Uncategorized

رواية تصادم في الحب الفصل الخامس 5 بقلم آلاء محمد

 رواية تصادم في الحب الفصل الخامس 5 بقلم آلاء محمد
رواية تصادم في الحب الفصل الخامس 5 بقلم آلاء محمد

رواية تصادم في الحب الفصل الخامس 5 بقلم آلاء محمد

مراد و نورين فضلو بصين لبعض و هو هيتجنن عليها و مشاعرو ملخبطه خوف و قلق لحد ما بقا يشورلها عشان تقف و يكلمها يفهمها هو لي عمل كده واي الهدف من كل التمثيل عشان هو اصلا مش ممكن يحب واحده غيرها عشان عيونو مش شايفه غيرها وهي فقدة السيطره و الفرامل مش شغاله والخوف ملك قلبها و الدنيا اسودة في عينيها بقة حاسه ان دي النهايه لا محال مراد أما عرف انها مش عارفه تتحكم في الفرامل الخوف سيطر عليه و حس أن ده عقاب علي خيانتو ليها حتي لو بلتمثيل وأن هو ميستهلهاش فقرر أن يضحي بنفسو في سبيلها راح زود السرعة و وقف قدامها مره واحده وخد هو الضربه الاقوه من عربيتها 
———————–
أما عند روان كانت قاعده مستنيه خبر من المجهول خبر موت نورين اللي هي العائق بينها و بين مراد لحد ما تلفونها رن و قطع عليها أفكارها 
مجهول .. الحقي يا دكتوره دكتور مراد اتنقل للمستشفي 
روان بقلق وخوف .. انت بتقول ايه 
مجهول .. زي مقولتلك انا قطعت الفرامل بتاعة عربية نورين هانم بس دكتور مراد فضل وراها لحد  ما عرف أن العربيه من غير فرامل و عشان يوقف عربيتها وقف قدامها بعربيتو و هو دلوقتي هو بلمستشفي 
روان .. و نورين حصلها اي 
مجهول .. هي كمان في المستشفي بس حالتها مش خطيره بس دكتور مراد دخل اوضه العمليات 
روان اول مسمعت كده أن مراد علي استعداد أنو يضحي بنفسو عشان خاطر نورين اتجننت  و مبقتش شايفه قدمها و بقة تكسر في كل حاجه قدمها 
———————
 في المستشفي الدنيا كانت مقلوبه علي اللي حصل و معتز كان هيتجنن مراد دخل العمليات و حالتو كانت مش مستقره و نورين كانت هي كمان تحت الملاحظه بردو مكنش سهل اللي هي مرة بي من ناحيه صدمه الخيانه و من ناحيه التانيه أنها كانت ممكن تموت لولا مراد ضحه بنفسو عشان ينقزها مبقتش عارفه تعمل اي غير أنها تصرخ و جالها انهيار عصبي و تحكمو فيها بلمهداءة و استسلمت للنوم  في الوقت ده مراد طلع من العمليات و دخل العنايه المركزه لحد ميفوق 
 ‏______________
 ‏اما معتز كان في الوقت ده قاعد في كافتريه المستشفي بيشرب قهوه بعد ما اطمن علي مراد 
 ‏هي .. دكتور مراد قدها أن شاء الله هيقوم منها 
 ‏معتز و قد انتبه لصوت أنثوي بص يشوف مين لقاها هي اللي سحرتو من اول مره شافها وهي خارجه من المستشفى فضل باصص في عينيها ونسي نفسو خالص مفقش غير علي صوتها 
 ‏هي .. دكتور حضرتك كويس 
 ‏معتز وقد فاق .. انتي ميين و بتعملي اي هنا 
 ‏هي با استغراب من أسلوبه .. انا دكتوره ميرا 
 ‏معتز .. اهلا و سهلا بيكي  بس انا اول مره اشوفك 
 ‏ميرا .. فعلا لان انا لسه جديده هنا 
 ‏معتز .. انا اسف اتفضلي اقعدي 
 ‏فضلو قاعدين و اتكلمو و معتز هدي بعد الكلام مع ميرا اداي هي كانت هاديه و تقدر تخطف اللي يبصلها و معتز أعجب بيها و فضل يتأمل ملامحها اللي اتحفرة في قلبو و ميرا كمان كانت مرتاحه لمعتز مع انها اول مره تتجراء و تقعد مع شاب بس هي نسيت خوفها خالص مع معتز اللي كان اسلوبو جميل و هادي و كان حاسس بخفها بس باسلوبو هي نسيت يعني اي خوف 
 ‏________________
 ‏في الوقت ده روان وصلت المستشفي و سائلة علي مراد و حالتو و اطمنت عليه و قررة تروح تشوف نورين و اول مدخلت اوضه نورين لقيها تحت تأثير المهداء قربت من السرير و صوت الكعب اللي هي لابسه في رجلها بيعمل اصوات جامد خال نورين تبداء تفوق و فضلت تفتح عينيها براحه لحد ما الروئيه وضحت و شافت وش روان اللي كان مش بيبشر ب اي خير خالص 
 ‏نورين بصوت متعب .. انتي بتعملي اي هنا اطلعي بره 
 ‏روان .. انا مش ماشيه من هنا قبل ما اطمن علي مراد اللي انتي السبب في اللي هوه في 
 ‏نورين .. انا 
 ‏روان بفحيح الأفاعي .. ايو انتي هتحرميني من مراد ومش انا بس وابنو ( وضعت يدها علي بطنها )
 ‏نورين بصدمه .. انتي بتقولي اي انتي كدابه مراد مش ممكن يعمل كده ابدا 
 ‏روان بنفس الفحيح .. انتي ناسيه قبل الحادثه مراد كان فين ما انتي شوفتي بعينك ولا تكوني مش وخدها بالك لا دي مش اول مره مراد يكون عندي فيها 
 ‏نورين .. انتي لي بتعملي في كده ده انتي كنتي اختي 
 ‏روان .. وانتي عمرك ما كنتي اختي اللي تقرب من حاجه انا ابقي عوزاها عمرها متكون في صفي مبالك بقا بمراد ده انا ابيع الدنيا كلها عشانو 
 ‏نورين في الوقت ده كانت أفكارها بتوديها و تجبها مش عارفه تعمل ايه بعد اللي هي بتسمعو ده اللي غير حياتها 180 درجه أما روان ف كانت مبسوطه من اللي هي بتعملوا و خصوصاً أنها كده نورين هتبعد عنهم بكل سهوله 
 ‏___________
 ‏عند نادين كانت قاعده مستنيه زين عشان اخر وهي قاعده نامت علي الكنبه وصل زين و استغراب أما لقاها نائمه كده راح عشان يصحبها 
 ‏زين .. نادين حبيبتي 
 ‏نادين .. أممم 
 ‏زين .. قومي حبيبتي أي اللي منايمك هنا 
 ‏نادين بنوم .. انتي جيت يا حبيبي حمدلله علي سلامتك 
 ‏زين بحب .. الله يسلمك يا روحي قومي نامي جواء 
 ‏نادين .. لا يا حبيبي انا صاحيه تحب احضرلك العشاء 
 ‏زين .. لا يا حبيبتي انا كلت مع ريان في الشركه مالك نائمه بدري يعني النهارده 
 ‏نادين بتعب .. مش عارفه كسلت مره وحده و حاسه اني عوزه انام 
 ‏زين بحب .. نوم اي دلوقتي وانتي عسل كده تعالي جواء في حاجه ضروري لازم اقولك عليها 
 ‏نادين و هي فهمت هو عاوز اي و كانت مكسوفه و قلبت بقت فروله .. اوكي يا حبيبي 
 ‏_____________
 ‏
 صباح يوم جديد ملئ بأحداث جديده 
 ‏طبعا ناريمان و كريمه وصلهم خبر و راحو المستشفى عشان يطمنو علي مراد و نورين 
 ‏كريمه .. بنتي بنتي عامله ايه يا حبيبتي كده يا نورين كده تخوفيني عليكي انتي و مراد 
 ‏نورين بتعب .. ماما انا كويسه ممكن تهدي شويا عشان صحتك 
 ‏كريمه .. ملكيش دعوه بصحتي انا دلوقتي ممكن تطمني عليكي و دراعك مالو و رئبتك مالها حاسه بحاجه فين الدكتور 
 ‏نورين .. يا ماما انا كويسه والله وده حاجه طبيعي مش عامله حادثة لازم اكون متشلفطه و الدكتور شويا و هيجي و هيطمنك اطمني بقا 
 ‏_____________
 ‏
 ‏اما عند مراد كان لسه في العنايه المركزه و صلت ناريمان و معتز كان واقف مع الدكتور اللي مشرف علي حالة مراد 
 ‏ناريمان .. ابني يا دكتور طمني عليه 
 ‏معتز .. اهدي يا طنط إن شاء الله مراد هيكون بخير 
 ‏ناريمان .. يارب يا ابني ربنا يقومك بسلامه يا مراد يا حبيبي اهي اهي 
 ‏الدكتور .. يا هانم اهدي دكتور مراد حالتو مستقره و هو شويا و هيفوق اطمني و احنا كلنا هنا معاه وتحت امرو اطمني 
 ‏ناريمان .. شكرا يا دكتور وانا واثقه في ربنا و في حضرتك 
 ‏معتز .. اتفضلي معايه دلوقتي علي المكتب علي ما مراد يفوق و هما هيبلغونا بلجديد اول با اول 
 ‏ناريمان .. شكرا يا ابني بس انا هنا مرتاحه جنب ابني خاليني هنا جنبو لحد ميفوق 
 ‏معتز .. اللي يريحك يا طنط انا هشوف المرضاء و
 هاجي لحضرتك بعد اذنك 
 ‏مشي معتز و ناريمان كانت قاعده براه قدام العنايه اللي فيها مراد 
 ‏اما مراد كان نايم مش حاسس بحد و بيحلم ب نورين حتي و هو في الحاله دي مش مفرقا بالو ولا خيالو قد ايه حب مراد ليها قوي بس هو كان لازم يعمل كده عشان يحميها من شر روان 
يتبع ……
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!