Uncategorized

رواية حياة فهد الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم نسمة سيد

 رواية حياة فهد الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم نسمة سيد

رواية حياة فهد الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم نسمة سيد

رواية حياة فهد الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم نسمة سيد

فهد اتصل علي ناني
ناني:  نعم مستر فهد
فهد:  تقولى لعمر و انس يجو حالا فاهمه 
ناني:  حاضر
بعد ٥ دقايق دخلو
انس: ايه يا برنس مالك
عمر:  بقي في مدير شركه يقول برنس 
انس:  اه انا 
فهد: اسكتو بقي واسمعووني.. انا عرفت كل حاجه من ماما وفي خطه لازم نعملها عشان نحل كل المشاكل 
عمر:  طب احكلنا الاول عرفت ايه 
(نسيب بقي فهد يحكي????????) 
«في كافيه» 
عليا:  خير جبتني هنا ليه 
اياد:  انا حكيت لفهد كل حاجه 
عليا: رجع لمراته؟ 
اياد:  لسه يا عليا الموضوع مش سهل كدا 
عليا:  بسببك انت وزي ما اطلقو يرجعو 
اياد:  بس هي سفرت ومحدش عارف مكانها 
عليا:  غلطتك تصلحها…. سلام
اياد:  يارب اعمل ايه طيب
…………… 
ناني:  هتعمل ايه يا صبري انا مش مستحمله فهد بلمنظر دا 
صبري:  عندي فكره جميله ليكي وليا
ناني:  قول بسرعه 
اياد:  هتقول من غيري يا صبري ولا ايه
صبري:  اياد حمدالله على السلامه خرجت امتي 
اياد:  مش مهم المهم انى خرجت صحيح بنتك سافرت
صبري:  هدير ولا شهد!!؟ 
اياد:  حياه
صبري بعصبيه:  قولتلك قبل كدا مش بنتي وبعدين سفرت فين
اياد:  محدش خالص عارف شكلها طفشت
صبري:  هجبها المهم نخلص من فهد الاول
اياد:  طب قول خطتك وانا معاك
صبري:  طب ركزو معايا
……………… 
حياه:  وحشتيني اوي يا ماما 
نهال:  وانتي اوي يا بنتي والله طمنيني عليكي وعلى اخوكي
حياه بضحك:  خلاص بقي ابنك دلوقتي صح
نهال:  يا موكوسه بتضحكي علي ايه 
حياه:  انك خلاص خالتيه اخويا وانك اصلا وافقتي اني اسافر معاه انت مش امي صح هاتي امي يا ست انتي 
نهال:  يا بنت المجنونة  ما اهو اخوكي بجد انتي عقلك حصله ايه
حياه:  معلش مين اخو مين انتي كنتي متجوزه من ورايا ياست انتي 
نهال: اسمعي يابنت الكلب بلاش غباء الواد شكله مقالكيش.. انتي يا هانم تبقي اخت حسام من الرضاعه 
حياه:  شفوتي انتي بتهزر ازاي ازاي هبقي اخته في الرضاعه واساسا في فرق في السن واساسا هو يعرفنا منين 
نهال:  انا لما ولدتك كنا في حته تانيه غير شقتنا ظي وجارتنا الى قدامنا كانت اكتر من اختي كانت هي كمان عندها ولد الى هو حسام و بنت في سنك لما انا كنت بنزل ادور على شغل بسيبك عندها كانت بترضعك معاها فهمتي يا ام مخ تخين 
حياه:  طب وانتي عرفتي منين ان حسام ابن الست دي 
نهال:  لما جبتيه البيت كنت حاسه اني شفته قبل كدا اول ما مشي افتكرت ان امه كانت بتبعتلى صوره واحنا بنتكلم فكلمتها و كلمت حسام و وافقت علي السفر كنت بحسبه هيحكيلك
حياه:  طيب طلما كدا انا هوريه هعرفه ازاي يخبي عليا
نهال: مجانين والله 
حياه:  انا هقفل يا ماما عشان تعبانه وعايزه انام 
نهال:  ماشي يا حبيبتي في حفظ الله 
حياه لنفسها:  ماشي يا حسام انا زهقانه و هطلعو عليك 
………….. 
مي:  خير يا حمزه في حاجه حياه كويسه؟ 
حمزه:  هي كويسه متقلقيش بس يعني كنت عايز
مي:  ايه يا حمزه قلقتني
حمزه:  تتجوزيني يا مي
مي بصدمه:  بتقول ايه 
حمزه:  انا بحبك تتجوزيني؟ 
مي فرحت اوووي لانها فعلا اتعلقت بحمزه بي افتكرت كل حاجه و حست انها كدا هتبقي انانيه لو وافقت المفروض انه يتجوز واحده شريفه مش زي 
مي: انا اسفه يا حمزه بس مش موافقه 
حمزه:  طب ايه السبب فهميني انتي بتحبي حد تاني
مي:  لا والله ابدا بس يعني انت تستاهل واحده احسن مني عن اذنك 
حمزه لنفسه: انتي الى اختارتي يا مي 
…………. 
صبري:  فهمتو هتعملو ايه؟ 
ناني:  طبعا فهمت
اياد:  دماغ شغاله مش بتنام 
صبري:  هانت اوي وكل الى نفسي فيه هيتحقق 
………… 
تلفون حياه بيرن
حياه:  من غير لف و دوران عايز تطلب ايه
انس:  ايه دا في ايه دخله سخونه عليا ليه
حياه:  عشان انت واطي يا مان متعرفنيش الا لو في حاجه 
انس:  يا ستي وحشتيني… ااااه
حياه:  ايه دا مالك
انس:  مفيش مفيش دخلت في الحيطه
حياه بضحك: طيب ياخويا قولى عامل ايه انت و الندل عمر
انس: زي الفل بس بجد الشركه وحشه من غيرك
حياه بضحك:  تعالى اشتغل معايا هنا طيب
انس:  انتي بتشتغلي في شركه! 
حياه:  اه حسام عنده شركه واشتغلت فيها
انس:  طبعا ما انتي خطيبته بقي ولعه معاكي….. ااااااه
حياه:  ايه حيطه تاني!! 
انس:  مش عارف مش مركز ليه
حياه بضحك: طب انا هقفل بقي عشان تركز 
انس:  طب مش تقولي انتي فين 
حياه:  هقولك بكرا 
انس:  وعد
حياه بخبث:  طبعا وعد يعني ينفع اعمل فرحي من غيرك 
انس: الف الف مبرو.. لحظه انتي بتقولى ايه
حياه:  اصل فرحي اخر الاسبوع فكدا كدا هكلمكم بكرا كلكم فيديو كول وهقولكم كل حاجه  باي دلوقتي بقي 
انس:  هو انتو سمعتو الى انا سمعته دا
عمر:  هو باين كدا ان انا كمان سمعته
فهد:  على جثتي دا يحصل 
انس:  معلش بس يعني انا مقدر الموقف وكل حاجه بس انت ايدك تقيله اوي يا فهد 
فهد:  انت الى عايز تتربه. 
انس:  طب انا همشي بقي عشان يدوب انام يلا سلام
…………. 
حسام: ايه يا قمر عامله ايه 
حياه بحنان:  وحشتني اوي يا حسام
حسام مستغرب:  مالك يا حياه في ايه 
حياه:  انا بحبك يا حسام واتصلت بيهم قولتلهم ان فرحنا اخر الاسبوع اصل برضو مينفعش ابقي مع خطيبي لوحدنا كدا صح يا حس
حسام:  فرح ايه لا طبعا انتي مش فاهمة  حاجه
حياه بخبث: لا فاهمه يا اخويا العزيز 
حسام:  انتي عرفتي؟! 
حياه بضحك:  افهم بس خبيت عليا ليه 
حسام بضحك زايها: بصراحه كنت هعمل فيكي مقلب محترم بس للاسف ملحقتش 
حياه: طب بص انا هكلمهم انهارده وهقولهم ان فرحنا اخر الاسبوع وننزل مصر قال يعني هنعمله هناك ونقلهم اننا اخوات 
حسام:  متاكده انك عايزه تنزلى مصر 
حياه:  اه متاكده انا معملتش حاجه عشان ابعد عن اهلى. بسببها
حسام:  خلاص ماشي الى انتي عايزاه روحي غيري وننزل نقعد البحر ونكلمهم سوا 
حياه:  ماشي يلا
………. 
عمر وفهد كانو بيتكلمو عن الشغل وفجاه جتله رساله وعمر شافها
فهد:  في حاجه ولا ايه؟ 
عمر:  لا بس حياه هتتصل فيديو كول معرفش ليه 
فهد:  وهي تكلمك فديو كول ليه
عمر:  لا مش انا لوحدي دي هتكلمنا كلنا ومعاها حسام
فهد:  نعم!  ودا ليه بقي
تلفونه رن
عمر:  اسكت ومتعملش صوت يا فهد
حياه:  حباااايبي 
هدير:  الله الله بقي هو دا الشغل الى مسافره تشتغلي فيه 
شهد:  ومين يلاقي بحر و ميقعدش عليه 
حياه بضحك:  قعده على البحر مع خطيبي والجو حلو انتي مالك انتي يابت 
انس:  متكلميش خطيبتي كدا لو سمحتي 
هدير:  خطيبه مين ياض انت 
عمر:  ياربي هو مفيش مره تتكلمو زي البشر 
حياه:  طب اسمعوني كدا وركزو معايا… احم احم…  انا نزله مصر بكرا 
هدير و شهد فضلو يصرخو من الفرحه 
دخلت مي في المكلمه:  ايه دا في ايه انا فتني حاجه؟! 
حمزه:  مش لوحدك شكلى انا كمان جيت متاخر 
هدير:  حياه نزله مصر بكرا 
حمزه:  ايه دا بلسرعه دي؟! 
حياه:  اه انا و حسام قررنا نتجوز اخر الاسبوع 
هنا فهد حس ان روحه اتسحبت منه 
حسام:  وطبعا عروستي الحلوه مصممه تبقي معاكم عشان كدا هننزل بكرا 
عمر حس ان فهد اتكسر في الوقت دا
عمر:  مبروك يا قمر هكلمكم بليل عشان ورايا شغل سلام
انس:  وانا داخل انام سلام
………. 
فهد بضعف في صوته:  قفلت ليه
عمر:  عشان كفايا اوي الى سمعته…. بص يا فهد انا وانت عارفين انك غلط جامد معاها ومن حقها تشوف حيتها بس لو انت بتحبها بجد ومش هتكسرها تاني اعمل كل الى تقدر عليه عشان ترجعلها 
فهد:  تعالى نروح الفيلا عشان زهقت 
عمر:  يلا يا اخر صبري 
يتبع ……
لقراءة الفصل التاسع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد