Uncategorized

رواية جنة خاطفي الفصل السادس 6 بقلم رشا محمد

رواية جنة خاطفي الفصل السادس 6 بقلم رشا محمد

رواية جنة خاطفي الفصل السادس 6 بقلم رشا محمد

رواية جنة خاطفي الفصل السادس 6 بقلم رشا محمد

فهل عندما أعثر علي أحلامي ابتعد عن أحضانها
فلن ابتعد عنك حتي لو كان الثمن أنفاسي
ثم قبل شفتيها بكل رقة وحنان ورتب لها شعرها بيديه 
وخرج ينادي للبواب 
فارس : عم محمد … يا عم محمد … أنت نايم تحت 
الأرض ولا ايه 
عم محمد : افندم يا فارس باشا تحت أمرك 
فارس : مش أنا قولتلك متتنقلش من ع البوابة مهما 
حصل ؟
عم محمد : أنا متنقلتش يابيه والله غير لما عم حضرتك 
بعتني أجيبله علبة سجاير وجيت علي طول بس فضلت 
أدور عليه ملقيتش حد خالص لحد م حضرتك ندهت 
عليا .. هو عم حضرتك مشي بسرعة ليه ؟
فارس : وهو أي حد يقولك انه عمي تصدقه يا …. لولا 
انك قد ابويا كنت هز ئتك 
عم محمد : يعني هو طلع مش عمك ؟ كدا الرا*جل الن 
اقص يضحك عليا !!
فارس : روح يا ناصح هات نجار بسرعة يصلح الباب دا
ومتتأخرش فاهم !!
عم محمد : هوا يا فارس بيه فوريره مشي ناحية السلم 
ورجع تاني .. بس هو ايه اللي كسر الباب يا فارس بيه؟
فارس : لا دا الهوا ياعم محمد متاخدش بالك يالا روح 
بسرعة 
نزل عم محمد جري ع السلم وفجأة وقف وحط ايده 
علي فمه وقال هوا ايه اللي يكسر الباب كدا هو فاكرني 
عب يط ؟ أكيد اللي بيقول عمه دا وطلع مش عمه هو 
اللي كسر الباب وأكيد الموضوع كبير وكبير أوي كمان !!
ثم قال لنفسه وأنا مالي ومال الناس دي دول شكلهم 
كُبارات مع بعض وأنا مليش دعوة أحسن اتاخد ف 
الرجلين ثم ذهب وأحضر النجار واصلح الباب واخذ 
حسابه ورحل
فارس : عايزك ياعم محمد تفوق شوية واياك تتحرك من
ع البوابه وأي حد يقولك انه تبعي أو يعرفني تكلمني ف 
الفون علي طول فاهم 
عم محمد : فاهم يا فارس ب ولم يكمل كلامه ثم نظر 
باعجاب وقال بسم الله ما شاء الله ملاك نازل م السما 
ثم نظر فارس تجاه م ينظر عم محمد وجد جنة تخرج 
من الغرفة بشعرها و تتآوب غض ب فارس وض رب عم 
محمد بال ب وكس وز قه خارج البيت واغلق الباب ثم 
قال لجنة : ايه اللي أنت عملتيه دا !! ازاي تخرجي 
بالمنظر دا قدام حد غريب 
جنة والدموع ملئت عينيها : أنا مكنتش أعرف أن في 
حد هنا والله أنا كنت نايمة وصحيت ادور عليك 
مليتكش فكنت خارجة ادور عليك 
فارس : ممنوع تخرجي مرة تانية قدام أي حد بالمنظر 
دا أنت فاهمة ؟ 
جنة : حاضر ثم بكت 
فارس قرب منها وحضنها وقال : خلاص متزعليش سماح
المرة دي بس لازم تفهمي انك بقيتي مراتي ومسمحش 
ان اي حد يشوفك بالمنظر دا فاهمة ؟ 
جنة : خلاص فاهمة .. ممكن أسألك سؤال؟ 
فارس : ايوه طبعا ممكن 
جنة : هو أنت خط فتني ليه ؟!!
فارس : السؤال دا مش هقدر اجاوبك عليه دلوقت لكن 
أوعدك ان هجاوبك عليه ف الوقت المناسب تعالي نفطر
الفطار اللي مش عايز يتاكل دا لأن شايفك تعبانة 
وبعدين ندخل ننام 
جنة : حاضر يالا بينا 
دخلوا المطبخ وحضروا الفطار ولسه جنة هتقعد ع 
الكرسي شدها فارس وقعدها علي رجله ارتبكت جنة 
جداا وحاولت أن تقوم ولكن فارس شدد بيده علي 
خصرها وهمس ب أذنها وقال : دا مكانك من دلوقت 
ممنوع تقعدي ف مكان تاني مفهوم ؟!!
جنة اتكسفت وجهها أحمر جداا ونظرت للأرض وأخذ 
فارس يدللها ويأكلها بيده حتي انتهوا من الإفطار ورتبوا 
مكان م جلسوا ونظفت جنة الأطباق وقال لها : يالا بقي
تعالي ارتاحي شوية 
جنة : حاضر 
فارس : يالا أنا هدخل أوضتي وأنت اتفضلي علي 
أوضتك ارتبكت جنة وبدأت تقدم رجل وتؤخر الأخري 
قبلها فارس برأسها ثم دخل غرفته واغلقها 
جنة لنفسها : مالك كنتي عايزة تدخلي معاه وكأنك 
مراته عادي أنت نسيتي انه خا طف ك ؟ أنت أكيد 
اتجننتي !! 
ثم توجهت ناحية غرفتها ولسه هتفتحها رجعت تاني عند
غرفة فارس وفتحتها ودخلت وقفلت الباب وراها ولفت
تدور علي فارس وجدته كان يبدل ملابسه ويرتدي 
بو..كسر أسود فقط شهقت وكادت أن تخرج من الغرفة 
حتي شدها فارس من يدها وجذبها له ف ارتطمت بصد 
ره
العا ري فخجلت منه ونظرت للأسفل امسك وجهها ورفعه
ناحيته وقال بهمس : مالك رجعتي تاني ليه ؟ 
جنة : ااا أصل .. ااا بصراحة خايفة أنام لوحدي 
فارس : ليه ؟
جنة : خايفة من بعد اللي حصل 
فارس : يعني عايزة تنامي هنا جنبي 
جنة بكل خجل أهزت وجهها بالموافقة 
فارس بصوت يذوب له الحجر همس بأذنها : بس أنا 
مضمنش نفسي لو نمت جنبك ممكن أعمل ايه 
احمرت جنة أكثر وأكثر ولم ترد 
فارس: أنا مش هقدر أمسك نفسي طول م أنت ف حض ني
لفت جنة وجهها من شدة الخجل 
احتضنها فارس ثم لفها تجاهه واحتضنها أكثر وهو ينظر 
ويتوه بعينيها ثم التهم شفتيها واخذ يأكل من شهد 
شفتيها ودابا معا حتي أصبحت زوجته علي الورق 
والطبيعة أيضا 
وبعد الكثير والكثير من الوقت 
جنة : فارس ممكن أطلب منك طلب ؟ 
يتبع ……….
ياتري ايه الطلب اللي جنة هتطلبه من فارس ؟
وياتري والدها كدا هيسكت ولا هيكون ليه رد فعل ؟ 
يتبع..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!