Uncategorized

رواية أسيرة إبليس الفصل العاشر والأخير 10 بقلم يمني محمد

 رواية أسيرة إبليس الفصل العاشر والأخير 10 بقلم يمني محمد
رواية أسيرة إبليس الفصل العاشر والأخير 10 بقلم يمني محمد

رواية أسيرة إبليس الفصل العاشر والأخير 10 بقلم يمني محمد

جبل قرب على ملك وقالها
في ايه مالك ليه كل مااقربلك بحس بألم وبحس ان فيه حاجه بطردني بره جسمك
ملك وهي ترتعش من الألم والخوف
مش عارفه ياجبل حاسه بحرب قايمه في أسفل جسمي حاسه بنار وفجاءه لقت ملك دم كتير نازل عليها والم شديد َبدات الصراخ
ابعدوا عني خالهم يمشوا ياجبل  انا خايفه الحقني
قرب جبل علبها واحضنها جامد دفنها في صدره
بس مكنش فيه حد موجود في الاوضه 
هي كانت بتتكلم عن مين
????????????????????????
جبل بصوت هادي قري على. ودنها وقالها انتي قصدك على مين
ملك وهي بترتعش قصدي على جعفر والناس الا معاه
جبل بقاا زي الثور الهايج لكن مش عارفه يتحرك علشان ملك ماسكه فيه
دلوقتى هو بدأ يفكر هيعمل ايه…..
الباب خبط
دخلت فايزه قربت على جبل وقالتله
فايزه….. عفاف  مراتك خرجت وخدت جبل الصغير معاها
اتسعت عيون جيل وبأن عليه الغضب اكتر فاكتر
جبل بصوت غليظ….. استنى هنا يافايزه انتي وملك ومحدش يتحرك
ملك…. لا متسبنبش انا خايفه
جبل…. هجيب جبل الصغير واجي على طول
وفعلا خرج جبل وساب ملك وفايزه في الاوضه مع بعض
????????????????????
#أسيره ابليس
#يمني محمد
نزل عند امه
جبل… جعفر فين
اترعبت الام مره واحده من سؤال جبل علي جعفر
ردت بصوت ضعيف معرفش.. عايزه ليه
جبل.. وهي يكدب على امه..
علشان ملك شكلها ملبوسه يشوفها مالها
مكاسب… مش انت قولت هتجوزها شويه وبعدين تخلص منها ايه الا حصل ياجبل انا عايزه اخلص من البت دي الا كانت سبب موت اخوك وسبب كسرك
جبل… متقلقش ياحاجه المسأله مسأله وقت مش اكتر
وندا على احد رجاله يحضروا ليه جعفر في أقرب وقت
????????????????جبل….. هو جبل الصغير فين
مكاسب. بتهته… عفاف خدته وراحت تزور أهلها
جبل.. ازي تخده
مكاسب. وهي تحاول اقناع جبل انا إلا قلتلها خديه علشان ترجع تاني متزعلش من الكلمتين بتوعك دول  مكنوش ليهم لازمه اساسا
جبل……. بدون كلام خرج بره الدوار
لقى الرجاله جابوا جعفر
جعفر بخوف وقلق من جبل… اؤمر ياسيد الناس امرك
جبل بمكر. كنت عايزك في حاجه َلو عملتها صح هحليلاك بوقك وابسطك واملالك جيلك
فرح جعفر هو كان خايف ليكون جبل قفشه لكن لما عرف . إن جبل  عايز مساعدته فرح
جعفر. أمرني وانا خدامك
جبل.. وهو يحاول ان يضحك عليه ملك مراتى الظاهر انها ملبوسه عايزاك تطلعي الجن دا علشان انا عايزها عاقله اليومين دول
جعفر….. هحاول بتراجع وتهتها
جبل.. مفيش حاجه اسمها هحاول اكيد لازم
وفعلا جبل خد جعفر وطلعوا عند ملك
اول ما ملك شافته بدأت في الصريخ والصوت
 ابعده عني خاليه يمشي
لحد مافقدت الوعي
***********
طبعا جعفر كان هو إلا عاملها العمل بعني سهل جدا بفكه
بس ام جبل كانت هتجنن علشان جعفر هيحرر ملك من عملها
بدأت مكاسب  ننظر لجعفر 
علشان مبغكش العمل لكن جعفر كلب فلوس وطالما الموضوع فيه فلوس اكتر يبقى يبيع اهله
وبالفعل فك العمل لملك
????‍♀️????‍♀️????‍♀️????‍♀️????‍♀️????‍♀️
جعفر بنظره انتصار اديني فكيت العمل اهوا والعلم هتبقى تمام التمام
جبل َبابتسامه… شاطر وانا عند وعدي بس لم اتأكد ان العمل اتفك الاول
جعفر.. كيف يعني
جبل…. هجرب الأول واشوف
كل خرج بره كانت ملك مغمي عليها
جبل عايز تأكد أن هي بقت كويسه بس
لازم ينام معاها فعلا نام معاها بس حاول على قد مايقدر انه مايتعبهاش وفعلا العمل اتفك وهو اتأكد بنفسه
قام غير هدومه وساب ملك نايمه وندا لفايزه تقعد جمبها ونزل على تحت
وهو نازل سمع امه بتشتم في جعفر.. وتقوله انت ازي تفك الرباط والعمل عنها مش احنا متفقين
جعفر…. ابنك جاني محتاج مساعده وانا ساعدته علشان اثبت حسن نيتي وبعد كلها جع اعملك الا انتي عايزه
ابتسمت مكاسب على تفكير جعفر الشيطاني
رد جعفر كمل كلامه وقالها… ايه مش ابنك برده
????????????????????
#أسيره ابليس
#يمني محمد
على نزول جبل من على السلم في الوقت دا
جبل بصوت مخيف.. لا شاطر ياجعفر الشيطان يتعلم منك
جعفر…. لا لا انت فاهم غلط انا قصدي اني ساعدتك وهفضل خدام ليكم طول العمر
جبل .. لا شكرا مش عايز شيطاين في بيتي
جعفر.. خلاص همشي
جبل.. تمشي تروح فين  دا انا لازم اخلص البلد من شرك
كل دا ومكاشب حاطه ايدها على قلبها خايفه لجعفر يكشف المستور
في اللحظه دي جبل كان باعت رجاله تجيب عفاف مراته وابن ملك جبل الصغير
وكانوا واصلوا بس الغريبه ان فيه ست عجوزه دخلت معاهم
اول ماجبل شافها افتكر كلام ملك بتاع كان فيه ست عجوزه
????????????????
امر جبل رجالته بقفل كل مداخل البيت لا حد يدخل ولا حد يخرج  علشان دا وقت تصفيه الحساب
طلع جبل اطمن على ملك وحاول يفوقها وشالها ما لها على تحت
حطها على الكرسي اول مافتحت شافت الست العجوزه الرعشه زادت وااصربخ زاد
جبل ونبي عايزه امشي من هوا ونبي ياجبل
????‍♀️????‍♀️????
جبل. متخافيش ياملك محدش هيقدر يقربلك طول ما انا هنا.. ابنها جري في حضنها
وعفاف كانت هتموت من الغيظ
عفاف… أنت بعتلي ليه انا عايز اطلق
جبل.. بدون نقاش….. انتي طالق بالتلاته
????????????????
الكل واقف مصدوم  في ايه 
الست العجوزه … أنت عايز ايه دلوقتي ليه  دا كله
جبل.. عايز اصفي حساب قديم
العجوزه…… ياه انا بستنى في الحساب دا بقالي كتير وسنين ياابن شفيقه  امك كل يوم تجلس في المنام تخنقني وتقولي هاتي ابني هاتي ابني متعرفش ان ابنها بقاا  راجل حاكم البلد كلها
مكاسب… بصوت يعلي صوتها.. اخرسي جبل ابني انا
العجوز… أنت هتضحكي على نفسك يامكاسب انا إلا ولدتك وَولدتها في نفس اليوم وخدت الولد السليم لنفسك وشلتي ابنك التعبان لضرتك
ولما هي ماتت َمقهوره على ابنها  انتي خدت الولدين ريتهم
????????????????????
جبل…… أنا مش فاهم حاجه قصدك ايه باست انتي
مكاسب… دي وليه هبله وبتخرف ملكش دعوه بكلامها سيبهم يمشوا ياجبل
العجوز.. أنا سكت زمان على أمل الولد الحلو يجوز بنتي عفاف َحقيقي لجوزها بس طلقها وانا مبعرش انام من شفيقه امك ياولدي كل يوم تجيني تخنقني بسببك
مكاسب.. بتهور كذابه اطلعي بره اطلعي بره  بتحاول تشد البندقيه تضرب الدايه العجوزه علشان متقولش على السر
فعلا الرصاصه خرجت بس جات في جعفر مش  فيها
واخر كلمه قالها جعفر
هي  شاهده على كل حاجه
 العجوزه هي  المسؤله وكانت تعتبر  الفاظه الاخيره
المشهد كان صعب والولد صرخ وملك كمان
عفاف فضلت تصرخ ياامه ياامه تعالي نخرج من هنا بسرعه
العجوزه.. اخرج فين يابنتي دا انا شايفه انه قدامي لازم اخلص ضميري علشان اموت
مكاسب اسمعي  اخرسي خالص علشان مخلكيش تحصله
????????????
جبل.. بصوت يعلوا  الجميع
انامش عايز اسمع صوت.. انت ازي ياامي تضرب نار على جعفر
العجوزه
مش امك ياابن شفيقه. امك ماتت بعد ما ولدتك من حسرتها عليك.. لمآ خدوا منها الولد السليم انت واخذوها الولد التعبان رضا اخوك من ابوك ابن َمكاسب
مكاسب. بصريخ لا ياولدي  دي كذابه  ماتسمعلهاش
العجوزه…. انتي الا كاذبه وفجاره يامكاسب ولا نسيتي الصوفه الا كانت من  مايه دهر جبل  وقولت دي لرضا  الا جبلتي بيها البت
????????????????????
مكاسب بقت عامله زي المجنونه بقت تجري في البيت علشان مش عايزه تسمع ولما لقت العجوزه مصممه تكمل كلامها دلقت جاز في المطبخ على نفسها وولعت بالولعه في نفسها وخرجت زي المجنونه والنار ماسكه فيها وتقول جبل ابني انا إلا ربيت والأم الا بتربي
وهوي حريقه مسكت في البيت
الدنيا انقلبت
ملك انتهت الفرصه وخدت ابنها وجرت علشان تهرب من هنا
َجبل انشغل علشان يطفي النار عن مكاسب
بس النار كانت شديده بدأت تاكل في كل حاجه
جبل ملحقش حاجه  لقي العجوزه مش راضيه تطلع وقالتله  سبني انا هاخد حقي في النار في الدنيا احسن ما أخذه في الاخره
انت ابن شفيقه انا ولدت امك وولدت مكاسب هي جابت رضا وامك جابتك كان باين علي رضا انه تعبان
امك خافت لابوك يطلقها وشفيقه تكسب
خدمتك من أمك واديني امك رضا بس طبعا قلب الأم بيحس امك كانت عارف ان رضا مش ابنها ومهما تقول محدش مصدقها
ماتت من ااحسره
مكاسب لما عرفت بموضوع النار الا كان على ابوك خافت على رضا ابنها جودته ملك غصب عنها بموضوع الصوفه  الا كانت اساسا من َماية دهرك انت
هتقول ازي 
هقولك كانت بتحطلك منوم  وتفضل تعمل معك واول ما خلاص هنبدأ تنزل كانت تجيب الصوفه حتى بعد ما خدت غرضها كانت بتنام برده معاك
????????????????
يعني الولد دا انت ابوه
رضا كان معيوب  مفهوش لجواز ولا للخلفه
علشان كده هي خافت انك تتجوز ملك وتنزل  مصر وتسيب رضا لتار
بعدت رضا بعيد وسابتك انت هنا ????????‍♀️
#أسيره ابليس
#يمني محمد
النار كلت كل حاجه حتى الدوار كله اتحرق والعجوز مرضتش تطلع النار حرقتها وماتت هي ومكاسب محروقين
????????????????
طبعا جبل فهم كل حاجه دلوقتي بدا يدور على ملك وابنها لقاها مستخبيه في. سط ارض زرع من الخوف
قرب على جبل الصغير كأنه اول مره يشوفهردلوفتي دا ابنه
فضل يحضن فيه وبحضن ملك يطمنها
وحدهم في مكان بعيد عن النار
وراح جاب فايزه اخته
طبعا عفاف فصلت تصوت علشان امها  وقررت تدخل تنجي امها لكن احترقت هي كمان.
خد جبل ملك وفايزه وابنه  وراحوا يعيشوا في مكان بعيد عن كل الناس
وبدأ جبل  يبني حياته من جديد مع ملك وابتدت من الاول سوا. وبدأ يعيشوا حياتهم في بيت جميل هو ابنه ومراته اخته
وتوته توته خلصت الحدوته 
يعني مهما تعمل يابني أدام مصيرك مره مكشوف

اترك رد