Uncategorized

رواية عذبني ولكن أحبني الفصل الثانى عشر 12 بقلم منة محمد

 رواية عذبني ولكن أحبني الفصل الثانى عشر 12 بقلم منة محمد
رواية عذبني ولكن أحبني الفصل الثانى عشر 12 بقلم منة محمد

رواية عذبني ولكن أحبني الفصل الثانى عشر 12 بقلم منة محمد

في وقت العصاري
صحت من النوم مصددعه لأنها ما نامتش كويس كانت سهرانه ونامت الفجر
دخلت الحمام وأخدت شور سريع تتنشط بيه طلعت لابسه روبها الوردي ولافه المنشفه ع شعرها
وقفت قدام المرايه وشالت المنشفه عن شعرها وإنتثر ع كتافها حركت شعرها يمين وشمال بدلع وابتسمت حاسه بنشاط بعد الشور والصداع خف نوعا ما
مشطت شعرها وراحت لدولابها فتحت لفت بنظرها ع هدومها محتاره تلبس ايه
افتكرت إن أمل جايه عندهم
طلعت لها جيبه مكسره كسرات خفيفه سوده ميدي وبلوزه بيضه نص كم عليها جاليه بألوان متداخله وخلت شعرها بطبيعته حطت كحل خفيف وروج ولبست صندل واطي وطلعت فاتت ع غرفة ري مالقتهاش
نزلت تحت في الليفنج دخلت شافتها ممدده ع الكنبه قدام ال tv ومعاها الريموت وبتقلب في القنوات
لميس:ريم
ريم وعيونها ع tv:هممممم
سحبت منها الريموت:قومي غيري بيجامتك امل زمانها جايه
قامت ريم ونفخت لأن باين مالهاش مزاج لحاجه
قعدت لميس مكانها تقلب في القنوات بملل وزهق
سمعت ضحكه ولفت شافت امير داخل والموبيل في إيده بيتكلم وبيضحك ولماشافها إختفت إبتسامته وقفل الموبيل
وقعد ع كنبه مفرد
كان نفسها تقوم بس غيرت رايها وقررت تنطشه وركزت نظراتها ع ال tv
حست بنظراته واتوترت وفضلت تهز برجلها من غير ماتحس
سمعت صوته الغاضب:لو مش طايقه القاعده قومي لاتنكسر رجلك
طنشته ولا ردت عليه ولا حتى بنظره وزادت هز رجليها عند فيه ونفخت
سمعته بعصبيه:لا بقي إنتي بجد زودتيها قومي غوري بره
لميس باحتقار:لو مش عاجبك إطلع محدش حالف عليك تقعد
امير بعصبيه:شكلك ناسيه نفسك ده بيتي ياحلوه انا اقعد وانتي تغوري ولو ناسيه انتي هنا ايه ولا تحبي افكرك
جرحها كلامه وطريقته وهو بيشاور عليها بقرف وإحتقار كأنها حشره قدامه وإلا قاعده ع قلبه ده بيته مش بيتها وهي الغريبه بينهم أهان كرامتها للمره الالف وللأسف غبيه عطته الفرصه لحد ما أهانها
قامت من مكانها حابسه دموعها ومشت بانكسار مع إنها حاولت مش توضح له إنها اتأثرت من كلامه المهين والجارح
بس غصب عنها بان عليها لأنها ماردتش عليه ولا بصت له حتي لا
يشوف دموعها وينبسط
طلعت وسمعته اتنهد تنهيده طويله
“ياااه للدرجادي أنا كابته عليه واكيد ع البيت كله”
شافت ريم نازله تبتسم لها إبتسمت لها لان ريم كانها إختها اللي ماجابتها أمها……..
ريم لفت حوالين نفسها:ها ايه ر ايك
لميس ابتسمت: تجنني
طلع في الصاله وشهقت ريم لماشافته:امير جيت امتي
ضربها ع راسها بخفه:كام مره قلت لك بلاش تشهقي كدا
لميس من غير ماتبصله:ريم انا طالعه للجنينه
قعدت ع الكراسي قدام النافوره وطلعت موبيلها وفتحت الصور
بلعت غصتها لماشافت صورته
كان لابس شورت فانله كت ويبتسم إبتسامته الجذابه ليها واقف عند البحر كانت هي اللي مصوراه
غرقت عيونهابالدموع”آآآه يا رامي فينك أنامن غيرك ضايعه
عايشه في بيت غريبه فيه …كله كره وحقد وحب من طرف واحد متلخبطه بينهم بعد ماكنت عايشه في بيت كله حب وحنان
آآآآآه رامي فينك “
حطت إيدها ع بؤها تمنع شهقتها ودموعها تنزل ع خدها بحراره
سندت إيدها ع الطربيزه وراسها عليها وإنتثر شعرها حوالين وشها وعيونها الدامعه مش مفارقه وشها
مسحت دموعها بكفها ورفعت راسها لماسمعت خطوات
شافته واقف باصص عليها من بعيد ،وبعدين لف مشي ناحيه موقف العربيات ورافع موبيله ع ودنه
قعدت ريم قدامها:مالك ياحبي
إبتسمت غصب:مفيش حاجة
سحبت منها الموبيل:أشوف بتتفرجي ع ايه
إختفت إبتسامتها لماشافت الصوره ورفعت راسها بصالها
إبتسمت لميس بضعف ودموع مغرقه عيونها:وحشني اوووي
شهقت وغطت بؤها تمنع شهقاتها ودموعها الحاره نازله ع خدها
قامت ريم وقعدت جنبها تحضنها:لميس حياتي إهدي عشان خاطري
ضمتها لميس وإيدها تشد ع بلوزة ريم بتبكي بحرقه وتشهق بألم خلاص قلبها ينعصر بألم
إشتاقت لحضنه لضحكته لإبتسامته لكلامه لإيده تمسح ع شعرها بحنان
للاسف مش قادره تطفي شوقها وانها تشوفه وحشها اوي
ريم قلبها وجعهاع لميس بتحاول ماتبكيش علشان ماتزودهاش عليها:خلاص لموس ياقلبي إدعيله بالرحمه
خرجت من حضنها ومسحت دموعها وبتحاول تهديها:حبيبتي إهدي خلاص
قومي اغسلي وشك دلوقت توصل أمل مش عايزها تشوفك كدا(كملت بهزار تلطف بيه الجو) احسن لما تشوفك تهج ولا ترجع تاني ونقع في مشكله منقدرش ع حلها
إبتسمت لميس وقامت تغسل ووشها ورجعت
شافوا أمل ماشيه جايه عليهم محتاسه إيدها ماسكه أكياس وبتزعق:ميـــري
رمت الكياس ع الطربيزه بعصبيه:فين الخدم يامكترهم ولا فيهم حد يجي ياخد الكياس مني والسواق ربنا مايباركله وصلني وهرب
كتموا ضحكتهم لما شافوا ميري وواحده من الخدم جايين جري:‎ yes miss
امل بعنطزه وايدها في وسطها:لا ماكنتوش جيتوا تعبتوا نفسكم بصراحه
ريم وصوتها فيه الضحكه:‎It’s ok you can go
امل قلعت صندلها: لا go ايه خدي ياحلوه وهاتيلي شبشب واطي ارضي
لميس عيونها ع الكياس: جايبه معاكي ايه
أمل ابتسمت:جايبه حلويات ياروح اموله
ضحكوا ودخلواجوه القصر
***********
طلع من الحمام بعد ماأخد شور جفف شعره بالمنشفه ولافف منشفه ع خصره
شاف شاشة موبيله يولع نوره كان ناسيه ع الصامت
رفعه وعض ع شفته لما شاف المتصل عارف إنه هيتنرفز عليه
ورد:الو
جاله صوته غاضب:لا والله لسه نايم انت وشكلك والي يعبرك
إبتسم بحرج:سوري بسام والله ناسيه عالصامت
بسام بعصبيه:وإن شاءالله كمان لسه ماجهزتش والله اجي ادبحك ادبحك يا مروان
مروان بضحكه:لا قمت ودلوقت نازل إنت فينك دلوقت
بسام:فين يعني في البيت مستني حضرتك مش قلتلي هعدي عليك
رمى المنشفه من إيده ع السرير:لا خلاص دقايق وأكون عندك
قفل معاه ورن ع رقم:ألو **** جهز عربيتي بسرعه
لبس بسرعه بنطلون جينز وتي شيرت رصاصي
وأخد ساعته وفونه ونزل
سمع أصوات وهو نازل في الليفنج ونادى ع ريم
سمعها بتناديه ودخل إبتسم عشان يسلم لما عرف انها امل
مروان بصوت دافي عميق:عامله ايه امل
أمل:تمام وإنت
إبتسم مروان:أكيد تمام
خفق قلبها من إبتسامته اللي دوختها
إنحنى ياخد من الحلويات وأكلها:مين جايبه شكله بيتي
ريم:أموله
مروان رفع حاجب:أمل غريبه جايبه حلويات ايه الي جري في الدنيا
أمل بعصبيه:لو مش عاجبك ما تاكلش منها
مروان عجبه الوضع:بصراحه طعمه مر
أمل اتنرفزت:أحسن انشا الله ماعجبك مش مهم رايك
مروان ابتسم بستمتاع
ريم: مروان شيفاك خارج
مروان:أصلا انا خارج
أخد من الحلويات وطلع وهو بيضحك
أمل :أففففف أخوكي ده يرفع الضغط
ريم تاكل من الحلويات بلا مبالاه:طنشيه احسن
دخلت بغرور وسلمت ع امل
قعدت وحطت رجل ع رجل:إنتي هنا (وبصت للميس بطرف عينها)والغريب يعرف وأنا آخر من يعلم
ريم بغيظ من كلامها:مافيش غريب إلا الشيطان وبعدين ماحدش قالك إنطقي في اوضتك وولا تعرفي عننا حاجة
رفعت حاجبها بغرور وطنشت كلامها وهي تاخد قطعه من الحلويات وتاكلها وتوقف:وشكلي برجع لها أحسن من مقابلتك إنتي واللي جنبك
رفعت لميس حاجبها لأنها عرفت إنها المقصوده وطنشتها
كانت مقرره تطنش رنا وكلامها وما تدهاش أهميه لانهافي نظرها بياعة كلام
طلعت ريم ورى رنا ناوية نيه سوده
وقفت أمل بمرح:ياللا نطلع
لميس :Wher ‎
مسكت ايدها تقومها:نطلع للجلسه اللي بره نفسي اقعد فيها دايما مستحلينها الشباب (غمزت لها)فرصه مافيش حد
قامت معها لميس ونادوا ع الخدم يشيلوا الأكل ويقولوا لريم إنهم في الجنينه عند جلسه الشباب
طلعوا لها بس خاب أملهم لماشافوهامقفوله
أمل بقهر:أففففف قفلنها الي ينسخطوا نفسي اقعد فيها
لميس بضحكه:وإنتي ليه عايزها تعالي للجنينه عند البسين جميل وونس
راحت معاها مقهوره أمنيتها تدخلها عايز تشوف ايه عاجبهم فيها الشباب دايما يجتمعوا فيها
دخل يصفر بروقان ماسك في ايده كتاب بيلعب فيه:لمــــــو و وس
طلعت له ريم:خير هات الي عندك
بصلها بابتسامه: فين ميسو
عقدت حواجبها باستغراب:مين ميسو
ضحك:مين يعني لموس
ريم اتخصرت:ودلعها كمان عايز منها ايه
رفع الكتاب في وشها:علشان ده طالبته مني
مدت إيدها له:هات بدهولها هي مع امل
عطاها لها:أوك
مشى طالع ووقفته:عادل
لف لها:خير
قربت منه:طالع
عادل بتريقه :لا برقص شايفاني بعمل ايه
ضحكت:ههههه طيب بـ..
قطع كلامها مروان :السلام يااهل الدار
ريم رفعت حاجبها:اياك تطلع الا بشرط شخلل علشان تعدي
ضربها ع جبهتها:وإنتي دايما لسانك طويل كدا
حطت إيدها ع جبتها:أحححح وجعتني
عادل بتريقه وهو طالع:يا رقيقه
طلعت بره تقلب في الكتاب متجهة لجلسه الشباب
فتحت الباب وشهقت لما صدمت في شئ ووقعت ع الأرض
رفعت راسها بعصبيه:مين الغبي الي مشــــــــ ……..
*************
في كافيه
قاعد ع الكرسي ورافع نظارته(آرماني) ع شعره وبيحرك السكر في الكوبايه بسرحان
إنتبه ع صوت أعز أصحابه: وصلت فين
رفع راسه وإبتسم: لسه لحد دلوقت ما وصلتش
ضحك :ع فكره السكر داب
ضحك وشال الملعقه عن الكوبايه:ياسيدي بلاش تدقق
اتنهد بضحكة:يااخي زهقتني جايبني هنا علشان تراقب الكوبابه وتسرح معاها
ضحك:هههههه اعمل ايه إذا إنت أعز أصحابي ولازم أشوفك كل يوم لو حتي ساكت
إبتسم بغرور:يحق لك مش أنا فهمي ابن نظمي…..لازم أكون أعز أصحابك
ضحك و رفع الكوبايه لشفايفه يشرب وبصلو بطرف عينه
فهمي:المهم مش رايح للشركه
بص في ساعته :لا دقايق ورايح
عندي إجتماع بعد ساعه
بعدين تعال هنا ماتيجي تشتغل معاي في الشركه
فهمي بضحكة:لا ياخويا خليني كدا مرتاح
بصله بتريقه: مش ملاحظ اني قاعد اشحت منك
فهمي ضحك:ياحبيبي شغلكم متعب اوي وأنا مش واخد ع التعب الزايد
قطع كلامهم صوت الموبيل ورفعه:اهلا محمد……أوك إسمع عايز كل شئ جاهز أنا خلال نص ساعه بكون في الشركه والعقود كلها ع مكتبي…..إتصل في شركة (…….)وحدد معاهم موعد عايزه خلال يومين فاهم
بعد ماقفل معاه
فهمي:بقولك يا امير شكلك ناوي ع سفريه
امير اتنهد:أيوه تيجي مسافر لندن
فهمي بضحكة:والله ياريت بس عندي مشاغل
قام اميرو اخد موبيله:ياللا أنا ماشي
قام معاه فهمي وطلعوا
************
في قصر ة الجوهري
شهقـــت بصدمة والدم اتجمد في عروقها وهي شيفاه واقف قدامها بصصلها بدهشه
نزل لمستواها ورفع الكتاب عن الأرض ومده لها بابتسامه تدوخ
:سوري مانتبهتش اسف
عايزة يغمى عليها مدت إيدها وسحبت الكتاب وقامت بسرعه تجري ووشها مولع نار من حرقه الدم والكثفه
جت عليهم تجري ووقعت عندهم وحاطه إيدها ع صدرها تنهج
لميس بدهشه: مالك
رمت الكتاب عليها بعصبيه بعد مااستوعبت :خدي كتابـك ربنا ما يباركلك فيه
أخدت الكتاب تشوفه عاقده حواجبها:منين ده
حطت إيدها ع قلبها اللي حاسه بدقاته لحد الان يدق بعنف وقوه :ده اللي هامــــك
لميس بتعجب : ليه مالك
احمر وشها جدا وحطت وإيدها ع قلبها:يـــــو و و ه خبطت فيه عند الجلسه الي وراه
عقدت حواجبها:مين
نزلت راسها بإحراج:بـ…بسام
شهقت:NO Way.ايه خلاكي تروحي هناك
ريم بعصبيه:مش إنتـــو قلتوا بتروحوا هناك
أمل بحيره: عارفين مش فاهمه اي بطاطس
ريم افتكرت وجود أمل وزاد إحراجها
لميس بضحكه:ده حبيب القلب
رفعت ريم راسها بغيظ:غلاسه
أمل ربعت:لا الموضوع كبيره ياللا أشوف غردوا
لميس قالت لها قل شئ وأمل ميته ضحك ع ريم مش مصدقه ده يطلع منها
ريم ساكته مقهوره من ضحكهم
لميس لماشافت شكلها غيرت الموضوع: المهم جالك الكتاب ده منين
ريم:من عادل
لميس بابتسامه: ياحياتي ما نسيش
أمل باستنكار: وايه حياتك دي كمان
لميس ضحكت:ههههه ما تفهميش غلط ده زي إخويا
أمل:الله كمان عاشقه وغلبانه والنبي تيرارااااا
رمتها ريم بشنطتها:جزره وقطمها جحش
***********مترجمه لمنه محمد*********
في نفس القصر الكئيب وتحديدآ في نفس الغرفه المظلمه
والهدوء طاغى ع الغرفه لأنه ببساطه مافهاش اي  صوت
دي حالتها من لما كانت صغيره
وحــــده في وحــــده
هدوووووء في هدووووووء
من اول ما أكتشف أبوها وجودها وأخدها من أمها بدون رحمه أو بالأصح أمها اللي ماهتمتش أبدا وكأنها عايزة تخلص منها
مع إن ابوها أنكر إنها بنته بشده
لكن أمها هددته إنها هتفضحه في البلد كلها
أبوها خاف ع سمعته خصوصا إنه من رجال الاعمال اللي له سمعه كبيره وخاف تلطخ سمعته
أخدها ورماها ع الخدم ولا سأل فيها كأنها نكره مش موجوده أبدآ
كبرت ع إيدهم بس ماكنوش حنين عليها بلعكس كانوا قاسيين عليهابشده لأنهاببساطة مفروضه عليهم
حتى إختها اللي أكبرمنها بتلات سنين كرهتها وحقدت عليها وكانت قاسيه عليهاوتضربها وماتخليش شتيمه قذره متقولهاش فيها لدرجة إنهاحتى الدراسه منعوهامنها جابوا لها مدرسه أجنبيه تقوم بتعليمها بعدها إنقطعت عنها
حتى الشارع ممنوعه تطلع له من لما كان عمرها سنتين ماطلعتش بره القصر ولاتعرف شئ في الدنيا ببساطه كانت محبوسه خلف قضبان سجن
حتى عمتها الوحيده ماكانتش أقل منهم قسوه لدرجة إنها ماعترفتش بيها وبتكره تشوفها أو تسمع شئ عنها
ماكانتش عارفه سبب الكره والتهميش وكان ده العذاب في حد ذاته
كانت قاعده ع سريرها الواسع وضامه رجولها لصدرها وشعرها الطويل الاسود سواد الليل شديد النعومه مفرود ع ظهرها بفوضى
عيونها السوده الواسعه برموشها الكثيفه توزع نظراتها في الغرفه بتوهان ولمحة الحزن فيها
كان الهدوء طاغي في الغرفه لأن ببساطه ماكانش فيهامايصدر الصوت حتى التلفزيون محرومه منه
اتنهدت بألم ونزلت رجولها الحافيه ع رخام الغرفه البارد
مشت للشباك الكبير وبعدت الستاره عنه
بصت في الجنينه وشهقت من اللي شافته…….
************
يتبع ……
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!