Uncategorized

رواية صفقة على عذراء الفصل العاشر 10 بقلم هاجر قطب

  رواية صفقة على عذراء الفصل العاشر 10 بقلم هاجر قطب

رواية صفقة على عذراء الفصل العاشر 10 بقلم هاجر قطب

رواية صفقة على عذراء الفصل العاشر 10 بقلم هاجر قطب

مشاعر تشاور تودع مسافر .مشاعر تموت وتحيي مشاعر …يادي يادي يادي المشاعر…
حملها أسر ووضعها في السيارة وركب السيارة. ……
جانا.انت مجنون ازي تعمل كدة
اسر.اه مجنون ….عايزة تسافري مع حد غيري وﻻ تسافري لوحدك 
جانا.وانت مالك اروح لوحدي مع حد تاني متروح مع اللي كونت عندها 
اسر.تسافري مع حد مهو دا اللي ناقص 
جانا.انت متضايق لية انا حرة
اسر.ﻻ مش حرة انتي مش حرة 
جانا. بجد مش فهماك انت روح مع اللي كنت معاها 
ليصمت اسر قليلا ………
أسر. احم احم خلاص خلصنا
جانا.ﻻ مخلصناش
اسر.يعني مش هتسكتي بردو
جانا.ﻻ مش هسكت …مش هسكت
ليوقف السيارة فجأه …ويلتف وينظر بقوة لها.
اسر.يعني مش عايزة تسكتي …….امسك عنقها برقة وسحبها الية وقبل شفتيها بقوة سرعان ما تحولت لرقة ليتذوق شهد شفتيها لمرة اﻻولي
وهي مصدومة ولكن كانت مستسلمة لقبلاتة .
ليبتعد بعدها وينظر لها ليجدها تحاول التقاط انفاسها.
اسر لنفسه. اية اللى انت عاملتة دا يا مجنون انت ناسي دي تبقي مين 
بس اعمل اية .اللي حصل بقي
جانا فتحت عيونها ببطء تنظر لة ﻻ تصدق ما حدث ايمكن ان تكون حصلت علي أول قبلة لها مع حبيبها .
ليدير اسر السيارة ويكمل دون كلام.
ولكن عقلة ما زال يفكر .ﻻنة لم يحصل علي اي رد فعل لها حتي اﻵن..
في فيلا جاسم.
دخل جاسم الفيلا لم يجد احد .
جاسم.دادة ….يا دادة
لتأتي الية المرأة العجوزة. 
دادة. ايوة يا بني
جاسم.جانا سافرت
دادة. اه ..اسر اجي خدها
جاسم.تمام اسمعيني بقي كويس 
دادة. خير يا بني 
جاسم.انا….انا هتجوز
دادة. اية….
جاسم.اية حاجة غريبة هتجوز بكرة هنعمل كتب الكتاب هنا
دادة.مبروك يابني بس جانا عرفت
جاسم. اللة يبارك فيكي ..ﻻ ….لما تيجي هبقي اعرفها واعرفهم علي بعض
دادة.الست شيري صح
جاسم.ﻻ ..سيرين
دادة.سيرين مين انت تعرفها يعني
جاسم.واحدة زى القمر
دادة.ربنا يهنيكم يارب
جاسم.المهم عايز الفيلا تبقي نظيفة و توضبي اوضتي 
دادة.حاضر حاجة تانية
جاسم.ﻻ تمام كدة انا هطلع انام
دادة. طيب احضرلك تاكل 
جاسم.ﻻ بس صاحيني بدري 
دادة. حاضر تصبح علي خير
جاسم.وانتي من اهلة
ليصعد لغرفتة ويبدل ثيابة ويجلس علي سريره ليفكر: معقولة انا اتجوز .بس دا الحل الوحيد لتبقي معايا وليا زى ما انا عايز ثم اتي لعقلة ذكري قبلتة لها ليبتسم قال مش عايزني المسها انتي بس كوني في بيتي ومين يقدر يرحم الفريسة لما تقع في مملكة ملك الغابة.بكرة هتبقي ليا زى ماانا عايز.
لينام غارق في احلام وجودها بين ضلوعة.
………………………………………….. ….. ..
اما سيرين فاخبرت أهلها بانها وجاسم يحبون بعضهم منذ زمن وعندما ذهبوا أهلها لنوم دخلت غرفتها 
وجلست تفكر لما يفعل كل هذا هي اخبرتة عن استحالة كونهم ازواج ثم لما يستعجل زواجهم .
سيرين.ازاي هقدر اعيش مع واحد كدة قضي كل حياتة في احضان النساء ازاي انا وهو مختلفين في كل حاجة استحالة نفهم بعض دا لوﻻ حاجتي لفلوس مكونتش وفقت علي الصفقة دي زي ماهو سمها صفقة.مش جواز
ياتري اية حكايتك يا جاسم و ياتري بتفكر ازاي ….ليقطع تفكيرها رنين الهاتف. 
سيرين.الو
بسمة.الو ايوة يا سوسو عاملة اية
سيرين. الحمدلله وانتي
بسمة.الحمدلله عايزة احكيلك علي حاجة
سيرين. وانا بس قولي انتي اﻻول
بسمة.طيب ياستي وقامت بقص مكالمة احمد الغريبة
سيرين. غريبه بس ممكن يكون عايزك في موضوع ما تقلقيش
بسمة. ياريت لأني متوترة 
سيرين. ﻻ ماتقلقيش خير انشالله 
بسمة.يارب طب وانتي
سيرين. انا حكايتي حكاية اسمعي ياستي وقامت بقص كل شي علي بسمة
بسمة.انتي ازي توافقي علي حاجة كدة
سيرين. كنت هعمل اية مفيش حل قودمي غير كدة
بسمة.بس بردة مكونتيش توفقي
سيرين. كل حاجة كانت فوق دماغي اعمل اية
لم تحب بسمة ان تجعل صديقتها تتضايق .
بسمة.حصل خير …..المهم بقي سوسو بكرة هتبقي عروسة
لتبتسم سيرين بحزن.عروسة اية …
بسمة.اه عروسة و هتبقي قمر 
سيرين.اكيد انتي مش هتسبيني صح هو بكرة هيجي معايا نجيب فستان وبعدين الكوافير هتيجي الفيلا بتاعتة وهنعمل كتب الكتاب هناك هتبقي سهرة عائلية بسيطة بس انا عايزكي معايا
بسمة.طبعا هاجي هشوف موضوع احمد وبعدين هجيلك تمام 
سيرين. تمام ياحبيتي
بسمة.يلا مع السلامه
سيرين. مع السلامه
أخذت تفكر الي ان أخذها سلطان النوم ليرحمها من التفكير
…………………………………………
تاخر الوقت كثيرا عند وصول جانا واسر.
اسر.دا مفتاح اوضتك تروحي فيها وتنامي ولما تصحي كلميني
كانت طول الطريق صامتة واﻵن ايضا صامتة .
أخذت المفتاح من يدة وحقبيتها وصعدت وتركتة غارق في افكارة.
لتصعد لغرفتها وتجلس تفكر ..
جانا واضح ان عشان انا ساكتة ومش بتكلم فكرتيني ضعيفة ﻻ ماشي يا اسر انا هوريك اما كونتش اعرفك ازاي تسهر مع كل بنت شوية مبقاش جانا انا بقي هربيك.
………………………………………………….
صعد اسر لغرفتة وكان يفكر :
نعم يعرف ان مافعلة خطا ولكن صامتها هذا يقتلة 
لم يستطيع النوم هذة الليلة من كثرة التفكير.
……………………………………………..
كان الجميع في هذة الليلة قد أتخذ قرارتة وقد قرر تنفيذها
ولكن من سينفذ ومن لن يستطيع التنفيذ. 
…………………………………………
ليحل الصباح .
في فيلا جاسم.
استيقظ علي دق علي باب غرفتة .لينهض ويفتح الباب
دادة .صحيت 
جاسم.اه خلاص 
دادة. هحضر الافطار عقبال ما تنزل
جاسم.ﻻ هفطر برا
دادة.طيب
ليبدل جاسم ثيابة ويرتدي بنطلون جينز اسود وتيشرت اسود وجاكت ومشط شعرة
…. ونزل ركب سيارتة …..
……………………………
في منزل سيرين. 
استيقظت علي صوت والدتها تنادي عليها.
سيرين. ايوة يا ماما صحيت خلاص
امال.يلا عشان تلحقي تجهزي قبل ما جاسم يجي
لتختفي ابتسامتها عند تذكرة………..
سيرين. حاضر يا ماما
قامت ووضعت الإفطار لوالديها وقامت بترتيب البيت و دخلت غرفتها ل ارتداء ملابسها
ارتدت بنطلون ابيض وبدي كات وردي وجاكت قصير ابيض وقامت بفرد شعرها ووضع ملمع الشفاه الوردي .
لتخرج ..
امال.مشاء الله اية القمر دا
حسن.مشاء الله 
سيرين. شكرا ربنا يخليكم ليا 
امال.انتي مبسوطة يا بنتي
سيرين .اه الحمدلله …خافت ليلاحظ اهلها حاجة…
سيرين. انا هنزل استني جاسم تحت
امال.لية اعدي هنا لحد لما يجي يخدك
سيرين. هو كلمني وقالي انزلي انا قربت
حسن.طيب ياحبيتي ابقي طمنيني عليكي 
سيرين. حاضر
امال.طيب واحنا هنجيلك بالليل
سيرين. مش تيجوا لوحدكم انا هبعت السواق ماشي وهبقي اكلمكم
حسن.طيب ياحبيتي مع السلامه
سيرين.مع السلامه. 
ونزلت علي السلالام .وقفت تنظرة الي ان وجدت يد توضع علي كتفها.
لتلتفت لتجد.
سيرين.انت اية اللي جابك هنا
عادل. جاي عشانك انا..أنا
سيرين. انت اية موضوعنا وانتهي جاي لية
عادل. انا بحبك وعايزك يا سيرين 
سيرين. حبيتك عقربة انت مش بتحب غير نفسك وبس 
عادل.اسمعيني بس 
سيرين.اسمع انت انا..انا ..انا هتجوز.
عادل.هت اية ..تجوزي مين دا
سيرين. جاسم وانهاردة فرحنا
عادل. نعم …..ﻻ ﻻ يا سيرين وامسك كتفها انتي ليا فهمة ليا
سيرين.بقولك هتجوز
لتسمع صوت ….مش قالتلك هتجوز ….نزل ايدك عن مراتي 
لتلتف لتجد جاسم وتنظر لعيونة تجدها مشتعلة بالغضب
لينزل عادل يدة..
ويمسك جاسم بيد سيرين بشيء من القوة.
ويجذبها لسيارتة.
سيرين.اه ايدي
جاسم ركب بجوارها وادار المحرك ورحل…
عادل.دا بعنيكي ياسيرين لو سبيتك انتي ليا فاهمة.
في السياره. 
جاسم.هي حصلت جايبة معاكي وسيباه يحط ايدة عليكي لدرجة دي مش قادرة علي بعدة
سيرين تنظر لة .انا جابتة
جاسم.اومال مين يعني انتي هتبقي مراتي ومش هسمح بأنك يكون ليكي علاقة برجل غيري
سيرين.انت بتقول اية
جاسم.اللي سمعتية
سيرين. اما انا واحشة اوى كدة هتجوزني لية سبني
جاسم لم يرد…..ظل طول الطريق صامت ..
الي ان وصل لمول.
جاسم.انزلي يلا 
سيرين نزلت ….
أخذها ودخل الي احد محلات ..اول مادخل جاسم رأتة البائعة أخذت تنظر لة نظرات جريئة
البائعة. نورت يا فندم
جاسم لة خبرة في النساء وبخبرتة فهم نظرة المرأة ..
ليبتسم بخبث.دا منور بيكي
لتنتقل سيرين بنظر بينهم.
سيرين بداخلها.اية دا هو انا قفص جوفة واقف .مش محترم الجزمة اللي معاه ماشي اما عدت تربيتك ما بقاش انا.
سيرين. مفيش حاجة عجابني
جاسم. لية دا المحل تحفة
البائعة. ميرسي دا انت اللي ذوق
سيرين بغضب من البائعة.بقولك مفيش حاجة عجابني شكل المحل عجبك انا ماشية وخرجت منة
ليجري خلفها .استني يا سيرين. ……
يتبع…
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد