Uncategorized

رواية عذبني ولكن أحبني الفصل السابع عشر 17 بقلم منة محمد

 رواية عذبني ولكن أحبني الفصل السابع عشر 17 بقلم منة محمد
رواية عذبني ولكن أحبني الفصل السابع عشر 17 بقلم منة محمد

رواية عذبني ولكن أحبني الفصل السابع عشر 17 بقلم منة محمد

في بيت زبيده
نزلت من السلم تتمخطر في مشيتها ودخلت الرسبشن
شهقت مي لماشافتها وقامت بسرعه سحبتها معاها بره الرسبشن
وقفت ومسكت إيدها :الله يخربيتك انتي عاملتي ايه في نفسك
بصت شهد لفستانها الابيض:في ايه
مي طلعت منديل مسحت لها الروج الأحمر اللي لطخت شهد بيه شفايفها :والروج اللي ملطخه شفايفك بيه وتقوليلي في ايه ها
بعدت شهد عن إيد أمها:لا لا ما تمسحهوش تعبت وأنا بحطه وفي الاخر تمسحيه
مي فتحت عيونها لما انتبة للكحل اللي داعكه عيونها بيه:كحـــــل كماااان روحي إغسلي وشك اللي يفضحك يا بعيدة
شهد بعند:لا مش هغسل وشي وانتي كمان حاطه اهوه وتيجي تشتطري عليا وتمسحيلي الميكب
مي:بتقارني نفسك بيا أنا ست كبيره وإنتي عيله عيب تحطيي
شهد ضربت برجليها الأرض:مش همسحه لو مسحته انتي كمان امسحي
قامت مي وسابتها مش قادره تتفاهم معها البنت دماغها ناشفه ودخلت
راحت شهد عند البنات ودخلت وعيونها بدور علي الوجه الجديد بينهم
سكتوا البنات لماشافوها وإنفجرت سميه وأمل ضحك لماشافوا منظرها
نسرين:شهـهـهـهـد يخربيت سنينك روحي إمسحي اللي في خلقتك
اتغاظت من ضحكهم عليها بس بصت لهم بحتقار ووقفت عايزة تشوف لميس اللي ماسكه ضحكتها بالعافيه
شهقت:إنتـــــي لميـــــس
لميس باستغراب وقالت:أيوه
راحت تسلم عليها:أنا شهوده بنت مي
إبتسمت لميس:اهلا شهوده
قعدت شهد وحاولت تحط رجل ع رجل بس ماعرفتش فربعت
سميه: خير خير ايه الي مقعدك عند الكبار روحي إلعبي مع ريناد وياسر
شهد:انتي مالك مش عايزة العب مع العيال
أمل:ليه ياكبيره
شهد بعناد:غصبن عنكم
دخلت دلال معها كاس عصير وشافت شهد :بسم الله الحمن الرحيم
شهد بقرف:خير شوفتي عفريته
دلال رفعت حاجبها : اااه عفريته
دخلت رنا وبصت لشهد بقرف وقعدت جنب دلال
***********
عند الرجاله
دخل رائد بعد ماكلم فرح في الجنينه وقعد جنب مروان
مروان بخبث:مالك طلعت مرة واحده بره
رائد إبتسم:جالي إتصال مهم
عادل: تلاقيها واحدة من البنات اللي وقعين في غرامه
رائد بغرور:اعمل ايه لو انا حلو وكيوت والبنات بيطردوني
عادل :إه عندك حق خارب الدنيا بكيوتك حتي الحكومه مش عارفه تلمك
مروان للرائد:ومبسوط إنت وسحنتك يااخي ماتبطل الحركات الي عندك واعقل
رائد ضحك: اهلا بدئنا
عادل: امال فين باقي الشباب
رائد:قوموا نروح لهم
طلعوا برى وشافوا عبدالله بيتكلم في الموبيل وبعيدعنه واقفين ماجد وخالد وامير
راحوا لهم وانضموا لهم
رائد اتخبى ورى مروان لماشاف شهد طالعه:يممه ايه الكائن الغريب اللي جاي علينا ده
مروان حط إيده ع بؤه يكتم ضحكته
امير عقد حواجبه لماشافها وكبح إبتسامته
ناداها خالد يئلش عليها:تعالي تعالي ياحلوه إنتي
جاتلهم ماشيه بدلع ووقفت قدامهم:ننننعم
ماجد مش منتبه ليها ولماسمع صوتها لف وبرق عيونه بعدم تصديق: بنت الي عملاه في نفسك ده
عادل مقدرش وانفجر ضحك ولف وشه
عقدت حواجبها واتخصرت :اييييييييييه عملت ايه انا
ماجد:غوري اغسلي خلقتك
رائد همس لمروان:مين دي ماشاءالله اللي غطت ع نانسي عجرم
ضحك مروان:دي شهد
ماجد:سلمي ع خالك امير وروحي اغسلي وشك
بصت شهد لامير وقربت منه سلمت عليه وراحت تدخل جوه
***********
نرجع لتولين بعد ما الحريم ضربتها واختها قصت شعرها بوحشيه
في ثانيه سريعه سحب المقص من إيدها وزقهم عن تولين اللي إغمى عليها بعد مارفسوها وسحقوها بالرجول
صرخ في مرام:إنتـــــي اتجنيتـــــ……
إنصدم لماشاف شعر تولين منثور ع الأرض وهي مرميه ع الأرض
مسك مرام المصدومه من دراعها بقوه وكان بيكسره:إنتـي مجنونـه ازاي تعملي كدا في تولين اتجننتي
فاقت من صدمتها ونيران الغيره والقهرولعت جواها:إنت مالك بينا اعمل الي اعمله مش من حقك تدخل
فتح عيونه بصدمه”دي فعلا اتجننت”:مش من حقي…(صرخ فيها)مش من حقـــــك إنتي تمدي إيدك عليها واللــه يامرام لو أشوفك ماده إيدك عليها لأكسرها لك كسر فاهمــه
سابها..ولف لصحابها اللي من اول ماسمعوا صوته زاد رعبهم واتجمدوا مكانهم ومقدروش يتحركوا صرخ فيهم:وانتـــــوا بره مش عايز أشوفكم هنا ..بــرا إطلعوا بـرا
راحوا يلبسوا عبايتهم المفتوحه وهما مرعوبين
أما مرام كانت مصدومه ولا قدرت تتكلم
نزل لمستواها ورفع تولين من علي الارض ومشى يطلعها لفوق وهو سامع مرام تهديداتها وصراخها عليه!!
دخل غرفة تولين ومددها ع السرير بعد شعرها عن وشها وبصلها
جاب شنطته وفحصها ولماخلص واتأكد إن مافيهاش شئ يقلق بس مجرد إغماء وبتفوق منه
قفل شنطته….واتأملها قرب منها وباس جبينها وطلع
نادى الخدامه وخلاها تقعد عندها لحد ما تفوق وتبلغه خبر إذا حصل لها شئ
قعدت عندها الخدامه مجبره ومكره
نزل تحت وشاف مرام بتعيط لفاروق الي واقف بغضب:زيـــــاد
غمض عيونه بقله صبر ونزل
إنصدم لما جاله كف من خاله ومرام إنصدمت مش متوقعه إن أبوها ممكن يضربه هي صحيح قالته وحكت له الحكايه من عندها وزودت عليها كانت عايزة أبوها ياخد حقها منه بس ماتوقعتش إنه يضربه..
زياد بص لخاله مصدوم:خالــ…
صرخ فيه فاروق:مش عايز أسمع منك ولا كلمه سامع….وصلت بيك الجرأه إنك تمد إيدك على مرام وتطرد ضيوفها.إنت ناسي إن ده بيتهـــا ومش من حقك ترفع صوتك عليها فيه
(وشاف شنطته اللي في إيده)ومن سمح لك تروح لها ها
زياد كان مصدوم حتى إسمها مانطقهوش ليه ليه القسوه عليها ليه :ياخالي تولين تعبانه و….
قاطعه فاروق:لوتموووت مالكش دعوه بيها واياك اشوفك عندها سامع ودلوقت غور من وشي والله لو ماكنتش ابن اختي كنت طردتك من البيت وحرمتك تعتبه مدي حياتك
إبتسم زياد بسخريه”بنتك اللي هي بنتك حتي ما عتبتهاش ولا إهتميت بجرمها وانا عايز تربيني”
فاروق مشي وسابه ومرام ضحكت بانتصار:علشان المره التانيه ما تتحدانيش..
ولا رد عليها ولا بصلها وطلع من البيت
إنقهرت جدا وضربت الأرض برجليها بغيظ
*********
خرجوا للتسوق بعد ما نزلت ريم زن ع لميس ورغده إلاتشتري للبيبي لبس من دلوقت كانت متحمسه جدا
وقفوا عند محل دخلته ريم ورغده ولميس وقفوا يستنوها
صادفوا امير ونادته رغده
امير:رغده ايه الي جابكوا هنا
رغده:إختك ريم وجننها
إبتسم لماعرف :هههه من دلوقت
طلعت ريم من المحل :اااااامير
امير انتبه للاكياس اللي معاها:الله كل ده ع كدا يارغده مش هتحتاجي تشتري ملتزمات تاني
رغده:أكيد
لميس لمحت شخص كأنها تعرفه”يو و و و ده بدر”
امير لاحظ لميس والتفت يشوف هي بصت ع ايه شاف بدر وحس بنار شعللت فيه
قرب من لميس ورغده وريم مشغولين يتفرجوا اللي في الأكياس
حست لميس بحد قرب منها ولفت بسرعه شافت امير مقرب من وشها رجعت ع ورى تلقائي
وخافت لماشافت نظراته الحاده مصوبلها “يووو شكله شافني ببص علي بدر….وأناليه خايفه منه انشالله بطق يموت ده هيبقي خطيبي”…إبتسمت جواها ع الكلمه ونظراتها غصب عنها راحت لبدر
كان هيتكلم وطبعا يهذئها بس قطعت عليهم ريم:ياللا نمشي
مشوا ولميس حمدت ربها إنهم مشوا لا يحسوا بحاجة
***************
في قصر الجوهري متجمعين البنات
البنات كانوا قاعدين بره في الجنينه برى من جهة البسين يرغوا
جت عندهم مي وقعدت معاهم
سميه:بنات ايه رايكم بكره نروح للملاهي
ريم:أيوه صح من زمان مارحنهاش
نسرين:أوك نتفق مع البنات ونروح
سميه للميس:ميسو موبيلك معاكي
لميس:لا في اوضتي
سميه :طيب كنت عايز ملاحظات حلوه
قامت لميس:هروح أجيبه
راحت غرفتها وأخدت الموبيل معاها ونزلت
طلعت من الباب وانصدمت لماشافت الشباب بره رجعت ع ورى بسرعه
رائد بعفويه :الله القمر ده يقربلي
امير اتحول بغضب:رائـــــد اتكسف علي دمك
رائد بمزح:الله مش بقول الحق
دخل امير جوه وهو علي اخره وشاف لميس واقفه وحاطه إيدها ع قلبها
امير زادت غضبه:لميــييييـــس
شهقت من صوته اللي فزعها
قرب منها وعيونه العسليه تشع غضب اتكلم وجز ع سنانه يكتم غضبه:حطي زفت علي دماغك لما يكون عندنا حد وممنوع تدخلي و تخرجي ع كيفك مفيش داعي تعرض نفسك لكل من هب ودب لان مستحيييييل يفكر فيكي حد…..فالزمي حدودك أحسن لك إنتي في بيت محترم فاحترمي العالم اللي فيه..
كانت بتسمع سمومه اللي عمال يبخها عليها وتحرقها وهي مصدومه…هي ماكانش قصدها شئ من اللي قاله ولاعمرها فكرت فيه ولاخطر اصلا ع بالها ..
غمضت عيونها لماسمعت ضربته للباب بقوه وراه
فتحت عيونها ع صوت رغده:لميس ليه واقفه كدا
إبتسمت:مفيش حاجة بس الشباب بره وأنا كنت طالعه ومستنياهم يمشوا ..
رغده راحت للباب وفتحته وطلت من فتحته:مفيش حد شكلهم مشوا..تعالي نطلع
*******
في بيت زبيده ام امير في الرضاعه
قاعدين في الجنينه الي بتشرب شاي والي قهوه والي بتاكل وضحك مبسوطين لآخر درجه
نسرين كشرت بقرف وهي شايفه شهد تدخل لسانها جوا الكوبايه تلحس الشوكلت اللي دابت جواه :اللـــــه يقررررفك ياحماره …قومي اغسلي بؤقك وسيبي اللي في ايدك قرفتينا
رفعت حاجبها شهد وهي تبعد الكوبايه عن بؤها: وانتي تقرفي ليه انا مزاجي آكل بالطريقه اللي تعجبني غمضي عيونك وبلاش تبصيلي ولا تبحلقيلي
سحبت مي منها الكوبايه وقالت لهابصرامه:شهـــــد قومي اغسلي وشك وإيديك بسرعه
كشرت شهد وبصت لنسرين بغيظ وسحبت منديل تمسح بيه بؤها وخدودها من الشوكلت
مي:قومـــــي اغسليه بالميه ياللا روحي وغيري هدومك بسرعه
قامت شهد متعصبه لأن الكل إستلمها وضربت كتف نسرين بغل
وهربت
صرخت فيها نسرين وهي ماسكه كتفها اللي آلمها:و وجـــــع في ايدك
دخل ماجد البيت علي اخره:
و و و وجعيـــــن..
قصـــــري لسانك فضحتينا
نسرين بصت له بزعل وضيق ولا ردت عليه
باس راس أمه وقعد جنبها واخد له قهوه وشرب منها وقال:
راكان بيسلم عليكم
جمدت إيدها ع الموبيل اللي كانت مشغوله فيه بصدمه وإرتجفت كل خليه في جسمها وقلبها زادت خفقاته
زبيده :الله يسلمه امتى كلمك
ماجد وعيونه وقعت وبص ع إخته ثم ل أمه :أمبارح وصل في الليل
رفعت راسها بصدمه وبعدين نزلت عيونهابسرعه وقلبها حاسته غاص داخل ضلوعها عيونها لئلئت بالدموع وهي بتحاربها
إختها كانت حاسة بألمها وصدمتها بصت ل أخوها ماجد لقته منزل راسه ومشغول بتحريك الفنجان في إيده ويسمع حكاوي أمه
ماقدرتش تتحمل ألمها ووجعها وتقاوم دموعها عايزه تفرغ كل اللي فيها بسرعه قبل ما تنفجر ألم
قامت بهدوء ودخلت جوا جريت لغرفتها ورمت نفسها ع سريرها واطلقت العنان لدموعها وشهقاتها
حست بإيد تمسح ع شعرها وزاد بكاها
نسرين :سوسو حبيبتي خلاص إهدي
سميه بين شهقاتها:غـ…صب عـ..ني والله…ليـ ـ ـه رجع ليـ ـ ـ ـ ـه عـ–ايـ–ز يدبحـ ــ ــني
نسرين رفعتها وضمتها بحنيه ودموعها تنزل :سوسو حبيبتي خلاص مايستاهلش تبكي علشانه بيعيه زي ماباعك وما تتعبيش نفسك تاني كفايه
حركت راسها بلا بين شهقاتها كانت نسرين عارفه إن إختها لسه بتحبه وبتموت فيه وماقدرتش طول السنين تنساه
سميه :قلبي …..قلبـ ـ ـي وجـ- ع–ن- -ني
ضمتها بقوه وهي تسمي عليها وتحاول تهديها لحد ما نامت في حضنها
***************
في يوم في قصر الجوهري
كانت بتتمشى في الجنينه لابسه بنطلون أسود وبلوزه طويله بربري
ولامه شعرها بتوكه
الجو كان فعلاروووعه جنان منظر الجناين اللي بره جذا ا اب
راحت للورد الجوري الأحمراللي أغراها شكله بشده
راحت له وقطفت وحده وقربتها من أنفها تستنشق عبيرها
وصوابعها الناعمه تداعب أوراقها
حست بانتعاش وراحه ونشاط لليوم مش عارفه ليه يمكن من تأثير الجو…
بعدت عن الورد تتمشى لأول مره في كل جناين القصر اتفاجأت من أماكن كثيره عجبتها لأول مره تشوفها كان فيه شلالات كتيره أشكالها روعه بإضاءات ملونه ضايفه للمكان سحر جذاب والورد بأشكال وألوان مختلفه أكثر شئ عجبها لأنه طبعا عشقها
طلعت فونها وردت وهي تتمشى:هالو
هند:السلام عليكم
لميس:أهلين وعليكم السلام… وحشتيني مووت
ضحكت هند:اللـــــه ع الروقان الجو عامل عمايله
ضحكت لميس بعذوبه:جداFabulous ‎
هند:هههههه
لميس: إممم ايه الصوت الي جنبك إنتي بره
هند بفرح:اصل بدوري حلف مانقعدش في البيت والجو روعه وطلعنا نتمشى
إبتسمت لميس من قلبها لماسمعت إسمه
هند:هيـيـيــيـي سمعت إسم الحبيب وراحت في خرايطها
ضحكت لميس ع مصطلحات صاحبتها اللي مش بتفهم نصها:ههههههه
سكتت فجأه لماشافت اللي قدامها
يتبع ……
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!