Uncategorized

رواية عذبني ولكن أحبني الفصل العاشر 10 بقلم منة محمد

 رواية عذبني ولكن أحبني الفصل العاشر 10 بقلم منة محمد
رواية عذبني ولكن أحبني الفصل العاشر 10 بقلم منة محمد

رواية عذبني ولكن أحبني الفصل العاشر 10 بقلم منة محمد

ريم لافه وشها للميس الي بتلحقها :ههههههههههههه لا ا ا ا ا ا
وقفت لميس لماشافت واحد عاطيهم ضهره وريم صدمـــت فيه
بسام لف وريم ولماشافته شهقت واتجمدت في مكانها
أما بسام واقف متنح وفاتح بؤه ع الاخير
وريم متسمره مكانها بصاله وبعديها شهقت فجأه لما استوعبت وشافت لبسها وراحت تجري وخدت لميس معاها جري لجهه البسين
قعدت لميس تضحك وماسكه بطنها ومنحنيه:ههههههههههههههههههههههه
رغده مستغربه من لميس اللي بتضحك وريم اللي قاعده مش مستوعبه وساكته:هييييي مالكم
لميس بصوت متقطع من الضحك:ههههههههه ريم صدمت في واحد ههههههه وشكلهم ههههههههه
رغده شهقت:لا يكووون بسام صاحب مروان
لميس ضحكت:هههههه شكله هو
فجأه قامت ريم تنط في مكانها وتضرب خدودها:يــاااااافضحتي يــااااا فضحتي
رغده بشماته :أحسن خلي الهبل ينفعك
ريم شوي وهتعيط:شافني يارغده …يا حوستي السوده لا كمان لابسه بدي وچيبه قصيره يعني ميشفنيش إلا وأنا لابسه كدا
ورجعت تتنطط :يـــــــا ا ا ا ا ا ا ا اامصيبتي يا فضحتي
لميس ورغده ميتين ضحك عليها
لميس بضحكه:ماشوفتيش ازاي كان بيبصلك شكله إنهبل لماشافك
ريم حطت إيديها ع خدها بحالميه:ده هو اللي يهبــــل
فتحوا عيونهم بدهشه
رغده شاورت بايدها:دي الي كانت من شويه هتعيط علينا ودلوقت تقولي يهبل
ريم قعدت وإيدها ع قلبها:آ آ آ آ آ آه بس يارغده يهبببببل عيونه …مناخيره…وشفايفه وآآآخ ولا شعره
رغده شهقت بصدمه:لحقتــي تدققي فيه
لميس مسحت دموعها من الضحك ع هبالها:ههههههههههههه
رغده ضربت إيديهابحسره:لا  إختي انهبلت
لميس بخبث:ياعينـي يابسام والله وضيعت ريمو و وه في الوبا
ريم:إسمه بسام
غمزت لها:حلو صح
ريم اتنهدت:إلا كلللله حلو
رغده:اكتمي لايسمعك مروان والله يدبحك زي الخروف
ريم شهقت وإيدها ع قلبها: مروان هنا ولا راح للصيد
رغده ضربتهاع راسها:ياذكيه اومال ليه صاحبه هنا
ريم بخوف ضربت خدودها:يامصيبتي يارب ما يكون شافني
سمعوا صوت مروان ينادي ونطت ريم جنب رغده ولزقت فيها بخوف
طلع عليهم مروان:ريـــــــم
ريم بلعت ريقها:أيوه
مروان: حطيتي فين الكرسي الصغير الي عطتهولك
ريم مذبهله :هـــــــا
رغده ولميس ضحكوا ع شكلها
مروان عقد حواجبه: مالك
(فتح عيونه)لا يكون ضيعتيه
ريم بسرعه:لا لا في الطربيزه الي في مدخل الجنينه وراي
مشي مروان وريم ماسكه قلبها ونفخت:وقع قلبي افتكرته شافني
ضحكوا البنات وماصدقوا تعليقات ع ريم
*****************
= كدة من النظرة الاولى .. خدني .. ضحكته مش معقولة .. سابني
= بسأل روحي وقلبي .. أنا هاعمل إيه رمى رمشه و راح ماشي .. يا سلام .. قولتله يا جميل ماشي .. و تمام
= بسأل روحي و قلبي .. انا هعمل ايه
في العربيه
مروان لف ع بسام: مالك كدا ساكت
بسام انتبه:هـــــــا
مروان عقد حواجبه ايه هـــــــا مالك انت كنت سرحان
بسام:لا مفيش حاجة
بسام سرحان فالقمر اللي صدم فيه”اااه يا وجع قلبي لا كمان لابسه بدي وچيبه قصيره ياخد عدوها زي ما اخدت قلبي …..بسام عيب ميصحش يمكن تكون اخت مروان …..”
مروان قطع عليه أفكاره :يـــــــا هو و و و و و و وه
بسام انتبه:غبي سامعك
مروان :لا واضح طيب كنت بقول ايه
بسام بملل:وأنا ايش عرفني انت قاعد لكلوك لكلوك فوق راسي وأنا مافهمتش منك حاجة
مروان:شفت ازاي كنت سرحان ولاسمعت اللي بقوله
بسام بيتكلم بس قطع عليه صوت فونه أخده ورد عليه:الو……..أيوه……..إيـــــــه……لا إحنا في الطريق…….أيوه…..طيب طيب باي
مروان بعد ما قفل بسام :خير
بسام:خالد بيقول سامي عربيته اتعطلت في الطريق
مروان:أوف علي سامي وعربيته يعني ما تتعطلش غير دلوقت
بسام:هنعمل ايه معقوله نرجع
مروان رفع موبيله يتكلم: لا هبعت له واحد من الحرس يشوفه
بسام بعد ماخلص مروان مكلمته:تعال هنا انت ليه ماخليتناش نروح مع السواق بدل ما نتعب الطريق طويل
مروان:لا كده احسن انا بحب اسوق بنفسي ولا حرس ولا وجع دماغ
بسام:ياحبك للتعب.
*******************
بالليل
الساعه وحده قاعدين ريم ولميس وعادل ورنا عند التلفزيون متابعين فيلم
دخل امير:السلام عليكم
لميس معندهاش خلق لكلامه ونظراته الي تسم البدن لفت لريم تكلمها:ريم ما تيجي نطلع ننام
ريم وعيونها ع التلفزيون:لا بتابع الفيلم
سمعت صوت امير الساخر:وليه ماتروحيش تنامي لوحدك
لميس بغرور:اصلي بعيد عنك بخاف عندك مانع
امير باحتقار:معتقدتش انك بتخافي(وغمز لها باستهتار)روحي علشان تاخدي راحتك مع……(سكت)
لميس انقهرت وقالت بدلع وهي تبعد خصلات شعرها ع ورى: اطمن واخده راحتي وخالصه
ماكانش فيه حد منتبه لهم الكل متابع ماعدا عيون رنا اللي بتراقبهم بحيره مش فاهمه منهم حاجه خالص
ريم شهقت:يـــــــو و و و وه اطلعوا يلا بسرعه
رفعت لميس عيونها للتلفزيون
وكان فيه مشهد حريق
ماقدرتش تنزل عيونها وشعور الخوف اتسلل لخلايا جسمها وقلبها زادت دقاته ورجفته شافت قدامها خيال رامي وسط الحريق
شهقت وحطت ايدها ع بؤها رجع صدى صرخاتهم تتردد في راسها
غمضت عيونها وحطت إيديها ع ودانها مش عايزة تسمع
الكل بصلها بحيره ودهشه وريم مسكتها بخوف وضمتها:لميس مالك يا قلبي
شدت لميس إيديها وصوتها بالعافيه طلع :لا ا ا ا ا ا ا ا
ريم شهقت لما حست بجسم لميس تقل وارتخي تماما :لميــــــييييــــــــس
أغمى عليها والكل وقف مصدوم وريم حضنتها :لميس لميس (رفعت راسها لامير ودموعها مغرقه عيونها بخوف) امير اتحرك انت مش سامعني
قرب امير عليها وقعد علي رجله اليمين ورفعها علي رجله الشمال وبعد خصلات شعرها عن وشها وضرب خدها بايده بخفه:لميس لميس فوقي اصحي
عادل :إرفعوها عن الأرض الرخام بارد
امير صرخ في ريم اللي عيطت لما شافت لميس مش بتتحرك وقلبه رجف من الخوف: ريـــــــم ابعـــــــدي عنها واسكتـــــــي
ريم بعدت عن لميس وشالها امير ومددها على الكنبه وصرخ في الخدم اللي جوم
جري لما سمعوا الصراخ: glaaaaaaaasss of wateeer
أخد امير كوبايه الميه واخد منها ومسح ع وشها وهو بينادي باسمها:لميس لميس اصحي فوقي
فتحت لميس عيونها الزرقا وتعلقت بعيونه العسليه الناعسه
رمشت بعيونها مش مستوعبه
امير بعد عنها لماريم زقته وقعدت قدامها ومسكت ايدها:لميس ياقلبي إنتي بخير
رفعت لميس نفسهاوعدلت قعدتها وفضلت بصالهم وبعدين افتكرت الي حصل وشهقت بصوت خافت لما وقف نظرها ع امير”لا ا ا ا ا  ياربي مش قدامه مش قدامه أكيد شمتان فيا لايارب مش قدامه”
بصتله بكره ووقفت وهمست وبتحاول تثبت صوتها:أنا بخير
وطلعت من الغرفه ووراها ريم
امير انقهر من نظراتها” مالها دي في الاخر تبصلي بكره الحق اني عطتها وش انا فعلا غلطان الي……..”
عادل بحيره قاطع تفكيره :تفتكر ليه حصلها كدا
امير جز ع سنانه بغل: وانا إيش عرفني ما تسألها هي
طلع من الليفنج وهو ع اخره وعادل مستغرب من عصبيته
***************
في المجمع كانوا البنات كلهم طالعين يتمشوا ويتسوقوا
نسرين لمحت الشباب وقالت:بنات بصوا مش دول ولاد عمي
لفوا البنات وشافوا الشباب
ريم شهقت:أيوه هما
سميه:بصوا قليلين الأدب بيعاكسوا البنات
نسرين ضحكت:هههههههه ايه رايك تطيحي فيهم
سميه عجبتها الفكره:تعالوا معاي
أمل:لا مايصحش روحي إنتي
سميه شمرت أكمام وهميه :طا ا ا ا ايب هفرجكم عليهم بس هاتوا طرحه هتلثم بيها عشان اتنكر ومش يعرفوني
ضحكوا البنات وسميه راحت تمشي لهم بدلع والشباب لماشافوها وقفوا
عبدالله (أخو دلال ):شباب شوفوا الحلوه اللي جايه علينا
رائد بدهشه:بنــت اللذينا يخربيت جرأتها
وصلت عندهم ونفسها تضحك لماشافت عيونهم بتطلع من الدهشه
حاولت تنعم صوتها بغنج:هـــــــاي
رائد ماصدق :هــاي ورحمه الله
سميه بنعومه:اهلا بيك
رائد بابتسامته اللي تدوخ:آمري
خالد وماجد ماسكين ضحكهم ع رائد اللي ماصدق بنت تديله وش كانوا عارفين إنه من الشباب اللي يشبك مع أي وحده ودي ووحده جياله بنفسها
سميه بنعومه بتحاول تغير صوتها قد ماتقدرعلشان مايعرفهاش ماجد:لو سمحت أنا مشبهه عليكم ممكن أتعرف
الشباب تنحوا:هـــــــا
سميه ماسكه ضحكتها:مشبهه عليكم ممكن نتعرف يمكن غلطانه
رائد بغرور:أنا رودي
سميه بالعافيه مسكت ضحكتها”لا وكمان بيدلع روحة ده انت هتبقي مصفه”
بصت في الباقين:والحلوين
الشباب مستغربين وكل واحد قال اسمه ولاكمان بدلعه
رائد بغرور:ممكن أعرف مشبه ع مين أكيد القمر
سميه ماسكه ضحكتها وباستخفاف:لا ع بقر جيرانا
الشباب اتغيرت ملامح وشهم وسميه ضحكت ومشت وسابتهم
البنات انفجروا ضحك:هههههههههههههههههههههههههه
أمل:خطيــره
نسرين:شوفوا أشكالهم كل واحد بيبص للتاني هههههههه
أمل:تعالوا نكبس عليهم
راحوا البنات عندهم :هاي
رائد:أموله ايه الي جابكم هنا
أمل:إنتو اللي جابكم هنا
خالد: بنعمل شوبنج
أمل بشك:عليا برضه اللا مين البنت اللي كانت معاكم من قبل شوي
رائد:لا دي واحده معجبه
سميه مسكت ضحكتها
أمل:والله ياتري عطتوها ارقامكم
رائد : لا  عيب كرشناها
سميه انفجرت الضحكه ماقدرتش:ههههههههه
نغزتها نسرين بكتفها وهمست:فضحتينا
ياسر:دلوقت ليه الضحك ست سميه
سميه بصدمه:ليه ماله ضحكي استاذ ياسر
ياسر بتريقه: صوتك نشاز
سميه تخصرت:نععععععم
نسرين مسكت دراعها وهمست:بس كدا هاتفضحينا
ماجد:سميه نسرين ايه الي جابكم
سميه:كمان بتحبسنا قلنا جايين نتسوق
ماجد شاف إيديها فاضيه إلا من شنطتها:بس انا مش شايف حاجة معاكي
سميه:وإنتوا كمان مفيش حاجة معاكم
ماجد: احنا لسه جايين
سميه:واحنا كمان
ريم:يلا يا بنات
عبدالله:ازيك يا ريم
ريم همست……..يادمك
ريم:نعم
عبد الله:بقولك ازيك
ريم بدون نفس:تمام…..ياللا يا بنات
سميه وهما ماشين كلمت ريم: حرام عليكي الواد قلبه بيوجعه عايز ريم تدلعه
ريم بقرف:وعععع من جماله
أمل:حرام ينحرم بصراحه الاخ مغرم
لميس ضحكت بخبث:ههههههه اسكتوا اصل الأخت آآآه لـ……
نغزتها ريم بقوه :انكتمي
سميه بنص عين:في ايه عندكم مخبينو
ريم:ماعندناش حاجة بس لميس بتحب الرغي اذا اتكلمت مش بتسكت
لميس فتحت عيونها بتهديد:نعـــــــم نعـــــــم
ريم توهت الموضوع وشاورت علي محل قدامهم:إمشوا ندخل ده….ومحدش يعترض
******************
كانوا قاعدين كالعاده في الليفنج مع رغدة الي لسه واصله عندهم
رغده ازيكم كلكم (وبصت لريم) واخبار المشاعر
ريم كشرت :رخمه .يعني بعد ما خلصت من رخامه لميس تجيلي إنتي
رغده ضحكت:ليه قالت ايه
حكت لها كل اللي حصل ورغده ضحكت ولفت للميس:وسابتك كدا عادي مادبحتكيش عندهم
لميس بضحكه:الحمد لله
فهد جري دخل عندهم كعادته إذا حصل حاجة بره يجي جري يقوله :مروان رجع
رغده بخبث:معاه حد
فهد:معاه بسام
لسه مالحقش يخلص كلمته إلا ريم طايره للشباك ولماشافوها البنات ضحكوا ولحقوها
ريم عنيها ع بسام وحاطة إيدها ع قلبها:آ آ آ آ آه ياوجع قلبي
رغده:هههههه شوفي الأخ عمال يتلفت زي الحرامي شكله بيدورعليكي
لميس:هههههه قصدك الچيب القصيره والبدي
رغده:ههههههه
ريم رفعت صوبعها كتحذر:إسكتوا ….شوفوا مش يهبل والنبي
رغده:حلو بس إخواتي أحلى
ريم عنيها علي بسام كان لابس بنطلون جينز أسود وقيص نص كم اسود:هيييييح
أمـــــــو و و وت ع الأسود كل يوم هلبس أسود في اسود
رغده ولميس:هههههههههههههههه
بسام سلم ع مروان وهو بيضحك ع شئ قاله
ريم بخيبه:يـــــــو و و و وه مشي
رغده بسرعه:بنات اقعدوا مروان داخل
وجريوا ع الكنبه كلهم قعدوا عليها لأن مروان دخل وأشكالهم تحححفه لزقين
في بعض ع كنبه صغيره
مروان استغربهم :مش هطيروا مالكم كدا لزقين في بعض
ضحكت لميس مع رغده
مروان ضرب كف بكف:لا النهارده أنتو مش مظبوطين
ريم قامت ببراءه: صح يا مارو النهارده انهبلوا معرفش يا خويا مالهم
فتحوا عيونهم البنات بقوه:لاا ا ا ا والله مين انهبل علشان..آآآخ
رمت ريم عليهم المخده قبل ما يفضحوها:كلو جرجير مفيد
مروان مستغرب:مالهم دول
ريم شاورت بلا مبالاه:ناس فاضيه سيبك منهم
طلع مروان وريم هجمت عليهم ونزلت فيهم ضرب وعض
*******************
نرجع لبطل قصتنا الي هيعذبنا معاه
دخل امير لليفنج وشاف ريم قاعدة قدام التلفزيون وفي حضنها بوب كورن و ع الطربيزه بيبسي ومتحمسه
إبتسم ولف نظراته للميس القاعده بعيد عن التلفزيون
لابسه برموده بيج غامق وبلوزه كت نيلي بارزه بياض بشرتها الناعمه حاطه رجل ع رجل‎ ‎بقعدتها المستقيمه والأنيقه وفي حضنها مجله تقراها
اتأملها وهي بتبعد خصلات شعرها عن وشها ومانتبهت له
مركزه مع المجله
امير وعيونه ع لميس:إحم إحم
ريم لفت راسها ع ورى شافته: ميرو تعال تعال لايفوتك الفيلم
امير إبتسم:لا شايفه قبل كدا كمليه إنتي
إستغرب من لميس اللي مارفعتش راسها من المجله
مشى لعندها وقعد قريب منها
لميس حاسه بنظراته عليها من اول ما دخل بس ماعطتوش وش
صدرتله الوش الخشب بس ماقدرتش تركز بالمجله شايفه الحروف بدون تركيز
سمعت صوته الساخر:للدرجادي المجله واخده عقلك
طنشته وقلبت الصفحات
امير سحب المجله من إيديها: بكلمك
رفعت عيونها ورفعت حاجب:خير
امير بلع ريقه لماشاف عيونها الزرقاء الجذابه
فر في المجله علشان مايشوفش عيونها وقال بسخريه:ماشايف فيها حاجة تشد قلت يمكن صورة واحد من المعارف فيها
لميس مقهوره لأنه بيدور عن أي شئ يقهرها بيه وخلاص
شدت المجله من إيده وقلبت الصفحات وطلعت صورة شاب وسيم كاتب مقالات وكان هيموت عليها إبتسمت بخبث ممزوج باستهزاء
ووقفت قربت منه وهو بصلها متعجب
رمت المجله ع الصفحه في حضنه وقالت بدلع:إمممم ايه رايك فيه كيوت صح
لفت بدلع وطلعت وسابته مولع وشايط
امير اتنهد ع دلعها نزل عيونه ع المجله وانصدم استوعب اللي قالته واتغاظ و قام من مكانه بغيظ ورمى المجله ع الأرض وطلع هيولع في القصر
لميس دخلت الغرفه ودموعها ماسكاها بقهر”أنا ايه الي هببته ده آآآآآه يعني بدل ما اقهره أثبت إتهاماته ليا غبيه “
قعدت ع السرير وسندت جسمها عليه ومددت رجولها”بس هو اللي جبرني اعمل كدا قاهرني بنظراته وشكه وإتهاماته الباطله فيا “
*****************
في بهو القصر
دخلت رغده ووشها مشرق بابتسامه حلوه:مرحبا
ريم متمدده ع الكنبه:أهلين خير اللهم اجعله خير
لميس معاها الريموت ضحكت:ههههههه لا اللي يشوف ابتسامتها يقول أكيد خير
رغده قعدت بدلع:أكيد خير
دخل عادل ووراه مروان وامير راجعين من الصلاة
لميس مش عارفه ليه خافت لما شافت نظرات امير وافتكرت الي حصل بينهم ولفت وشها لرغده
مروان بدهشه:أو و و و و وه رغوده عندنا
رغده خدودها احمرت: ما تقولش رغوده قول(وبكسوف) ام يونس
الكل ساكت وعلامات إستفهام ع وششهم من شكل رغده الخجول وأول ماا إستوعبوا اللي قالته
فجأه أخترق الهدوء صرخــــــــة ريم بفرحه وهي تنط من مكانها:حــــا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا مـــــــــل
حضنت رغده بقوه:مبـــر و و و و و و و و و و و وك
عادل فاتح بؤه بعدم تصديق: ده حقيقي ولا بجد
مروان ضحك وراح باس خد رغده :مبروك
رغده:الله يبارك فيك
لفوا كلهم لما سمعوا صرخه عادل وهو ينط بفرحه: هبقي خا ا ا ا ا ا ا ال يا ا ا ا نا ا ا ا ا ا ا ا ا ا اس أنا خا ا ا ا ا ال يا ا ا ا ا ا ا ا ا اهـــــــــو و و و و و و
الكل فطس من الضحك على شكله
ورغده ماتت من الكسوف خصوصا لما حضنها عادل
راحت لها لميس وحضنتها بفرحه:مبر و و و وك رغوده
رغده:الله يبارك فيكي
بعدت لميس لما قرب امير لرغده وحضنها:مبرو وك رغده
عادل مبسوط:لا والله وعليا النعمه مش مصدق هبقي خال (وبص لامير بنص عين)عقبال ما ابقي عـــــــم
امير اتكتف ورفع حاجبه
مروان :هههههههههههه
عادل التفت لرغده:قلت حاجه غلط
لميس مش متخيله شكل امير مع دلال الكريهه الي هيبتلي بيها ماقدرتش تمسك نفسها وضحكت :ههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههه
الكل استغرب من ضحكها وفسروه ع إنه بسبب شكل عادل وسؤاله وابتسموا
أما امير بص للميس بغيظ ورفع حواجبه لما شافها عماله تبصله وتضحك بمسخره
وفهم قصدها
قرب منها بجرأه خلت الكل يبصوا له بدهشه وإستغراب
وقف قصدها وقريب منها
لميس سكتت وبلعت ريقها بخوف من جرأته
اتكتف رفع حاجبه :خير ست لميس ايه اللي يضحك
لميس رجعت ع ورى خطوتين
وبنظرات بتحدي يعني ماخوفتنيش
وابتسمت بسخريه: ا…ا…صل مش متخيله شكلك اب وههههههه(ضحكت باستهزاء)ومراتك دلدول ههههههه
امير رفع حاجبه :والله وليه جناب الهانم مش متخيله
لميس شافت نظراته المرعبه وماظهرتش خوفها بصت له بتحدي ممزوج باحتقار:شكلك غلط ومش لايق عليك الأبوه لا إنت ولادلدولتك هههههه
#####
يتبع ……
لقراءة الفصل الحادى عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!