Uncategorized

رواية صفقة على عذراء الفصل السابع 7 بقلم هاجر قطب

 رواية صفقة على عذراء الفصل السابع 7 بقلم هاجر قطب
رواية صفقة على عذراء الفصل السابع 7 بقلم هاجر قطب

رواية صفقة على عذراء الفصل السابع 7 بقلم هاجر قطب

رجعت سيرين لمنزل ولحسن حظها كان اهلها نايمين لتجري لغرفتها تبكي بقوة ﻻتعرف كيف حدث كل هذا كيف تراكمت المصائب علي رائسها اوﻻ صالح والديون كما هي تعلم بالامر فهو ينظر لها نظرات سيئة. وامر طردها من العمل .وأمر جاسم الذي ﻻ يتركها في حالها .وأيضا رد فعل عادل الضعيفة وانة القي بها وتركها ورحل .والأهم من هذا كلة دواء امها نفذ وليس معها النقود لشراءة وتريد ان يعرض والدها علي طبيب امراض صدر لأن صحتة أصبحت في العدم ومصاريف الكلية يجب دفعها قبل نهاية الترم .كل هذا الحمل علي فتاه صغيرة
سيرين. يلاا الحمدلله علي كل شي انا اقوم اغير و اصلي وارتب البيت قبل ما بسمة تيجي.
وفعلا قامت سيرين وابدلت ثيابها وصلت ثم خرجت ترتب المنزل وعندما قربت علي الانتهاء دق جرس باب
لتفتح لتجد ……….
عادل قالتها سيرين
عادل. ازايك يا سيرين
سيرين. الحمدلله
عادل. حاولت كتير اتصل بيكي بس موبيلك مغلق وكمان سألت عليكي بسمة في الجامعة قالت انك مجتيش
سيرين. اه كنت في مشوار الشركة ولسة راجعة
عادل. طب مش هتقوليلى ادخل
سيرين. مينفعش يا عادل عشان اهلي نايمين وانا لوحدي
عادل.طيب عملتي اية
سيرين. روحت واعتذارت وهو اصلا انسان قليل الاداب حاول يتهجم عليا وفي الأخر مشيت ومخدش فلوسي
عادل.طب هتعملي اية
سيرين. معرفش
عادل. طب تحاولي تاني مع جاسم عشان يرجعوكي الشغل
سيرين انفعلت علية.بقولك حاول يتهجم عليا بقولك واحد زبالة
مفيش فايدة لو سمحت امشي يا عادل.
عادل. سيرين. .انا……. لتقطع كلامة بحادة
سيرين. امشي يا عادل…..امشي
ليرحل عادل وهي تغلق الباب وتجلس علي الارض تبكي.
سيرين. لدرجة دي مش فارقة معاك لدرجة دي مش خايف عليا عايزني ارجع الشغل وخلاص وانا متاكدة مش عشاني ﻻ دا عشان تبقي اجمل موديل حبيبتك وعشان انا وانت كنا بنعمل شغل كويس عشان كدة وبس لكن مش فارق معاك جاسم دا يتهجم عليا وﻻ…… ليطرق بابها لمرة ثانية. .لتنهض وتمسح دموعها وتفتح الباب لتجد…..
بسمة لترتمي سيرين بااحضانها وتبكي بقوة
لتدخل بسمة وتغلق الباب ثم تجلس
بسمة.اهدي يا حبيتي.كفاية دموع كفاية احكيلي مالك
كانت سيرين تبكي بااحضان بسمة وكأنها تريد ازاحة اي تعب عنها
تريد ان يستريح قلبها من الوجع والاحزان.
بسمة.كفاية اهدي بقي خلاص
رفعت بسمة وجة سيرين ومسحت دموعها …هشش خلاص مالك بقي
حاولت سيرين ان تهدأ .
سيرين. الحكاية بدأت وانا راحة التدريب عملت حادثة وقامت بقص كل ما حدث معها وظهور جاسم في حياتها
بسمة.يا حبيتي كل دا يحصل معاكي وانتي مش حكايتي لحد
سيرين. اعمل اية كل حاجة حصلت بسرعة مش عارفة اعمل اية
بسمة.اهدي بس طب هو اصلا مينفعش صالح يصبر شوية تكوني لاقيتي شغل
سيرين.ﻻ طبعا مش هيوافق دا رجل دماغة قذرة
بسمة.طب انا كل اللي معايا 300 جنية تخديهم
سيرين. ﻻ طبعا انتي بردو محتاجة الفلوس عشان مصاريف
الكلية.
بسمة.مش مهم دلوقتي …خلاص هدفعلك معايا مصاريف الكلية ولما ربنا يفرجها ابقي هاتيهم ماشي
سيرين. .ماشي واللة من كتر وجع الدمغ مش عارفة اروح بكرة الامتحان اعمل اية
بسمة.ﻻ والنبي المحاضرات ومش مهم مش بنحضر كتير لكن الامتحانات دا اخر امتحان خلينا نخلص وبعد كدة ﻻ محاضرات وﻻ سكشن مراجعة وﻻ خس
سيرين. ربنا يستر
بسمة.علي سيرة المحاضرات حصل موقف كدة
سيرين. تعالي احكيلي وانا بحط الاكل علي النار
بسمة.طيب ……وفور دخولهم المطبخ بدأت بسمة الحديث عما حدث مع أستاذ احمد…وعند الانتهاء وجدت سيرين تنظر لها بخبث
سيرين.هييييح بقي وبعدين
بسمة.بس كدة يا ختي
سيرين. ايوة بقي دا شكل الصنارة غمزت
بسمة.ﻻ طبعا
سيرين. ﻻ لية دكتور وسيم شاب عندة 34 سنة متعلم ومثقف والأهم مش متجوز
بسمة. عادي يعني ممكن يكون مش بيفكر في حاجة وهو بيتعامل عادي
سيرين.هو ممكن بردو وممكن ﻻ علي العموم اخر يوم امتحانات بكرة وهنلاحظ من معاملتة اذ كان كدة وﻻ
بسمة.طيب يا ختي …اه صحيح عادل سأل عليكي وعايزك تكلمية
سيرين. كان هنا اصلا من شوية ومشيتة دا انسان متخلف وانا بضرب نفسي بجزمة ﻻني عرفتة
بسمة.انا قولتك من اﻻول دا ولد بارد مسمعتيش كلامي اية اللي حصل
سيرين حكت لبسمة ضعف موقفة وما قالة لها .
بسمة.دا غبي اقسم بااللة وﻻ تزعلي نفسك
سيرين.انا مش زعلانة غير علي غبائي واني صدقتة
بسمة.معلش ربنا يعوض عليكي
سيرين. ياختي بلاقرف انا كدة احسن
بسمة.عندك حق
احبت بسمة ان تثير غياظة سيرين لتجعلها تضحك.
بسمة.بس جاسم دا حلو وﻻ
سيرين.نظرت لها بقوة.
سيرين.نعم وانا مالي بحلاوتة دا بارد وقليل اﻻدب
بسمة.يعني حلو بس قليل الادب
سيرين. يابت اسكتي
بسمة.قولي بس
سيرين. يغور بقلة ادبة
بسمة.يابت قولي ومتكذبيش ﻻني هعرف
سيرين. ازاي
بسمة.اكيد الناس اللي زية هلقي صورهم في محركات البحث
سيرين. طب ياختي روحي اعرفي.
بسمة.قولي بقي
سيرين. ايوة حلو ارتاحتي
لتضحك بسمة عليها .امممم طيب يا ختي
……………. ……….. ……………………
في شركة جاسم.
جاسم.انا هروح بقي
أسر.مش هتسهر انهاردة
جاسم.ﻻ
اسر.مش عوايدك تعد في البيت
جاسم.عشان هستني سامح
اسر.اه …طيب لو عايز تيجي تسهر وهو يجبلنا المعلومات في مكان السهرة
جاسم.ﻻ مش عايز
اسر.طب وشيري عرفت كانت عايزاك في اية من شوية شوفتها بتزعق لهالة عشان تدخلك
جاسم.والله مااعرف انا ماشيتها عشان مافيش دماغ وقولتلها هبقي اعدي عليكي وشكلي
هكبر دماغي ﻵن مش فايق ليها
أسر. لدرجة البنت دي شغلاك
جاسم.اوي يا أسر بقيت مش عايز اي وحدة غيرها عايز امتلاكها
أسر. يا خوفي يا دنجوان لتكون وقعت
ليضحك جاسم.ﻻ اطمن الموضوع مش كدة بس الحكاية انها جميلة جدا وعجباني
أسر. بس هي رافضك
جاسم. مهو دا بقي اللي مخليني عايزها اكتر عمر يااسر ما في بنت قالتلي ﻻ ديما انا اللي بقول ﻻ او اه
اسر.يعني انت بينطبق عليك مثل كل ممنوع مرغوب
ليضحك جاسم. اظهار كدة
اسر.طيب يا اخويا
جاسم .هروح انا ….انت اية ظروفك تيجي نتغدا سوا
اسر.ﻻ هروح انا اتغدا في البيت و اروح اسهر انا
جاسم.طيب تمام عايز حاجة
اسر.ﻻ بس ابقي قولي اية اللي هيجري
جاسم.تمام باي
أسر. باي
………………………………………….
في منزل سيرين…
استيقظت والدة سيرين.
