روايات

اسكريبت كنة النجار الفصل الثالث 3 بقلم سولييه نصار

اسكريبت كنة النجار الفصل الثالث 3 بقلم سولييه نصار

اسكريبت كنة النجار البارت الثالث

اسكريبت كنة النجار الجزء الثالث

اسكريبت كنة النجار الحلقة الثالثة

-ليه عملتي كده ؟!
زعقت فيها بعد ما الضيوف مشيوا
بصلي ابويا بغضب وحيرة ….
بس انا مهتمتش كنت متضايقة …هي ليه عايزة تبوظ حياتي بالشكل ده انا عملتلها ايه …ليه الحقد ده
بصتلي بإبتسامة نصر وقالت:
-مالك يا هدهد بس الحق عليا اني خليت حد يقبل بيكي بدل ما انتي قاعدة زي البيت الواقف …يعني مفروض تفرحي ان اخيرا حد رضي بيكي
-شايف يا بابا كلامها …شايف بتقول ايه
-تستاهلي لانك متربتيش
قالها ابويا بعصبية فاتكلمت هي :
-عندك حق هي فعلا متربتش والحق عليك انت وامها….
وشي احمر من الغضب …دي جابت سيرة امي بت لواحظ وساعتها محستش بنفسي الا وانا بجيبها من شعرها ……بقلم سولييه نصار
…..
بعد شوية كنت قاعدة علي الانترية وشي احمر لما. ابويا ضربني قلم لاني مديت ايدي علي مراته
مرات ابويا كانت قاعدة بعيد وهي بتبصلي بشماتة …
-انا تعبت منك ومن قلة ادبك
-انت مش شايف
-اخرسي
زعق فسكتت …قال بعصبية :
-انا مستنية اليوم اللي هتغوري من وشي فيه …اعملي حسابك فرحك علي الياس بعد شهر
قومت وانا بقول ببكا:
-حرام عليك انت ايه قلبك حجر ..معقول ست تخليك تعامل بنتك الوحيدة كده …انا عملتلك ايه …عملت ايه لده كله …يارب اموت وارتاح منكم
ضربني بالقلم لحد ما بوقي نزف وقال:
-انتي قليلة الرباية
دموعي نزلت فقال :
-اتفضلي روحي علي أوضتك
راحت وهي مكسورة ….ابتسمت ملك بشماتة وافتكرت لما سمعت هدي بتكلم صاحبتها وبتقولها انها مش عايزة الياس ولو مرات ابوها طفشته هتبقي عملتلها خدمة !
……
كنت في اوضتي وانا بعيط …بعيط علي اكتر انسان حبيته وهو بابا ازاي فجأة نسي كل حبه ليا بسبب ملك …ازاي حبها اكتر مني. …كنت مقهورة وقررت اتقبل قدري واتجوز إلياس رغم ثقتي انه هيكسرني …بس انا كده كده مداس علي وشي وممسوح بكرامتي الأرض
….
مرت الايام واتخطبت انا والياس…طول الفترة دي كان بيعاملني كويس وبيهتم بيا …اكيد عايز يوقعني في الفخ عشان يصدمني ليلة دخلتنا يارب يعني امشي من وش الحرباية مرات ابويا وادخل بيت الكوبرا انا ربنا يتولاني ….
اخيرا جه يوم فرحنا …كنت متوترة جه قرايبي عشان نروح الكوافير ….وقفني ابويا لحظة وحب يتكلم معايا
….
-هدي انا عارف اني قسيت عليكي …بس كان لازم اعمل كده عشان مؤخرا انتي زودتيها …بقيتي تتطاولي علي واحدة في مقام امك
بصيتله وانا مدمعة وقولت:
-امي عمرها ما سخنتك عليا …امي عمرها ما قللت مني….امي عمرها ما بكتني…بس هي عملت يبقي هي مش امي …امي عمرها ما هتخليك تكرهني بالشكل ده
-لا انا …
قاطعته ودموعي بتنزل :
– عارفة اني بقيت عبأ عليك …عارفة انها قدرت تكرهك فيا وانا بحييها علي ده …انا ماشية يا بابا خلاص ارتاح مش هعمل مشاكل خالص وانت عيش مع مراتك وافرح …
بعدين سيبته ومشيت…كان لازم اقول كده…كان لازم افضي قهرتي ….
….
خلص الفرح ولسه هروح حضني بابا جامد وقال :
– علي فكرة انا بحبك .
حاولت امسك نفسي بالعافية وبعدت وانا بقول بأدب:
-شكرا ليك
وبعدين مشيت ….
…….
-اتفضلي يا عروسة برجلك اليمين
يارب استر يا تري هيضربني الاول ولا يكهربني المعتوه ده
دخلت وانا بترعش….هو انا لو هربت دلوقتي  هيحصل حاجة ….
ابتسم الياس وهو بيقرب وقال:
-مبروك يا عروستي.
انت بتقرب ليه يا جدع انت …
-النهاردة ليلة دخلتنا هكون بقرب ليه بذكاء اهلك
-وايه يعني…الياس لو قربت خطوة واحدة انا …انا
-هتعملي ايه يعني
-قعدت علي الأرض وانا بندب وقولت:
-هعيط …لو قربت هعيط…
وبدأت فعلا اعيط …قعد جمبي وهو مخضوض وقال:
-مالك …بتعيطي ليه
-عشان انت هتضربني
– انا
-ايوة وهتكهربني
-انا؟!
-وكمان هتشغلني خدامة
-انا؟!!مين قالك الكلام الفارغ ده
-الروايات
-الله يخربيت الروايات وسنينها اللي بوظت دماغ البنات
– انا هفهمك
-ارغي
-اصل انا شبه ابطال الروايات ..قمر ما شاء الله
-يا سلام علي التواضع
-وماما اتوفت
-الله يرحمها
-وابويا جابلي حرباية علي أساس انها مرات ابويا
-يا ساتر يارب
-وطبعا زي ما انت عارف انها هتبدأ تغير مني وهتقلب حياتي لجحيم وانا في يوم هتخانق مع شاب وسيم …طبعا الحاجة الوحيدة اللي متغيرة انك شبه لواحظ ام ملك ولا تمت بالوسامة بصلة
-انتي حلال فيكي.الضرب
-خليني اكمل
-حاضر …
-طبعا هتخانق معاك.وانت تتوعدني
-اسمها تتوعدلي
-مش مهم …المهم انك بقا هتبقي مديري في الشغل وترسم عليا الحب وتتجوزني وبعدين ليلة الدخلة اكتشف حقيقتك المريرة
-اني مصاص دماء مثلا
-لا انك اتجوزتني عشان تنتقم
ضحك كتير …قعد يضحك لفترة طويلة بعدين سكت ويصلي وقال:
– ايه رايك في حدوتة احسن …شاب وسيم زيي كده شاف بنت في فرح وراح علطول اتقدملها وفضل يعاكسها واكتشف أن البنت دي مجنونة …عجبته اكتر والفرحة مكانتش سيعاه لما عرف انها بتشتغل عنده …ساعتها استغل الفرصة واتقدملها واتجوزوا…عاهد نفسه وأهله ان البنت دي بس هتكون كنة النجار…البنت دي يا هدي هي الوحيدة اللي قدرت تحرك قلبي وسيطرت عليا …البنت دي انتي
دموعي نزلت فمسحها وكمل:
-كل اللي شوفتيه في حياتك من عذاب انا هعوضك عنه …انت بحبك يا كنة النجار❤
-وانا كمان شكلي هحبك رغم انك شبه لواحظ ام ملك
ضحك وضحكت معاه …الحياة فجأة ممكن تضحكلنا بس الصبر
مرت الايام بسعادة ….الياس خلاني اسعد واحدة في الكون …عرفت الحب معاه  وعشقته….هو كان النور في حياتي …خلاني متفائلة وبحب الحياة ….تأثيره علي حياتي كان واضح جدا …السعادة اللي كنت فيها كانت باينة اووي بطريقة خلت مرات ابويا تغير …وطبعا كان لازم تبوظ حياتي وفعلا خططت بطريقتها الشيطانية …في يوم كنت عندهم بزور بابا …بابا شكله حس بغلطه معايا وبدأ يعاملني كويس بس هي كانت لسه معاملتها سيئة وبقت أسوأ لما شافتني مبسوطة وعرفت ساعتها انها ناوية تعمل عملة سودا من عمايلها…وكنت مجهزة نفسي
…..
في يوم كنت واخدة اجازة وبحضر أكلة الياس المفضلة لما ملك اتصلت بيا وصرخت انها راحت بيت أهلها وبابا تعب هناك وهي لوحدها وطلبت اجيلها بسرعة …
……..بقلم سولييه نصار
بعد نص ساعة
جريت علي بيتهم عشان بابا …قلبي كان بينبض بخوف …خبطت علي الباب جامد فتحلي اخوها الصغير
رجعت بخوف وقولت :
-بابا فين
بصلي من فوق لتحت وقال :
-ابوكي جوا ادخلي
كنت مرعوبة بس دخلت
لقيته بيقفل الباب بالمفتاح ومقرب مني
-فين بابا؟!!
قولتها وانا برجع لورا وعيوني مدمعة
-بابا ايه دلوقتي بس
قالها وقرب مني …
جريت وانا بصرخ مسكني من ايدي جامد وكتم بوقي وقال:
-اهدي يا فراولة صدقيني هتنبسطي
دموعي نزلت وانا بدعي ربنا يخلصني من المصيبة دي
فجأة الباب اتفتح ودخل الياس وقعد يضرب فيه زي المجنون…ووراه كان ابويا …كان باين عليه الحزن والالم والندم …
الشرطة  جات اخدت اخو ملك اللي طلع عنده سوابق وهربان من الأحكام
….
ابويا رجع البيت معايا ومع إلياس كان قافل علي ملك الباب فتح الباب واشتغل ض*رب فيها …حوشت منه بالعافية….زعق بصعوبة :
-تغوري من البيت ده وتتنازلي عن حقوقك والا والله يا ملك اقت*لك…عايزة تسوئي سمعة بنتي …بنتي انا …دي هدي أشرف من عيلتك كلها يا اللي اخوكي طلع سوابق …بس الحق عليا اني دخلتك  بيتي وحبيتك
كانت بتترعش وبتبكي وقالت:
-هطلع هطلع بس. بلاش تضربني ابوس ايديك انا اسفة ….
-انتي طالق …اطلعي برة مش عايزة اشوف. وشك تاني لو شوفتك والله هقت*لك ….
……
بعد ما طلعت مسك ابويا ايديا وكان هيبوسها …بعدتها بخضة وانا بقول وانا ببكي :
-بابا انت بتعمل ايه
بوست ايده وقولت وانا بعيط :
-متعملش كده تاني
-سامحيني يا بنتي انا …
حضنته وقالت:
– انا عمري ما زعلت منك عشان اسامحك
حضني فابتسمت اخيرا خلصت من الافعي اللي في حياتي…
…..
-الياس حرام عليك بقالنا ساعتين راجعين من عند بابا وانت رافض تتكلم معايا
بصلي بغضب وقال:
  افرض حصلك حاجة …انتي عصيتيني يا هدي …قولتلك متروحيش
مسكت ايده وقولت:
– كان لازم اعمل كده عشان اخلص منها …انا كنت عارفة انها هتعمل حاجة وفعلا اتوقعت ان اتصالها فخ عشان كده اتصلت بيك عشان تتصل ببابا وتتأكد انه بخير وتقوله اني اتصلت بيك عشان اقولك علي كلام ملك. ساعتها لما بعت رسالة روحت وانا مطمنة انك هتلحقوني
– بس انا رفضت …انتي لما صممتي وافقت …انا خوفت عليكي
بوسته علي خده وقالت
– خلاص بقا يا ليلو سامحني
-ايه الاسم المايع ده انتي رجعتي تقري روايات تاني ….عموما هسامحك لو بوستيني علي الخد التاني عشان بيغير
ضحكت وبوسته علي الخد التاني فقال:
-لو مسمعتيش كلامي تاني
-هتعمل ايه
-هخليكي تبوسيني بوستين واسامحك اصلي انا في الثبات علي المبدأ مش قد كده ❤
تمت
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (اسكريبت كنة النجار)

اترك رد