Uncategorized

رواية حبيبتي العنيدة الفصل الخامس 5 بقلم فاطمة أحمد

 رواية حبيبتي العنيدة الفصل الخامس 5 بقلم فاطمة أحمد
رواية حبيبتي العنيدة الفصل الخامس 5 بقلم فاطمة أحمد

رواية حبيبتي العنيدة الفصل الخامس 5 بقلم فاطمة أحمد

عماد: اقوليني بقي يا بنت عمي عايزه تتكلمي معايا في ايه
أسيا: عماد انت لسه عايز تتجوزني
عماد: مش فاهم ايه السؤال دا 
أسيا: يعني انت لسه عيزاني زوجه ليك ولو سمحت جاوب يا عماد من غير متسأل اسأله كتير
عماد: بصي يا أسيا انا لو عشت الف سنه مش هتمنه يكون ليا زوجه غيرك 
أسيا: يعني انت عايز تتجوزني
عماد: اكيد يا أسيا 
أسيا: حدد مع ماما معاد وهات والدتك وتعاله اخطوبني
عماد: انتي بتقولي ايه يا أسيا 
أسيا: بقول اللي انت سمعته
عماد: انا مش فاهم انتي مش رفضتني من يومين ايه اللي اتغير يخلكي تيجي علي نفسك بالشكل دا وتوافقي علي جوازنا
أسيا: خلاص يا عماد لو مش عايز نتجوز يبقي اعمل نفسك مسمعتش حاجه 
عماد: مش قصدي يا أسيا بس لو انتي بتعملي دا عشان خايفه من أمجد فخليكي واثقه ان هو مش هيقدر يقربلك
ولو فكر بس انا هعرفه مقامه كويس
أسيا: انا مش بعمل كده عشان حد انا بعمل كده عشان نفسي
عماد: طيب ممكن ننادي وائل ونعرفه قرارك دا
أسيا: انت حر يا عماد بس انا مش هغير كلامي متخفش
عماد: انا همشي الوقتي يا أسيا بس اتكلمي مع وائل الاول وبعد كده نشوف انتي حابه تعملي ايه 
وبعدما خرج عماد من عند اسيا سلم علي والدتها واختها امل وقال: يلا تصبحو علي خير 
وائل ممكن تيجي معايا لحظه لحد العربيه تحت 
وائل: اه طبعاً يا عماد 
وبعد ما نزله من البيت
عماد: اسمع يا وائل انا عايزك تعقد مع أسيا وتفهم هي مالها وايه اللي حصلها يخليها تقولي انها موافقه على جوازنا
وائل: انت بتقول ايه 
عماد: مش وقته يا وائل التعجب دا المهم الوقتي انت تفهم هي بتفكر في ايه 
وائل: هي الب دا اتجننت ولا ايه 
عماد: بص يا وائل انا نفسي اتجوز أسيا من الدقيقه دا بس انا شايف جوه عيونها تعب وخوف وقرار اخدته من غير تفكير وانا استحاله اتجوزها من غير ما تكون مقتنعه بقرارها
وائل: اكيد يا عماد وانا هعقد معاها بكره
عماد: طيب يلا بقا اطلع عشان محدش يفتكر في حاجه 
وائل: ماشي يا ابن عمي
وبعد ما مشي عماد طلع وائل البيت و كل واحد دخل قوضته وكل واحد مشغول با التفكير
والدة أسيا كانت بتسال نفسها ليه كل ده بيحصل لبنتها
وامل كانت متوتره وحاسه ان بيتهم بقي غريب ومش هادي زي زمان 
و وائل كان بيفكر هي أسيا اخدت القرار ده ليه الوقتي
و أسيا كانت ماسكه البوم الصور و حضنه صورة والدها وهي بتبكي بصوت هادي عشان محدش يسمعها
و وائل مكنش عارف ينام و طلع من قوضته و شتف نور قوضه أسيا شغال في خبط عليها براحه و أسيا مسحت دموعها وقالت ايوه مين اللي بيخبط
وائل: انا يا أسيا 
أسيا: ادخل يا وائل 
وائل: ليه لسه صاحيه لحد دلوقتي يا أسيا انتي لسه تعبانه
بعدين ايه دا انتي كنتي بتعيطي 
أسيا: لا يا وائل بس افتكرت بابا الله يرحمه 
وائل: الله يرحمه
بصي يا أسيا انتي لو اخدتي قرار جوازك من عماد عشان خايفه من حاجه تبقي عبيطه 
بعدين احنا كلنا معاكي و ماما خلاص مش هتقولك حاجه تضايقك تاني
أسيا: وانا اخدت القرار دا وانا متأكده اني مش هرجع فيه تاني
وائل: انت متأكده من قرارك يا أسيا 
أسيا: اه متأكده 
وائل: خلاص يا أسيا انتي حره بس خليكي فاكره انا انا معاكي و في ضهرك ومش هسيبك ابدا ويعني هحاول اعوضك شويه عن غياب بابا
أسيا: ربنا يخليك ليا يا وائل 
وائل: طيب يلا نامى الوقتي وبكره نجيب عماد هنا 
ونتفق علي كل حاجه 
تمام يا أسيا 
أسيا: تمام يا وائل 
تاني يوم الصبح وصل عماد وطلع اقعد مع وائل و امل 
و أسيا و بعد ما اقعدت والدة أسيا وائل قال
شكلنا كده هنبل الشربات قريب با ام وائل 
والدة أسيا: انت هتتجوز ولا ايه يا وائل 
عماد: لا يا مرات عمي انا اللي هتجوز
امل بصدمه: انت لحقت تنسي اسيا وتشوف واحده غيرها وتتجوزها كمان
عماد: ايه الكلام الكبير ده يا أمل 
والدة أسيا: عيب يا أمل الكلام ده والف مبروك يا ابني 
أمل: لا مش عيب و أسيا عندها حق لما ستبتك وانت متستحقش الحب اللي حبته ليك 
عماد: يالهوي انا خوفت منك يا أمل هم اخواتك بيتحوله كده ايه يا وائل لما بيتعصبه
وائل: شوفت يا صاحبي اخوك متحمل سنين في وسط ناس عمله ازاي
عماد: بصي يا أمل انا لو هعيش حياتي كلها من غير جواز برضه مش هتجوز غير أسيا 
والدة أسيا: يا ابني انت مش طلبت الطلب دا قبل كده و أسيا رفضت
أسيا: لا يا ماما انا خلاص موافقة 
والدة أسيا: أنتي بتتكلمي بجد يا أسيا 
أسيا: ايوه يا ماما 
والدة أسيا: مبروك يا حبيبتي وربنا يكملك علي خير 
أمل: مبروك يا سوسو هتبقي احلي عروسه في الدنيا واسفه يا عماد علي كلامي ومبروك
عماد: الله يبارك فيكي يا صغنونه وعقبالك يا اموله
وائل: مبروك يا أسيا ومبروك يا ابن عمي 
عماد: الله يبارك فيك يا وائل وعقبالك
والدة أسيا: طيب الخطوبه هتبقي امته
أسيا: انا مش عايزه خطوبه….. 
يتبع…
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد