Uncategorized

رواية صفقة على عذراء الفصل السادس عشر 16 بقلم هاجر قطب

 رواية صفقة على عذراء الفصل السادس عشر 16 بقلم هاجر قطب

رواية صفقة على عذراء الفصل السادس عشر 16 بقلم هاجر قطب

رواية صفقة على عذراء الفصل السادس عشر 16 بقلم هاجر قطب

وقت الحب نسكت عن الكلام بشفهنا لكي تتحدث قلوبنا…. . .
كان ينظر لعيونها وهي بين يدية ينظر لها بقوة وهي تنظر لة برقة 
فهو يري في عيونها حنين بالغ قد افتقد وبشدة لهذة النظرة ..
تعرفي ان عنياكي لها اكتر من طريقة ولون . قالها جاسم..
سيرين بااستغراب.ازي ….مش فهمة
جاسم نظر في عيونها….برقة
جاسم.اول مرة شوفتك فيها ﻻقيت عنيكي لونها ازرق غامق وعاملة زي النمر اللي مستني ينقض علي الفريسة. .
لتضحك سيرين برقة….
سيرين. بجد …بس انا ليا عذري انت نرفزتني نازال تزعق وانت غلطان
جاسم.اصل انا اتخضيت مرة واحدة طلعتي قودمي ومعرفش ازي 
سيرين. تقوم تزعل وبعدين تبص لي البصة الغريبة دي
جاسم بخبث.بصة اية
سيرين ببرئة.انت نسيت …البصة اللى هي لما تكون عايز …لتقطع كلامها وتنظر لة بوجه احمر..
ليضحك هو عليها بشدة…..
سيرين. والله. …وقامت بضربة علي صدرة…
جاسم.يعني بصيتي اللي ضايقتك
سيرين. كمل بس وبعدين هقولك انا كمان
جاسم.طيب…ليكي بصة لما تكوني مصدومة اللي هي عنياكي بتبقي ازارق بس افتح شوية وتبصي بااستغراب
سيرين. ودي شوفتها امتي
جاسم.لما طلبت ايديكي
سيرين. اه ….اصلي استغربت..واية تاني
جاسم.وفي بصة عنيكي بتبقي فيها لونها ازرق فاتح لون السما ودي لما بتكوني موافقة او راضية عن حاجة 
ودي اجمل بصة ليكي رقيقة اوي
سيرين. ودي بتشوفها امتي…
جاسم.عايزة الحق وﻻ اكدب
سيرين. ﻻ الحق طبعا …
جاسم.هتزعلي
سيرين. هزعل لية قول
جاسم. ماشي انتي اللي قولتي ….لما تكوني في حضني بس بشوفها….
لينقلب وجة سيرين للون الأحمر بشدة….
جاسم.انا قولتلك….
سيرين. خلاص… طب اية تاني
جاسم.ولما بتكسفي عنيكي بتبقي مكسوفة اوي …بس 
سيرين. لسة واحدة….
جاسم.ﻻ …مفيش
سيرين. ﻻ في واحدة بس اتمني ما تخليني اورهلك
جاسم.اية هي
سيرين. بلاش تعرف سيبها بظروفها
جاسم.طب اية رأيك حفظتك في وقت قصير جدا
سيرين. انا استغربت ازي ..دا انت مركز
جاسم. مع عنيكي بس بحاول افك شفرتها 
سيرين. لدرجة دي عنيا شغلاك
جاسم.جدا…من اول يوم شوفتك فية عمري ما قابلت عنين كدة اية الجبروت دا ترفقي بحالي موﻻتي
لتبتسم برقة….
جاسم.ها ….دوري يلا….
سيرين.اممممم.بص يا سيدي اللي لحظتهم في لما بتقي مغرور تلاقي عيناك دي وسعت وليك ابتسامة اللي هي كانك مفيش زيك
جاسم.ودي كانت امتي
سيرين. لما دخلتي اوضتي في العرض وبتقولي جاسم العاصم
جاسم.دا كان يوم.ﻻ وانتي يومها اية دا ثواني صح انتي ازاي يومها تضربيني 
بالقلم.
سيرين. احم احم…مش انت اللي قولت كلام يضايق
جاسم.ويوميها اصلا مين اللي كنتي بترغي معة علي التليفون 
سيرين. دا يبقي قلبي حبيبي كلة
ليتغير لون وجة جاسم ويتبدل في ثانية لينقض عليها…ممسك يدها بقسوة
جاسم.والله. ..لدرجة دي كان مين
سيرين. في اية يا جاسم ايدي
جاسم.مين هو
سيرين. دا بابا والله بابا
ليترك يدها ويهدأ……..
جاسم.طب ما تقولي من الاول …انا اسف متزعليش
سيرين. ايدك سبقي لسانك علي طول
جاسم.متزعليش بقي وقبل رائسها يلا كملي
سيرين.ﻻ
جاسم.خلاص بقي كملي يلا
سيرين. طيب ..وليك بصة فظيعة بكرها اللي هي بتاعة اول مرة شوفتك فيها وليك 
ابتسامة معها اللي هي بتبسم من الجانب بس
جاسم.اه ….وبعدين
سيرين. وفي لما تكون غاضب عينك بتقي حمرا وبتبقي فظيع 
ليضحك جاسم….
جاسم.اه وبعدين
سيرين. وفي اجمل بصة شوفتها ليك عينك بتبقي بريئة اوي 
وابتسامتك هادية بحسك طفل
جاسم.شوفتيها امتي دي انا عمري مااعرف اني عندي النظرة دي.
سيرين. اللي انا شايفها دلوقتي
ليبتسم لها …..
جاسم.مش بتطلع غير ليكي انتي وبس
سيرين. لسة في بصة لسة مستنياها منك
جاسم.انهي
سيرين. سيبها لوقتها اول ما اشوفها هقولك
جاسم. وعد
سيرين وعد ….هي الحلفة امتي
جاسم.الحفلة هتبقي باليل عايزك تجيبي فستان مع جانا جديد
سيرين. لية مافي فستاتين كتير
جاسم.ﻻ روحي معها وهاتي الفستان المهم يبقي محترم لقيت حاجة كدة اوكدة ما تلومي غير نفسك
سيرين. الله دي حفلة
جاسم.ﻻ انا حذرتك وانتي حرة 
سيرين. طيب يبقي قصير شوية 
جاسم.ﻻ 
سيرين. حاضر
جاسم.ايوة كدة وبجد لو ﻻقيت الفستان في حاجة كدة او كدة 
انتي حرة بقي 
سيرين. خلاص ماشي
جاسم.مش عايز حد يلمح الجمال دا كلة غيري الجمال دا كلة ملكي انا
سيرين. يا سلام
جاسم.وحياه عبد السلام
لتضحك سيرين بقوة…..
جاسم.ماشي يا مغلباني واخذها بحضنة وقبل رائسها بقوة
لينعموا العشاق في النوم تحت رادء المحبة
……………………. ………….
كانت بسمة جالسة تفكر احمد عندما رن هاتفها…
بسمة.الو
احمد.ايوة يا بسمة انتي عاملة اية
بسمة.ايوة الحمدلله
احمد. اية رايك في ماما
بسمة.مامتك ست محترمة اوي وطيبة
احمد.هي كمان حبيتك اوى وبتقولي عرفت تختار
لتخجل بسمة وتتسارع وتيرة انفسها…….
احمد.طيب بوصي بقي نيجي بكرة نكلم مامتك 
بسمة.بكرة مينفعش 
احمد.لية
بسمة.اصل انا خارجة
احمد.نعم دا اللي هو ازاي
بسمة.ازاي اية انا معزومة علي حفلة في بيت سيرين
أحمد. وسيرين عمالة حفلة لية
بسمة.مفيش هي عمالة حفلة عشان اتجوزت
أحمد. بجد امتي
بسمة.بعد اﻻمتحانات بكام يوم
احمد.اه علي سيرة اﻻمتحانات النتيجة هتبان بكرة هجبهالك
بسمة.اية…ربنا يستر
احمد.متقلقيش والله لو معاكي دبلوم زراعة هتجوزك بردو
اطلقت ضحكة ساحرة …….
احمد.الله اية الضحكة الجميله دي
ليخفق قلبها باضطراب ….ماذا تحاول ان تفعل بي لقد ملكت قلبي واصبح يضطرب من ذكر اسمك فقط
احمد.الو…انتي معايا
بسمة.اه …خلاص لو مش عايزني اروح لوحدي تعالي معايا
احمد.انا مليش في جو الحفلات وكدة
بسمة.طب انا عايزة اروح تعالي بقي
احمد.طيب ماشي اعدي عليكي الساعة كام
بسمة.7ونص
احمد.ماشي …عارفة البيت وﻻ هتوهينا
بسمة.ﻻ اطمن عارفة فيلا العاصم مهي اتجوزت جاسم العاصم
احمد.والله رجل الأعمال
بسمة.اه 
احمد.طيب تمام المهم انك عارفة البيت
بسمة.اوعي تنسي تجيب نتيجة سيرين بالمرة
احمد. حاضر 
بسمة.ميرسي اوى
احمد.مفيش بينا شكر انتي هتبقي مراتي
لتخجل كثيرا من الجملة…..
بسمة.طيب تصبح علي خير هستناك بكرة
احمد. هجي في المعاد صح هتلبسي فستان لونة اية عشان البدلة
بسمة.ها …هقولك الصبح
احمد.طيب …باي
بسمة.باي
وفور ان اغلق الهاتف…..
بسمة.اعاااااااااا هلبس اية
وقامت بقلب الملابس رائس علي عقب……
وفي الاخير قررت وارسلت لة برسالة بلون الفستان….
……………………………
كان هذة الليلة حافلة علي ابطالنا بالكثير وناموا جميعا وهم لم يعرفوا حتي ما تخبئة اﻻيام اصلا.. .
ماذا اﻻيام…..ﻻ بل ما تخبئة الليلة القادمة.
…………………………..
ليجل الصباح علينا ……
استيقظت سيرين ودخلت لحمام ثم خرجت ارتدت بنطال بني وبادي ابيض وقامت بتمشيط شعرها
سيرين. جاسم قوم يلا….قوم هتتاخر
وعندما قامت بنثر عطرها ….استيقظ
سيرين. اخير صباح الخير
جاسم.صباح الفل والجمال
سيرين. يلا قوم خود دوش والبس عشان متتاخرش
جاسم.طيب 
نهض واقترب منها وقبل رائسها .
جاسم.صباح الفل…..ودخل لحمام
لتبتسم لة……..ثم نهضت وفتحت خزانة ملابسه وأخرجت
بدلة بلون البني……وجهزت عطورة والساعة والحذاء المتنساق عليهم
خرج يضع فقط المنشفة علي ليجدها ترتب اغرضة ليقترب ببطئ 
ثم يقوم بوضع يدة ويحتضن خصرها
جاسم. بتتعبي نفسك لية
سيرين .دا مش تعب دا واجبي انتي ناسي يا أستاذ اني مراتك
جاسم وهو يضع رائسة علي شعرها ليستنشق عبيرة 
جاسم.ودي حاجة تنتنسي 
سيرين. طب البس وانا هنزل اشوف الفطار
جاءت ترحل جذب يدها وجذبها لصدرة ….
وقبل شفتيها….برقة يالغة….
جاسم. صباح الورد
لتجري وتتركة ………
ليبتسم هو ويبدأ في ارتداء ملابسة……
يتبع…
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!