Uncategorized

رواية فيروز الفصل الثالث 3 بقلم اسماء احمد

 رواية فيروز الفصل الثالث 3 بقلم اسماء احمد
رواية فيروز الفصل الثالث 3 بقلم اسماء احمد

رواية فيروز الفصل الثالث 3 بقلم اسماء احمد

_فيروز تعالي اخرجي الناس برا مستنينك في صاله.
_ماشي يا احمد أهو بلف الطرحه.
“كان باصص ليها بخوف وحُب، فاوجهت نظرها من على المرايه عليه هو، وعيونها بتشع بحب باهت ومرهق واتكلمت:”
_أحمد تعالى خد ايدي مش قادره اقوم حاسه رجليا منمله.
“قرب عليها، وبمجرد ما ايده لمست ايدها، راحت لاويه دراعه وقامت وبقيت وراه، قربت من ودنه وهي بتهمس بنبره غير نبرتها:”
_اطلع مشي الشيخ اللى برا بدل ما أموتهالك دلوقتى.
“احمد كان لسه مستوعبش الكلام، لقي فيروز بتلف وبتوقف قدامه، ودراعه مش قادر يحركه، وفيروز ماسكه سكينه وبتقربها من ايدها وهي بتقول:”
_ها هتمشيه ولا اخليها تقطع شراينها؟
_همشيه همشيه.
“دراعه اتفك وخرج مشي الشيخ، ورجع تانى الأوضه لقاها نايمه في الارض، شالها وحطها على السرير، وحاول يفوقها، بس مقدرتش تصحي، وأثناء وهو بيحاول يصحيها، وقع البلوره اللى على الكومدينو، ولما راح يشيل القزاز بتاعها لقي الجزء اللى من تحت زي مايكون فيه ورقه، ففكها ولقي ورقه صغيره متطبقه، وفيها كلام غريب وحروف ورموز ونجمه، فتأكد إن دا سحر، بس البلوره دي فاكر إن خديجه هي اللى جابتها لفيروز، اخد الورقه وصدمته وراح لخديجه.
_معقوله يا خديجه أنتِ تعملي كدا؟ دا أنتِ اقرب واحده ليها! معقوله كنتى بتنقي معاها فستان الفرح، وترتبي لها فشقه وتنزلى بوستات وصوركم وتكتبى عليها احلى كلام وتوريها وشك الحلو، وانتي بتدبرى انك تسحري لها وتبوظي لها حياتها؟ طيب ليه عملتلك ايه هي؟ دا كانت طول نهار ممعهاش غير سيرتك وقد ايه انتو صحاب من زمان ليييييه كل دا ليه!!!
ردت عليه وسط بكاها_والله ماعملت لها حاجه صدقني.
_يابجاحتك ياشيخه، وكمان ليكي عين تكدبي؟ مش مكفيكي تعبها واللى حصل لها.
_صدقني انا مش مستوعبه كلامك لحد دلوقتى.
_انا خلاص شوفت وشك الحقيقي فكفايه تمثيل بقي، طب مصعبتش عليكي وانتي سمعاها كل يوم وهي بتشكيلك وبتقولك انها مبقتش قادره تدخل الحمام لوحدها حتي! ولا حتي بقت تاكل ولا تشرب! دي كانت تعيطلك في تليفون من تعبها! انتي ايه يشيخه قلبك حجر!!!
_والله ماعملت لها حاجه ولا اقدر آذيها حتي لو بكلمه.
_بقولك ايه قوليلى بس عملتي العمل والسحر دا فين، خليني اتصرف، وكفياكي كدب.
_والله ما اعرف اي حاجه عن الورقه دي، صدقني.
“أحمد زهق من حلفانها وانها مش راضيه تقوله حاجه، فقرر انه يودى الورقه للشيخ وفعلا راح ليه وادهاله، بس الغريب أن الشيخ لما مسك الورقه قاله، دي ورقه عاديه وهي اه مكتوب عليها كلام غريب بس دا مش سحر، وانه لازم يشوف فيروز بنفسه ويقابلها علشان يعرف مالها بالظبط، روح من عنده ودخل لقيها نايمه، بص عليها وهو بيفكر بكره هيعمل ايه”
_فيروز.
_قلب فيروز.
_ياعيني على الروقان.
“قربت منه وقعدت جنبه، وميلت دماغها علي كتفه وهما بيشربو العصير وكملت بحزن:”
_احمد كل اللى بيحصل معايا دا غصب عني واللهِ، اوقات مش بطيقك ولا اطيق قربك ولا ريحتك، بس غصب عني، اوعي تسيبنى يا احمد بالله عليك، اوعي تزهق وتمشي انا مليش غيرك، بعد بابا.
“قلبه حزن على حالها، وقبل ما يرد عليها كانت نامت بسبب المنوم اللى حاطته لها فالعصير، وبعدين اخدها عند الشيخ، وهناك فاقت، اول ما فتحت عيونها قعدت علي الكرسي ومتكلمتش، الشيخ جابلها ميه وقالها اشربي، اخدت منه الكوبايه وكسرتها، الشيخ قام كتفها وفضل يقرأ عليها، فضلت تصرخ كتير وصوت صراخها فتفتت قلب أحمد وأثناء صراخها كانت بتتكلم بنبره ترعب:”
_نهايتها لازم تموت، انا هموتها لك.
“لحد ما اغمي عليها، وبعدين الشيخ قال لأحمد:”
_معمول لها سحر اسود وممسوسه، ولازم يتفك فأسرع وقت.
_ومين اللى عملها السحر دا؟ خديجه اكيد.
_لأ.
_اومال مين.
_ريحانة.
يتبع…
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!