Uncategorized

رواية الحب المنتظر الفصل الخامس 5 بقلم مريم محمد

 رواية الحب المنتظر الفصل الخامس 5 بقلم مريم محمد
رواية الحب المنتظر الفصل الخامس 5 بقلم مريم محمد

رواية الحب المنتظر الفصل الخامس 5 بقلم مريم محمد

جاسر :الف مبروك ياسارة
سارة:الله يبارك فيك يا استاذ جاسر
بعد شوية
جاسر :طلع على غرفته وكان مدايق اوي وحاسس انه غلط لما خطب لينا وحاسس انه مخنوق مجرد ما يفكر في الفكرة
جاسر:خلاص بقى هي مبسوطة يبقى لازم انسى لازم لازم عشان تعيش مبسوطة ولازم انا كمان اعيش مبسوط
بعد شوية
نزل مراد
مراد:سلم على الموجودين كلهم
مراد:راح عشان يسلم على سارة
مراد:عاملة ايه ياسارة
سارة:الحمد لله بخير يامراد
ام مراد:مش تبارك لسارة خطوبتها بعد يومين
مراد بهزار:بجد ده مين ده الحظه حلو اوي كده هههههه ههههه
ام مراد:عيب كده يامراد ده برضوا هيبقى خطيب سارة
مراد:بيحاول يداري صدمته بالضحك والهزار
مراد:خطيب ايه هو في حد يستحمل عصبية وكلام سارة الكتير
سارة :اممم.عمر يستحمل
مراد:ايه ده عمر صديقك
سارة ببرود :اه هو عمر صديقي
مراد:الف مبروك ياسارة
سارة:الله يبارك فيك يامراد
بعد شوية
مراد:مشي وكان هيتجنن من طريقة كلام سارة عن عمر ومدحها عليها وعلى احترامه
مراد:اكيد في حاجة غلط ازاي كامل كدة ومفيش عنده ولا غلطة ده ايه الغز المعقد ده
بس مبقاش مراد أن معرفتش عمر ده وراه ايه
بعد شوية
مراد وصل على الشركة
في مكتب مراد
مراد:كلم السكرتيرة تجبله كل المعلومات عن عمر 
بعد شوية السكرتيرة دخلت وجابت كل المعلومات عن عمر
مراد:اتفضلي انتي يا ميادة خلاص اتفضلي على شغلك ومتخليش حد يدخل حتى لو كان مين
السكرتيرة:حاضر يا فندم
في مكتب مراد
مراد:قاعد يقرأ كل المعلومات عن عمر ويقول هلاقي عنده غلطة مش لاقي حاجة وهيتجنن ازاي كده وحس انه في حاجة غلط في عمر ده بس مش عارف ايه هو الغلط ده
بعد شوية
مراد:راح على مكتب جاسر
جاسر:اتفضل ودخل مراد
جاسر:خير يامراد في حاجة
مراد:اه في يا جاسر مش عارف عمر الهيخطب سارة ده فيه حاجة انا مش فاهمها
جاسر:قصدك إيه يعني ايه الحاجة المش فاهمها دي
مراد:قال لجاسر كل حاجة
جاسر:اممم. فعلاً في حاجة غلط وبدأوا الأتنين يفكروا ايه الغلط ده بس للأسف ميعرفوش انه
عمر عامل حسابه على كل حاجة وأنه مراد وجاسر هيدوروا وراه
بعد شوية
مراد:خلاص يا جاسر إحنا لازم نفكر في حل تاني عشان نقدر نكشف عمايله المش موجودة هنا بس ازاي
جاسر :خلاص بقى يا مراد إحنا مش عايزين نخرب فرحة سارة عشان خاطري سيبها في حالها بقى حتى عشان الصداقة البينكم
مراد:ما هو ده الأنا بعمل كده عشانه عشان مش عايزها تتأذي يا جاسر وعمر ده مش ناوي على خير وانا متأكد من كده وبكرة تقول مراد كان معاه حق
جاسر:انت حر يا مراد بس المهم تكون خطتك بعيدة عن سارة خالص
مراد:حاضر يا جاسر وراح خارج راح على مكتبه
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الفيلا
ميرا :الف مبروك ياقلبي
سارة: الله يبارك فيك يا ميرا يا حبيبةقلبي
عقبالك يا رب
ميرا:ربنا يخليكي ياسارة
بعد شوية
جدة جاسر:بقولك يا سارة انتي بتحبي عمر
سارة:ليه حضرتك يا تيتة بتسألي السؤال ده
جدة جاسر:عشان انا حساكي مبسوطة وفنفس الوقت مش مبسوطة
سارة :لأ طبعاً مبسوطة عشان فرحة ماما با لنسبالي فرحتي با لظبط  يا تيتة
جدة جاسر:افهم من كده انك مبتحبيش عمر
سارة:لأ هو مفيش حب بس في إعجاب مش اكتر لأنه شخص محترم ويعرف الأصول وبيعزني جدا
جدة جاسر:ربنا يتمم لكم بخير يا حبيبةقلبي
سارة :ربنا يخليكي يا تيتة ياحبيبتي
في المساء
في الفيلا
سارة:مروحة على البيت وخارجة من الفيلا شافت مراد اتجاهلته ومشيت
مراد:راح جرى وراها ومسكها من ايديها
مراد:بتتهربي مني ليه يا سارة
سارة ببرود:عشان انت بضيعلي وقتي لما بتكلم معاك وانا بقى مش فاضية لوجع الدماغ ده
مراد:انا وجع دماغ ماشي يا سارة
سارة:طيب عن اذنك بقى عشان متأخرش
مراد:انا هوصلك
سارة:لأ انا عمر واقف مستنيني برا اوعي بقى
مراد:لأ انا الهوصلك ووريني بقى سي عمر بتاعك ده هيعملي ايه
سارة :زقت مراد وراحت ماشية
مراد:جرى وراها وراح شاددها
سارة:فضلت تبعد لحد ما لذقت في العمود
مراد:قوليلي بقى انتي بتتهربي مني ليه يا سارة
سارة بخوف بس مش مبيناه :ابعد عني يا مراد
عشان هصوت
مراد:صوتي انا معنديش مانع
سارة:انت اكيد اتجننت صح وراحت شكاه بالدبوس في ذراعه
مراد:اااااااه. يامجنونة
سارة:مشيت وراحت ركبت عربية وعمر مكانش مستنيها هي كانت بتقول كده عشان تخلص من مراد
بعد شوية
سارة :وصلت على البيت وكانت فرحانة في العملته في مراد
سارة:دخلت غيرت هدومها وكانت عمالة تضحك على شكل مراد
يارا :دخلت
يارا:ايه ده مين البيضحكك كده ياسارة
سارة:مراد
يارا بأستغراب:مراد ليه ايه الحصل وعمال يضحكك كده 
سارة بضحك:أصله انا شكيت مراد بالدبوس جامد يعني وكان شكله يضحك اوي
يارا:اممم. وايه بقى الخلاكي تعملي كده ياسارة
سارة:لأ مفيش كنت بهزر معاه مش اكتر
يارا:اممم. ههههه ااه منك يا سارة لما تحبي تهزري مع حد كأنك طفلة بالظبط في هزارك
سارة:هههه هههه ههههه
وقعدوا يضحكوا
بعد شوية
ام شارة:يلا يا بنات الأكل جهز
سارة:الله الريحة دي ريحة فراخ مشوية صح
ام سارة:اه صح
سارة:راحت حاضنة مامتها وباست رأسها
وقالت ربنا يخليكي لينا يا حبيبةقلبي يارب
ام سارة :ويخليكم ليا يا حبايبي يا رب
بعد شوية
في الفيلا
مراد:طلع قعد على سطح الفيلا مكان حلو اوي ومتزين ووفيه كل حاجة
مراد:طلع قعد على ورجع لعادته الوحشة تاني وكان قاعد يشرب
عاصم :طلع شافه عمال يشرب وشاف زجاجة خلاصانة وبيخلص في التانية
عاصم :ايه يا مراد مش انت قولت هتبطل الزفت ده ايه الرجعك ليه تاني
مراد  بدون وعي:هي هي ياعاصم الرجعتني 
وهي الخلتني اعرف يعني ايه حب انا مش عارف انا حبيتها امتى وازاي مش عارف حبيت عصبيتها وفي كلامها الكتير المبعرفش اقعد من غير مااسمعه
بقيت بستغل اي فرصة عشان اتكلم معاها عارف شكة الدبوس دي هي السبب فيها انا بجد بحبها ياعاصم
عاصم :هي مين دي يامراد
مراد:سا سارة ياعاصم
عاصم بصدمة:بتحب واحدة خطوبتها بعد يوم
انت اتجننت يا مراد
مراد:اممم اتجننت  عشان حبيتها وعمال يشرب
وكانت حالته وحشة جداً
عاصم:قام حضنه وكان إعلان اوي على مراد
عاصم:اعترفلها بحبك يامراد
مراد:مينفعش ياعاصم مينفعش عشان انا وعدتها انه مش هأذيها ابدا وانا كده هأذيها عشان حبي ليها ممكن يأذيها
عاصم :يأذيها ليه يامراد مدام بتحبها والبيحب حد مستحيل يأذيه
مراد:انا بغير اوي يا عاصم وممكن ااقتل اي حد يبصلها انت متخيل الرعب الهعيشها فيه
وهبقي اناني اوي
عاصم:لأ بقى ده انت اتجننت رسمي ده انت طلعت واقع خالص معقولة ده مراد الكل يوم مع واحدة تتيجي سارة وتخليه يحبها
مراد:سارة غيرهم كلهم ياعاصم هي مختلفة
عنهم كلهم هي حاجة تانية خالص
بعد شوية
عاصم :سند مراد ود خله على غرفته ونام جمبه
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في صباح يوم جديد مليء بالأحداث
في بيت سارة عن اذنك بقى يا ماما
ام سارة :مع السلامة ياحبيبتي
بعد شوية
سارة :وصلت على الفيلا
في الفيلا
جاسر:صباح الخير يا سارة
سارة:صباح الخير يا استاذ جاسر
جاسر:مدايق اوي انه بكرة خطوبة سارة وعمر
وكأن حاجة غالية جدا عنده هتتسرق منه
بعد شوية
جاسر:مشي على الشركة
سارة:كانت طالعة لجدة جاسر غرفتها واتخبطت
في مراد وكانت هتقع على السلم
مراد:مسكها بلهفة:انتي كويسة ياسارة
سارة :اه كويسة وراحت داخلة غرفة جدة جاسر
وهي متوترة اوي من الحصل
جدة جاسر:صباح الخير يا سارة ياحبيبتي
سارة:صباح النور يا تيتة عاملة ايه
جدة جاسر:الحمد لله بخير يا حبيبتي
سارة:ربنا يجعلك بخير على طول يارب
جدة جاسر:ربنا يخليكي ليا ياقلبي يا رب
وقعدوا يتكلموا وسارة بتعالج رجلين جدة جاسر
في المساء
سارة :كانت ماشية لقيت تليفونها بيرن
سارة:الو يا استاذ جاسر خير في حاجة والا ايه
جاسر:بقولك ياسارة مراد عندك
سارة:لأ يا استاذ جاسر
جاسر:ازاي ده مش في الشركة من ساعة الظهر
سارة بقلق :خلاص انا هتصل عليه واشوف فين
واكلمك على طول
جاسر :ماشي يارب يرد عشان انا قلقان وعمال اتصل مبيردش عليا يارب يرد عليكي
سارة:مع السلامة
جاسر:انا اسف جدا واللهي اني قلقتك معايا
سارة:لأ ولا يهمك يا استاذ جاسر
بعد شوية
سارة :اتصلت على مراد عشر مرات ومبيردش
سارة:قلقت راحت شافت موقع التليفون وقررت
تروح عنده
سارة :في الطريق معقولة يامراد رجعت للزفت
ده بعد ما وعدتني طب ليه
سارة:كانت مدايقة اوي وفنفس الوقت خايفة عل مراد
بعد شوية
سارة :وصلت على الديسكو الموجود فيه مراد
وكان معاها عاصم
سارة :روح انت ياعاصم دور عليه من هنا وانا هدور هناك
