Uncategorized

رواية صفقة على عذراء الفصل الثالث عشر 13 بقلم هاجر قطب

   رواية صفقة على عذراء الفصل الثالث عشر 13 بقلم هاجر قطب

رواية صفقة على عذراء الفصل الثالث عشر 13 بقلم هاجر قطب

رواية صفقة على عذراء الفصل الثالث عشر 13 بقلم هاجر قطب

يا عيون انا فيها بقيت مجنون وﻻ كانت ولا هتكون وكأنك جاية عشاني من الجنة…….
جاسم حملها بالقوة ……
جاسم. مكانك جنبي هنا
أخذت تضربة في صدرة بقوة وكانت تصرخ…..
جاسم.متقوميش يا سيرين
سيرين.طيب نزلني ….نزلني
لينزالها جاسم بهدوء…..ونظر لعيونها برقة بالغة ………
جاسم.مينفعش تنامي في اوضة تانية الشاغلين يقولوا اية خاليكي هنا
نظرت لعيونة ﻻول مرة ينظر لها بنظرة لها معني اخر سوا الرغبة نظرة
بها شي من الرقة….
سيرين.وبعدين انا مش عايزاك تقرب مني
ليبتسم بخبث لها……
جاسم.مقدرش اوعدك بس هحاول
سيرين. اية
جاسم.بقولك هحاول
سيرين. طيب 
جاسم.مش هتنامي
سيرين. روح نام انت اﻻول
ليبتسم جاسم علي طفولتها …طفولتها التي تجعلة يشعر بمشاعر يحاول ان يقنع نفسة بها انها الرغبة هي نفس المشاعر التي شعر بها منذ اول يوم رأها فية……
سيرين. بتفكر في اية 
جاسم.مفيش ….هروح
ورحل باتجاه السرير وتمدد عليه…واغمض عيونة..
وبعد قليل نامت هي علي اﻻريكة واغمضتت عيونها وغطست في بحور النوم….
ليفتح جاسم عيونة …وينهض جاسم من علي السرير واقترب من اﻻريكة وحملها من علي اﻻريكة. ..
ووضعها علي السرير واخذها بين احضانة وأخذ يستنشق عبير شعرها ليزيد من احتضنتها ويقبل رقبتها ويغمض عيونة ليذهب في النوم براحة لم يشعر بها منذ……منذ وفاه والدته. ….
……………………………………………………………
كان الليل حافلا علي ابطالنا بالكثير. .ولكن يقال مع كل نهار جديد وفجر جديد تغير كبير
………………………………………………………………..
استيقظت سيرين من النوم لتجد نفسها بين احضان رجل وفي مكان غريب لم تجد اهلها 
أخذت تنظر حولها باستغراب للحظات قبل ان تتذكر كل شي ان هذا المكان هو منزل زوجها
وان هذا الرجل ما هو ألا زوجها ولكن كيف جاءت لهنا.
سيرين لنفسها . اكيد هو اللي جابني هنا …
حاولت فك حصار يدة …نجحت اخيرا وقامت نهضت دخلت لحمام وخرجت منة ارتدت فستان لركبة ابيض بربع كوم وقامت بتجميع شعرها بتسريحة لأعلي واكتفتت بااحمر الشفاه الوردي وقامت برش عطرها ليستيقظ علي رائحة العطر لينظر لجمال بصورتة الحية وينظر لها باعجاب. …
جاسم.صباح الخير
اكتفت باعطائة نظرة جانبية ……
جاسم.لسة زعلانة بردو
لم ترد علية …..
جاسم. ماشي براحتك يا سيرين…و نهض لحمام..
سيرين لنفسها.لازم اعرفك الفرق بيني وبين اي واحدة انت عرفتها
ونزلت بعدها لاسفل…..
الدادة كانت تضع اﻻفطار علي طاولة الطعام وحين رؤيتها …
الدادة. صباح الفل والنور علي عروستنا القمر
لتبتسم سيرين لها ….
سيرين. صباح الفل 
وجلست سيرين علي الطاولة…
الدادة. والله يابنتي انتي باين عليكي طيبة وبنت حلال 
وربنا بعتك عشان يصلح حال جاسم 
سيرين. تسلمي يا دادة 
دادة. علي فكرة هو عمرة ماكان وحش بس هو اتحمل المسؤلية بدري اوي مسؤلية ادارة الشركة وتربية جانا
سيرين لفت انتباها هذا اﻻسم ألم يتحدث في احدى المرات علي الهاتف مع فتاه لها نفس اﻻسم. ..
سيرين.جانا…..جانا مين
دادة. جانا دي تبقي اخت جاسم الصغيرة في كلية طب دلوقتي اصل سي عاصم بية الله يرحمة والست نهلة هانم الله يرحمها ماتوا في حادثة وكانت جانا لسة صغيرة اوى اتحمل جاسم كل دا وهو كان لسة صغير لسة بيدرس ..مكنش حد بيقولة علي 
حاجة ﻻ ..بس.هو دا جاسم.
سيرين عيونها دمعت بقوة لقد توفي والدية وهو صغير من يستطيع تحمل هذا النوع من الفراق .فأذ فرق القدر بينها وبين اهلها 
ستموت…ليقطع تفكيرها دق علي باب الفيلا….
الدادة.هروح افتح
سيرين. ماشي 
ذهبت دادة لفتح الباب لتجد….
دادة.جانا
لترتمي جانا في احضنها وتبكي…
دادة.مالك يا بنتي
جانا. دادة انا…ليقطع كلامها ….
جانا.انتي مين….تشعر بأنها رأتها من قبل….
سيرين.انتي اللي مين
دادة.دي جانا ياست سيرين .دي سيرين يا جانا مرات اخوكي 
لتبتسم سيرين لها…. 
جانا.اية دا هو ابية اتجوز
اه اتجوزت قالها جاسم
لتجري جانا علية وتحتضنة بقوة….
جانا.اخص عليك يا ابية اتجوزت من غير مااعرف
جاسم.الموضوع اجي بسرعة اوي معلش يا حبيتي بس اية رأيك في ذوق اخوكي
لتنظر جانا اليها بقوة….
جانا.قمر حلوة اوي يا ابية
لتخجل سيرين بشدة..
سيرين. ميرسي انتي احلي..
جانا.ميرسي يا روحي شكلنا هنكون صحاب
جاسم.صح انتي رجعتي بدري لية
لتدمع عيونها بقوة………
جانا.ها اتخنقت مع صحابي وسبتهم وجايت
جاسم.واسر فين
جانا.اسر..انا استعجلت وقولتلة انا هسافر وهو يجمع شنطنا ويحصلنا
جاسم.اه..طيب انتي كويسه
جانا.الحمدلله
جاسم.طب يلا نفطر
جانا.ﻻ مش قادرة هطلع انام ولما اصحي هاكل
جاسم. طيب يا حبيتي 
كانت سيرين تنظر لها تشعر انها تكذب…..
فور صعودها …التف جاسم لسيرين .
جاسم.طب تعالي انتي افطري
نظرت سيرين لة بطرف عيونها .لبدلتة البنية الانيقة وشكله الجذاب …..
سيرين. مش جعانة …انا هروح اكلم ماما
جاسم.بردو….براحتك يا سيرين. .
جاءت لترحل…
جاسم. سيرين. 
لتلتف لة….
جاسم.هنقل اهلك انهاردة علي الشقة الجديدة الشقة هتجهز علي العصر وهبعت ممرضة وشغالة عشان تخود بالها منهم….
سيرين باابتسامة . بجد
جاسم.اه بجد ابقي كلميهم عشان تطميني
سيرين. طيب ….ورحلت لتتحدث مع والدايها….
اما هو جلس يتناول فطورة وهو يتذكر عيونها عندما ابتسمت لمعت عيونها بقوة …..
جاسم.انتي هتجنني اذ مكونتش اتجننت اصلا ….
عند سيرين. 
تحدثت مع اهلها واطمئنت عليهم واخبرتهم علي موضوع الشقة وانها ستأتي لتطمئن عليهم..
سمعت نداء جاسم…
سيرين.ايوة عايز حاجة
جاسم.اه …انا ماشي رايح الشركة عايزة حاجة
سيرين. ﻻ شكرا
جاسم.طيب …ابقي كولي زعلك مني ملهوش علاقة بالاكل
لم ترد….
ليقترب وبسرعة خطف قبلة من شفتيها ….وابتعد بعدها
جاسم.باي ورحل ..وهي في صدمة مما حدث 
………………………………………………………..
كانت بسمة مازلت تفكر في موضوع احمد ألي ان قررت.
وقررت محادثاتة علي الهاتف …….
بسمة.الو
أحمد. ايوة يا بسمة عاملة اية
بسمة.الحمدلله وحضرتك
احمد.الحمدلله
بسمة.انا كلمت حضرتك عشان ابلغك بقراري
ليخفق قلب احمد بسرعة….
بسمة.انا موفقة بس عشان خاطر والدتة حضرتك
احمد.بجد ميرسي جدا..طب ماما كانت حابة تتعرف عليكي
بسمة.وماما بردو حابة تتعرف عليك 
احمد. تمام.بكرة انشالله تتعرفي علي امي وبعدة اجي انا وامي نقابل مامتك
بسمة.ماشي موفقة مع السﻻمة
أحمد. بسمة
بسمة.ايوة
احمد.شكرا جدا
بسمة.انا وافقت بردو عشان خاطر والدتك
احمد.طيب حتي لو عشان كدة فبردو بتشكرك
بسمة.العفو يا دكتور بعد اذنك مع السﻻمة
احمد.مع السﻻمة
فور اغلاقها لهاتف تتضايق بسبب قولها بأنها ستتزوجة فقط من اجل والدتة ولكن ماذا يتوقع هو من اخبرها انة سيتزوجها من اجل والدتة….
احمد.بس انا حاسس اني معجب بجد بيكي يا بسمة معرفش انا لية قولت كدة…بس اكيد هقولك الحقيقة. ……
………………………………………………….. ……………………………
كانت تجلس في جنينة الفيلا عندما اقتربت منها جانا.
جانا.اية القمر اعد لوحدة لية 
سيرين. مفيش مش ﻻقية حاجة اعملها
جانا.طيب اعد معاكي
سيرين. ياريت
لتجلس جانا جوار سيرين…….
سيرين. عايزة اقولك حاجة
جانا.اتفضلي
سيرين. الصراحة انا مش مقتنعة أنك رجعتي من الرحلة بسبب خناقة مع صحابك حاسة ان السبب اكبر
عايزكي تعتبرني اختك وتحكي معايا كل حاجة واوعدك اي حاجة هتحكيها جاسم مش هيعرفها
وكأن جانا كانت تنتظر اﻻمان لتفجر ما في قلبها……أخذت تبكي بقوة.
أخذتها سيرين بااحضانها.اهدي حبيتي. 
جانا.هحكيلك
فلاش بااااااااك
سمعت صوت خطوات تسير لغرفة أسير اعتقدت انها تحلم …….
جانا.طيب انا هروح اشوفة رجع اوضتة وﻻ 
ذهبت لغرفتة واخذت تطرق الباب .ولكن ما من مجيب …..ليفتح الباب اسر.
اسر ويبدو علية القلق .جانا ….في حاجة
كانت تنظر لة بشك …لتخرج فجأة جاكلين
نظرت لة جانا والدموع تملأ عيونها ….
وفجاه رحلت ……
بااااااااك. ..
جانا.بس ورجعت
سيرين. انتي بتحبية
جانا.قولي بعشقة ..حاول كتير يكلمني بس مش برد
سيرين. متزعليش يا حبيتي. ..
كانت سيرين تفكر في حال جانا تدعو الله ان مافعلة جاسم ﻻ من تدفع ثمنة جانا….
………………………………………………………. ……..
كان في شركتة لا يفكر سوء فيها لم يعرف كيف في وقت قصير انقلبت حياتة رائس علي عقب حتي ان شيري أخذت ترن علية ولم يجب عليها لاهي وﻻ غيرة ماذا يحدث له…….
قرر ان يرحل اليها فهو لم يشبع منها بعد…..
………………………………………………………………….
وصل لفيلا بسرعة …..ولم يجدها ….
جاسم.دادة
دادة.ايوة يابني
جاسم.سيرين فين 
دادة.خرجت يابني
جاسم. خرجت فين ومن غير ماتقولي
دادة. معرفش يابني
لتدخل علية.
جاسم بصوت مرتفع.كنت فين وازي تخرجي من غير ما تقولي
سيرين. انت بتزعق لية
جاسم.هو انا لسة عملت حاجة وحملها لغرفتهم .
انزلها علي السرير. وثبت يدها
جاسم.ازاي تخرجي من غير ما تعرفيني
سيرين.وانت مالك انا حرة ابعد ……ليبلع باقي جملتها في قبلة ضاربة يبث فيها ملكيتة عليها….
يتبع…
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد