Uncategorized

رواية حورية في حضن الجبل الفصل الثانى 2 بقلم صابرين علاء

 رواية حورية في حضن الجبل الفصل الثانى 2 بقلم صابرين علاء
رواية حورية في حضن الجبل الفصل الثانى 2 بقلم صابرين علاء

رواية حورية في حضن الجبل الفصل الثانى 2 بقلم صابرين علاء

حوريه فتحت عنيها تاني يوم الصبح لقت جبل خارج من التواليت ولابس اشيك هدوم ومستعد للخروج 
وقالها قومي ياست هانم كفايه نوم ولا مستنيه الخدامين يجبولك الاكل 
اعملي حسابك من هنا ورايح تصحي بدري علشان انتي هاتكوني كل حاجه ف البيت دا،،،،، قومي غيري هدومك وحصليني علي تحت 
حوريه قالتله يعني ايه هو انا هاكون خدامه ف البيت دا ولا ايه 
جبل بصلها وقالها انا مبحبش اقول كلامي مرتين،،،، بس انا عارف انك زكيه وتفهميها وهي طايره 
ومشي ورزع الباب وراه ولما نزل لقي شريفه هانم قاعده لوحدها علي السفره 
قالتله اتأخرت عشر  دقايق يا جبل عن معادك ياتري عجبتك النومه ف حضنها 
جبل بصلها وقالها لا مش مسأله كدا بس امبارح كان يوم متعب علشان كدا نمت ومحستش بنفسي 
شريفه قالتله اممممم طيب ياريت متضعفش ومتحنش لايام زمان ومتنساش ان ابن عمها زمان قتل اخوك ليله فرحه 
واخوها قتل اخوك من سنه 
متنساش اخواتك علشان قلبك يا جبل 
جبل قالها منستش ومش ناسي ولا هنسى يامه،،،،،، اللي بينا وبينهم الطار والدم وبس 
انا الحب ف قلبي مات واندفن مع اللي ماتو،،،،، ومفضلش جوايا غير الكره لكل نفر فيهم واولهم حوريه 
جبل كان بيقول كلام لامه عكس ف قلبه هو ف حرب طول الوقت بين قلبه وعقله 
ومش اذا كان الحب اللي جواه لسه عايش ولا مات هو كمان 
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
حوريه دخلت الحمام بصت ف المرايه لقت عنيها حمرا من كتر العياط والكحل سايح 
عيطت بقلب موجوع وقعدت علي البانيو وافتكرت ايام زمان قبل ماجبل يبقي قلبه حجر 
flash back 
كانو بيتمشو سوا بعد المدرسه 
وجبل بيقولها 
شوفتي الواد لما كان بيفرفر ف ايدي زي الفرخه قال جيم وعضلات قال دا عنده عضله كتكوت 
حوريه ضحكت وقالت حرام عليك يا جبل الواد كان هيموت ف اديك لولا ولاد الحلال جم وحاشوه منك 
جبل قالها اومال انتي عايزه تبقي ماشيه جمبي وواحد يجي يعاكسك دا كنت اشيل كلمه ذكر من البطاقه علي رأس امين الهنيدي 
حوريه قالتله محمد هنيدي،،،، 
جبل قالها فاضي انا بقي اركز اذا كان اسمه محمد وامين 
لا بس تعرفي،،،، انتي زي القمر النهارده 
حوريه اتكسفت وقالت للدرجادي بتحبني يا جبل 
جبل قالها برقه بحبك يالهوي دا انا قلبي دا لو عاش عمر تاني علي عمره هايتمني يعيشو معاكي 
تعرفي احنا لما نكبر ونتجوز مش هيهمني ابويه وابوكي ولا اتخن واحد فيهم هايقف قدام سعادتنا 
حوريه قالتله خايفه ياجبل المشاكل اللي بينا تخليك تكرهني او تبعد عني 
انت عارف انا مستعده اني اعيش معام وانت بتكرهني،،،،،،، كفايه بس ان اشوفك قدامي،،،،،،، دا انت لو هاتصبحني بعلقه وتمسيني بعلقه ماحبش الا انت 
جبل قالها اي دا يابت بتقولي شعر ولا ايه 
حوريه قالت بقول اللي ف قلبي من ناحيتك يا جبل
جبل قالها لو مسكت ايدك دلوقتي هتخافي مني 
حوريه قالت عمري ماخاف منك لو بقيت وحش حتي 
جبل مسك اديها وحطها علي قلبه وقالها 
سامعه دقات قلبي ياحوريه 
حوريه غمضت عنيها وقالتله سامعاها ياجبل،،،،، سامعاها وحساها بقلبي وروحي 
جبل قالها اوعديني ياحور،،،،،  ان مهما حصل اوعي تبعدي عني علشان القلب دا يفضل بينبض لحد اخر نفس 
back 
حور رجعت من تفكيرها وقالت وانا هاعيش بس علشان القلب دا عايش 
هارجعك تاني ياجبل وهرجع حبي ليه 
هاصحي العهد اللي قطعناه سوا 
انا متأكده انك لسه بتحبني ياجبل وهافضل وراك لحد ما حبك دا يرجع تاني 
حوريه قامت واخدت دوش ولبست ونزلت 
وراحت عالسفرا لقت جبل خلص اكل هو وشريفه وقالها 
يلا شيلي الاكل دا وهاتيلي فنجان قهوه 
ف خلال خمس دقايق ولو اتأخرتي عن كدا هايكون في عقاب 
حوريه استغربت وبدأت فعلا ف لم الاكل 
بسرعه علشان تقدر تعمله القهوه ف خلال خمس دقايق ومره واحده الطبق وقع واتكسر منها 
شريفه قالت حتي شيل الاكل مش عارفه تعمله اه ياربي من بنات اليومين دول 
حوريه مهتمتش ل كلامها وبدأت تلم ف الصيني المكسور ومره واحده اديها اتفتحت وفضلت تنزف جامد 
شريفه قالتلها اوووف انتي ياحيوانه اربطي ايدك دي الدم هايوسخ السجاد دا تركي وغالي جدا بلاش غباء بقي 
شريفه مشيت وسابت اوضه السفره وجبل 
قام وقالها اربطي ايدي مش عايزين دمك النجس يبقي ف بيتنا،،،،،،،، 
حوريه مكنتش مهتمه لكلامه وفضلت تلم ف الكسر واديها بتنزف 
جبل شدها من شعرها وقالها هو انتي يعني مش سامعه كلامي ولا عايزه تعصي اوامري لما اقولك علي حاجه تسمعيها 
وطلع منديل من جيبه وربط اديها وقالها 
خلاص هاشرب القهوه ف الشركه
عكرتي مذاجي عالصبح مش عايز حاجه منك 
جبل مشي وحوريه قالت وانا دلوقتي اتأكدت ياجبل ان انت لسه بتحبني،،،،،، 
خوفك عليا اكبر دليل اثبتلي ان الحب اللي ف قلبك لسه صاحي ومامتش 
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕
كانت نسمه واقفه مصدومه من المنظر اللي شافت فيه مالك معقوله الانسان اللي حبته تشوفه خاين وخارجه من بيته واحده زي كدا 
مالك قال لنسمه نسمه متفهميش غلط 
هي صحيح كانت ف بيتي ونايمه طول الليل عندي بس بحق جوازنا اللي تم امبارح ماحصل بينا حاجه 
نسمه بصتله من فوق لتحت وقالت الحق مش عليها الحق علي اللي فتحلها بيته ودخلها فيه
نسمه مشيت حتي من غير ماتسمع رده هايكون ايه بس كفايه الموقف شرح كل شئ  
اول ماوصلت البيت دخلت وخدت دوش سخن علشان تفوق وبقت تقول لنفسها 
كنت مستنيه ايه من واحد زيه زير نسا 
انه هيحمد ربنا ويشكره علي النعمه اللي بقت ف ايده 
دا واحد حيوان وميملاش عينه الا التراب 
خرجت من الحمام وهي لفه الفوطه علي 
شعرها وبشكير صغير علي جسمها وتقريبا شبه عاليه وفجأه لقت مالك واقف قدامها 
شهقت نسمه وقالت يبجاحتك يا اخي 
انت ايه اللي جايبك هنا،،،،،،،، 
وبعد اللي شوفته بعيني كمان 
مالك قري منها وقالها نسمه صدقيني انا معملتش حاجه معاها،،،،،،، 
نسمه انا من وقت ماطلبت ايدك وانتي وافقتي والله مالمست ست كل تفكيري ليكي انتي كل مشاعري بقت اتجاهك انتي وبس 
نسمه قالتله خلاص خلصت كلامك اتفضل اطلع برا انت واحد كداب وانا عمري ماهصدقك ف اي شئ،،،،، 
مالك قرب منها اكتر وقالها ليه مش عاوزه تصدقيني كانت فين ابتسامتك امبارح 
لما كنتي طايره من السعاده بعد كتب كتابنا،،،،،،،، راح فين خجلك وكسوفك كل ماتشوفيني،،،،،، طالما بتحبيني يبقي لازم تكوني واثقه فيا وتصدقيني 
بقلمي صابرين علاء. 