عاصم :ماشي ياسارة
مراد:كان قاعد يشرب كتير وعلى اخره
سارة:بدور على مراد راح واحد مسك ايديها وشدها ليه
سارة:لو سمحت ابعد عني 
الشاب :انا اسف احسبك مراتي
سارة:راحت ماشية راح الشاب مسك ايديها تاني
سارة:انا مش قولتلك سيب ايدي وانا مش مراتك
الشاب :تعالى نتسلي سوا بس
سارة بصدمة:قولتلك اوعي سيب ايدي كده
مراد:سمع صوت سارة اتجنن
سارة :قولتلك سيب ايدي راح الشاب مسكها من وسطها
مراد:راح ضارب الشاب وقعه في الأرض
مراد:هي مش قالتلك مش انا يا ابن ال******
مراد:نازل فيه ضرب ومش سامع لحد
سارة بدموع :وراحت حاطت ايديها على كتف مراد وقالت خلاص عشان خاطري يا مراد وعمالة تعيط
مراد:دموعها هدته وراح سايب الشاب
سارة بدموع :عشان خاطري
مراد:قام وقف وبص ليها وراح ماسك ايديها وخرجها برة المكان
عاصم:اتكلف مصاريف العمله مراد في الشاب وفي المكان
في الشارع
سارة:عمالة تعيط ومش بتتكلم
مراد بعصبية :ايه الجابك هنا ياسارة انا مش قايلك وانا متزفت شارب متشوفنيش ايه الجابك افرض كان حصلك حاجة انا كان هيجرالي ايه ياسارة
عاصم :خرج وراح شادد مراد على العربية
عاصم :يلا يا سارة عشان المكان ده مش كويس عشانك
سارة :راحت ركبت العربية وهي بتفكر في كلام
مراد ومش فاهمة حاجة
عاصم :كان سايق ومراد كان مدايق عشان كلم سارة بعصبية
مراد:انا اسف يا سارة
سارة :لفت وشها الناحية التانية وكانت مدايقة
من مراد
مراد:خلاص بقى ماانتي عارفة لما ببقى شارب ببقى عامل ازاي ياسارة
سارة:لأ انا معرفش حاجة ولو سمحت ياعاصم خلص عشان عايزة انزل بسرعة
عاصم:حاضر ياسارة
بعد شوية
وصلت سارة على بيتها وكانت هديت
مراد:مع السلامة يا سارة
سارة:مع السلامة يا عاصم
عاصم :مع السلامة يا سارة
سارة :دخلت البيت البيت وحاولت تبتسم
عشان تداري زعلها من مراد
ام سارة :حمد الله على سلامتك يا حبيبتي
سارة:الله يسلمك يا ماما
وراحت دخلت على اوضتها وبعد شوية خرجت تتعشا
ودخلت تنام
مراد:بيرن على سارة الساعة ١٢ بليل
سارة بنوم :الو مين معايا
مراد:حبيبك
سارة :فاقت على الصوت وبصت في التليفون
سارة:كانت هتقفل راح مراد اعتذرلها
مراد:واللهي ماكان قصدي ازعلك مني انا ميهونش عليا ازعلك يا سارة
سارة:وبعدين. في حد بيتصل الساعة ١٢ بليل
مراد:اسف بس مكنتش عارف انام من غير ما اصالحك يا سارة
سارة :اممم. عايز ايه
مراد:تسامحيني عشان جاسر المرة دي
سارة :هفكر وبكرة في الخطوبة هتشوف ردي
مراد اتعصب:يعني انتي معندكيش غير السيرة دي يا ست سارة
سارة:شوفت شوفت اتعصبت ازاي وعايزني اسامحك انسى يا مراد
مراد:ماشي يا سارة وانتي انسى اني اتصلت عشان انا غلطان اني اتصلت اساساً
سارة:ايوة كده بأن على حقيقتك يامراد
مراد:مع السلامة يا ست سارة
سارة:مع السلامة يا استاذ مراد الرزل
مراد:ماشي يا سارة ياعصبية
سارة :كانت هتضحك وراحت كاتمة ضحكتها.
مراد:عارف انك هتضحكي بس كتمتي ضحكتك
سارة:ايه ده لأ طبعاً وعمالة تبص حواليها
مراد:تصبحي على خير يا عصبية
سارة :وانت من اهله يا استاذ رزل
مراد :فضل يضحك وكان مبسوط انه سمع صوتها البنسباله زي البيانو
سارة :كانت بتضحك وكانت مبسوطة انه هو بقى بخير
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في صباح يوم جديد على ابطالنا 
في الفيلا
في غرفة مراد
مراد:فاق وخد شاور وخرج لبس وجهز نفسه
بعد شوية نزل تحت
مراد:صباح الخير يا جماعة
الجميع :صباح الخير يا مراد
بعد شوية
مراد :رايح على الشركة
في الطريق
مراد :خبط في عربية وكانت عربية عمر
مراد:قال السواق ينزل يشوف ايه الحصل ويتأسف لصاحب العربية
السواق:نزل وراح عند عربية عمر
عمر :نزل من العربية وعنيه كلها شر
السواق:انا اسف يا استاذ
عمر :راح ماسك السواق ونزل ضرب فيه
مراد:راح نازل من العربية عشان يشوف ايه البيحصل
مراد:شاف عمر وهو عمال يضرب في السواق
عمر :اول ما شاف مراد راح سايب السواق وعمل نفسه بيتأسف للسواق عشان مراد ميشكش فيه
مراد:ايه الأنت عملته فيه ده اتأسفلك تروح ضاربه وتعمل فيه كده
عمر:انا عملت كده يااستاذ ده مستحيل انا معملش كده والا ايه يا استاذ
مراد:ايه ده كداب اوي ليه كده ماتقول انا وخلاص
مراد:شاور للسولق يروح يمشي
مراد:حسابك بعدين ياعمر
عمر :كان خايف منه بس رجع وراح راكب عربيته
بعد شوية
مراد:وصل على الشركة
في مكتب جاسر
جاسر:ادخل يا مراد
مراد:دخل وقال لجاسر على كل الحصل مع
السواق والدار بينه وبين عمر
جاسر:هو ده وشه الحقيقي بس ازاي نكشفه لسارة ده بيمثل كويس جدا
مراد:مسيره هيوقع ياجاسر
جاسر:بس لازم يقع بدري قبل مايتجوز سارة
مراد:معاك حق لازم قبل مايتجوزها نوقعه ونكشف وشه قدام كل الناس
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في بيت عمر
الباب خبط
عمر :فتح
لينا :وحشتني اوي وراحت حضناه
عمر :وانتي كمان وحشتيني يا قلبي
عمر :راح شايل لينا على غرفة النوم
لينا :لأ يا عمر بس قولي الأول انت ازاي هتتجوز واحدة غيري
عمر:انا مش هتجوز سارة لأني بحبها انا هتجوز سارة عشان اعيشها حياة سودة وكل يوم هعلمها الأدب ياحبيبتي كل ده عشان خاطرك
وراح حاضنها
لينا :بس انا ليا شرط اجيلك كل يوم اديها قلمين وامشي
عمر:من عينيه بس كده خليهم اربعة علشانك يا
حبيبتي
لينا :راحت بيساه وهو هكذا
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في المساء
في قاعة كبيرة جداً وفيها ناس كتير
سارة :وصلت هي ويارا وامهم معاهم ومش قادرة ااقولكم سارة كانت قد ايه حلوة
ويارا :كانت قمر اوي
وعمر :وصل هو وأهله
عمر :راح ماسك ايدين سارة وراحوا قعدوا علي
الكراسي
عمر:على فكرة ياسارة انتي حلوة اوي اوي النهاردة
سارة:ميرسي ياعمر
عمر :عارفة انا بحبك اوي
سارة :………….
عمر :عارفك اتكسفتي بس يوم ماتكون مراتي مش هتتكسفي
سارة:عمر لو سمحت بلاش الكلام ده
عمر :خلاص انا اسف لو ضايقتك
 بعد شوية
وصل مراد وجاسر وعاصم
وبقية العيلة كلها
ام جاسر:الف مبروك ياسارة وسلمت على عمر
جدة جاسر:راحت سلمت على سارة وسلمت علي عمر
جاسر ومراد:قرروا يروحوا يسلموا مع بعض.
جاسر:الف مبروك يا سارة وسلم على عمر وكان عمال يشبه عليه جامد بس مش فاكر شافه فين قبل كده
ةاسر:احنا اتقابلنا قبل كدة ياعمر
عمر بقلق:لأ دي اول مرة نتقابل
جاسر:اممم واح ماشي
مراد:الف مبروك ياسارة ومسلمش على عمر وراح ماشي
بعد شوية
وقت تلبيس الخواتم
ام سارة:الف مبروك ياقلبي
عمر :لبس لسارة الخاتم
سارة:لبست الخاتم لعمر
جاسر :كان واقف حاسس بشعور وحش اوي
وسارة بتلبس لعمر الخاتم
مراد:كان عايز يروح يضرب عمر با لبوكس
من كتر كره ليه
بعد شوية
عمر :بعد اذنك يا سارة تقبلي بالرقصة دي
سارة:معلش يا عمر انا تعبانة شوية خليها مرة تانية
عمر:حتي لو قولتلك عشان تبقى ذكرى حلوة عشان لما نكبر نفتكر الذكريات الحلوة دي مع بعض
سارة:خلاص ماشي
عمر :قال لبتاع الأغاني حط اغنية رومانسية
خالص
عمر وسارة:بيرقصوا
عمر :كان حاطط ايده على وسط سارة
الأيد التانيه ماسك ايديها
مراد:اتعصبت وهو شايف عمر عمال يقرب من سارة اوي ناقص يحضنها
مراد وجاسر:في نفس اللحظة راحوا قفلوا الأغاني
عمر :ايه ده الأغاني وقفت ليه
بتاع الأغاني:الأغاني علقت وقفت
عمر :اممم خلاص مش مشكلة المهم اني رقصت
مع سارة خطيبتي
سارة :عن اذنك بقى ياعمر
عمر:اتفضلي يا سارة
بعد شوية
الخطوبة خلصت وكل واحد روح على بيته
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الفيلا
فوق على السطح
مراد وجاسر:قاعدين يبصوا للسما
وفجأة الأتنين يتكلموا في نفس الحظة
مع بعض
مراد وجاسر:مينفعش كدة
مراد بص لجاسر
مراد:مينفعش البيحصل كده سارة متستاهلش
واحد زي عمر ده دي طيبة وتستاهل كل خير
ليه كده
جاسر:معاك حق سارة متستاهلش كدة وإحنا لازم نساعدها عشان متتورطش في الجواز
من الزفت عمر ده
مراد:رغم عندها ده هي مختلفة في كل حاجة
حتى في طريقة تفكيرها
جاسر:هي فعلاً مختلفة ومميزة جدا
بعد شوية
مراد وجاسر راحوا على اوضهم عشان يناموا
يتبع ……
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!