Uncategorized

رواية لين القاسي 2 الفصل الثانى 2 بقلم أماني المغربي

 رواية لين القاسي 2 الفصل الثانى 2 بقلم أماني المغربي
رواية لين القاسي 2 الفصل الثانى 2 بقلم أماني المغربي

رواية لين القاسي 2 الفصل الثانى 2 بقلم أماني المغربي

وقف قاسي ونظر له بررود  ….  لين بقت مراتي   
قذف تلك القنبله بالنسبه له وغادر ليترك محمد في صدمه يحاول أن يستوعب ما قاله قاسي منذ لحظات 
لحقه محمد وقال بغضب.. انت بتقول إي  إزاي تتجوزها وانت عارف إني بحبها 
قاسي ببرود ….. كان لازم اتجوزها  بعد مطل*قتها وهربت وإلا كانت سيرتنا هتكون علي كل لسان وهنحط راسنا في الطين 
شد شعره بغضب….انا عارف إني كنت  أناني وقتها ومفكرتش غير في نفسي  وبس  بس خلاص انا رجعت  دلوقتي وهصلح كل حاجه وهعوض لين عن كل إلي فات 
بس له قاسي ببرود…. تعال نشوف البنات صحيوا ولا عشان نروح 
تاليا وهي بتبص لين من فوق لتحت .. امممم انتي بقا لين 
لين بخوف من نظراتها… اه  هو انتي تعرفيني 
ابتسمت تاليا ابتسامه صفرا. .. لا  بس أعرف محمد 
لين بحزن… هو انتي تعرفي محمد منين 
في الوقت دا وصل محمد وسمع سؤالها فادخل علطول وقبل ما تاليا تجاوب هو جاوب 
محمد بتوتر…. عاملين إي دلوقتي ي بنات 
رفعت تاليا حاجبها … كويسين 
محمد بحنان …. وانتي ي لين 
لين بتوتر..  الحمد الله 
اقترب منها وجلس القرفصاء ومسك ايدها  
قاسي غضب وهو يقترب سريعا لأبعادها عنه …. محمدددد  متنساش إنها مراتي دلوقتي 
بس له محمد بصدمه 
قاسي بحدة…. احنا لازم نمشي دلوقتي  
بص لتاليا…  انا بجد مش عارف اشكرك إزاي علي إلي عملتيه مع لين 
ابتسمت تاليا…. مفيش داعي للشكر إي حد مكاني كان هيعمل كدا  واكتر
ابتسم لها بإمتنان…  احنا لازم نمشي لأن أمي زمانها قلقانه علينا  ابقا اتصل عليها طمنها عليك 
تاليا بخبث… هو ينفع نيجوا معاكوا مع القليل اتعرف عليى حماتي
لين بصدمه… حماتك 
تاليا.بمكر.. إي دا هو أنا مش قولت ليكي أني بكون مرات محمد 
نظرت لين لمحمد بحزن وطلعت تجري من إلاوضه  فلحقها قاسي 
تاليا ببرود. لما لقت محمد بيبص لها بغضب…. إي بتبص ليا كدا لي
قرب محمد منها ومسك دراعها بغضب … إي إلي عملتيه دا 
شدت دراعها منه وقالت ببرود…. عملت اي هما كدا كدا كانوا هيعرفوا 
محمد بغضب… لا مكنش حد هيعرف  لان انا و أنتي كدا كدا كنت هنط*لق أول ما نتخلص من مرات ابوكي 
تاليا بحزن… بس انا بحبك ي محمد 
محمد بإستغراب…  بتحبيني 
تاليا…. أيوة بحبك بحبك من أول ما فتحت عيني ولقيت في وشي بحبك من اول ما وقفت جنبي عشان تحميني بحبك من اول ما خلتني احس اني مش لوحدي في الدنيا 
غمض محمد عينه بضيق وخد نفس عميق….. انا ايوة بحبك ي تاليا بس ذي اختي وعمري ما شوفتك غير كدا  لأن انا قلبي ملك لين لين وبس 
بلعت ريقها وابتسمت غصب.وهي بتمنع دموعها من النزول … انا بجد اسفه ولو حابب انا ممكن اكلم لين واقولها سبب جوازنا وهي اكيد هتتفهم 
قعد محمد علي السرير ورفع ذقنها.وقال بحزن … انا إلي أسف لأني مش قادر أبدلك مشاعرك انتي جميله قوي وإي حد يتمناكي 
زقت ايدة وقالت بمرح عكس النار إلي جواها …. انا مش بس جميله انا ملكه جمال هههه 
وقفت… تعرف احنا لازم نخلص من ام قويق وابنها ابو زلومه بسرعه عشان ألحق قرة عيني وفلذة قلبي 
لفها محمد له وحضنها وهمس لها … عيطي 
مسحت دموعها إلي مغرقه وشها… بس انا مش عاوزة اعيط 
محمد بحزن٣ …. انا اسف ي تاليا انا اسف بجد 
دفنت رأسها في رقبته وفضلت تعيط جامد  وهي كل ما صوت عياطها ي علا هو كان بيحضنها جامد وبيعتذر لها 
بعد فترة 
ملس محمد علي شعرها بعد ما بطلت عياط… احسن 
بعدت عنه وابتسمت بإرهاق… أيوة   شكرا  شكرا بجد علي كل إلي عملته معايا من وقت ما تقبلنا لحد النهاردا بجد شكرا 
محمد بحنان… مافيش بين الإخوات شكرا ي تاليا 
مسحت دموعها…. عندك حق عشان كدا من واجب الأخت علي أخوها إنها تساعدة يبقا مع إلي بيحبها 
بص محمد للفراغ …. لين بقت مرات  قاسي 
بصت له بصدمه…  بقت مرات اخوك  طب لي وإي اصلا هيا حكايات 
اتنهد محمد بداء يحكي لها حكايته مع لين  
عند قاسي 
لما طلعت لين من الاوضه لحقها قاسي وقعدوا في كافتريا المستشفي  وحكي ليها سبب جواز محمد عشان تبطل عياط   ومن وقتها وهما ساكتين 
اتنهد قاسي فهو لم يعد أن يحتمل اكثر من ذالك….  اول ما عمي ما ينزل من السفر هطلقك 
رفعت نظرها وبنظرت  له بصدمه 
كمل كلامه بحزن حاول أن يُداريه …. وبعدها ممكن ترجعي لمحمد هو دلوقتي عرف غلطه وندمان وقريب اوي هوصل للحقيقه ومين ورا كل إلي حصل ليكوا 
لين …. أرجع لمحمد  انت للدرجه دي شيفني رخيصه ومعنديش كرامه  انا لو روحي فيه لا يمكن ارجع له  لأنه أتهمني في شر*في مع أنه أدرا الناس بيا  طل*قني ومشي من غير مايبص وراه   انت عارف لو انت مش وثقت فيا كنت هكون دلوقتي تحت التراب وبتحاسب فعشان كدا أنا لا يمكن أرجع له 
أما بالنسبه للطلاق كدا كدا كان هيحصل بس انا عاوزة اطلب منك طلب 
قاسي… اتفضلي 
لين .. انا عاوزة اشتغل 
قاسي…. لي هو انا مقصر معاكي في حاجه 
لين… لا بس انا عاوزة اعتمد علي نفسي واعمل كرير لنفسي اتمني مش ترفض 
قاسي.. حاضر ي لين  يلا عشان اروحك 
لين .. لي هو انت مش هتروح معايا 
قاسي..  لا هوصلك وأروح الشغل 
لين…  بس انت تعبان انت يعتبر مش نمت 
قاسي…. عادي انا متعود علي كدا  يلا
اول ما وصلوا  
قاسي… يلا انزلي 
هزت راسها بالنفي 
عقد قاسي حواجبه… لين 
ربعت إيدها… مش هنزل غير لما تنزل 
قاسي بحدة…. لين 
لين بعيند…. بص مهما عملت مش هنزل من غيرك 
قاسي بخبث… متأكدة 
لين… ايون 
قرب منها جامد لدرجه مش بقا بيفصل بينهم غير سنتي ميترات  فقلبها دق جامد همس لها… متأكدة 
رمشت بعيونها… ها 
قاسي وهو بيبص في عيونها…. متأكدة إنك مش هتنزلي 
غمضت عينها وهزت رأسها بالنفي 
فابتسم قاسي بخبث وهو بيشوف تأثيرة عليها 
بعد عنها…. طب يلا عشان ننزل 
فتحت عيونها بصدمه…ها 
ضحك عليها ونزل…. يلا قبل ما غير رأي 
حطت إيدها علي قلبها…. اي إلي بيحصل ليا دا 
ام قاسم بتمثيل جريت عليها وحضنتها ….. لين حبيبتي انتي كويسه  كنتي فين كدا تخوفينا علينا  
استغربت لين بس ابتسمت وبدلتها الحضن…. انا الحمد الله  كويسه ي مرات عمي
بعدت عنها  …كنتي فين ي حبيبتي     حد يعمل عملتك ويطلع فوقت متأخر ذي دا 
بص  قاسي لامه بشك  وقبل ما لين تتكلم دخل محمد 
محمد .. ماما 
الأم بصدمه….. محمد 
جري عليها وهي كمان  فحضنها.    وحشتيني وحشتيني قوي ي ماما 
أمه عيطت… كدا ي محمد امك تهون عليك وتبعد عنها 
محمد… انا بجد اسف والله غصب عني 
كانت لسا هتشتم لين بس سكتت عشان مش تخلي قاسي يشك لانها من خمس دقايق كانت خايفه علي لين 
أمه خدت بالها من تاليا 
الأم وإسمها ( إحسان ) ….. مين دي ي محمد 
وقع نظرة علي لين وبلع ريقه 
محمد.. دي   دي تاليا  وبتكون 
ابتسمت تاليا… وبكون مديرته في الشغل  
فالكل بص لها بإستغراب معاد إحسان إلي رحبت بها 
فبصت لمحمد وابتسمت كأنها بتقوله مش لازم تعرف إني مراتك
ابتسم لها محمد وبص لقاسي ….. بعد إذنك ي قاسي طبعا  انا عاوز تاليا تقعد هنا يومين لحد ما المشاكل إلي عندها تتحل 
إحسان.. مشاكل إي بعد الشر 
تاليا بمكر… اصل ولاد الحرام ي خالتي ولعوا في الفيلا بتاعتي وحاولوا يقت*لوني  بس محمد ربنا ي حرسه يارب أنقذني وأصر إني أجي أعيش معاكوا هنا لما عرف إنكوا عايشين هنا 
بصت إحسان لمحمد… وانت عرفت منين  إن احنا هنا ي محمد  وانت كنت فين طول الفترة إلي فاتت 
اتهند مخمد …حكايه طويله ي ماما هحكيها٣ليكي بعدين بس ممكن تنادي حد ياخد تاليا علي اوضه الضيوف لأنها تعبانه 
تاليا…لا انا مش تعبانه  خليني اقعد مع الكريم كرميل شويه  
ضحكت إحسان…. دا انتي إلي كرمله  ي روحي تصدقي إنك دخلتي قلبي 
تاليا بمرح… وقفه ولا مربعه هههه 
استغربت إحسان فمحمد قال …. بتهزر معاكي ي ماما 
اقترب محمد من قاسي…. تاليا هسبها عندك أمانه خلي بالك منها 
ثم بص علي لين فبعدت  نظرها عنه فاتنهد وابتسم بحزن.. عن إذنكوا 
إحسان… انت رايح فين ي محمد 
محمد …. هروح اقعد في فندق لحد ما ربنا يسهل 
إحسان… يلهوي تقعد في فندق وانت عندك بيت يمرح فيه الخيل 
محمد .. معلش ي ماما بس ما ينفعش اقعد معاكوا هنا 
إحسان .. لي ي حبيبي 
محمد بص بإتجاة لين 
بصت مكان مابيبص فلوت بوئها وبصت له وقالت بحدة… اسمع ي محمد انت لو طلعت من هنا أعرف إنك ولا ابني ولا أعرفك 
نظر لها محمد بصدمه…. بس ي ماما 
إحسان ….. انا قولت إلي عندي ي محمد وانت حر 
وسبتهم ومشيت 
لين… عن إذنكوا 
قاسي… استني ي لين  خدي تاليا معاكي  
هزت راسها وطلعوا 
محمد لقاسي…. أنا 
قاسي… اطلع ي محمد أرتاح و بعدين نتكلم 
وسابه وطلع أوضته 
عند تاليا ولين.
تاليا… لين ممكن نتكلم شويه 
لين .. اه اتفضلي 
تاليا… الصي بخصوص جوازي لمحمد 
لين .. قاسي حكي ليا كل حاجه وبعدين انا اصلا صفحه محمد أنا قفلتها  من زمان 
تاليا .. بس هو لسا بيحبك 
لين…إلحب من غير ثقه ملهوش لازمه  عن إذنك 
تاليا .. انتي لو كنتي مكانه كنتي هتعملي كدا 
لين بحدة…كنت هسمعه مش همشي وأسيبه ذي مهو عمل معايا انا عشت أسوء أيام حياتي بسببه لولا قاسي كنت زماني ميته عن إذنك انا تعبانه وعاوزة انام  وشكرا كمان مرة لأنك أنقذتي حياتي 
صرخت لين ولفت ظهرها أول ما دخلت الأوضه لما لقت قاسي طالع من الحمام ولافف الفوطه علي وسطه 
قاسي بصدمه.. لين انتي بتعملي اي هنا 
لين بكسوف… هنام انت نسيت إنك طلبت مني أنام هنا لحد مماتك تمشي 
قاسي .. احم اسف نسيت  ثواني وهلبس 
قاسي  .. خلصت  ممكن تلفي وشك 
لين بخجل…. انا هنام علي الكنبه وانت نام علي السرير
اتنهد قاسي … روحي ي لين نامي علي السرير وبطلي هبل
لين.. بس 
قاسي… لين انا تعبان ومش قادر أناهد 
اقتربت بخوف … مالك حاسس بأيه 
ابتسم بحب  … مافيش يلا روحي نامي 
بليل 
صحي قاسي…ياااه انا نمت دا كله 
بص علي لين لقاها لسا نايمه  فابتسم  وخرج من الاوضه 
عقد حاجبه لما سمع صوت خارج من إلاوضه السريه بتاعته 
طلع جري ودخل لقي……. 
يتبع ……
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!