نسمه قالت وانا قولتلك مش مصدقاك وبعدين انت فاكر ايه ها،،،،، فاكر ان جوازنا دا ممكن يبقي حقيقه لا طبعا اتفاقنا كان من البدايه ان بعد ما مصطفى ابنك يبقي معاك وف حضنك انت هتطلقني جوازك مني علشان المحكمه توافق علي حضانت  الولد،،،،،،، غير كدا متحلمش بضفري حتي 
يعني انا ميهمنيش اذا كنت امبارح كانت معاك واحده ولا النهارده ولا بكرا دي حاجه بتاعتك انت ودلوقتي اتفضل من غير مطرود 
مالك قرب منها وشدها من دراعها وف ثانيه شعرها اتفك ونزل علي كتفها وقالها 
نسمه متنسيش نفسك وعندك دا مش هيمشي معايا انتي عارفه كويس انتي ايه بالنسبالي،،،،،، 
نسمه حطت اديها علي صدها وكانت خايفه البشكير يقع منها وبدأ نفسها يطلع ينزل من قرب مالك منها 
ومالك بدأ يحس بشعور غريب نفسه يقرب منها بس خايف يظلمها 
الباب خبط فجأه ونسمه ارتبكت وقالت يانهار اسود دي ممكن تكون ماما 
مالك هزر وقالها او بابا 
نسمه زقته وقالتله امشي بسرعه قبل ماحد يشوفك ويفهنا غلط 
مالك قالها يفهمنا غلط ايه انتي مراتي 
الكاتبه صابرين علاء. 
نسمه جريت علشان تفتح الباب ومالك عمل نفسه ماشي وبعدين دخل البلاكونه 
نسمه فتحت الباب ودخلت خديجه وقالتلها 
ايه يا نسمه ازيك اي دا احلوتي بعد ما اتجوزتي مالك،،،،، والله وقدرتي تعملي اللي مقدرتش اعمله 
نسمه قالت ايه ياخديجه الكلام دا انا وافقت بس بالجوازه دي  علشان الطفل 
ميتحرمش من امه يعني تقدري تعتبريه عمل انساني 
مالك دخل عليهم ف اللحظه دي وقال لنسمه اي دا ايه اللي اناسمعته دا يعني انتي طلعتي متفقه معاها 
خديجه طبعا مشيت اول ماشافت مالك دخل عليهم 
ومالك اتعصب ولسه هايضرب نسمه 
دخلت عليهم امها وقالتله ابعد عنها يامالك ملكش حق انك تضربها ولا تمد ايدك عليها واذا كانت غلطت واتفقت مع خديجه ف دا علشان تاخد بطارها منك 
من اللي عملته ف صاحبه عمرها زمان 
لما عشمتها بالجواز والبنت سلمتلك نفسها وف الاخر غدرت بيها 
البيدج الاصليه الكاتبه صابرين علاء 
مالك قال اه يعني كان انتقام كنتي متجوزاني علشان تنتقمي مني 
طب عليا بإيه بقا طالما هي خربانه كدا 
يبقي اخد حقي الشرعي  منك وماحدش يقدر يلومني 
مالك  شدها ليه وسحبها معاه علي اوضه من الاوض الموجوده ف البيت 
نسمه قالتله لا يامالك اوعي تقربلي اروجوك،،،،،  مالك انت لسه امبارح بتقولي انا بعتبرك بنتي لا يامالك اوعي 
مالك مكنش شايف قدامه من كتر الغضب ومكنش حاسس بنفسه كمان كأنه ف دنيا تانيه 
♡♡♡♡♡♡♡♕♕♕♕♕♡♡♡♡♡♡♡
عابد كتب كتابه علي ندي  ومحمد جوزها 
قال لعابد زي ما اتفقنا بقي يا ابو عبيد 
اوعي تقربلها و اسبوع ولا اتنين كدا وتطلق  زي ما  وتاخد المبلغ اللي اتفقنا عليه 
عابد قاله ماتقلقش ياقلب اخوك 
محمد 
محمد قاله ياعابد اهم حاجه الشرف والامانه مفهوم 
عابد قاله مفهوم طبعا ياقلب اخوك وهو انا حيلتي غيرهم 
محمد سابهم ف غرفه الاوتيل ومشي 
عابد قالها امممممم وبقيتي حرمي يابنت 
المنفلوطي 
ندي  قالتله ولا تحلم حتي ان اكون مراتك والمسرحيه  دي كلها اسبوعين ونشد الستاره 
عابد ضحك وقالها ههههههههه
طيب ومش المفروض اننا نقفل الستاره بعد تسقيف الجمهور
بقلمي صابرين علاء. 
ندي  قالتله مش فاهمه تقصد ايه 
عابد قرب منها وايده لفت عليها قالها ماتيجي نفتكر زكراياتنا اللي فاتت 
ندي  قالتله زكريات ايه بطل تفاهه انت فاكرني لسه شايله جوايا ليك مشاعر زي زمان،،،،،، فوق ياعابد انت ابن السيوفي 
وانا بنت المنفلوطي 
والدم بينا عمره ماهيروح 
احسنلك تلتزم بالاتفاق والوعد اللي قطعته ل محمد وكل حي فينا يروح لحاله 
ومشيت من قدامه وعابد قال محدش فينا هايروح لحاله ياندي  وانا مش هسيبك 
وبعد ساعات قليله ندي جاتلها رساله علي تلفونها من رقم مجهول بيقولها 
« محمد اللي كان جوزك ماصدق يخلص منك علشان يتهني مع عشيقته ويخلص منك ولو مش مصدقاني هو دلوقتي ف 
غرفتها اللي معاكي ف نفس الدور غرفه رقم 503 روحي بنفسك وشوفي»» 
نزل الخبر عليها زي جردل الميه الساقعه 
وبقت تقول ف نفسها 
معقوله محمد بيخوني انا بعد كل اللي استحملته وشفته  ندي  من ضرب وبهدله ومرمطه واتحرمت من حاجات كتير بسببه 
وخسرت اهلي علشانه،،،، انا لازم اروح واتأكد بنفسي 
( ملحوظه،،،،، الروايه بتنزل كل يوم علي صفحتي الساعه 7 مساء)  
الكاتبه صابرين علاء. 
راحت ندي  علي عجله منها وخبطت علي الغرفه وفتحت ليها العشيقه ودخلت جوا 
الاوضه وشافته بنفسها وهو نايم علي سريرها 
بصتله بإستحكار وقالتله انت احقر انسان 
شوفته ف حياتي،،،، انت حتي مش زعلان علي جوازي من انسان تاني غيرك 
انت فعلا مش راجل 
قالتلها ف وشه ولا همها وسابته ومشيت 
ندي  بالرغم من ان قلبها الا انها رفضت تضعف رفضت انها تنزل من عنيها دمعه قدامه حتي لو ماكنتش علشان الحب كان لازم يراعي حساب العشره اللي كانت بينهم 
دخلت اوضتها من تاني واترمت ف حضن سريرها وقعدت تعيط 
وبعدها قالت مكنش لازم اضحي 
كان لازم افضحه وازله زي ما كسرني ووجع قلبي،،،،،،،  بس اوعدك يا محمد لا اندمك بدا الدموع دم 
♕♕♕♕♕♕♕♕♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
حوريه قضت طول اليوم عماله تشتغل وتتعب زي ماقلولها بقت زي الخدامين بالظبط وف اخر اليوم كانت بتنضف ف ارضيه المطبخ دخلت شريفه وكانت جذمتها ف الارض قصاد وشها 
ف ثانيه شدتها ليها وقالتلها 
خدي اشربي الحبايه دي 
حوريه خافت وقالتلها حبايه ايه انا مش هشرب حاجه 
شريفه قالتلها هاتشربي انا مش عايزه
يكون ليها احفاد منك،،، مش عايزه ابني يجيب عيال منك انتي 
حوريه قالت لا انا مش عايزه اشرب حاجه ارجوكي ابعدي عني وسبيني ف حالي 
شريفه مسكتها من شعرها وفضلت تضرب فيها وحوريه قالتلها ياشيخه ابعدي عني منك لله انتي ام انتي حسبي الله ونعم الوكيل فيكي ياشيخه 
ف اللحظه دي دخل عليهم جبل وقال 
ل حوريه اي دا ايه اللي انتي بتقوليه لامي دا 
شريفه ماصدقت لقت جبل ابنها راحتله وبدأت تتبلي عليها وتقوله الحقني ياجبل الحقني يابني دي استغلت غيابك وعماله تشتم وتعلن فيا،،،،، الحقني يابني دي طلعت حيه زي اهلها حيه وناويه تسمنا كلنا 
البيدج الاصليه الكاتبه صابرين علاء. 
جبل مسك  حوريه من شعرها وقالها تعالي معايا علي فوق لما اربيكي،،، انا هاوريكي ازاي 
ترفعي صوتك علي امي 
جبل خدها علي اوضتهم فوق وقالها الظاهر ان ليله دخلتها واللي حصل فيها مكنش كفايه عشان يعلمك الادب 
حوريه بصتله بحنان وقالتله انا عمري ما كنت كارهه نفسي وانا معاك يا جبل 
ومهما قسيت عليا هتفضل جبل حبيبي 
بتاع زمان،،،،،،،، فاكر ياجبل 
جبل زعقلها وقال انا عمري ماحن لايام زمان وعمر ماهيكون فينا حب اصلا يا 
حوريه لاني عمري ماهنسي اخواتي 
ولا هنسي الطار والدم 
ومسكها من رقبتها وقالها 
وانتقامي هايبقي فيكي انتي 
شريفه خبطت عالباب وقالتله جبل خليها تشرب حبوب منع الحمل احنا مش عايزين عيال منها 
حوريه قالتله لا ياجبل اوعي تسمع منها 
بلاش ياجبل ارجوك 
جبل بص ل حوريه ومالتفتش لكلامها ورجع قال لامه معلش يا امي انا مش عايز اديها حبوب،،،،،، انزلي تحت دلوقتي وانا جاي اتكلم معاكي 
ورجع بص ل حوريه وقالها 
متفكريش اني عملت كدا علشان بحبك 
وعايز اخلف منك ويكون ليا عيله واسره 
انا عايز اسببلك الوجع الاكبر،،،،،،،، 
عايز احرمك منه واعيشك ذليله بين اديا 
جبل قالها كدا ومشي وسابها 
وحوريه قالتله لا ياجبل انت مش ممكن تعمل فيا كدا انت عمرك ماهتاخد مني ضنايا وتحرمني منه 
♕♕♕♕♕♕♕♕♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
عابد رجع علي غرفه الاوتيل ولقي الاوضه متزينه وشكلها حلو اوي مليانه ورد وبلالين وفجأه 
يتبع ……
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد