Uncategorized

اسكريبت في ايد أمينة الجزء الثالث 3 بقلم هنا سلامة

 اسكريبت في ايد أمينة الجزء الثالث 3 بقلم هنا سلامة

اسكريبت في ايد أمينة الجزء الثالث 3 بقلم هنا سلامة

اسكريبت في ايد أمينة الجزء الثالث 3 بقلم هنا سلامة

بصدمه ” طليقي هيتجوز اعز صحابي ! لا لا مش معقول لا
قالت كلامها بصدمه و انه’يار 
جري إياد و دارين عليها فقالت دارين بخوف / مالك يا امينه ايه الي حصل ؟ فهميني بالله عليكي
بانه’يار ” هيتجوز غاده .. هيتجوز اعز صحابي .. معدش لياااا حد خاالص .. يا رب .. يا رب .. إياد وديني ليهم و حياه دارين
بحُزن على حالتها _ ملوش لازمه يا امينه ، خليكي بعيده عن ال*** دول
بانه’يار ” لا وديني ، لازم اباركلهم ولاد ال** دول لازم اعمل معاهم الواجب
قالت كده و هي بتمسح دموعها من على وشها ، و كملت بانتق’ام ” دارين عوزاكي لو سمحتي ..
بصت دارين عليها بقلق و بعدين بصت لاياد بقلق و قالت / حاضر يا امينه حاضر ..
اخدتها الاوضه و إياد واقف بيفكر يا ترا هي بتفكر في ايه .. مر وقت قُليل و طلعت امينه و هي لابسه فُستان احمر قُص’ير و حاطه روج و شعرها متسيب على اكتافها و عيونها الرُصاصي مكملين جمالها ده ، كانت تشبه القمر فعلاً
فقال إياد بصدمه و ذهول _ ان كيدهن عظيم فعلاً
راحت ناحيه إياد بالكرسي و قالت ” روح البس بدله يلا .. و يا ريت سوده ، اعتقد هتبقى حلوه عليك
بصلها بذهول اكتر من جمالها و قوتها و تفكيرها ده ! فقالت” احمم شكلي حلو ؟
غم’ز _ حلو بس ، ده كان أعمى لما ساب القمر و الله
ضحكت و قالت ” طيب يلا البس البدله و تعالى يلا
دخل إياد فقالت دارين بفرحه / يس هي دي إلى قادره ، امينه تعرفي ان فيكي من امينه خليل فعلاً
ضحكت ” انا الي قادره ناو يا دارين ، مع اني عاوزه اصر’خ و اعيط ، بس بعد ما اروح و انادمهم على إلى عملوه فيا ، سنين عشره و صحوبيه و متمرش فيها و هو متمرش فيه اي شيء كويس عملته ليه ! و..
قاطعهم خروج إياد ببدله سوده و شيميز اسود مفتوح اول زرايره و سلسله فضه ..
بانبهار ” واو ! ايه ده ! كان شكلك نت*ن في الأول !
ضحك _ ما هو انا مش رجل أعمال ، انا بشتغل و بشقى يا اختي
زقها بالكرسي و نزلوا و دارين بتودعهم ..
__________________________________________________
بصدمه – امينه !!
رفع الكل وشه ناحيه امينه الي دخلت مع إياد ، الشربات وقع من ايد غاده على الفُستان الأبيض فقالت امينه بخُب’ث ” خير .. دلق الشربات على فستان الفرح خير يا غاده .. خير يا قلب صاحبتك .. انا جايه ابارك لكم يا حبايب قلبي ، جايه ابارك لأعز اتنين ف حياتي ، إلى كان جوزي من ساعات و الي كانت صاحبه عُمري من ساعات برده .. إن شاء الله ربنا يرزقكم ب ذُريه قذ*ره شبهكم يا حبايب قلبي انتم ، ده انتم طلعتوا شر ما خلق في الدُنيا دي و الله !
سقفت لهم بقوه و قالت بخُب’ث و عيونها مليانه دموع ” مبروك .. مبروك ..
__________________________________________
بصرا’خ ” لااااااا .. ليه يا رب كده يااا رب لييييييه !! ليه عملوا فيا كده لييه ؟؟ انا عملت ايه عشان اتشل و اخسر صحبتي و جوزي !! ليه بخسر كل حاجه يا رب لييييه !! انا وحشه يا رب ؟ ده انا مبسبش فرض ، و بصوم و اذكي و اعمل خير ، ليييه انا الي يحصل فيا كل ده ليييه !!!
ضم’ها إياد من ورا و قال _ هششش اهدى ، اهدى خالص ، ده ابتلاء يا امينه ، ربنا بيحبك ، بيختبر صبرك يا امينه و الله ، و بعدين انت فضح’تيهم و سيرتهم بقت على كل لسان و الكل عرف انهم زباله ، اهدى بقى
بتعب ” هو انا وحشه عشان يسيبني و يروح لصاحبتي ؟؟
مل’س على شعرها _ مفيش أجمل منك يا قمر… يلا بينا نروح بقى عشان دارين
بحزن” مش عارفه هقعد فين حتى
بغم*زه _ بيتي يساع من الأمينه الف
مسحت دموعها و قالت بضحك ” لا امينه واحده بس لو سمحت
ابتسم _ امينه واحده بس فعلاً ..
_________________________________________________
مر ٧ شهور ، إياد و امينه علاقتهم بقت أقوى ، و دارين بقت زي اختها بالضبط ، و إياد بيسعى دايماً انه يسعد امينه ، و اعترفلها بحُبه و هي كمان اعترفتله ، اما بقى حازم و غاده دايماً خناق و مشاكل و عدم تفاهم خالص .. رغم ان حازم عايش في قصر و عِز ، لكن بيته ناقص امينه ، قلبه و بيته و حياته كانوا في ايد امينه ، إلى عمرها ما فكرت تخونه او تُغدر بيه حتى ، و رغم ان إياد متوسط الحال و بيته صغير ، بس جميل و دافي ..
بقلق ” انت كويس ؟
_ الظروف ملغبطه في الشغل اوي يا امينه
حطت كوبايه الشاي قدامه و قالت بح’ب و هي بتمسك ايده” متخفش يا حبيبي ، أن شاء الله خير ، و انا على فكره معنديش مشكله نتجوز في بيتك ده و نبقى جامب دارين
بلمعه عين _ بجد يا امينه !!
بح’ب ” اه يا قلبي ..
حض’نها بقوه فقالت بضحك ” مس معنى اننا كتبنا الكتاب كل شويه تحضني كده
ضحك و غم’ز _ لا اطيق الانتظار خالص مالص
ضحكت و هي بتشرب الشاي ” مالص ؟
غم’ز و هو بيشرب بُق شاي _ واقع و الله ..
_____________________
بدلع ‘ بقولك ممكن نسافر ، حازم مش فاضي اصلاً
مجهول : انت مش بتخافي منه ؟؟
ببرود’ تؤ .. انت خايف و لا ايه ؟ مش عاوز تسافر معايا ؟
المجهول بوقاحه : لا طبعاً ده انا هموت و اقابلك
بدلع ‘ خلاص ه ..
قاطعها صوت حازم بعصبيه و صوت جمهوري و ..
يتبع…
لقراءة الجزء الرابع والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي أجزاء الاسكريبت : اضغط هنا

اترك رد