Uncategorized

رواية أحببت حوا الفصل الأول 1 بقلم دهب مبروك

 رواية أحببت حوا الفصل الأول 1 بقلم دهب مبروك

رواية أحببت حوا الفصل الأول 1 بقلم دهب مبروك

رواية أحببت حوا الفصل الأول 1 بقلم دهب مبروك

“بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير”  
_ اول ما سمعت الجمله ديه كان هيغمي عليا ازاي جوزي يتجوز عليا انا ليه سمحتلوه مدام ما اتوجعت اوووي كداا مع سمعاني للجمله ديه.. هو انا ليه سمحت لقلبي يحبوه اصلاً!  
_سرحت لما افتكرت جوزي وهو بيقولي الخبر 
فلاش باااك” 
_انا هتجوز عليكي بعد اسبوع! 
_ليه انا قصرت معاك في حاجه 
_الشرع محلل اربع وانا عايز اتجوز من حقي 
_يبقاا تطلقني يـ هادي 
_هادي…  بس انا مش هطلق حابب وجودك يـ حوا 
_حوا .. انت اتجنتت انت جاي تقولي هتجوز عليكي عايزني اقولك مبروك واجبهالك بيتي كمان لا ده انت ناقص تقولي اخدمينا لو مطلقتنيش انا هخلعك 
_هادي… ضربها بالقلم 
_وقال…  صوتك ميعلاش عليا يهانم انا جوزك ولا نسيتي ديه كمان 
_حوا..  وهتبقاا طليقي بس قول ان شاء الله 
_هادي…  متختبريش صبري عشان هتزعلي مني جامد _ازعل ياها ده انا زعلت اصلاً وابتسمت ببرود  
_وقالت… روح اتجوز عادي يعم مش هتفرق كتير الف مبروك يروحي وقربت منه باستوه من خدوه ودخلت لاوضتها 
_هادي…  بصلها بإستغراب هو كان متوقع انها تعيط بعد القلم ده اقل حاجه وحط ايدوه علي خدوه وابتسم لا اراديا وفـ نفسوه هو احنا متجوزين بقالنا خمس شهور وعايشين زي الاخوات بالضبط بس انا ليه مش عايز اطلقها!  
_____________________♡’ 
_حوا دخلت اوضتها وسرحت بذاكرايتها لخمس شهور فاتوا ودموعها بتنزل 
نسيب العرسان سوا ” 
_حوا… انا مدم*نه  مخدر*ات 
_هادي.. وانا تاج*ر مخدر”ات اصلاً  
_حوا…  منحرفه درجه اوله.. وبشتغل رقاص*ه 
_هادي… بغمز مختلفه وبحب الاختلاف  .. طب متقوميه ته*زي  هزه كداا ووريني المواهب 
_حوا..  لا ده انت قليل الادب 
_هادي…  واعجبك اوووي كمان 
_حوا…  انا مش موافقه علي الجوازه ديه 
_هادي…  انا موافق علي الجوازه ديه 
_حوا..  هتقبل تتجوز رقاص*ه يراجل 
_هادي..  جوهره اضيع جوهره من ايدي..  ده انت كنز وانا هستثمرك اصلاً 
_حوا…  لاحول ولاقوة الابالله العلي العظيم..  اكيد انت مش طبيعي علشان تقبل بواحده زي 
_هادي..  زيك ده انت قمر مزه صاروخ ارض جو مالها بقاا اللي ذيك 
_حوا…  لا ده انا مش هنخلص بقاا 
الاهل خرجوا في الوقت ده 
_بابا حوا..  ها يبني 
_هادي..   موافق يعمي خطوبه شهر وبعد الشهر ده جواز علطول 
حوا…  بس انا مش موافقه يبابا 
_بابا حوا…  اتفقنا يعمي علي بركه الله 
_في الشهر ده هادي كان بيعامل حوا كويس اهتمام وبيهتم خروجات وبيخرجها وحنين معها في المعامله حوا بدأت تحبوه قلبها دق من جديد لهادي بعد ما اتخذلت من شخص حبيتوه لمده ٥ سنين وسابها وقالها كداا بالنص 
“انا يوم ما اتجوز مش هتجوز واحده مشيت معها وراح عاش حياتوه واتجوز”  
_وقتها حوا ادمرت حرفيا عدت الفتره ديه باعجوبه وكرهت الحب واتشالت من دماغها فكره ان مفيش حاحه اسمها حب بس قلبها بدأ يدق لهادي! 
وعداا الشهر واتجوزوه والفرح كان حرفياً جميل اتنين كابلز لايقين علي بعض بس اللي حصل غير كل ده كلام هادي ليها كسر فرحتها واتكسرت للمره التانيه من هادي ؟!
بااااك…” 
_حوا…  قربت من هادي هو وعروسته شاهي وابتسمتلهم بوجع وقالت 
_مبروك الجواز من التانيه يحبيبي 
_شاهي..  قربت من هادي وكانها بتقول لحوا هيكون ليا انا وبس وهخليه يطلقك وابتسمت بخبث..  الله يبارك فيكي يضرتي ده احنا هنبقاا ضراير قمر 
_هادي..  كان ساكت وبيبص لحوا اللي عيونها هتدمع فقرب من حوا بهدوء وقربها منه وهمس 
_تؤ لازم تكوني اقوي مش كداا يحوا دي الدمعه هتفر مني عيونك وضحك بسخريه
_حوا…  كلام هادي كسرها حرفياً  اكتر ما اهي مكسور محستش غير ودموعها نازله مسحت وبعدت بعيد عنهم وخرجت براا القاعه وقعدت علي اقرب رصيف وضمت نفسها وفضلت تعيط جامد اوووي 
وعياطها زاد لما افتكرت وهادي بيعترفلها انوا محبهاش 
فلاش بااااك… ” 
_هادي..  حوا انا مش بحبك ماما غصبتني وانا محبتش ازعلها مني هنعيش  شهور  ونطلق ونقول اننا مش متفاهمين ونطلق 
_حوا…  بابتسامه ياها يااخي جواز ايه وبتاع ايه انا اصلا مكنتش موافقه من الاول وانتم مسمعتوش حلاخي انا هقوم اغير وانام ونكمل كلام الصبح 
_هادي…  بصلها نبره صوتها متغيره بتتكلمها وكانها بتقطع الكلام من لحمها صوت الحزن اللي فيها باين علي نبره صوتها 
_دخلت حواا الاوضه وانهارت من العياط حرفياً  الصدمه اقوي منها 
باااااك..  ” 
_حوا…  فاقت علي صوت حد قاعد جمبها 
_مالك زعلانه كداا ليه 
_حوا…  رفعت وشها بهدوء وبتبص لقت شاب 
_حوا..  تخيل اللي جوه في القاعه ده جوزي وبيتجوز عليا انا ازاي سمحتلوه طب انا قلبي واجعني اوووي انا اتمنيت اني اموت ولا اشوفه كداا لا وكمان هي بتقرب منه بتغظني حتي هواا بيتريق عليا علشان زعلانه..  ده كسرني كسر قلب بنت حبتوه بكل صدقه بنت انجرحت من حب ٥ سنين وقرر قلبها يدق لهادي بس حب الشخص الغلط للمره التانيه..  هو ليه مش عايزه يطلقني ده بيقولي انا عايزك متعود عليكي ومسحت دموعها وبزعيق بس انا هخلعوه علشان هو ميستهلنيش لا بس انا بحبوه حبيتوه مش هعرف ابعد بعيد عنوه..  لا بص خلاص انا هخلع هادي ايواا هخلعه 
_كان بيبصلها بحزن كبير حالتها طريقه كلامه دموعها حبها لي وهو ولا فراق معها بيرقص مع  مراتوه الجديده قرب منها وقال..   اهدي انا معاكي لو عايزه تخلعيه فاانا محامي وهخلعك منوه انا أدهم وانت 
_حوا…  مسحت دموعها وبصت لادهم ودخلت القاعه بهدوء قعدت فركن بعيد وعيونها مع هادي وبس وبتبتسم رغم اللي جواه 
_هادي..   عيونه بتدور علي حوا واتقبلت عيونهم وبصلها هادي وابتسم 
_حوا…  لقت ادهم داخل من باب القاعه فقربت منوه وبابتسامه وانا حوا بص تعالي نعد هنا فـ الترابيزه دي وقعدوا..  
_هادي بصلهم من بعيد واتعصب كراجل لما يلقي مراتوه قاعده مع راجل غريب لا وكمان بتضحك معاه 
_أدهم فـ نفسه وهو بيبص لحوا… والله هي خسره فيك يهادي 
_حوا…  بصت لادهم انا عايز اخلع هادي هعملك توكيل وتمسك القضيه 
أدهم…  موافق طبعا وبص لهادي 
_هادي… في الوقت ده قرب من حوا ومسكها جامد وطلع بيها علي الاستيدج وبدأوه يرقصوا سلوو 
_حوا..   انت اتهبلت ايه اللي بتعملوه ده الناس،تقول ايه!
_هادي..  شد حوا لحضنوه..  مراتي وانا حر 
_حوا..  هادي 
_هادي..  وهو بيلفها  لبعيد وبعدين شد لحضنوه مره تانيه..  قلبه هادي 
_حوا..   انت بتعمل ايه بتعمل كداا ليه فيا 
_هادي..  ب… ح… ب… ك! 
يتبع….  
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد