Uncategorized

رواية كحل عربي الفصل الثامن 8 بقلم نورهان اشرف

    رواية كحل عربي الفصل الثامن 8 بقلم نورهان اشرف

رواية كحل عربي الفصل الثامن 8 بقلم نورهان اشرف

رواية كحل عربي الفصل الثامن 8 بقلم نورهان اشرف

العشق الذي فى قلبي يكفينى ويكفيكى ولكنى اطلب منك شئ واحد فقط فرصه صغيره لكى اعرفك فنون العشق بطرقتى 
فى الصباح الباكر كان يجلس شعيب فى الشرفه ينتظر خروج فارس من الغرفه  لم يمر الكثير وكان يخرج فارس وهو يرتدى ملابس الرياضه
شعيب بجدية : معلش يا فارس عاوز اتكلم معاك
فارس بتسأل:خير يا بابا فى اى
شعيب بجدية :اى رايك تتجوز غزال 
فارس بصدمه :اى انت بتقول اى يا بابا
شعيب بخبث:معلش يا فارس انا عارف ان الموضوع ده صعب عليك بس اعمل اى يابنى مفيش حل غير ده عشان احفظ على الطفل الصغير عشان لو حصلى حاجه يبقوا فى ايد امينه ثم أكمل بجديه :بس لو انتى مش موافقه انا عندى حل انت ممكن تتجوز غيرها وانا مش هجبرك انها تكون زوجتك فعلا ادام ربنا ممكن تكون جوزه سورى بس
فارس بسرعه:لا يا بابا انا مش قصدى كدا بس قصدى انها ممكن ترفض
شعيب بهدوء:ملكش دعوه بالموضوع بس اهم حاجه متقولش حاجه ولا فارس ولا لامك تمام
فارس بفرحه داخلية:حاضر
واخذ يسبح فى خياله أنه أخيرا سوف بري صاحبه العيون الساحره التى خطفت قلبه دون  عناء وتعب لا والكثر من ذلك انها سوف تصبح زوجته تخصه هو فقط مااجمل ذلك الشعور حقا حيث أخذ يبتسامه بفرحه تحت أعين شعيب السعيد أنه سوف يعوض تلك الفتاه على ما فعلته زوجته معاها وايضا بسبب فرحه ابنه الظهره على واجهه 
ولكن أخرجهم من شرودهم صوت رباب التى ظهرت من عدم بذلك الفستان الضيق الذي يظهر جسدها 
شعيب بضيق :يابنتى لمى جسمك ده ولا انتى متعرفيش الحياء 
رباب بدلع:ليه بس يا عمو هو انا عملت حاجه
هنا نظر شعيب الى فارس الذي ينظر إلى الأرض :انزل يابنى. ربنا معاك 
فعلا لم يكذب فارس خبر تحرك بسرعه حته دون أن ينظر إلى رباب التى اخذت تتفاقم من الغضب ولكن ما ذاد الطين باله كلام شعيب الذي تحدث بغضب: بصي يا بتاعه انتى إذا كان جوزك مش دكر ومش عارف يحكم العبدلله يعرف وإذا كان اهلك مكنوش فاضيين يربوكى انا هعمل كدا
رباب بغضب هى الاخر :لا انا أهلى ربونى كويس اوى
شعيب بسخرية :ههه ضحكتنى باين من هدومك ثم أكمل بغضب:انتى اهلك مكنش فيهم دكر وللاسف جوزك انا معرفتش أطلعه دكر بس احب اعرفك لو محترمتيش نفسك واسترتى نفسك هتكون فى نفس الوقت برا
يقول هذا ويترك رباب تقف بغضب و يشتد كرهها إلى شعيب تتمنا لو يموت أو يحدث له اى شئ لكى يخلوا لها الطريق الى عشقها وحبيبها فارس
????????????????????????????????????????????????
في الظهيرة تحديدا فى شقه غزال كان يجلس شعيب امامها ينظر لها بتركيز كانه يخترقها لكى يعلم فى ماذا تفكر 
ام عن غزال كنت تجلس بكل توتر لا تعرف كيف تفتح معاه الحديث تخشاء أن يقول عنها انها طامعة فيه ولكن يعلم الله انها لا تريد اى شئ منه أو من أملكه هى فقط تريد أن تبعد عن الزوج من فارس اول شيء لانه تعلم أنه حرام ثانى شيء لانها لا تريد أن تقع مع زوج ضعيف الشخصية أمام ولدته أو حته تقع تحت رحمه سحر مره اخرى
ولكن اخرجها من كل تلك الصراعات صوت شعيب المستغرب :اى يا غزال انتى جايبنى هنا عشان تقعدى ساكته 
غزال بتوتر:لا بس اصل
شعيب بضحكه بسيطة لكى تدخل الطمأنينة والسكينة داخل قلبها :اصل اى 
غزال بضعف :انا امبارح فضلت افكر فى الموضوع الى حضرتك قولت عليه بس لقيت حل تانى احسن
شعيب بتسأل:اى هو
غزال بهدوء وتوتر:أن حضرتك تكتب الشقه دى باسم مراد كدا محدش يقدر يطلعنى ولا انا ولا ابنى منها 
شعيب بضحك:غبيه يا غزال بلعكس ممكن يطلعوكى ام مش كويسه وتطلعى من الشقه عادى ده غير أن انا مش هكتب حاجه لحد لان لو كتابت حاجه لحد هيفا بظلم آلباقى
غزال بندفع:لا ياعمى انا عاوزك بس تكتب الشقه دى وانا ممكن اعمل تنزل عن بقي الورث 
شعيب بسخرية :عاوزه تضيعى حق ابنك عشان متتحوزيش فارس ليه
غزال بجدية:لان حرام دى اول حاجه تانى حاجة لأن انا مش هقبل أن أكون تحت رحمه مدام سحر مره تانيه
شعيب بجدية :يا غزال فارس عكس مازن فارس مش ضعيف لا بلعكس فارس قوى وكمان الجوز مش حرم لا بلعكس حلال لانه زوج زاى اى جوز عادى ثم أكمل بهدوء معاكى واقت لحد نهايه العده بتاعتك اخر يوم فى العده تانى يوم هتكونى زوجه فارس لو انتى موافقه يقول ذلك ويذهب إلى غرفه الطفل
???????????????????????????????????????????????? 
ام عن فارس يشعر بقلبه يرقص من الفرح والسرور كيف لا يا بشر فاهو سوف يتزوج من تلك الغزال الشارد ولكن يشعر بآلام حاد داخل قلبها وبدأت تنزل على رأسه اساله كالمطر
 ماذا لو كسر مازن العده؟ ماذا لو رفضته ؟ ماذا لو مزال قلبها يحب مازن؟ماذا سوف يفعل مازن عندم يعلم ؟
كل تلك الاساله جعلته يشعر بضعف وقله الحيل فنظر إلى السماء :يارب انت عالم بحبي ليها وانت عارف قد اى انا بحبها انت إلى ذراعت حبها فى قلبي وانت الى خلتنى افضل اشوفها وحبي يزيد ليها عشان كدا اجعلها من نصيبي انا راضي انى مكونش الزوج الاول بس كفايه عندى انها هتكون ملكى يارب 
????????????????????????????????????????
هاهو اليوم الأخير الى غزال فى العده لقد حسمت قرارها لا داعى إلى التفكير أكثر من ذلك فاجرت اتصل بشعيب
غزال بهدوء:بعد اذنك يا عمى عاوزك انت و فارس كمان ربع ساعه
شعيب بهدوء حاضر يا بنتى
اغلقت غزال الهاتف واخذت تتنفس بهدوء تحاول أن تستجمع قوتها لكى تقول مافى قلبها دون تردد ولكن هل تفعل ذلك أم لا 
بعد ربع ساعه كان يجلس شعيب و فارس أمام غزال التى لم ترفع عيونها حته 
غزال بهدوء:انا موافقه يا بابا 
عند تلك الكلمه كان يريد فارس أن يقوم يرقص ولكن أوقفه باقى كلام غزال :بس انا عندى شروط
شعيب بتسأل :اى 
غزال :احنا هنتجوز سوري فقط دى اول حاجه تانى حاجة انا مش هنزل اخدام عند حماتى يعنى هتجوز منفصله عن بيت العيله تلات حاجه ودى الأهم انا هتجوز عشان ابنى يعنى استاذ فارس عليه يعمل ابنى باحترام وحب أقل من كدا مش هقبل و اهم حاجه حضرتك ليك حق انك تتجوز بس تقولى يعنى مكونش اخر من يعلم
فارس بجديه :وانا موافق على كل الى انتى قولتيه يا غزال ومعنديش اى مانع 
شعيب بابتسامه: خلاص يبقا بكرا الصبح نخرج نروح نكتب الكتاب الساعه 
غزال بجدية :تمام
فى المساء تحديدا فى غرفه فارس يقف أمام المرايه بفرح فى الصباح غدا سوف تكون غزال زوجته سوف تصبح ملكه واحده لا احد يعلم ماذا كان يشعر ذلك المسكين وكيف كان ياكله الغضب والقلق كل يوم حته مرو الثلاث شهور ولكن ما جعل نظرات الحزن تعود مره تانيه عندم تذكر شروط غزال ولكن يقسم انها سوف يجعلها تهيم به عشقا
????????????????????????????????????????????????
ام فى غرفه غزال كنت تنام بجانب صغيرها بكل حب تنهمر الدموع من عينيها :معلش يا مراد هجبلك زوج ام مع أن يعلم ربنا انى مكنتش عاوزه اعمل كدا بس اعمل اى يابنى عشان احفظ على حقك
????????????????????????????????????????????????
فى مساء اليوم التالى كان يعود كل من شعيب وفارس وغزال إلى المنزل بعد أن تم الزوج وأصبحت غزال زوجه فارس أمام الناس لا احد يعلم  شعور السعاده الذي يشعر بها فارس الان 
كنت سوف تصعد غزال إلى شقتها ولكن أوقفها صوت شعيب الجاد :انتى رايحه فين يا غزال 
غزال بهدوء:طالعه الشقه 
شعيب:الاول لازم ندخل عشان نعرف الناس إلى فى البيت انك اتجوزتى فارس وبعدين ممكن تطلع انتى وجوزك قال هذا بتأكد لكى يخبرها انها سوف تصعد إلى شقتها هى وفارس
تحرك كل من شعيب وفارس وغزال تجاه الشقه بهدوء 
سحر بغضب:انتى اى إلى دخلك هنا اطلعى برا 
شعيب بجدية:اتكلمى مع غزال بطريقه احسن من كدا
سحر على نفس غضبها :ليه المفروض اضرب تعظيم سلام ثم نظرات الى غضب بكرا تسيبي البيت لان العده بتاعتك خلصت.
هنا تحدث فارس بقوه:غزال مش هنسيب البيت ده
سحر بغضب:ملكش انت دعوه يا فارس سبنى انا اتعامل مع الزباله دى
فارس بغضب اكبر:بعد اذنك يا امى لم تتكلمى على مراتى اتكلمى بطريقه احسن من كدا
سحر بصدمه :اى بتقول اى مرات مين 
فارس بجديه :مراتى
هنا أمسكه مراد من قميصه :انت بتقول اى انت اتجوزت مراتى
فارس بجديه :لا قصدك طاقتك ومراتى ولم تيجى تتكلم عنها اتكلم بطريقه احسن من كدا لانها مرات اخوك الكبير 
ثم نظر الى غزال بجدية :يلا يا غزال نطلع شقتنا 
تركهم وصعد إلى شقته ترك سحر تسب غزال بافظع الشتائم 
????????????????????????????????????????????????
فى شقه فارس 
فارس بهدوء وحب :انا هدخل انام فى الأوضه الى جانب باب الشقه وانتى خدى راحتك فى بقيت الشقه و هتدخلى هتلاقى مراد نايم انا مرضتش اخلى جميله تاخده معاها ثم أكمل بحب تصبحى على خير
غزال بهدوء :وانتى من أهل الخير
????????????????????????????????????????????????
فى شعيب تحديدا فى غرفه رباب و مازن كانوا يجلسون كل واحد فى تفكيره حيث رباب تتمنا موت غزال هي تخطط وتفعل الافاعيل وغزال تأخذ كل شيء على الجاهز تلك الغزال التى تمتلك كل حظ العالم فى يدها ولكن اقسمت انها سوف تجعل نهارها ليل وليلها نهار
ام عن مازن كان يشعر بضيق كيف لى اخوه ان يتزوج زوجته كيف اصبحت غزال ملك لراجل آخر بعد أن كنت ملكه ولكن سوف يذهب غدا الى دار الإفتاء لانه متأكد أن هذا حرام ولا يجوز
مر اليل بسلام وأمان على البعض وغضب وكره على بعض ولكن الأكيد أن الاتى افضل
????????????????????????????????????????????????
فى صباح اليوم التالى يستيقظ فارس مفزوع حته أنه وقع من على الفراش بسبب الخبط القوي على باب الشقه وصوت الجرس والهاتف ما كل هذا هو لا يعرف على ماذا يجيب أو ماذا يفعل
يتبع…
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد