Uncategorized

رواية صفقة على عذراء الفصل الاول 1 بقلم هاجر قطب

 رواية صفقة على عذراء الفصل الاول 1 بقلم هاجر قطب
رواية صفقة على عذراء الفصل الاول 1 بقلم هاجر قطب

رواية صفقة على عذراء الفصل الاول 1 بقلم هاجر قطب

اعزائي كل منا ولدت وبداخلها حلم ان تعيش قصة اشبة بالخيال ان تحب ان تعيش هذا حقنا في الحياة ولكن الدنيا لا تعطي كل شي وبطلتنا كانت تريد الحب ان تعيش قصة مثل سندريلا .سنووايت.ولكن تفاجئت بالواقع هل ستعيش قصة حب ام جرح…

الابطال………
جاسم عاصم .35عام رجل اعمال لدية اكبر شركات في مجال الازياء.شاب طويل وعريض ذو عيون حادة وجريئة لونها بني وشعر بني كثيف وملامحة جاذبة ورجولية حيث انة رياضي. ثلاث اشياء يجب ان تعرفه عن جاسم….
1.رجل اعمال ناجح جدااا وغني جدااااا اذ ارد شي أخذه بأي طريقة.
2.يتيم توفي والدها في حادث عندما كان في الجامعة وتوالي هو تربية ورعاية اختة الصغيرة.
3.هو الدنجوان العازب صاحب الصوﻻات والجوﻻات التي تعشقة اي فتاة رغم قسوتة.

سيرين.21عام.فتاة في عامها الثالث من جامعة الالسن وهي فتاه رائعة الجمال ذات عيون زرقاء ﻻمعة وشعر اسود ناعم وطويل يصل لخصرها وهي فتاه متوسطة الطول بيضاء لها شفاه اشبة بالقلب الصغير ورشيقة جدا ولكنها فقيرة جداااا تعيش في احد الاحياء الفقيرة مع والدها ووالدتها ثلاث اشياء يجب ان تعرفها عنها.
1.احدي صديقتها المقربين اقترحت عليها العمل كعارضة ازياء ثانوية لتستطيع دفع مصاريف علاج امها وابوها ومصاريف الجامعة حيث جمالها يساعدها في ذلك وافقت رغم انها ﻻتأخذ الكثير منة .
2.هي فتاة طيبة جدا وصادقة وهي بالرغم من ان عملها يثير الشبوهات حوالها اﻻ انها تحفظ علي نفسها
3.تحب زميل لها في العمل هو ايضا عارض ثانوي ومتفقان علي الزواج.

ان الفقر هو الذي جعلها تعمل هذا العمل لانها بحاجة لمال لمعلاجة والديها ودراستها وسداد ديون التي اخذتها لمساعدة في علاج والديها.

حسن.هو والد سيرين هو رجل عمرة تجاوز ال 65عام رجل ملامحة يظهر فيها الكبر والتعب حيث انة كبير ومريض كان يعمل كخباز ثم طردوة من العمل لمرضة وهو طيب لغاية.

امال .هي والدة سيرين ملامحها كائي ام مصرية تتصف بالحنان والحب وهي أمرأة حنونة عمرها تجاوز 59عام وهي مريضة قلب لم تنجب سوا سيرين لمرضها الشديد وهي تحبها جدا.

جانا عاصم.اخت جاسم الصغيرة وهي عمرها 23 عام في جامعة الطب وهي فتاه رقيقة ومحبوبة شعرها اسود وناعم يصل بالكاد لكتفها عيونها بنية وبيضاء وهي فتاه تنبض بالحب والحياة وتحب اخوها جاسم جدا ﻻنة من اعتني بها. وتحب أسر صديق اخوها جدا خو حب عمرها برغم انة مثل اخوها فيما يتعلق بالنساء.

بسمة. هي زميلة سيرين بالجامعة وصديقتها المقربة وهي من حثتها علي دخول مسابقة لاختيار العارضات الثانوية ﻻنها تقدر حاجة صديقتها لمال وكم هي جميلة ورقيقة هي فتاة قصيرة وسمراء عيونها لونها عسلي فاتح وشعرها بني وطويل .

عادل.هو زميل سيرين بالعمل و حبيبها واتفقا علي الزواج وهو شاب متوسط الطول .عيونه بنية وشعرة اسود وملامحة جاذبة هو عمرة 30 عام.

شيري.هي احدي العارضات الازياء المشهورين هي العارضة الرئيسية وهي احدي صديقات جاسم المقربين وهي عمرها 29 عام وهي فتاه شقراء ذات عيون خضراء وشعر اشقر وطويلة القامة وهي تحب جاسم جدا وهناك شائعات حول انهم علي علاقة .

أسر. هو صديق جاسم المقرب و ذراعة الأيمن في الشركة وفي الصوﻻات والجوﻻات وهو كان زميلة في الجامعة .عمره 35 عام شاب متوسط الطول وعريض .عيونة خضراء وشعرة اسود وكثيف ملامحة جاذبة كم انة مرح والمفاجاه انة يحب جانا ولكن ﻻ يريد ان يخسر جاسم عندما يصارحة.

الفصل الأول.
في حي من احياء القاهرة القديمة استيقظت فتاه رائعة الجمال من نومها علي نداء والدتها.
امال.يا سيرين قومي بقي كفاية نوم هتتاخري علي الجامعة.
سيرين. حاضر والله قومت خلاص
قامت بطلتنا ودخلت الحمام وخرجت منة قبلت يد والدها ووالدتها.
سيرين. ياصباح الجمال.
والدايها.ياصباح الخير.
سيرين. ثواني والفطار يكون جاهز .
حسن.ﻻ يا حبيتي مش مهم الحقي انتي المحاضرة .
سيرين.ماتتحرق المحاضرة المهم انتم تفطروا وتاخدوا الدواء.
امال. حبيتي هتتاخري
سيرين. خلاص اهو الفطار جاهز افطروا وانا رايحة البس .
حسن.تسلمي يا حبيتي ربنا يخليكي وميحرمنيش منك.

دخلت سيرين لغرفتها صلت الصبح وارتدت بنطال جينز وسترة سوداء وقامت بعمل شعرها ذيل حصان وارتدت حذاء اسود واخذت كتبها وخرجت.
سيرين .خلاصتوا الفطار
والدايها.الحمدالله
سيرين.رفعت الصنية ووضعتها في المطبخ.خودوا الدوا ماما اوعي تعملي حاجة في البيت
امال.لية بس يا بنتي انتي بتيجي تعبانة ولسة بتنزلي شغل كمان
سيرين. ﻻ ياماما انا هتصرف لكن انتي هتتعبي عشان قلبك
امال.حاضر يابنتي.
سيرين. يلاا عايزين حاجة مع السﻻمة.
والدايها.ربنا يخليكي ويصلح حالك يارب
…………………….

في فيلا جاسم.
استيقظ جاسم علي صوت جانا
جانا.يا ابية اصحي بقي.
جاسم.انزلي وانا جاي وراكي
جانا.قوم يا ابية هتتاخر علي الشغل قوم
جاسم .يابت غوري بقي وانا هجي
جانا.ماشي يا ابية اسهر باليل براحتك ومترضتش تصحي الصبح
جاسم قام وجلس علي السرير.
جاسم .اديني قومت اهو مبسوطة
جانا.جدا يلاا قوم خود شوار والبس وانزل عشان نفطر دادة زمنها حضرت الفطار يلا بسرعة انا هستناك تحت.
جاسم نظر لها بتعجب وضحك .هموت ولعرف مين اللي بيربي مين يا جوجو
جانا.دا سؤال بردو اكيد انا اللي بربي
ليقذفها بالوسادة وتهرب منة وتغلق الباب
ليضحك عليها جدا فهو يحبها وبشدة .

ليقفز من علي السرير

ويدخل لحمام ليستحم ثم يخرج
ليرتدي بدلة انيقة بنية و ساعتة والحذاء وﻻ داعي لان اقول باءن كل ما يرتدية من اشهر الماركات وصفف شعرة ونزل.

جانا.كل دا يا ابية انا هموت من الجوع.
جاسم.يلاا يالمضة افطري.
جانا.حاضر.
جاسم .صباح الخير يا دادة .
الدادة.صباح النور يا حبيبى.

ليضرب جرس الباب.

جانا.انا هفتح وجرت علي الباب لتفتحةلتجد……….
جانا.أسر. …..
أسر. صباح الخير يا جانا
جانا بفرحة.صباح النور اتفضل
دخل وهو ﻻ يستطيع ازاحة عيونه عنها.

ليقطع التواصل بينهم .
جاسم. ادخل يابني مالك عامل زى الصنم كدة لية .
لينتفض أسر ويدخل ويجلس بجانبة .
أسر. صنم الملافظ السعد علي الصبح.
جاسم.طب يااخويا افطر بسرعة عشان منتاخرش
لينظر جاسم لجانا
جاسم.في اية ماتعودي يابنتي
جانا.اية..اة حاضر
وجلست علي الكرسي المقابل ل أسر
بعدها بقليل.
جاسم.يلا الحمدالله يلا يابني
أسر. انت فطرت انا لسة
جاسم.قوم ةكل اي حاجة في الشركة قوم
وجاذبة من قميصة يلاا
جاسم.جانا خودي بالك وانتي بتسوقي ومتاخريش علي الغداء
جانا.ليا انا الكلام دا حاضر يا ابية بس ارجوك ارحم جوعي ومتاخرش انت
جاسم .طيب باي
وغادر هو وأسر لشركة.
……………………………..
في الجامعة.

كانت بسمة تنتظر امام باب الجامعة تنتظر سيرين لتأتي اخيرا.
سيرين. اسفة بجد بس انتي عارفة
بسمة.كل دا اتاخرتي اوي امشي بسرعه يلا
سيرين. حاضر بس بجد متزعليش انشالله يدخلنا المحاضرة.
بسمة.خلاص انا عارفة يا حبيتي انا هتصرف ووقفت فجأة.
سيرين. وقفتي لية اتاخرنا
بسمة .ثواني بس واخرجت ضمادة وضعتها علي يدها.
سيرين.لية كدة
بسمة.بصي اعملي زى ما بقولك وخلاص اسنديني بس .
سيرين.حاضر
ليطرقا باب القاعة
الدكتور. ادخل
ليدخلا الفتاتين.
الدكتور. اهلا وسهلااية اللي اخركم انتم عارفين ان محدش بيدخل بعدي
بسمة. يادكتور احنا جينا الساعة 8 بس قدام باب الجامعة عربية خبطتني وصاحبتي راحت معايا المستشفى عشان مكونتش قادرة احرك دراعي وهما هناك حطولي مطهر ومرهم وضمادة عشان دراعي ممزوق
الدكتور. ﻻ سلامتك يا انسة اتفضلوا ادخلوا
ودخلوا الفتاتين
سيرين. ضحكت
بسمة.يابت اسكتي هتفضحينا نتكلم تحت اسكتي
سيرين. طيب
……………………………….
في شركة جاسم .
دخل الشركة وجميع الموظفات ينظرون لة ول أسر بإعجاب كبير
السكرتيرة. صباح الخير يا جاسم بية
جاسم.صباح النور ابعتي اوراق الاجتماع وفنجانين قهوة علي مكتبي
السكرتيرة. تحت امرك

ليدخلا المكتب
جاسم.بس سهرة امبارح كانت جامدة
أسر. هي جامدة بعقل بقولك نروح انهاردة
جاسم.ﻻ اعفيني رايح عرض ازياء شيري
أسر. ياسيدي يا سيدي ماشي ياعم
جاسم.انت هتقر علي السهرة من أولها
أسر. ﻻ اطمن بس هتروح العرض امتي
جاسم.هنزل علي 9 ونص عشان العرض 10 وبعد ما نخلص هاخد شيري وهنكمل السهرة في بيتها.
أسر. ماشي يا معلم
لتطرق الباب السكرتيرة.
جاسم.ادخلي يا هالة.
هالة.دي الأوراق والاجتماع بعد نص ساعة
جاسم.تمام حوطي القهوه و روحي انتي.
هالة كانت تنظر بجرأة لكليهما.حاضر

ليضحك أسر بعد خروجها .هو ممكن
ليضحك جاسم فقد فهم مقصدة
جاسم. بس يلا نركز في الشغل شويه
……………………………………
في الجامعة
انتهت المحاضرة لتضحك سيرين عند خروجهم
سيرين.يخربيت عقلك مش قادرة امسك نفسي
بسمة.اية رايك بقي
سيرين. ههههه راهيبة
بسمة .طيب ياختي هتعملي اية دلوقت
سيرين. يادوب اروح ارتب البيت واجهز الغدا والحق التدريب قبل العرض
بسمة. طيب ياحبيتي هبقي اجي اشوفك باليل
سيرين. بجد ياريت يلا باي
بسمة.باي
…………
في الشركة
فور انتهاء الاجتماع خرج جاسم وأسر
جاسم .يلاا بينا هتيجي تتغدا
أسر. ﻻ هخلص شغل وهبقي اجي يلا باي
جاسم.طيب باي.
………………………………….
في بيت سيرين
انتهت من ترتيب المنزل واطعام والدايها وارتدت بنطال جينز اسود وسترة حمراء رابطة شعرها
سيرين. يلا انا يادوب انزل عشان متاخرش علي التدريب
امال.طيب خودي بالك من نفسك
سيرين .حاضر
لتنزل السلالم لتقابل
ياسيرين
لتفت لتجد انة صاحب المخبز الذي كان يعمل بة والدها
صالح وهو رجل بغيض ليس اسم علي مسمي
سيرين.ايوة يا عم صالح
صالح.دالوقت انا صبرت كتير عايز فلوسي وايجار البيت
سيرين.حاضر واللة انشاءالله اقبض واجيبلك فلوسك
صالح اخذ ينظر لها نظرات هي تعرفها جيدا لطالما كرهت هة النظرات
امسك يدها انا مش مش مستعجل
ابعدت يدها وتركتة ورحلت لتخرج لطريق العام لانها كانت سارحة صادمتها سيارة
لينزل صاحب السيارة
مش تحسبي وﻻ عايزة تلبيسيني نصيبة
سيرين.انابردة وﻻ انت مش عارف تسوق لتنظرفي عيونة
جاسم في نفسة.اية العيون دي يخربيت جمال عيونك
وهي وجدت في عيونة نظرة لطالما كارهتها
سيرين.حيوان وتاركتة سريعا ورحلت
وهو كان صامت ولكن فور رحيلها
جاسم.انا حيوان واخذ يبحث عنها لم يجدها
دي راحت فين دي
لم يجدها فرحل لمنزلة
يتبع…
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد