Uncategorized

رواية عاصفة القدر الفصل السابع عشر 17 بقلم إيمان المهدي

 رواية عاصفة القدر الفصل السابع عشر 17 بقلم إيمان المهدي
رواية عاصفة القدر الفصل السابع عشر 17 بقلم إيمان المهدي

رواية عاصفة القدر الفصل السابع عشر 17 بقلم إيمان المهدي

أول يوم ف حياة مراد سليمان. 
ف الشركة 
أحمد بعصبيه أجتماع ايه ال بعد 5 دقايق ومين ال عمله من غير إذنى
سهى يافندم أنا معرفش مين ال عمله آنسه مروة بلغتنى ان أقولك ف إجتماع للإدارين ولما سألتها قالت اقول كدا وبس
أحمد  أنت هبله يابت انتى هو فيه ادارين غيرى 
سهى. يافندم استاذ حسام وآنسه مايا وكمان فايد بيه كلهم ف غرفة الإجتماعات 
أحمد. طيب وبابا من امتى بيجى الشركة وحسام ومايا من إمتى بيعملوا إجتماع 
وقام بكل عصبيه  اتجه لغرفه الإجتماعات 
فايد. فيه ايه يا أحمد إجتماع ايه دا ال لازم احضره 
أحمد. يعنى مش انت ال طلبت نعمل إجتماع 
فايد يابنى أنا إيه دخلى وبعدين أنا سبتلك كل حاجة تديرها من سنين كفايه عليا المجلس وهمه.
أحمد اومال مين بلغك 
فايد  سكرتيرة مكتبك ال طلبت منى ان لازم أحضر فكرت ان فيه مشكله وانت طلبت حضورى
أحمد بس مش أنا ال عامل الإجتماع دا وبعدين سكرتيرتى قالت متعرفش 
سهى بجد معرفش. مروة هي ال طلبت فايد بيه
أحمد. مروة. مين ال طلب منك كدا 
مروة ……
أحمد. يوووووه.  انت يا حسام ولا مايا 
حسام. لا أنا ولا مايا يمكن صاحب الشركة
أحمد. هي فزورة. هو فيه صاحب للشركة غيرى 
دخل مراد. بهيبه. بكل ثقة. أنا 
التفت الجميع له.  أحمد. انت ادهم. انت هنا بتعمل ايه 
مراد.  أدهم مين حضرتك. أنا مراد سليم ابن سليم سليمان صاحب الشركة وانا ابنه ووريثه
فايد كان مصدوم من وجود مراد. وتقريبا كدا فهم ان عرف كل حاجة. وان خلاص زُفت طبول الحرب 
أحمد. مراد مين انت اتجننت 
مراد اتقدم ناحيه المحامين.  دى أوراق تثبت نسبى وشهادة ميلادى وأوراق ملكيه مجموعة آل سليمان كل الأوراق والإثباتات هنا داخل كل ملف هتلاقوا صور يثبت صحة كلامى  وقرب من الكرسى الرئيسي وقعد عليه بكل ثقه. ودا دايق أحمد زيادة ماتقعد يا أستاذ أحمد المحامين هياخدوا وقتهم على مايراجعوا الأوراق
أحمد أنا … أسكته فايد. اقعد يا أحمد
المحامى  كل الأوراق سليمه ومراد بيه فعلا ابن سليم بيه الله يرحمه وبكدا بيكون مالك رئيسى ف الشركة
أحمد. بابا ازاى الكلام دا مش دا أدهم البحيرى انتوا هتجننونى
مراد. قولتك إسمى مراد مفيش أدهم البحيرى 
وكمل كلامه للمحامى أظن كدا ليا الحق ف إدارة المجموعة كلها
أحمد أنت اتجننت حتى لو نفترض أنك مراد فأنت ليك أسهم معدودة هنا ودا ميخلكش تدير المجموعة 
مراد ليا ايه 
أحمد. 25بالميه بس
مراد أحسب كويس يا أستاذ أحمد  أنا ليا 75 بالميه أسهمى أنا واخواتى ال اتنازلوا ليا عن حق التكفل بأسهمهم 
المحامى.   يعنى حضرتك يا أستاذ أحمد ليك 25 بالميه فقط ف المجموعة 
مراد. ثوانى يا متر. دا كان قبل الخسارة الأخيرة ف صفقه ال راحت عليك وال استاذ أحمد كان داخل فيها بأسهم الشركة ال هو مايملكهاش وطبعا خسر أسهمنا كتير ودا كان بدون موافقتى. وانا المساهم الأكبر يبقى بالعدل كدا يا تعوضنى خسارتى يا اما تتنازل حالا عن 10 بالميه من أسهمك كتعويض 
أحمد ايه الكلام ال بيقوله دا إزاي خسرنا المناقصة 
سهى كنت هبلغ حضرتك بس نسيت بسبب الإجتماع المفاجئ ف شركة جديدة بإسم البحيرى هي ال أخدتها
أحمد بس لمراد. بصدمة دى شركة أدهم ال ملوش وجود صح. 
مراد بإبتسامه. ايه رأيك يافايد بيه أظن عرفت كل دا بيحصل ليه 
أحمد. فهمنى يابابا. انت قاعد ساكت والشركة بتروح منى 
فايد. أحمد. تعالا معايا دلوقتى 
أحمد هنمشى إزاي يابابا 
فايد. بغضب. قولتلك امشى معايا 
مراد. لسه الحساب تقيل يافايد 
بعد ما خرجوا. 
مايا أنا زعلانه على أحمد هو ال كبر الشركة السنين ال فاتت وتعب عليها 
مراد أنا عارف بس لازم فايد سليمان يتعلم الدرس الأول. الصبر حلو 
بس دلوقتى يالا بينا احنا كمان الحاجة عبير عملنا الاكل ال بنحبه لو إتأخرنا شويه كمان هتعلقنا 
دخل فايد القصر وأحمد وكان الغضب مسيطر على الكل 
أحمد. بصوت عالى اتجمع عليه القصر  يعنى ايه تعبى السنين دى كلها يروح كدا ف دقايق. وازاي يعنى مراد سليمان عايش وكلنا عارفين ان مات من سنين 
فايد معنديش أجابات ليك 
أحمد. بقى هي بقت كدا لازم استسلم وأسلم تعبى لغيرى 
سميرة. مراد مين ال عايش
أحمد مراد بن عمى سليم عايش والمفاجأة بقى ان هو نفسه أدهم البحيرى. 
سارة معقوله إيه ال بتحكيه دا 
خالد. أدهم مين أدهم صاحبى. ازاي بقى مراد سليمان
أحمد بنفاذ صبر. ايوه هو وجاي يستولى على كل حاجة بشوية أوراق.  هو دا ياست نور ال حبتيه وبتقولنا فيه أشعار. اهو جاي ياخد كل حاجة ومش همه حتى حبك. والله لو آخر يوم ف عمرى ما هجوزهولك يانور
نور. أنا كنت بحب صياد بسيط اسمه أدهم بس أنا معرفش الشخص ال بتتكلم عنه دا وبعدين متقلقش يا أحمد. سواء كان أدهم او مراد خلاص حكايتنا انتهت وللأبد. والبركة ف بابا. وسابتهم خرجت بره القصر تحاول تلملم نفسها بعيد عن الكل 
خالد أنا ماشى لازم أفهم من أدهم ايه حكايه مراد دى 
فايد   دخل مكتبه وبص لصورة سليم المبتسم. وبحزن. خلاص الأمور خرجت من إيدى يا سليم وإبنك محدش هيقدر يحميه بعد النهاردة الا إذا كان قدره مكتوب فيه أن يعيش بعد ما اتعرف هو مين 
ومسك الفون وكلم محمود.  
محمود. عايز إيه يافايد 
فايد. بحزن. وكسرة. عملت ليه كدا حكيت لمراد حقيقته ليه
محمود خايف منه  خايف من انتقامه 
فايد. بصوت متحشرج يكاد يبكى خايف عليه انت غبى يا محمود لو كنت فكرت لمرة واحدة كنت عرفت ان بحميه مش بأذيه.  
محمود.  بإستغراب بتحميه من إيه دا انت رفعت عليه مسدسك كنت عايز تقتله 
فايد.  عمرك ما هتفهم. ولا عمرك هتشوف صح. انت ضيعته اوعى تفتكر أن لما أخد اسم مراد سليمان هيكون كدا قوووى وف آمان. انت بغبائك ضعيته وضيعت الكل 
محمود. انا مش فاهم ضيعته ازاي  لم يكمل بسبب غلق فايد الفون
فايد. أعمل ايه ياربي. احميه ازاي. بس
 طيب اقوله ايه واحكيله أنا عملت كدا ازاي وصورتى هتكون شكلها ايه قدام عيلتى لو الحقيقة اتعرفت. 
بعد قليل. استأذن مصطفى بالدخول ( من حرس القصر) ارجعوا لثانى حلقة.  تحت أمرك ياباشا
فايد. مصطفى أنا بثق فيك وعارف أنك عندك ضمير. عايز أطلب منك خدمة واطلب ال انت عايزة 
مصطفى يافايد بيه أنا تحت أمرك ف اى حاجة 
فايد.  مراد سليمان. اقصد أدهم البحيرى يبقى إبن أخويا سليم اسمه مراد
مصطفى. أدهم بيه ازاى ..
فايد مش وقت أسئلة.  أنا عايزك تبقى زي طله ميغبش عن عينك ف ناس عايزة تخلص منه ودول مش أى حد لازم تلاقى أحسن حرس يقدروا يأمنوه معاك. وإياك يحس او يعرف أن حد بيراقبه. ابن أخويا حياته بين إيديك 
مصطفى حاضر ياباشا. أنا وال معايا هنكون زي طله مش هسمح بحاجة تحصله 
على طاوله الطعام ف فيلا البحيرى.
 مراد الله يا ست الكل تسلم ايدك وحشنى أكلك يا أمى وقبل إيديها 
عبير ببكاء. كنت خايفه لتنسانى يا حبيبى وتبطل تقولى يا أمى
مراد مقدرش انسى ال عملتيه عشانى انت أمى حتى لو مكنتيش ال جبتينى على الدنيا كفايه أنك  مفرتيش ف المعاملة  بينى وبين ولادك محستش يوم انك مش أمى
مروة. قلبناها دراما بقى. والنبى كفايه يا بيرو عشان تعبنا من الحزن 
عبير. مفيش حزن تانى من النهاردة 
مراد. عشان كدا أنا جاي أطلب إيد أخويا لأختى 
الكل بإستغراب.  نعم!!! 
مراد. ههههه اهدوا بس.  هي مش مايا أختى ومحمد أخويا وانا جاي افك الحصار ال عملينه على نفسهم واجوزهم بقا 
محمد. بإستغراب. انت. …
مراد قبل ما تقول حاجة أنا عارف أنك انت ومايا عايزين بعض ومن زمان وغمز تجاه مروة بس حضرتك مبتتكلمش قولت اتكلم مكانك أنا 
مايا بزعل. مش هينفع يا مراد. محمد عمره ما قال ان عايزنى بلاش تحرجه 
مراد بص لمحمد. وغمزله عشان ينطق 
محمد.  أنا عارف ان متكلمتش ولا قولتلك. بس كان كل حاجة بعملها بتبين ان عايزك وبتمناكى. وسكوتى كان بعد ما عرفت ان أدهم هو نفسه أخوكى مقدرتش اتكلم ولا اعلقك بيا غير لما أدهم يرجع وأعرف مصيره إيه 
مايا. بس كنت قولت على الأقل أنك عايزنى 
محمد. خفت اتعدى حدودى وقتها هحس ان بخون أدهم. ولان مش قادر اتقدم فسكت 
حسام. اظن كدا كل حاجة وضحت.  
محمد. تتجوزينى يا مايا 
مايا ابتسمت بخجل …
مراد. يابنى افهم بقا وخلصنا البت بارت جمبك
عبير. متقولش كدا على مايا. دى ست البنات ايه رأيكم يا ولاد الخطوبه تبقى الإسبوع الجاي 
مروة.  هااااا مبروك يا مايا وأخيرا عندنا فرح 
مراد. بس ياهبله. وعقبالك الدور عليكى. 
مروة انت الأول ياسطى 
مراد. يابنتى نقى كلامك وخليكى كيوت شويه يمكن نلاقى حد يتهبل ويتجوزك. 
مروة اتذكرت أحمد. ال بقى صعب يكونوا سوا بالأخص بعد انزعاج أحمد من مراد النهاردة 
ف وقت متأخر من الليل
كان مراد ف سيارته ولكنه تفاجى بأحد يشاور له ان يقف
مراد هدى سرعة السيارة ورجع للخلف  نعم يا آنسه خير 
عليا بمكر.  أنا آسفه ان وقفت حضرتك بس عربيتى عطلت والوقت اتأخر ومش عارفة أعمل ايه
مراد اتفضلى اوصلك واقفلى العربيه كويس وانا هبعت حد يسحبها يصلحها ويجبهالك مكان ما تحبى
عليا. شكرا جدا يا أستاذ ….
مراد.  مراد. 
عليا. استغربت الإسم هي عارفة ان إسمه أدهم بمكر. مراد 
مراد مستغربه ليه
عليا والله مش عارفة أنت ولا أنا بتهيألى 
مراد هو مين 
عليا أصل أنا كنت أعرف حد اسمه أدهم يشبهك جدا
مراد مبتسم ياشيخة وتعرفيه منين بقا
عليا. كنت ف خطوبه ناس معرفه وشوفته وعرفت ان إسمه مراد وكمان حبيب صديقه ليا تقريبا كدا يخلق من الشبه أربعين 
مراد لا ياستى هو أنا نفس الشخص ال بتتكلمى عنه بس اسمى مراد مش أدهم او تقدرى تقولى  غيرت إسمى  
عليا. هههه بالسهوله دى نغير اسمائنا. طيب ياأستاذ مراد أنا تشرفت بمعرفتك أنا اسمى علياء بيقلولى عليا 
مراد امممم طيب يا عليا ايه ال مأخرك برا للوقت دا 
عليا. دا سؤال بقا شكلك فضولى 
مراد ابدا أنا بسأل عادى تقدرى متجاوبيش 
عليا لا ابدا أنا بحب اهزر ياسيدى أنا دكتورة وشغاله ف مستشفى بابا وكان عندى عمليه فاتأخرت بس كدا
مراد.  اممم دا من حظى 
عليا بمكر. مش يمكن من حظى أنا بس قولى امتى هتتجوز انت ونور 
مراد……
عليا أنا آسفه ان كنت ضايقتك بكلامى  بس أنا بجد بحب نور ونفسى تستقر بقى بعد ماحبت مرة واتنين ولسه كدا مش عارفة هي عايزة ايه
مراد. نعم. حبت مرة واتنين. 
عليا. اااانا مقصدش حاجة هو بس أصل 
مراد. اتكلمى وبلاش توتر أنا ونور اصلا مش لبعض كلامك مش هيأثر على علاقة انتهت 
عليا حست ان مراد سهل ليها الوصول ليه أصل طول عمرى وانا عارفة ان نور وفهد الصافى اصحاب اوووى وكانوا بيحبوا بعض بس معرفش ليه نور اتحولت عليه يوم حفلة اليخت مع ان فهد كان شارب ومش حاسس كان ممكن تسامحه ولو كانت محافظه اوووى وبتخاف على سمعتها مكنتش ف الراحة والجايه معاه وهي ماسكة ايده بس تغيرها المفاجئ كان مضايق فهد وفضل سنين يترجاها تسامحه وفعلا سامحته وباباها قرأ فاتحة وحددوا الخطوبه ويومها استغربت ردت فعل نور ليه عملت كدا واحرجت فهد وهى كانت موافقه عليه اصلا بس لما شفتك ف الحفلة اتأكدت ان نور هتعمل مشكله عشان الخطوبه متمش ال زعلنى بس هي ليه عايزة كل حاجة عايزاك وعايزة فهد ليه وافقت عليه لما هي بتحبك. وليه دلوقتى رجعوا لبعض تانى وسابتك 
مراد انت بتقولى ايه انت كدابه 
عليا. وانا هكدب ليه هستفاد ايه ممكن تقولى 
مراد نور لا يمكن تحب حد غيرى 
عليا. الله يسامحك يا نور على ال بتعمليه  نفس كلام فهد ان مش بتحب غيره أنا خايفة فهد يرجع يتوجع منها تانى بعد ما رجعتله
مراد انت عرفتى ازاي انهم رجعوا لبعض 
عليا كانوا مع بعض النهاردة ف كافتيريا المستشفى وتقريبا يوميا بيتغدوا سوا ويوصلها آخر اليوم لبيتها. وكمان فهد نفسه قالى كدا لان احنا الثلاثه اصحاب من زمان  طيب استنى اقرا الرسالة دى فهد بعتهالى من شويه  ” أنا مبسوط اوووى يا عليا ان نور رجعتلى أنا لازم اعجل بجوازنا لترجع تبعد تانى عنى انت عارفة ان حبنا مش من يوم ولا اتنين دا حب عمرنا كله حب طفولتنا “.  صدقت. عشان كدا اتبسطت لما قلت أنكم نهيتوا علاقتكوا. كدا نور مش هتبقى ف حيرة ولا مقارنة بينك انت وفهد 
مراد. كان جواه بيصرخ. مش مصدق ال سمعه ولا الرسالة ال شافها معقول نور كل السنين دى بتخدعه. طيب ازاي. دموعها كانت مزيفه حبها كله كان كذبه وانا عايش فيها   فاق من شرودة على عليا بتكتب رقمها ف فونه وبتتصل على نفسها 
عليا بخجل مزيف أنا آسفه كتبتلك رقمى عشان لما تكلمنى بعد تصليح عربيتى  وسامحنى لو كان كلامى عن نور دايقك 
مراد كان ساكت مش لاقى كلام يقوله حاله الصدمه ال هو فيها كان مأثرة عليه. عليا نزلت بعد ما دمرت كل حاجة للنهايه وبخت سمها القوى ال قضى على الأمل الأخير ف رجوعهم
تفتكروا عليا هتنجح ف انها تتجوز مراد فعلا
يتبع ……
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

تعليق واحد

اترك رد

error: Content is protected !!