Uncategorized

نوفيلا عائلة الجارحي الفصل الثالث عشر 13 بقلم زينب طارق

  نوفيلا عائلة الجارحي الفصل الثالث عشر 13 بقلم زينب طارق 
 نوفيلا عائلة الجارحي الفصل الثالث عشر 13 بقلم زينب طارق 

 نوفيلا عائلة الجارحي الفصل الثالث عشر 13 بقلم زينب طارق 

البنات: ايه رأيكو 
الجميع بصدمه: ايه داا
مريم: وحش 
مراد: وحش ايه دا انتو زي القمر مشاء الله
صفاء بفرح: تبارك الله فيكو زي القمر 
عزالدين: زي القمر بس لابسينو عن اقتناع 
مريم: طبعا احنا كان متجمعين مع بعد وقولنها نجربو لقينها شكلو حلو علينا وغير كدا انا كانت بقلي فتره عوزه البسو وبس وقررنا كلنا نلبس الخمار 
عزالدين: مشاء الله ربنا يحميكو 
سوزي: شكلو عادي يعني وبعدين مش الابس دا مش علي الموضه 
ساره: امال المايوه الي انتي لبسه دا الي علي الموضه 
يارا: اتكسفي علي دمك دا انتي مردتيش تيجي تصلي معانا 
سوزي: وانتو مالكو اصلي ول لا انا الي هتحسب مش انتو 
ساره: يختي انشاله تولع احنا مالنها 
مريم: طب ايه رأيكو نتجمع كلنا بره في الجنينه 
الكل: موافقين 
عزالدين: اتجمعو انتو ي ولد احنا هنطلع فوق 
مازن: متقعد معانا ي حج 
عزالدين: غور ي زفت انت 
ليطلع عزالدين وصفاء
صفاء بتذمر: ايه ي عز كانت عوزه اقعد مع الولد 
عزالدين: يحبيبتي كل واحد محضر مفاجأه وانا محضرهلك هنا 
صفاء بخجل بعد ان فهمت مقصده: لا شكر مش عوزه 
عزالدين: والله ميحصل
ليقترب منها ووو نسيب الناس فحلها بقا
—————————————–
في الجنينة عند مراد ومريم 
مراد بحب: انتي مش متخيلها انا فرحت ازاي لم لابستي الخمار
مريم بحب: انا الي هطير من الفرحه اني اخيرا خدت الخطوه دي 
مراد: ربنا يبركلي فيكي 
لتبتسم مريم له بحب ويبقو يتحدثون 
عند ساره ويوسف
يوسف: عامله ايه 
ساره: الحمدلله 
يوسف: فرحتلك اوي لم لابستي الخمار شكلك فيها زي القمر 
ساره بخجل: متشكره 
يوسف: انتي بتتكسفي زي البنات اهو 
ساره بتحول: ليه حد قالك عني مش بنات 
يوسف: انتي بوظتي الدنيا لم اتكلمتي خليكي سكتها بقا كانتي انثها
ساره: قوم من جمبي ي عم دا انت صداع 
يوسف: انتي حد كلمك يبتاعه انتي 
ساره: هوففففف 
فرح: انتو ديمان كدا نقر ونقير 
سوزي بصوت عالي: تعالو نلعب صراحه وجراءه
ساره: تصدقو اول مره البت المسلوعه دي تقول حاجه مفيده 
فرح: يلا نلعب
الكل: ماشي 
لفت فرح القزازه وتيجي سوزي تسأل مريم 
سوزي: صراحه ول جرءه 
مريم: صراحه
سوزي بمكر: ايه الحاجة الي ممكن تفرق انتي ومراد 
مريم بثقه: الموت
مراد بحب: بعد الشر عنك يقلبي 
لتبتسم مريم له بحب 
لفت سوزي القزازه وجيه ساره تسأل فرح 
ساره: صراحه ول جرءه
فرح: جرءه
ساره يغمزه: بتكراشي علي حد او بتحبي حد 
فرح بهمس: مهزقه 
فرح بتوتر: اه
لينظر له كل من مراد ويوسف ومازن وبقي يكتم ضحكته 
فرح بسرعه: بابا بحب بابا
يارا: يلا بقا 
لفت فرح القزازه جت سوزي تسأل مازن
سوزي: مش ناوي تخطب 
مازن: قريب قوي هخطب 
لتنظر له يارا بحزن 
ليلف مازن القزازه تيجي مراد يسأل يوسف
مراد: هتخطب امتي 
يوسف: م انت عارف 
مراد: لا قول 
يوسف: رايح اتقدم للبت الي قلبي اختره يوم الخميس 
وما ان قال هذا حتي التفتت فرح بسرعه لساره لتجد الدموع تتجمع في عيونه 
ساره وهي تحول التحكم في دموعه: فرح معلش لزم اروح 
فرح بقلق: ليه يحبيبتي خليكي معانا او نطلع الاوضه 
ساره: معلش هروح تعبانه شويه 
يوسف بلهفه: مالك
ساره بسخريه مريره: كويسه عن اذنكو 
لتخرج ساره حتي وصلات الي الباب وانفجرت في البكاء لتجد يد احد علي كتفه لتلتفت بسرعه 
ساره بصدمه: …….
في الداخل 
يوسف انا طالع 
مراد: وانا يلا يلا ي مريم 
سوزي: ليه متسبها ول هتنام في حضنك م انتو سافرتو مع بعض لوحدكو 
مراد بحده: اقسم بالله لو لسانك دا ما لمتي لقتعهولك وانا مراتي مش زيك لو عملتي مقرنها هتلقي انها انضف منك ميت مره
سوزي: ماشي ي مراد 
لتغادر الي غرفته تحت نظرات الجميع 
يارا: انت فاهم حاجه
مازن: اه
يارا بفضول: طب ونبي فهمني 
مازن: بكره هحكيلك كل حاجه
لتتذكر يارا انو هيخطب لتقول بجفاء
يارا: الف مبروك ي مازن عن اذنكو انا طالعه
مازن بضحك علي غيرته: وانا 
ليذهب كل منهم الي عرفتها 
مريم: مكنش ليه داعي الي انت عملتو دا 
مراد: لا ليه عشان تحترم نفسه شويه 
مريم: خلاص ي حبيبي اطلع انت صلي وريح شويه 
مراد: ماشي يحبيبتي 
ليذهب كل واحد الي غرفته
——————————————–
في بيت ساره 
ساره: سلامه عليكم
هنا: علي..  بسم الله مشاء الله ايه القمر دا 
ساره بسعاده: بجد حلو عليها 
هنا:زي القمر ربنا يسبتك يحبيبتي 
ساره: انا وفرح ويارا ومريم كلنا لابسنه
هنا: ربنا يحميكو بس تعالي هنا ايه التأخير دا كلو ي ساره
ساره: والله ي ماما مكنوش عوزني امشي 
هنا: طيب اخطلك تكلي 
ساره: لا هداخل انام ولم اصحه هاكل 
هنا: طيب ي حبيبتي اه الناس جاين بعد بكره 
ساره: ماشي 
لتداخل ساره غرفته وهي في قمة سعادتها لتتذكر م حداث بعد خروجه من عند فرح
فلاش بااك 
ساره بصدمه: يوسف 
يوسف: كان ممكن تقوليل انك بتحبيني بدل العياط دا كلو 
ساره: انت عبيط وانا مش بحبك مين قالك الكلام الفراغ دا لا طبعا 
يوسف: طيب تقدري تقوليل كانتي بتعيطي ليه و اول لما قولت هخطب ماشيتي ليه 
ساره بتوتر: كانت مصدعه ف مشيت 
يوسف: والله يعني لو قلتلك تعالي معايا وانا بخطب هتوافقي
ساره بوجع: اه وهقول اني اختك
يوسف بحب: بحبك
لتنظر له ساره ببلهاء
يوسف بضحك: مالك 
ساره ولسه مصدومه: هي الكلامه دي ليه انا 
يوسف بتأكيد: اه
ساره وهي بتتضربو في كتفو: اخيرا ي تور 
يوسف: تور حتي في الرومنسيه دبش 
ساره: انت كانت جوه بتقول انك هتخطب وجاي تقول بحبك دا معنه وبصوت عالي ينهار اسود انت عوز تتسله بيها شويه وبعدين تروح تخطب يوم الخميس 
يوسف: اه
ساره وهي تهم بالدخول: والله لقول لانكل انك بتلعب ببنات الناس ي عانس 
يوسف وهو يمسك يده: ي بنت اقعد واتهدي ولمي لسانك الي عوز قطعو دا 
ساره: انا ماشيه عن اذنك
يوسف: يلا هوصلاك واعملي حسابك الخميس الجايه احنا جاين نشرب شاي عندكو 
ساره بغباء: ليه معندكوش شاي في بيتكو 
يوسف: يااارب صبرني جاي اطلب ايدك من ابوكي ي ساره 
ساره بصدمه: لا ثانيه كدا يعني انتو الناس الي طلبين ايدي من بابا بقلكو اسبوع 
يوسف: ايوه 
ساره بهمس: وأنا الي كانت هرفض
يوسف: بتقولي ايه 
ساره: مبقولش 
يوسف: طيب يلا عشان اوصلاك وبعدين انتي وقفه بعيد عني كدا ليه 
ساره: عشان حرام اقف قريبه منك لزم يبقا في مسافه 
يوسف: متتخيليش فرحتي لم شوفتك لبستي الخمار 
ساره بخجل: طيب يلا عشان توصلاني بس هقعد وراه 
يوسف ببتسامه: ماشي يست يلا 
بااااك
لتفيق ساره علي طرقات علي الباب
ساره: ادخل 
ليداخل ولدها ويجلس بجنبها
احمد بحنان: ممكن افهم مكلتيش ليه 
ساره: مش جعانه ي بابا 
احمد: طيب ي حبيبتي انتي متعرفيش فرحتي بيكي ازاي لم مامتك قالتلي انك لبستي الخمار 
ساره: ي رب ديمان تبقي فرحان
احمد: مش عوزك تزعلي اني زعقتلك بس انتي حتي مبتقعديش مع الناس بس المره دي الناس الي جايه اخو صحبتك فرح 
ساره وعينها بتلمع بالفرحه: اممم
أحمد: هترفضي 
ساره: مش عارفه ي بابا 
احمد بحنان: اوعي تكوني فاكره اني مش عارف انك بتحبي يرسف لا انا عارف وسمعتك وانتي بتكلمي امك بس الي مزعلني انك محكتليش مع انك مبتخبيش عليه حاجه بس انا عارفه انك كونتي خايف لزعقلك او امد ايدي عليكي بس لا ي ساره انا مش كدا الحب لا عيب ولا حرام بس الي عيب والي حرام ان البنت تكلم ولد او تحب من ورا اهلها دي بتبقا خانت ثقت اهلها وانا فخور بيكي عشان انتي معملتيش حاجه زي كدا ويوسف ابن حلال ومحترم ومكلمكيش او اتسلي معاكي شويه لا جاه وطالب ايدك مني وبرضو يحبيبتي صلاي استخره وإلي في الخير يقدمو ربنا 
ساره وهي تحتضن ولده: وانا عمري مزعل منك انت سندي في الحياه وبحبك اوي كمان 
احمد: وانا كمان يحبيبت بابا
لتداخل هنا مره واحده: مش كفايه احضن بقا 
ساره بضحك: بتغيري ي مامتي 
هنا: لا مش بغير 
احمد بضحك: مهو باين 
هنا بزعل مصطنع: انا هاخرج واسيبكو لوحدكو
احمد وهو يمسك ايده: تعالي يقموصه 
هنا: والله انا قموصه طب اوعي كدا بقا 
ساره بمزح: خلاص يمامتي مكانش حضن 
احمد: يلا يحبيبتي عشان ننام وانتي نامي بدري يساره عشان جامعتك
ساره: حاضر
احمد وهنا: تصبحي علي خير 
ساره ببتسامه: وانتو من اهلو 
ليخرجو لتستقي ساره وتبدل ملابسه وتخرج وهي فرحانه فحبيبها بعد فتره ستلبس دبلتوه وبعد وقت من التفكير نامت
—————————————
في فيلا الجارحي كان الجميع يجلس على السفره
سوزي: علي كدا بقا انتي كانتي في كليه ايه ولا مكملتيش 
مريم بثقه: لا يحبيبتي انا خارجيه كليه فنون جميله 
سوزي بغرور: انتي عارفه اني درس لغاتين 
مريم: ايه دا بجد 
سوزي بغرور: طبعا وانتي درستي كام لغه
مريم بثقه: 4 لغات 
سوزي بصدمه: بجد 
مريم: اه
سوزي: طبعا اتكلمي بيهم عشان مش مصدقه 
فرح: اه اتكلمي بيهم ي مريم وقولي لمراد بحبك ب 4 لغات 
مريم: بصي هو انا درسه انجليزي وفرنسي وألماني وتركيه 
مازن: يلا ي مريم قولي
مريم: انجليزي l Love you 
         فرنسي  ja t, aime
         ألماني lch Liebe Dich
         تركي Sehi seviyorum
عزالدين: مشاء الله ي مريم
مازن: لا دا انتي تعلميني تركي وألماني 
مريم: من عيني
بينما مراد ينظر لها بفخر 
سوزي: بس ازاي وانتي كانتي عيشه في بيئه اوبس قصدي في مكان شعبي 
يارا بحده: اسمعي ي بتاعه انتي انا سكتها من بدري لكن تفضلي تهايني ف اختي لا كلها اله اختي انتي سامعه ي مسلوعه انتي يلي مش بينلك وش من قفه اه ومش عشان كانه في مكان شعبي يبقا احنا جهله لا يحبيبتي وبعدين انتي يلي كانتي عيشه في امريكه ومش عرفه غير لغتين لكن اختي عارفه 4 ف اتلمي احسنلك وملكيش دعوه بيها 
لم تنطق سوزي من شدة احراجها فقط اكملت طعامه ولم يعتاب احد يارا لن سوزي تستحق
صفاء: اقعدي يارا كملي اكلك
لتجلس يارا وهي ترمق سوزي بنظرات حارقه
يوسف بهمس لمازن: لا بس يارا كتمتها 
مازن بهمس: بصراحه تستهل 
مراد: كلي يحبيبتي 
مريم وهي تنظر ل اخته بسعاده: حاضر 
لسمعو طرقات علي الباب لتفتح الداد ليداخل شاب 
الشاب: وحشتكو مش كدا 
سوزي بصدمه: زياد
لينظر لها الجميع بصدمه كيف تعرفه ماعده مريم ويارا الذين لا يفهمون شئ
يتبع ……
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد