Uncategorized

رواية أنت في كل مكان الفصل الثالث 3 بقلم منى

 رواية أنت في كل مكان الفصل الثالث 3 بقلم منى
رواية أنت في كل مكان الفصل الثالث 3 بقلم منى

رواية أنت في كل مكان الفصل الثالث 3 بقلم منى

 ميرا : انت بتعمل اي ي اخ انت وقاعد جمبي كده من غير استاذن حتي 
كرم : والله انتي بالعه راديو اهديي بتحدفي دبش علي الناس والله مش كلام .. لسانك بينقط دبش انا كده هيجلي برد حضرتك ولا كمان م عاوزني اقعد 
ميرا حست علي نفسها وان هي غبيه ومافهمتش دا : خلاص خلاص سوري نسيييت 
كرم : منك لله
ميرا : منك لله انت ي عم انا ناقصه بتعدي عليا ليييه وفضلت تعيط 
كرم : ايدا في اي اهدي انا كنت بهزر والله طب بطلي عياط في ايييي طيب 
ميرا في وسط عياطها : بتدعي عليا ونا مريضه مليش لا قريب ولا حبيب ولا غريب ولا بعيد حتي ولا أهل يسألو عني وكملت عياااط 
كرم : اه دي هرمونات بقا اهدي والله مش هدعي عليكي اهدي .. وفضلت تعيط برضوا 
كرم فضل يبصلها بحيره ع عياطها دا وقد اي هي طفله بس حتي وهي كده لطيفه برضوا : عفكره شكل شعرك حلو اوي وهو مبلول 
ميرا بفرح ، بطلت عياط اول ما سمعت كده  : بجدد 
كرم قرب منها اكتر  : بجد 
ميرا بدلع: احم ممكن اقولك حاجه طيب 
كرم بتوهان: طبعا قولي 
ميرا بسخافه : انا جووعت 
كرم بعد عنها : نعمم انتي فصيله ليه 
ميرا : جوعت اعملك اي هتاكلني ولا لا 
كرم : ليه مصباح علاء الدين انا عشان اكلك أكل من الهوا فوقي احنا في غابه وضايعين 
ميرا : طيب خلاص مش عاوزه حاجه
كرم بضحك : يابنتي نعمل اي طيب ادعي يعدي ام اليوم دا بقا 
ميرا : ليان وحشتيني اوي 
كرم : وحشك قطر ي شيخه بدل ما تفكري في الغلبان اللي متشحطط معاكي دا 
ميرا : بغيظ ماانت اكيد وحشتك سي نور بتاعتك دي 
كرم : وانتي مضايقه ليه حتي لو هي فعلا وحشتني 
ميرا بتوتر : ونا هضايق ليه مش مضايقه طبعاا براحتك اولع انت وهي وانا مالي 
كرم : بضحك عفكره انا مابحبش نور 
ميرا : بجدد اقصد يعني ليه
كرم : انفرضت عليا عملت زي كل الشباب ارتبط ب اي واحده وخلاص حتي لو كنت مش بحبها إنما انا عمري ماحبتها انا معاها لأن هي الي موجوده بس إنما انا ماقدرتش احبها 
ميرا : محدش جبرك تفضل مع حد مش بتحبه اعتقد 
كرم : معاكي حق انا عرفت هي فين اللي هحبها 
ميرا : ومين تعيسه الحظ دي 
كرم : ضحك بعدين كلنا هنعرف 
ميرا : انا بقول تقوم تشوف ليان جت ولا لا 
كرم : هقوم استني
ميرا : لا سيبني انا هطلع اشوفها  .. بعلو صوتها لياااان ي لياااااان وفضلت تعيط من وجع رجلها 
كرم : اهدي طيب زمانها جايه اكيد 
ميرا : ملكش فيه 
فضلت قاعده علي صخره ف الأرض ومديه ضهرها لكرم وهو قاعد قصادها مش فاهم اي سبب غضبها دا
وبعد نص ساعه
جاء صوت من بعيد 
ليان : ميرااا انتي فين .. ميراااا 
وميرا قامت وفضلت تنادي عليها عشان تسمعها 
ليان جت وجابت معاها كام بنت والكابتن معاهم 
الكابتن : قعدنا ندور عليكي كتيير كنتي فين انتي وكرم 
كرم  : توهنا ف الغابه 
الكابتن : تعالو ي بنات ساعدوها وقامت معاهم ورجعوا المخيم 
نور بتظاهر الصدمه : ايدا مالك ي ميرا 
ميرا : مافيش عن اذنك ودخلت المخيم مع ليان وسبتهاا 
ميرا : كرم انت كنت فين كل دا 
كرم : انتي اخرسي خالص دا كله بسببك مفكراني اهبل مش فاهم يعني 
نور : لي يعني انا عملت اي 
كرم بعصبيه: نوررر انا مش فيقالك سبني عاوز ادخل اغير هدومي وانام ومشي وسابهاا 
نور : أن ماوريتك يا ميرا مابقاش نور 
عند ميرا وليان 
ليان : بقيتي احسن دلوقتي !؟ 
ميرا : اه يقلبي ماتقلقيش ممكن طلب معلش خدي الإسوره دي اديها لكرم شكلها وقعت منه في هدومي بالغلط 
ليان : مضايقه ليه مايمكن قصده عليكي انتي 
ميرا : مش حوار مضايقه معرفش مالي اول ما قال كده انا المفروض ماتعلقش بيه ولا حتي اثق في كلامه  … هو مرتبط انا عمري ما هاخد واحد من واحده حتي لو كنت معجبه بيه وحتي لو هو قال هيسبها انا عمري ما اخرب بنهم 
ليان : اهدي ما تزعليش انشالله الوضع يتحسن مع الوقت انا هروح اوديهاا واجي 
.. في مخيم كرم وصديقه المقرب أسر 
كرم : بس ودا كل اللي حصل 
اسر: يمكن تكون فكرت انك بتقول كده علي واحده تانيه غيرها  خصوصا أنك مرتبط بواحده تانيه حتي لو مش بتحبهاا ولسا عارفها من قريب ميرا في هي هتثق فيك ازاي من الاساس وفي كلامك 
كرم : هو كل اللي موقف حالها نور يعني ! ي أسر نور معايا عشان فلوسي انت مش عارف انا اكتر واحد فاهم دماغها انا سيبها معايا بمزاجي ونهايتها قربت اوي معايا 
اسر : وميرا !!
كرم : انا حابب أنها تدي العلاقه دي فرصه انا عمري ما هلعب بيها ي أسر انا حبتهاا هي مش قادره تفهم ده حقها اكيد مع الوقت انا هثبتلها دا 
علي باب الخيمه بتاعهم .. ليان واقفه وسامعه كل كلامهم وبعدين دخلت 
كرم : في حاجه ي ليان !؟ 
– اه شكل إلاسوره بتاعتك وقعت فى هدوم ميرا خد اهيه 
تحت نظرات أسر اللي باصص عليها من تحت لحد فوق ب اعجاب شديد
– تمام شكرا 
وكانت لسا هتمشي  
اسر : احم استني انا طالع هتمشي ع سكتك بالمره 
كرم بص له وقال : يجدع انت مش لسا كنت بتقول هتنام شويه !؟
اسر : ببص ل كرم وضحك برخامه لا غيرت رائي اسكتت بقا  وليان ضحكت علي كلامهم وفهمت ومشت مع أسر لبرا
 اسر وهو ماشي مع ميرا علي شاطئ البحر ف مكان بعيد نسبياًعن الخيم بتاعه الكل 
– يارب ما كونش ازعجتك ب اني مشيت معاكي 
– لا لا نهائي هنزعج ليه
– انتي صاحبه ميرا المقربه بقا 
– بضحك اه 
– ضحك ‘ حلوه اوي 
– ليان  بكسوف : هي اي 
– ضحكتك 
– ليان بتوتر وارتباك من كلامه : طب اي انا حاسه اني لازم ارجع اشوف ميرا الا تكون محتاجه حاجه 
اسر : بتتهربي ليه د انا يدوب قولتلك ضحكتك حلوه 
ليان : ليه وانت عاوز تقول اي اكتر من كده 
اسر : كتير والله المهم عفكره 
ليان : هاا 
اسر : كرم بيحب ميرا بجد انا عمري ما شفته بحالته دي مع واحده انا عارف ان ميرا حكتلك اكيد
ليان : ماينفعش حد نثق فيه بسهوله ي أسر وبعدين هما مجرد اصدقاء عااادي ربنا يسهله مع اللي بيقول هيرتبط بيها قريب دي 
اسر : مشعارفه صح اقولك كده ولا لا بس هو بيحب ميرا 
ليان : وبالنسبه ل أنه مرتبط اصلا !
اسر : يجدع ما انت كنتي سامعه هو قال أي 
ليان بصدمه واحراج : نعم 
اسر بضحك : شفتك وانتي واقفه برا الخيمه بتاعتنا وسامعه كلامنا  
ليان بتوتر : انااا .. أناا يعني سمعت من غير قصد يعنيي .. وفضلت تفرك في صوابعها 
اسر : اهدي والله بهزر اكيد مش قصدي احرجك حد يحرج الطف ضحكه شفهاا في الدنيا يعني معقول 
ليان : ضحكت 
اسر : ايوا شفتي وشك بينور ازاي أما تضحكي
ليان : مانرجع في اللي  كنا بنتكلم فيه احسن 
اسر : ضحك علي توترها ، ماشي ي ستي كرم بيحبها هو بس يمكن حاول يتقرب منها بطريقه غلط شويه ف طرق احسن من كده بكتير هي غبي حبتين وضحك
ليان بتسرع وعفويه:  واي هي الطرق الصح بقا 
اسر بص ليها بخبث : امم مثلا يمسك أيدها ومسك ايد ليان وكمل كلام : وبقولها بكل هدوء مشاعره ولو قبلتها سعتها عالاقل يبقا لي عين يقرب منها ولا انتي اي رائيك وغمز ليها 
ليان : وشها احمر من الخجل وسحبت أيدها فورا وقالت : اه انا بقول نرجع احسن بقا عشان اشوف ميرا وجرت
اسر فضل باصص علي إثرها اللي كان قدامه من ثواني بس وقال : يارب ارحمني من البت دي وضحك
 رجعت ليان للخيمه بتاعتها هي وميرا 
ميرا : انتي كنتي فين كل ده قلقت عليكي ي زفته 
ليان : مافيش رجعت الاسوره واتمشيت شويه انا واسر بس يعني يميرااا  يقلبي يقمر انتييي 
ميرا : ي سبحان الله دلوقتي بقيت قلبك هو اسر عمل اي ف مخك لا لا ضروري اعرف التفاصيل احكي 
ليان : اهدي اهدي هحكي ، وحكت ليها كل حاجه 
ميرا : الدنيا والعه معاكي يابا 
ليان : واي تعليقك علي كلام كرم 
ميرا بفرح من جوا نفسها : عادي ليان يعني براحته يعمل اللي عاوزه بس بعيد عني 
ليان : اديلو فرصه 
ميرا : ابدااا ولو كان بيموت قصادي كده مش هرضا 
وعدي ثواني وجت مسدج لميرا 
كرم : اطلعي حالا عاوزه نتكلم بليز 
(كرم اخد رقمها من التليفون بتاعها أما كانت معاه ف الكوخ من غير ما هي تلاحظ )
ليان بضحك : ها مين يعيوني اللي بعت المسدج 
ميرا بتنهيد : اعمل اي طيب 
ليان : اطلعي شوفيه ي ست واتكلموا اسمعيه طيب 
ميرا : بس هو مرتبط 
ليان : ي بنتي قولتلك م هيفضل معاها اسر اكدلي دا 
ميرا بضحك : اه يحيوانه ي بتاعه اسر انتي 
ليان : اطلعي بسرعه كد والكل نايم 
ميرا : شكلي حلو كد ؟ 
ليان بصت علي ميرا من فوق لتحت وكانت لمه شعرها كحكهه ونازل شويه خصل من شعرها علي وشها ورقبتها ولابسه فستان بنص كوم ابيض مفتوح من الصدر فتحه كبيره نوعا ما وقصير لحد قبل الركبه 
ليان : امم لا لا قمر كد روحي يلا
(ملحوظه ميرا بقت تقدر تمشي لان هي نضفت جرح رجلها وشبه بقت قادره تمشي عليها عادي )
وطلعت ليان فعلا ل كرم 
وجتلها مسدج تاني 
” تعالي عند الشجره اللي اللي بعد المخيم بتاعك ب شويه ومشت فعلا وفضلت تاني كرم .. ي كرم 
وفجاه جيه حد وحط ايده علي بوقها ….
يتبع ……
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد