Uncategorized

رواية أمر واقع الفصل السادس 6 بقلم أمنية حاتم

   رواية أمر واقع الفصل السادس 6 بقلم أمنية حاتم

رواية أمر واقع الفصل السادس 6 بقلم أمنية حاتم

رواية أمر واقع الفصل السادس 6 بقلم أمنية حاتم

نورهان: فيه إيه؟؟؟
عبدالرحمن: بصي يا هناك يافقر……..
بصيت لقيت مركب كبيره وعليها ناس مسلحين 
عبدالرحمن:  بصي يا بلوتي انتي تنزلي في الكبينه تحت عشان الناس دي ملهاش ذنب تموت بسبب افكارك ماشي؟؟ 
نورهان: والله انت ظالمني 
عبدالرحمن: معلش انا مفتري 
السفينه قربت علينا والكابتن عرف انها تبع المياه الدوليه التابعه لدوله اوغندا وقولنا له اننا مصرين ومعانا إذان من السفاره وعدينا الحمدلله 
وكملنا طريقنا في البحر والليل دخل علينا ف الكابتن قال هنقف شويه ونكمل لما الدنيا تنور شويه  
نورهان: قولي بقا هربت من كارمي إزاي  
عبدالرحمن: انا قولتله إني موافق ارجع بلدي واسيبك وبعدين…… 
نورهان: ثانيه واحده 
انت كنت هتعمل كده بجد؟ 
عبدالرحمن: يابنتي حرام عليكي بقا
شغلي دماغك بدل مانتي راكنها كده 
نورهان: ما انت اللي بتقول انك كنت هتسبني اهو
عبدالرحمن: ده جزء من خطتي يا ذكيه 
نورهان: اااه…. كمل كمل 
عبدالرحمن: وبعد كده كتبتلك جواب قدام كارمي اني هسيبك وأنك لازم تفضلي في الجزيره 
وبعد كده كتبتلك جواب  تاني اني تهربي بليل وترجعي علي الشط 
نورهان:  طب و كارمي مأخدش باله؟ 
عبدالرحمن: مأخدش باله بسبب ابيل بنت جدعه اووي بجد 
نورهان:  مش اللدرجاي يعني 
عبدالرحمن: المهم خليت ابيل تبعتلك الجواب ده وقالت ل كارمي ان انتي قرئتي الجواب وزعلتي اوي ولازم يروح علشان يهديكي 
وبعد كده جابتلي هدوم وأكل وقالتلي علي طريق مختلف اوصل فيه للشط بسرعه 
بصراحه منغيرها كان هيبقا صعب اهرب 
نورهان: اممممم هي كويسه برضو 
عبدالرحمن حب يغيظها: اه كويسه ورقيقه وجميله و….. 
نورهان: ماخلاص بقا هتفضل طول الليل تمدح في صفات النسيوره دي 
عبدالرحمن: طب وانتي مضايقه ليه؟؟ 
نورهان: انا مضايقه!!! 
لا خااااالص هضايق ليه يعني 
عبدالرحمن: فعلاً مينفعش تتضايقي لأنك مختلفه وجمالك وطريقتك مختلفه برضو 
حطت ايدها تحت دقنها وسألته: مختلفه ازاي بقا؟؟؟ 
عبدالرحمن: انتي…… 
خليها لما نوصل احسن 
نورهان: يعني لما نوصل هتقولي 
عبدالرحمن: وعد هقولك 
نورهان بإبتسامة: اتفقنا 
بصيت في السما شوفت نجمه ظاهره اووي
وسرحت فيها 
نورهان: الجو جميل ومبسوطه بس بردانه و…. 
عبدالرحمن: وجعانه طبعا 
نورهان بهزار: علي فكره البحر بيجوع 
عبدالرحمن: الكلام ده تقوليه لو بتعومي لكن انتي راكبه مركب كبيره 
نورهان: برضو جعانه 
عبدالرحمن: حاااضر حاااضر 
نزل يجلبي أكل من الكبينه وانا استغربت من نفسي اووي 
بطلب منه أكل منغير احراج،  بقله اني برادانه او خايفه بدون كسوف منه
رغب إني في العادي كنت بتكسف أقول ل ابن عمي اللي المفروض كان هيخطبني إني محتاجه اخرج اصلا 
## مالك يا بنتي قاعده لوحدك ليه 
تعالي اقعدي معانا
نورهان بإبتسامة: لأ انا مش قاعده لوحدي 
في واحد قاعد معايا بس بيجبلي أكل 
## ااه الشاب الطويل القمحاوي ده 
نورهان: آه هو
## ربنا يحميه ويحفظه لما قولناله عاوزين مايه بس البنات خايفه تنزل هو نزل جابلنا
نورهان بصوت واطي: البنات حلوه؟ وهو هزر معاهم ولا مشي علي طول؟! 
## هو…… 
ملحقتش تقولي علشان جه
عبدالرحمن: اتأخرت عليكي
نورهان: لأ…. وكمان المدام كانت بتتكلم معايا 
عبدالرحمن: طب كويس…. يلا نامي شويه  
“بغض النظر اني كنت عاوزه اعرف هو اتكلم مع البنات ولا لأ بس وجوده بيطمني ويفرحني وبحب انكشه اووي واعصبه ليه معرفش 
كابتن احمد: صباح الخير وحمد الله علي سلامتكم؛ احنا دلوقتي في حدود المايه الأقلميه المصريه 
نورهان بفرحه: الحمدلله وصلنا بدون مخاطر
عبدالرحمن: ااه والله كويس 
الحمدلله اطمنت انك هتوصلي ل اهلك بخير
نورهان: انا كنت مطمنه وانت معايا يا عبدالرحمن، هتسيبني وتسافر  بلدك علي طول؟؟
عبدالرحمن: لأ هوصلك بيتك الاول 
نورهان بسعاده: اتفقنا 
وبالمره اعرفك علي بابا، اكيد هيحبك اوي 
عبدالرحمن بغمز: والله انا نفسي ناس تانيه  هي اللي تحبني 
نورهان: احم إحم طب يلا نفطر 
عبدالرحمن: يا بنتي الناس كلها تاكل وتتخن وانتي بتاكلي وتقصري 
نورهان: انا مش قصيره اوي علي فكره 
عبدالرحمن: انتي طولك كام يا قطه 
نورهان: 158 
عبدالرحمن:  إيه الدقه دي 
انا هعتبرك  160… برضو قصيره 
نورهان بغيظ:  احسن منك يا برج إيفل
طب انا هسألك سؤال 
عبدالرحمن: اسألي
نورهان:  عمرك شوفت ورده طويله؟؟ 
عبدالرحمن: لأ 
نورهان: علشان الورد قصير زي الجميلات القصيرين بالظبط 
عبدالرحمن: مشوفتش في تواضعك 
نورهان بضحك: ولا هتشوف اصلا 
وصلنا ونزلنا في مكان فيه مراكب كتير وسفن وشايفه ناس كتييره واقفه علشان هما بلغو اننا هنوصل انهارده وخبر الطياره المفقوده كان ترند في الايام اللي فاتت 
نورهان: انا مش مصدقه اننا وصلنا
حاسه اني بحلم 
عبدالرحمن: لأ مش بتحلمي
ربنا انقذنا ورحم قلوب اهالينا من الوجع 
نورهان: عندك حق 
مش عارفه ازاي كنت بتطمني ودايما متفائل واحنا في قلب الخطر 
عبدالرحمن: علشان عارف أن اليأس ملهوش فايده… واني لازم اقويكي علشان متستسلميش وتشغلي عقلك ويكون عندك أمل 
نورهان:  طب بصراحه كده مزهقتش مني 
قبل ما أرد عليها المركب وقفت والناس بدات تنزل بفرحه واهاليهم فرحانين وصوت زغاريط بقا وضحك ميتوصفوش 
نورهان بدموع:  وحشتني اوووي يا بابا
احمد: وجعتي قلبي وعرفت قيمتك وغلاوتك عندي يابنتي بعد ما سبتيني 
نورهان: انت اغلي حاجه في حياتي 
انا كنت بحب ماما الله يرحمها بس حبك انت مختلف، انت اماني وسندي وعارفه إنك بتحبني حتي لو مكنتش بتقولي كده 
احمد: حقك عليا يابنتي من انهارده هكون اب بجد ومش هقسي عليكي تاني 
شوفتهم متأثرين اوي ونور بتعيط ف حبيت افك الجو شويه : الله يرحمك يابابا كان زماني بحضنك دلوقتي 
نورهان: طب ومامتك متوفيه برضو؟؟ 
عبدالرحمن: لأ امي عاشيه الحمدلله وزمانها محضرالي بطه دلوقتي 
نورهان: لأ انت قولتي هتتعرف علي بابا الأول 
ده عبدالرحمن يابابا هو اللي انقذني من الغرق وساعدني كتير 
احمد سلم عليه وشكره وصمم انه يتغذا معاه قبل ما يسافر بلده 
ركبت معاهم العربيه ونور وابوها كانو بيتكلمو مع بعض لحد ما العربيه وقفت قدام ڤيلا 
نورهان: إيه رأيك في بيتي بقا 
عبدالرحمن بهزار: هو حلو… بس بيتنا احلي طبعا 
نورهان: كل واحد بيته هو احلي بيت 
عبدالرحمن: فعلاً 
كفايه الراحه فيه وذكرياته 
دخلت الڤيلا وكانت حلوه فعلاً وفيها شاغلين وجانيني وجاحه مختلفه عن بلدنا خاالص 
نورهان: تعالي اوريك الجنينه لحد ما يحضرو الغدا 
عبدالرحمن بهزار: تقريبا انتي المسؤولة عن التلاجه والمطبخ صح 
نورهان بضحك:  ده اهم حاجه اصلااا
جه ابو نور وقعدنا نتكلم ونهزر وحسيت براحه وقبول من ابوها ليا 
نورهان: منغير وجود عبدالرحمن مش عارفه كنت هعمل ايه بجد يا بابا 
عبدالرحمن: وبصراحه بنت حضرتك كانت قنبله تفائل 
لو شافت حد جاي علينا تقول ده اكيد هيساعدنا… اكيد هنخرج ونعيش وحاجه اخر أمل وتفائل 
احمد بأستغراب: انت بتتكلم علي مين!! 
دي نورهان لو كوبايه اتكسرت بتصوت 
عبدالرحمن:  كل الكلام اللي انا قولته ده اعكسه بقا وانت هتعرف بنتك عملت فيا إيه 
احمد بضحك: أيوه كده الكلام الصح 
نورهان: إيه ده إيه ده انتو اتفقتو عليه ولا إيه 
أحمد: هو الكلام خلص ومسكتي في كلمه إيه 
عبدالرحمن: طب إيه رأيك يا استاذ احمد تجوزهالي وانا متقبلها كده عادى
أحمد بجديه: إيه إللي انت بتقوله ده
انت عاوزني اسيب بنتي الوحيده ل واحد زيك انت!!!!! 
نورهان: هو انت علشان انقذتني يبقا ليك الحق تتجوزني انا!!!! 
انت مش عارف بتكلم مين ولا إيه 
عبدالرحمن:……………… 
يتبع…
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد