعبان ولا ايه
محمد بابتسامه مصطنعه لكي لا يخيفهم : لا انا زين متخافوش
ليقول في عقله : انا عارف ان النغزه دي بيجي وراها مصيبه وهي من امبارح ملازماني جيب العواقب سليمه يارب ومتحزنيش علي بتي ولا حد قريب علي قلبي قادر يا كريم ثم يعودون مره اخري للعمل
اما في داخل نفس القصر وفي غرفه شيطانه تدعي سعاد
سعاد بقوه : ها عملت ايه
المجهول بتوتر : كل حاجه تمام يا كبيره بس في حاجه اكده
سعاد بحده : حاجه ايه
المجهول بتوتر : اصل… اصل
سعاد بغضب : ما تخلص يا راجل انت هو انا هسحب منك الكلام بالقطاره ولا ايه
المجهول بتوتر : اصل لما جيت اقتل روقيه بتها مكانتش موجود ف مقدرتش اخلص غير منها هي بس1
سعاد بشيطانيه : بتها دلوك مش مهم المهم هي تكون ماتت وبتها يبقي ليها روقه تانيه
المجهول بثقه : ماتت يا ست هانم وجثتها كانت فارشه الارض فرش ودمها غرق المكان
سعاد بسعاده وحقاره : عفارم عليك يا ولد والفلوس هتوصلك زي ما اتفقنا2
لتغلق معه الخط وهي تضحك بسعاده علي تلك الخطه الحقيره التي افتعلتها ولا تعلم ان الله لكل شئ شاهد لا يترك حق المظلوم يضيف هبائاً
…….
في مستشفي الحياه والامل
كانت تجلس ندي علي احدي المقاعد الموجوده امام غرفه العنايه المركزه شارده وذابله تفكر بما حدث
????️????Flash back ????????️
عادت من العمل لتفتح باب الشقه الخاصه بهم
ولكنها وقفت منصدمه لا تستطيع الحركه او الحديث والدتها الحبيبه وعونها الوحيده مستلقيه علي ارضيه الشقه غارقه في دمائها لا تتحرك لتصرخ صرخه هزت ارجاء المكان
ندي بصراخ وخوف وهي تحتضن والدتها : ماما.. ماما فوق ماما مالك ايه اللي عمل فيكي كده لا متسيبينيش يا ماما لا ارجوكي متسيبينيش انا مليش غيرك يا ماما
لتاتي لها سريعاً السيده صفاء صديقه والدتها وتنصدم مما حدث لروقيه ولكنها تصرخ ب ندي
قائله بسرعه : احنا لازم ناخدها المستشفي بسرعه يا بنتي مش وقت كلام دلوقتي لازم نلحقها
لتستفيق ندي من تلك الصدمه سريعاً وتتصل ب شذا قائله ب خوف وبكاء : الحقيني يا شذا
شذا بخوف : ايه يا بنتي في ايه
لتسرد لها ندي ما حدث بسرعه وتطلب منها القدوم لتلبي شذا الندأ سريعاً وتاتي هي وخطيبها عماد ويقفون مع ندي حتي تخرج والدتها من غرفه العمليات كانت تبكي في حضن شذا بلا توقف كالطفل الصغير حتي يخرج اخيراً الطبيب من غرفه العمليات لتسرع له ندي قائله
ندي بخوف : ماما عامله ايه يا دكتور طمني عليها بالله عليك
الطبيب بعمليه : مخبيش عليكي هي حالتها صعبه بس احنا قدرنا نلحقها في اخر لحظه بفضل الله بس هتفضل في العنايه المركزه ٢٤ ساعه تحت الملاحظه ولو عدت ال ٢٤ ساعه علي خير والدتك هتكون زي الفل باذن الله
لتشكره ندي بشده وتجلس علي احدي المقاعد تدعو لوالدتها
????️????End flash back????️????
ندي بشرود : يا ترا ايه اللي حصلك يا ماما ومين اللي عمل فيكي كده وليه
ثم تفكر وتقول بصوت منخفض : معقوله تكون سعاد بس هي هتعمل كده ازاي وهتعرف مكانها ازاي فين اساساً وبعدين هتعمل دا ليه وماما في الاساس بعيده عن طريقها ومأذتهاش في حاجه
ثم تمسك برأسها بالم وتقول بصوت متعب : يارب ساعدنا
في تلك اللحظه تتوقف سياره نور بسرعه عاليه امام مستشفي الحياه والامل وتتجه الي صاله الاستقبال
نور ببرود : في ست جات امبارح بطلق ناري ومعاها بنتها اسمها ندي والست اسمها روقيه عايزه اعرف حالتها والدكتور المسئول عنها
المسئول بخوف فهو يعلم مع من يتحدث : ثانيه واحده يا فندم
ثم بعد ثواني قليله يقول : هي في العنايه المركزه حالياً في الدور التالت وهتخرج كمان شويه والدكتور المسئول عنها دكتور محمود عادل
مكتبه في الدور التاني علي ايدك اليمين تقدري تستفسري عن حالتها
نور ببرود : طيب وحساب المستشفي ادفع ولا لسه
لينظر المسئول في الكمبيوتر الخاص بعمليه لدقائق قليله ثم يقول : لا يا فندم الحساب مدفعش لسه
لتدفع نور حساب المستشفي وتذهب في اتجاه الطبيب المسئول عنها
لتدخل بعد ان طرقت الباب بخفه واستاذنت للدخول
دكتور محمود وهو ينهض بسرعه ويقول بسعاده وترحيب : اهلاً وسهلاً يا نور هانم نورتينا
نور بهدوء : دا نورك يا دكتور
ثم تكمل بجديه : من غير لف ودوران احنا ندخل في الموضوع علطول
الدكتور بهدوء : اتفضلي
نور بجديه : في ست جات امبارح بطلق ناري ومعاها بنتها الست اسمها روقيه وبنتها ندي الكلام دا كان بالليل وانت اللي عملتلها العمليه عايزه اعرف تفاصيل حالتها عامله ازاي
الطبيب بعمليه : في الحقيقه هي جات هنا امبارح زي ما انتي عارفه بطلق ناري والحمدلله الطلقه جات بعيد عن القلب عملنا العمليه وخرجنا الرصاصه بس كانت لازم تفضل في العنايه المركزه تحت الملاحظه ٢٤ ساعه علشان لو لقدر الله حصل اي حاجه نلحقها هي دلوقتي الحمدلله عدت مرحله الخطر بس لازم تفضل معانا كام يوم لحد ما تبقي كويسه بشكل كامل
نور بهدوء : شكراً يا دكتور علي وقتك انا لازم استاذن
الدكتور بابتسامه : لا شكر علي واجب دا انا اللي بشكرك علشان نورتيني في مكتبي المتواضع
لترحل نور متوجهه الي العنايه المركزه
وترا ندي جالسه ذابله يحيط بعينيها السواد ويبدو عليها الارهاق لتنظر لها نور بحزن وفي قلبها الم لا تعلم مصدره
لتقول بصوت دافئ : ندي
لتنظر ندي بصدمه لانها تعلم هذا الصوت جيداً لتجدها امامها بالفعل لتنطلق لها بسرعه بحركه مترنحه وتحتضنها بشده لتشاركها نور الحضن بحنان
نور بحب : عامله ايه يا ندي
ندي ببكاء يقطع نياط القلب : انا مش كويسه يا نور مش كويسه ماما يا نور بين الحياه والموت
نور بطمئنينه : متخافيش يا ندي مامتك بقيت كويسه وعدت مرحله الخطر وكمان هتتنقل اوضه عاديه كمان شويه
ندي بسعاده من بين دموعها : انتي بتتكلمي بجد يا نور
نور بابتسامه : وانا عمري كدبت عليكي
لتصمت ندي من حضنها وهي تقول بهدوء : نور انا عارفه ان دا مش وقته بس انتي لازم تعرفي حاجه
نور باستغراب : حاجه ايه دي
ندي بتوتر : قبل ما اقولك اي حاجه توعديني انك تسمعيني للاخر وتصدقيني
نور بهدوء : قولي يا ندي سمعاكي
ندي اخذت شهيق وزفير عميق ثم قالت
ندي بهدوء : نور انا اختك
……
ياترا ايه هيكون رد فعل نور
وايه هيكون رد فعل الجد علي اللي قاله اسلام وهل سعاد هتتكشف ولا لا
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!