Uncategorized

رواية عذبني ولكن أحبني الفصل السادس عشر 16 بقلم منة محمد

 رواية عذبني ولكن أحبني الفصل السادس عشر 16 بقلم منة محمد
رواية عذبني ولكن أحبني الفصل السادس عشر 16 بقلم منة محمد

رواية عذبني ولكن أحبني الفصل السادس عشر 16 بقلم منة محمد

دخلت عليه كالعاده من غير إستئذان وشافته واقف قصاد المرايه يتشيك لابس بنطلون جينز ازرق فاتح وقميص ازرق غامق نص كم وتحته تيشرت ابيض باكمام طويله وعليه رسومات متداخله بالابيض
إتكت ع زاوية الباب رافعه حاجب:ع فين يا مان
سحب كابه الأبيض وموبيله ومشى طالع وقف لما قرب جنبها وشدها من ودنها بقوه: أولا كام مره قلت لك خبطي علي الباب قبل ما تدخلي ثانيا مالكيش دعوه
سابها ونزل ولبس كابه
أمل مسكت ودنها اللي آلمتهاوصرخت:متوحـــش
مشت لغرفتها ودخلت شافت ساره مطلعه إكسسواراتها وبتدور فيها
حطت ايدها واتخصرت:خيــر خيــــر قاعده بتعملي ايه في اوضتي وعلبتي
ساره وعيونها ع الإكسسوار طلعت منها سلسله دهبي :أيوه دي اللي عايزة البسها في عزومه مي
أمل شهقت لما افتكرت العزومه:أيوه صح ماعنديش حاجة البسها
ساره شاورت ع دولابها:ودولابك ده يالي يتكسر حالف ماتلبسي حاجة منه
أمل قعدت ع السرير متربعه:أفففف مافهوش لبس عدل عايزه اشتري جديد
ساره فتحت الدولاب تدور فيه بين االهدوم:مفيش وقت بكره العزومه …إممممم.أيوه ده
طلعت بنطلون جينز ماركه ومعاه بلوزه ورديه حلوه
ساره:ده حلو ايه رايك وكمان ماشفتهوش عليكي ابدا
أمل :إممم حلو
ساره:خلاص إلبسيه بكره هيطلع جنان عليكي
أمل:وإنتي هتلبسي ايه
ساره:فستاني الدهبي الي روحت بيه عزومه صاحبتي 
أمل:أيوه كان شيك وحلو ومدلع
***********
مسك فونه ورن وعيونه ع الطريق
سمع صوتها الناعم:ايوة حبيبي
إبتسم:ايوة يا قلبي…ها فروحه وصلتي
فرح:لا أنا في الطريق لسه
إبتسم وهو بيركن العربيه قدام مطعم راقي:أوك أنا وصلت حالا اوعي تتأخري
قفل معها ونزل سحب الكيس ودخل
قعد ينتظرها وهو بيلعب في موبيله شم ريحة برفيوم نسائي قوي ورفع راسه شافها قدامه
قام واقف:اهلا والله اهلا
سلمت عليه بدلع:اهلا بيك حياتي
قعدت معاه وعلي وشها إبتسامة دلع
إبتسم وغمز لها:آآه ياقلبي كل ماأشوفك تحلوي أكتر
ضحكت بدلع:رودي
رائد:عيونه وقلبه
فرح وقلبها رقص :إممم هنفضل قاعدين كدا مش هتطلب لنا حاجة نشربها
رائد:آمري ادلعي علي مزاجك
فرح:إممم لا عايزه ع ذوقك انت
بعد ماطلب مد لها كيس أحمر:اتفضلي قلبي
فرح بصت للكيس بفرحه : اييييه ده
رائد غمز لها:هديه بسيطه لعيونك
أخدت الكيس وطلعت العلبه الحمرا المخمليه اللي فيها فتحتها وفتحت عيونها بفرحه و إنبهار:وا ا او حلو حلو اوي يجنن
رفعت سلسله ذهبيه محفور عليه حرف ال‎ Rو الF
رائد بابتسامه:عجبك
فرح: حلو ثانكس حبيبي
رائد:حاضرين للحلوين
*****
كانت واقفه في مكان شافته قبل كده ومظلم بشده
سمعت صرخات وميزتها بسرعه لفت تدورعلي مصدره
لفت حواليها وهي سامعه الأصوات عماله تزيد وتعلي
صرخت ببكا:مـــامـا….رامــي فينكم
جريت وجريت وهي بتصرخ باسم رامي وأمها
وقعت ع الأرض ورفعت راسها شافت المكان كله بيتحرق وظلال أشخاص جواه
شافت رامي بيولع قدامها وقامت تجري عليه :لا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا
لكن كل ما تقرب منه يبعد عنها للاسف شافته بيمد لها ايده وبيصرخ باسمها
صرخت بجنون وهي بتجري ومش قادره توصلو 
صرخت بأعلى صوتها لماشافته اختفي من قدامها:رامــــــــــــي
فزت من النوم وقلبها دق بقوه والعرق مغرق جبينها وحرارة جسمها مولعه ومرتفعه جدا نزلت دموعها وضمت لحافها وبكت بقوه
قرات المعوذتين بين شهقاتها وقامت من السرير طلعت من غرفتها
وما حستش بنفسها إلا وهي نازله تحت وقاعدة قدام المدفائه وفاتحت الأبجوره ضامه رجولها لصدرها وصرخات رامي بتتردد في دماغها
حست ببروده تخترق عضمها كانت لابسه بيجامه حمره نص كم خفيفه ضمت المخده عليها
سمعت صوت باب المدخل اتفتح واتقفل تاني وصوت خطوات خفيفه بتقرب
ركزت عيونها ع الباب بخوف
شافت ضل شخص واقف ع باب وفتح النور
غمضت عيونها وسمعت صوته :لميس
فتحت عيونها بصدمه وشافت امير قدامها ومعاه شنطة لابتوب
كان لابس بنطلون جينز أسود وقميص أبيض عليه جاكيت رسمي أسود
امير:ليه صاحيه لحد دلوقت
نزلت رجولها من ع الكنبه وقامت مشت طالعه اوضتها بس كان قافل الطريق قدامها
قالت من غير ما تبصله: اعدي
امير بسخريه:مفيش حمد لله ع السلامه…ولا قطعت عليكي مكالماتك
رفعت راسها بنظرات بحده: حقـــــير
وزقته في كتفه زقه خفيفه تعدي من جنبه بس هو قطع طريقها ووقف قدامها
وقال بسخريه:بس ما اعتقدش فيه حقاره زي حقارتك
حست بنار جواها تغلي ونفسها تطفيها بأي طريقه قالت بعصبيه:لا فيه إنت أحقر انسان خلقه ربنا..إبعـــــد عن طريقي ياحقير يا ندل
مسك إيدها بخشونه وقال من بين سنانه:إن سمعتك تعيدي ألفاظك دي ليا هقص لسانك ..فاهمـــه واوعي تفكري إني نسيت الكف الي جالي منك لا هتدفعي تمنه غالي لأن ماعاش إلي يرفع إيده ع امير الجوهري
ساب إيدها بعنف:خليكي فاكره كلامي ده كويس
وطلع فوق
صرخت فيه:أعلــى مافي خيلك أركبه ماخوفتنيش يا امير ياجوهري
وقف ع السلم ولف وإبتسم بسخريه ورفع حاجبه بثقه:هتشوفي بنفسك امير يقدر يعمل ايه
وطلع فوق  وهي قعدت ع أقرب كنبه وحست بخوف من كلامه وتهديده وثقته بنفسه
************
في بيت زبيده ام امير في الرضاعه
:لاا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا
طلعت من الغرفه تجري:ما ااااااجد
ماجد رفع حاجبه:لا والله بلعب معاكي انا ماجد كدا حاف ولا كاني خالك……وبعدين ايه الصريخ ده بالليل
اتخبت وراه:شوف إختك الي شبه الفيل مش عايزة انام بالغصب مش ع كيفها انام بالعافيه
طلعت سميه من الغرفه :إلا  ع كيفي شوفي الساعه كام دلوقت وإنتي مانمتيش ولا خليتي خلق الله يناموا
ماجد رفع حاجبه لماشاف مي واقفه عند باب الغرفه وشاورلها ع شهد انها مستخبيه وراه:شكلنا إخواتها مش خالها وخالتها مفيش إحترام أبدآآآ ولاكمان مستخبيه وراي شوفتو الجبروت
شهد بصت لماجد ببرائه وابتسمت بدلع:خالو شوف خالتو عايزه تنيمني غصب
رفع حاجبه ماسك ضحكته:لا والله إحلفي كدا
شهد:والله
نسرين:ماجد خلصنا منها البت المجنونه دي مش قادرين ننام من لسانها(وشوي هتبكي)حرام والله بكره عندنا عزومه واحنا مانمناش لحد دلوقت
ماجد رحمها ولف لشهد وبعصبيه:شهـــــد روحي نامي أحسن لك
شهد بعدت عنه ووقفت بعيد متخصره:لا والله تعال إضربني كمان
أنا براحتي أنام وقت ما احب ومحدش له دعوه بيا
فتح عيونه مصدوم من لسانها:بنـــــت ايه الأسلوب الزباله ده والله اجي اعدلك
طلعت لسانها له وراحت للغرفه
ماجد لف ع إخته مي:إنتي متأكده إن دي بنتك
مي رفعت كتافها يعني اعمل ايه فوضت الامر لصاحب الامر
وراحت للغرفه
سميه نفخت ودخلت غرفتها
*************
صحت الضهر وأخدت شورسريع لبست جلابيه مغربيه روعه وناعمه ورفعت شعرها بطوق
طلعت من غرفتها وقابلت عادل عند السلم وشكله لسه صاحي من النوم وشكله مكشر وشعره منكوش علي الاخر
عادل وكله نوم:صباحك خير
لميس ضحكت:صباح النور
عادل نازل السلم:الحمدلله والشكر ليه الضحك
نزلت وراه وهي بتضحك ع شكله
دخلوا للصاله وريم أول ماشافت عادل ومنظره إنفجرت ضحك:هههههههههه عدول مال منظرك غلط ليه كدا
عادل لمس شعره:نسيت
ريم:ههههه شكلك توووحفه اصبر خليني أصورك
اخدت موبيلها وصورته
عادل راحلها:هاتي الموبيل
ريم خبته ورى ضهرها:لا
عادل:ريموووه إقصري الشر وهاتي الزفت
ريم بعناد:لا
مروان:هههههه خليها والله قال يعني مصوره توم كروز
عادل:هو يطول يكون شبهي
رنا:ياي ع الثقه..إنت روح شوف شكلك في المرايه وشوف توم كروز وطلع الفوارق العشره
عادل:اخرسي معدتش الا الشمس تنطق
رنا شهقت:نعـــــم
عادل:نعامه ترفسك
الكل:هههههههههههه
رنا اتغاظت: مامتي شوفي ابنك
كوثر بامر:خلاص كفايه بقي
:السلام عليكم
ريم شهقت ونطت من مكانها:ميرو
راحت له وضمته:حمدلله ع السلامه
بعد عنها:الله يسلمك
سلم ع أمه وإخواته متجاهل لميس
ريم:امتي جيت
امير عيونه علي لميس:أمبارح الساعه اتنين بالليل
بصتله لميس من فوق لتحت بغرور وولفت وشها عنه
رنا:جبت اللي طلبته
امير بضيق:لا
رنا:لييييه
امير بنظرات غريبه:كدا
رنا:وليه النظرات دي
رفع حواجبه:أي نظرات
رنا:شكل السفريه ضاربه راسك
ريم :أففف.امير بقولك ايه اخبار السفر والشغل
امير إبتسم:تمام
مروان:هههههه والله تطورات امير مايزعلش ريم
امير بغيظ:ريامي غير
ريم:ويلموني ياناس ويلوموني في حبه
مروان:بت اعقلي ليه هو كان جوزك
ريم قامت وقعدت جنب وباسته في خده
ريم:غيران
امير إبتسم ع حركة ريم
مروان بقرف: كتك البلا انا اغير انتي الفيوز واصله عندك للصفر
قامت لميس لما رن فونها وطلعت للجنينه ونظرات امير ورنا ملحقاها
*************
طلعت للجنينه وردت علي الموبيل:هالو
هند وصوتها واضح فيه الفرحه:هــاي ميسو ازيك؟
ضحكت لميس:هاي تمامi‎’m fineوأنتي
هند:تمامو (ضحكت)بيسلموا عليكي بعض الناس
لميس احمر وشها بخجل لماعرفت مين تقصد:إعقلي
هند بضحكه:اعمل ايه فيه مجنني  عمال يقولي ليه لحد دلوقت عمك ماردش ع طلبنا
لميس :مسافر
هند:وراجع امتي
لميس:i dont know
سكتت وإبتسمت لماشافت رغده ماشيه في الجنينه وقفلت من هند وهي رايحه لها:رغـــــوده
سلمت عليها ودخلت معاها للصاله
جت الخدامه وأخدت الحاجات منها
سلمت ع إخواتها وقعدت معاهم شويه وكل واحد فيهم راح شغله
ريم باصه ل بطن رغده:رغده إنتي هتولدي امتي
رغده حطت إيدها ع بطنها البارزه شوي:لسه باقي كتير
لميس:الله يعينك
ريم:اشتريتي له هدوم
رغده:لا لسه
ريم:لازم نروح نشتري له.. بعدين تتتقلي ولا تقدري تروحي انا كمان متحمسه اشتريله ع ذوقي ايه رايكم بكرة نروح
رغده:خلاص إن شاءالله
ريم:أيوه صح…ايه الشنط الي معاكي
رغده:لبسي بلبس عندكم للعزومه وإحتمال أروح معاكم
ريم:ليه؟غريبه
رغده:عمر عنده إجتماع النهارده ومش هيقدر يوصلني
ريم بصت في ساعتها:مش كأن امل اتاخرت
رغده:رني عليها
رفعت موبيلها واتصلت
بلغتها إنها عند البوابه
**************
في بيت زبيده ام ماجد اخو امير في الرضاعه الكل ملخوم في تجهيز العزومه وطبعا صرخات شهد حرقت المكان باعتراضها الدائم
شهد :ما مش عـا ااااا يزه
مي بعصبيه:وبعديـن معاكي إنتي إلبسي اللي طلعتهولك ومتجننيش
رمت شهد الهدوم بعناد:لا مش عايزة مش حلو يعععع
حطت إيديها ع راسها بضيق من بنتها:شهد خلاص ماتخلنيش اتصل بابوكي يجي ياخدك معاه والله صدعتي نفوخي
راحت شهد للدولاب وفتحته مطنشه كلام أمها: هوريكي انا عايزة ايه
طلعت فستان أبيض منفوش :ده
فتحت عيونها بصدمه وراسها هتنفجر من بنتها:إنتيـيـيـي را يحه فرح علشان تلبسيه
شهد ضمت الفستان لصدرها وصرخت وهي بتعيط:عـ ا ا ا عايزه ألبسه عايزة البسه
مي شوي وهتعيط من بنتها :وبعدين وبعدين معاكي
أنا أقوم أطلع أحسن وخليكي البسيه وخلي كل البنات تضحك عليكي
طلعت وسابتها و وقفت شهد قدام المرايه تمسح دموعها فرحانه وبدءت تبدا مهمة اللبس ع كيفها زي ماهي عايزه
دخلت ع سميه غرفتها هتنفجر جدا من بنتها اللي صممت ع شئ لازم تنفذه
سميه واقفه قدام المرايه بتعدل لبسها:ايه مالك إنتي وبنتك اللي فجرت ودنا بصريخها
مي قعدت وفتحت شنطة المكياج بتاعه سميه:الله يهديها والله صدعت راسي لازم اللي عايزاه تعمله البت هتجلطني
سميه رفعت حاجبها:إنتي اللي دلعتيها لحد ما بقاش يهمها حد
مي وزعت كريم الأساس في وشها:مش أنا أبوها اللي لو قالت عايزة القمرهيجبهولها
دخلت نسرين الغرفه:بنات ايه رايكم حلو
مي رفعت راسها تشوف فستانها:حلو
نسرين وقفت تعدل شعرها في المرايه:طيب ايه رايكم اسيب شعري مفكوك ولا أرفعه
مي:اعمليه ملفوف (ملولو)
سميه:أيوه صح إنتي دايما شعرك كيرلي غيري شوي…(سحبت كرسي التسريحه )تعالي تعالي اعملهولك
******
قاعدةع الكرسي قدام المرايه تظبط شعرها اللي قاعده يسرحه لها الكوافير سمعت فونها رن شاورت للخدامه تناولهولها اخدته وشافت المتصل
عملته مشغول وبعتت له رساله(نادر حبيبي أنا مشغوله دلوقت مش هقدر ارد عليك بس هتصل بيك الليله اوك ياقلبي)
حطت الموبيل جنبها ورفعت عيونها للكوفير بغرور وصرامه:جان بسرعه حرك ايدك أففف
هز جان راسه وهو مضايق من عجرفت رنا عليه وغرورها
***************
قرا الرساله وأبتسم وبعت لها رساله
………: روحت فين ياعم الحبيب
حط موبيله ع الطاوله بعد مابعت لها الرساله وسند ع وراه:معاك
……:ايه الي حصل مع بنت الجوهري ناوي تكمل الي ناويه معها
رفع جاجبه بإصرار:طبعا وقريب هيحصل
بصله بتفحص:خايف لتكون حبيتها ووقعت في غرامها
ضحك بسخريه:الأشكال دي مش تنحب ياصاحبي انا بس اعمل الي فى راسي وارتاح وارد لاخواتها الصاع صاعين من الي عملوه فيا ههههه
صاحبه:ياااه انت لسه فاكر رغم فات سنين ع الي حصل
نادر وعيونه تشع غضب وقهر وإصرار:والله لأعلمهم مين أكون لأخليهم مايقدروش يرفعوا عنيهم في وشي والله لأخليهم يبوسوا راسي ورجلي كمان
صاحبه:بس اوعي تنسي انهم ولاد الجوهري يعني مش اي كلام وانت عارف مين هو الجوهري وعياله وخصوصا اميرعارفه بنفسك مش هين
نادر رفع حاجبه:لا عارف مين بيكونوا ومش بيهمني لا الجوهري ولا امير اهم شئ عندي اني انزل روسهم في الوحل والتراب واكسر مناخير مروان الي رافعها عليا
صاحبه:يابن الحلال انا حذرتك إنت ناسي اللي عمله امير في سليمان
نادر:لامانسيتش..ولانسيت اللي عمله فيا ……
************
في القصر الكئيب الحزين
من ساعه اليوم اللي اتفتحت فيه جروحها ونزفت ضعفها ووحدتها وكره الكل ليها …ماخرجتش من غرفتها ولا طل حد عليها كالعاده…
بصت لصينية الأكل اللي قدامها ونفسها مسدوده عن الأكل…وعن الدنيا
شالتها وفتحت باب غرفتها وطلعتها فوق الطاوله اللي جنب بابها…
سمعت أصوات غريبه جايه من الدور الي تحت …راحت للدرابزين وطلت من فوقه
ماشافتش حاجة والأصوات لسه سمعاها وميزت الأصوات وكانت أصوات أنثويه وضحك بخلاعه
فجـــــأه …
طلعوا عليها ثلاث بنات منهم إختها مرام شافوها وبعدت بسرعه وهي خايفه
إبتسموا بخبث وهم يبصوا لبعض ع الفكره الخبيثه اللي تشاركوا التفكير بتنفذها…
طلعت مرام فوق عندها وع فمها ابتسامه خبيثه وشافتها واقفه عند غرفتها ولماشافتها انكمشت ع نفسهابخوف راحت لها ومسكت ايدها وسحبتها معاها لتحت..
كانت ماشيه معاها مجبره ومش حاسه بأي احساس غير الرعب اللي اتملكها لدرجة إنها ماقاومتش ولانطق لسانها زي ما يكون لزق في سقف حلقها .. زاد خوفها لماشافت صحاب إختها بيضحكوا بخباثه وقربت منها واحده فيهم…مسكت طرف قميصها الكحلي الطويل بقرف وإشمئزاز:دي بقي تولين…بجد بجد بيئه جداااا شكلهاold fashion
ضحكوا بشماته وقربت منها التانيه اتاملتها من إصبع رجلها لشعرها اللي لامته بربطه بقرف وكأنها بضاعه فاسده قدامها
سحبت ربطة شعرها واتفك شعرها الواصل لنص فخدها بحيويه كان شكله روعه وأبهرهم لدرجة القهر والغيره
طلعت مرام مقص لماشافت صحابها مبهورين بشعر تولين
وبحركه سريعـــــه قصتـــــه وووقع شعرها ع الأرض والكل إتصـــــدم
إنقهرت مرام لما أخطأت وما قصتهوش كله وصل لحد تحت كتفها بشوي لأنها اترعبت قبل ما تنتبه لها تولين
أماتولين كانت واقفه مصدومه شايفه شعرها اللي انتثر ع الأرض كانت دموعها متحجره في عيونها لان مفيش اقسي من من شعور الذل والإهانه
كانت سامعه ضحكاتهم المستهتره بيها…كلامهم اللي يقتل قبل ماتجرح …
واقفه قدامهم وجامده في مكانها لاهي قادره تبعد عنهم ولا توقفهم عند حدهم..
الضعف والخوف اللي زرعوه فيها من صغرها وكبر معاها وكل دقيقه يكبر وملكها بقي هو المتحكم فيها
شهقت وإنقتلت كل ذرة إحساس فيها….روحها دابت وحرقت كل مافيها لماسمعت اللي قالوه
دي بنت ### مالهاش أصل دي نتيجة ###……
دي بنت## مالهاش أصل
دي نتيجة####أمها…..
دي بنت###مالهاش أصل
دي نتيجة####أمها…..
***هيكون الدمع بختي .. والجرح من نصيبي ..***
***لكن صعبان عليا .. مبقاش فيه حد ليا ..***
***والدنيا ضلمة بعدك .. والحزن هد فيا ..***
مسكتها مرام من شعرها ورمتها ع الأرض وهي لسه بتشد شعرها وكانها تتمني تخلعه من راسها داستها برجلها وصاحباتها ضحكهم مالي القصر ورجولهم داست عليها بكل إحتقار وذل ومهانه
قربت مرام المقص من شعر تولين تقصه كله زلبطه
شهقت تولين واتمنت الموت ولا تحس الثانيه إحساس الذل والتحقير اللي قتلها قتل وهي شايفه رجولهم دايسه عليها بجبروت وغل وعنف وعيونها متعلقه بالمقص طلع صوتها المخنوق:لاااااا
ضحكت مرام ورفستها برجليهابقوه وسحبت شعرها للمقص
لكن صوته الجهوري بغضب وقفها بس بعد فوات الاوان ………
:مــــــــــــــــــــــــــــــرااااااااااااااااااام
############
يتبع ……
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!