Uncategorized

رواية أنت في كل مكان الفصل التاسع 9 بقلم منى

 رواية أنت في كل مكان الفصل التاسع 9 بقلم منى
رواية أنت في كل مكان الفصل التاسع 9 بقلم منى

رواية أنت في كل مكان الفصل التاسع 9 بقلم منى

سمعت صوت جيه من ورايا مألوف عليا 
كمل معتز كلامه 
– هي حامل وحملها هيبقا خطر علي حياتها لو فضلت في نفس وضعها .. حاولي انصحيها ي ميرا صدقيني هي عدت المره دي ..  المره الجايه ربنا عالم انا عشان بعتبرها زي اختي خايف عليها بس  .. عن اذنكم 
اتكلمت بهدوء غريب ونا من جوايا في صدمه مش قادره استوعب كم الاحداث اللي حصلت دي مش عارفه بابا هيستحمل خبر زي دا ازاي أما يعرف أن بنته مدمنه وحامل كان في صراع جوايا رهيب 
– بعصبيه انت اي اللي جابك ورايا هنا عاوزه افهم ! 
في اللحظه دي اتكلم حازم
 – انتو تعرفوا بعض ؟ 
– لا اوعي تقوليلي لاااا البنت اللي جوا تبقا اختك ! 
 ابتديت احس بخوف رهيب من فكره أن كرم يبقا اخو حازم 
– اه .. هو الحيوان دا يبقا اخوك !! 
– بصيت لحازم بغصب شديد وبعدين قولت اه 
فضلت ساكته مش عارفه اقول اي ولا اي .. عمري ما كنت أتخيل أن ممكن اتحط في موقف زي دا سبتهم ودخلت لمرام 
” دخلت وكانت بدءت تفوق “
– حمدالله علي سلامتك 
قولتها بهدوء اوي لأن حتي لو ما اتعصبت خلاص حصل اللي حصل 
– بتوتر .. هو معتز قالك حاجه 
– اه دا احنا نقولك مبروك علي البيبي بقا ي ست مرام 
نزلت وشي وماكنتش قادره ابص في وشها .. انا اه مش بطقيها بس انا كده انتهيت بابا هيعرف وحقهم يموتني علي الهباب اللي عملته دا بدءت دموعي تنزل غصب عني 
– ممكن تبطلي عياط مش هيفيد بحاجه 
– انا كده انتهيت ي ميرا خلاص 
– لا كل حاجه وليها حل 
– كملت عياط وانا بقولها .. هتقولي لبابا مش كده 
– اهدي بابا مش هيعرف حاجه ابداا هقوله اي والله بنتك مدمنه وياما حاولت اعالجها وبرضوا بترجع للقرف تاني ولا اقوله مبروك هتبقا جد قبل ما تبقي ابو العروسه حتي ها اقوله اي ولا اي 
– ماتزوديش عليا ارجوكي
– مين أبوه .. كان من جوايا  نفسي تقولي أنه مش حازم .. أنه اي حد تاني بس دا لا 
– حازم اللي برا 
– انتي حطتيني في كارثه بجد 
– انتي مش مجبره تستحملي اي حاجه تخصني تقدري تمشي ي ستي ولو عاوزه تقولي لبابا قوليله عارفكي هتفضلي تهددني ب دا 
ضربتها قلم يمكن عشان اخليها تفوق 
– انتي اتجنيتي ولا نسيتي اني اختك  انا  مستحمله كرهك ليا وساكته بقول طايشه إنما لحد كده واستوب انتي عبيطه انا هبقا عاوزه اضرك لييييه هستفيد اي 
لقيتها بتعيط تاني فكملت كلامي أما حستها اتاثرت بيه
 – نسيتي ي مرام انا اللي فضلت سنتين قاعده ف امريكا عشانك .. انا فتحت مصحه عشانك كان نفسي ابقا دكتوره كده عشانك .. انا اللي يما داريت عليكي ودي غلطتي وياريتك بتقدري دا ..
– اسفه .. انا اسفه انا متلغطبه مش عارفه انا بعمل كده ليه حاولت ابطل معرفتش .. 
– اهدي وبطلي عياط كل حاجه هتعدي انا معاكي وقعدت جنبها وحضنتها 
خبط الباب ودخل حازم وكرم 
– حمدالله علي سلامتك 
– امشي اطلع برا انا مش عاوزه اشوفك ناحيه اختي تاني
– ميرا اهدي ممكن .. وانت ي حيوان الولد دا ابنك ! 
كنت متوقعه أن حازم هيقول دا مش ابنه اكيد هيبقى عاوز يهرب بس انصدمت أما لقيته رد علي اخوه وقاله اه ابني بس انصدمت من رد ميرا عليهم
– لا مش ابنك واطلعوا برا انا مش عاوزه اشوف حد فيكم هنااا 
– هنطلع هسيبك دلوقتي عشان انتي مش واعيه حتي بتقولي اي وهكلمك لازم نتكلم في حاجات كتيير اوي ي ميرا 
فضلت حاضنه مرام مشعارفه هعمل اي في الكارثه دي .. خدت مرام وروحنا كنا الصبح بدري .. حمدت ربنا أن بابا لسا نايم وان مشفهاش بوضعها دا  .. اتصلت ب ليان وحكيت ليها كل الي حصل وقولتها تجيلي البيت نتكلم 
– هتعملي اي طيب
– صدقني مش عارفه انا عمري ما هجوزها لواحد مدمن اكيد ابداا هي هتبقا كويسه انا هقدر اخليها تتعالج تاني دا لازم عشان ابنها لااازم 
– فكرك حازم دا كمان هسيب ابنه عادي كده 
– قلقانه اوي 
– بصي انا عندي فكره ليكي 
– قولي 
وبدءت ليان تحكي ليا اللي في بالها اقتنعت بيها لأن مافيش حل انسب من دا 
نزلت وصلت  ليان وكان بابا صحي
– انا مصدقتش نفسي اول ما بطه قالتلي انك جيتي
 وخدني في حضنه وحقيقي مافيش احلي من الشعور دا 
– وحشتيني اوي
 – وانتي كمان ينور عيني بس حاسس انك فيكي حاجه 
– لا لا انا مجهده من السفر بس
“عند حازم وكرم “
– انت دمرت حياتي ملقتش غير اخت ميرا  وتعمل فيها كده ليه .. ليييه حرام عليك هضيع مني الانسانه الوحيده اللي حبتها 
– هي شربت جرعه زياده انا مالي بقا 
– هو دا كل اللي همك في الموضوع وبالنسبه ل حملها دا اي وضعه معاك يعني 
– كرم انا مش ندل انا عمري ما هسيبها ابدا ولا هسيب ابني 
– لا حمش اويي .. انت مش متخيل مدي الكارثه اللي احنا فيها .. وانت هتحس ازاي وانت مقضيها شرب وقررف 
-انا بكرا بليل هروح اتقدم لها 
– دا الي لازم يحصل طبعا ربنا يستر 
اوعي تجيب سيره لابوها ب اي حاجه الراجل تعبان مش حمل كل ده
– حاضر سبني بقاا خنقتوني 
مشي حازم من قصادي وكان اللي حصل دا كله عادي بالنسباله معرفش جايب منين برود الاعصاب دا .. علاقتي مع ميرا ما بقتش عارف اصلحها انا زهقت يااارب 
– في اي ي كرم ي بني 
– ابنك ي امي عمل كارثه سوده 
– يالهويي في اي انت قلقتني 
– حكيت لامي كل حاجه ماكنتش مصدومه اوي يمكن لانها اتعودت علي وساخه ابنها 
– اقول عليك اي ابن بطني بس .. انت عارف عيله البنت دي طيب 
– مرضتش اقول لامي عن اي حاجه بيني وبين ميرا لان مش وقته 
– اه شفت اختها الصبح .. حتي اختها باين عليها محترمه جدا مش زيها
 – هنروح ليهم بليل ربنا يستر 
خدت رقم ابو ميرا وكلمته لانه راجل معروف وسهل اجيب رقمه .. الراجل كان محترم جدا معايا ووافق نجي 
“عند ميرا ومرام “
– في واحد متقدملك ومش هترفضيه انتي فاهمه 
– ي بابا بس انا 
– مافيش بس هتوافقي وانتي ساكته
– طلعت وسبتهم فضلت اعيط علي بختي واللي بيحصل فيا وان مش مسموح ليا اختار حتي برغم اني عارفه أنه حازم طبعا 
– ميرا بتوتر  : ي بابا ماينفعش اول حد يتقدم حضرتك توافق عليه كده علي طول يعني 
– بلاش تناقشيني ي ميرا كده احسن ليها صدقيني 
جيه بليل وجهزت .. ميرا فضلت جمبي في كل حاجه وليان جت والكل كان موجود .. اه انا بحب حازم يمكن ..  بس ماكنتش عاوزه نتجوز بالطريقه دي ابدا 
ميرا بحزن  : كان نفسي اقدر اعمل حاجه بس انتي عارفه بابا .. بس صدقني انا مش هسيبك معاه كتير ..  يدوب بس تولدي وبعدها هطلقك منو وهنسافر 
مرام : كل اللي انا فيه دا بسببي مش من حقي اضايق حتي انا عارفه يلا خلينا ننزل 
الكل وصل حازم وأمه وكرم 
بعد سكوت كتير اتكلمت ام حازم 
– مشالله عروستنا جميله 
–  ربنا يخليكي 
– انا كنت جايه اطلب ايد بنتك  مرام لابني 
– لينا الشرف والله انهي فيهم مشالله عليهم الاتنين رجاله كبار
– كرم وشاروت عليه بابتسامه
الكل بص لبعض بصدمه 
يتبع ……
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!