امال.سيرين انتي جيتي
لتسمع سيرين صوت والدتها وتجيب من المطبخ. ايوة يا ماما صحي بابا عقبال ما احوط الاكل
امال.طيب يا حبيتي
لتلتف سيرين لبسمة.اوعي يا بسمة تجيبي سيرة اي حاجة قدام اهلي هما ميعرفوش حاجة
بسمة.طيب بس لأمتي هتخبي مصيرهم هيعرفوا
سيرين.ربنا يسهل اكون ﻻقيت شغل
بسمة.طب وفلوس الدين والبيت والعلاج
سيرين. ربنا يسهل بس ميعرفوش حاجة دلوقتي
بسمة. طيب يا حبيتي
سيرين. يلا تعالي نحط الأكل .
بسمة. يلاا وقاموا بوضع الطعام …و.تناولوا الطعام
حسن.عاملة اية ياسيرين والمراجعة في السكشن فهمتي فيها
لتوتر سيرين…
احست بسمة بموقف صديقتها .الحمدلله يا عمي ربنا يستر بكرة في الامتحان
حسن.انشالله هتنجحوا
سيرين.يارب ونظرت لصديقتها في امتنان.
فور الانتهاء من تناول الطعام .
بسمة.انا هروح بقي
سيرين. ﻻ خاليكي شوية
امال. يابنتي خليكي شوية
بسمة. ﻻ انا اتاخرت اوي
حسن.طب اجي اوصلك
بسمة.ﻻ يا عمو حضرتك تعبان انا هخود تاكسي
سيرين. ابقي طمنيني لما توصلي
بسمة.حاضر …باي
سيرين. باي
…………………………….
دخل جاسم لفيلا ليجد اختة…
جانا.كل دا يا ابية انا هموت من الجوع
جاسم.معلش يا حبيتي كنت مشغول اوي
جانا .ولسة هنستنا اسر كمان
جاسم.ﻻ اطميني هو مش جاي
جانا.لية
جاسم.عادي هو عايز ياكل في بيتة وعشان نازل
لم تطل جانا اسئلة حتي ﻻ يشك اخيها
جاسم. طب هطلع اغير وانزل نتغدا
جانا.طيب وفور ان صعد اخيها لغرفتة كانت تفكر
ايمكن ان يكون وراءة موعد مع فتاه ولكن لما ألم
يشعر بها بعد لما ﻻ يبتعد عن كل هوﻻء الفتيات
ليقطع تفكيرها.
جاسم.يلا اعدي واقفة لية
جانا.ها …اه حاضر وجلست تتناول الغداء وكل ما يشغل تفكيرها اسر
وكان كل ما يشغل تفكير جاسم المعلومات عن سيرين
……………………………………………………..
في منزل بسمة.
دخلت البيت لتجد …….
والدتها .مالسة بدري ما تبتي برا
بسمة.مش انا بعتلك رسالة وقولتلك اني رايحة لسرين
والدتها. يادي سيرين انا مش قولتلك ابعدي عنها
بسمة.مقدرش دي صحابتي
والدتها. وانا قولتلك هي مش كويسه
بسمة .ياماما حرام بقي …ودخلت لغرفتها
………………………………..
في فيلا جاسم.
جانا.الحمدلله انا هطلع اذكر شوية
جاسم. طيب يا حبيتي
جانا.انت هتنزل انهاردة
جاسم.ﻻ انا هعد انهاردة
جانا.بفرحة بجد طيب هخلص المذاكرة وهجي اعد معاك
جاسم.طيب يا حبيبتي
صعدت جانا لغرفتها وجلس بانتظار سامح.
ليرن جرس الفيلا
جاسم.استني يا دادة انا هفتح روحي انتي
ليفتح جاسم الباب ليجد ….سامح
جاسم.ادخل ياسامح بسرعة
سامح.حاضر يافندم وفور دخولة
جاسم.طميني ها عرفت
سامح.اه ودا الملف اللي فية كل المعلومات عنها دا انا حتي رقبت بيتها واللي طلع عندها شخضين عادل زميلها في الشغل وسمعت انهم بيحبوا بعض
ليتغير لون جاسم .ومين تاني
سامح.صاحبتها بسمة
جاسم. طيب روح انت وابقي عدي عليا في المكتب
سامح.حاضر يا فندم
جلس جاسم وفتح الملف اول ما رأها هو صورتها أخذ يتأمل جمالها للحظات ثم امسك الملف يقرأ علم عنها كل شي انها وحيدة ابيها وامها وانهم فقراء وعليهم ديون علم كل شي عنها حتي علاقتها بعادل
اغلق الملف وأخذ ينظر لصورتها ويفكر بهدوء ألي ان قطع تفكيره
جانا.مين دي يا ابية
جاسم.دي تبقي……هتبقي مرات اخوكي
يتبع…
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!