Uncategorized

رواية أنت في كل مكان الفصل العاشر 10 بقلم منى

 رواية أنت في كل مكان الفصل العاشر 10 بقلم منى
رواية أنت في كل مكان الفصل العاشر 10 بقلم منى

رواية أنت في كل مكان الفصل العاشر 10 بقلم منى

–  انا كنت جايه اطلب ايد بنتك مرام لابني 
–  لينا الشرف والله انهي فيهم ماشالله عليهم الاتنين رجاله كبار 
– كرم وشاورت عليه بابتسامه
– حاسس اني شفتك ي كرم  بس مش متذكر فين 
ماكنتش متخيل اني امي ممكن تحطيني في موقف زي دا 
– اي ي امي مش…
قبل ما اكمل كلامي قاطعتني 
– تعالي ي عروسه اقعدي جمبي 
راحت مرام وقعدت جمب ام كرم (فوزيه ) والدموع في عينيها 
– ميرا : انا هروح اجيب حاجه وجايه 
دخلت المطبخ وحاولت اخد نفسي مش مصدقه أن دا ممكن يحصل .. ازاي هو اللي هيتجوزها .. ازاييي  وفضلت حاسبه دموعي اللي قربت تنزل ومسحتها بسرعه اول ما داده بطه جت 
– فين العصير انا هطلعه ليهم 
– انتي كويسه ي بنتي ؟
–  اه يحببتي .. هاتي الصنيه
خدت منها العصير وخدت نفس وطلعت قدمت ليهم العصير 
– اتفضلو ي جماعه 
– لو سمحت ي عمي 
ماما بصلتي برجاء انه ماتكلمش
–  اتفضل ي ابني اتكلم 
–  بتوتر لا ولا حاجه كنت هساال عن التجهيزات بس 
–  بصله باستغراب وبعدين افتكر أنه يبقا زميل ميرا في الرحله بس فضل السكوت مؤقتا
اتكلموا عن تجهيزات قرايه الفاتحه والخطوبه .. كنت زي المتخدره شيفاهم بيتكلموا وساكته ،  كرم طول الوقت كان باصص عليا ومرام الموضوع مش فبالها عادي واهي جوازه هتلم الموضوع وخلاص 
– طب احنا نستأذن بقا وباذن الله الخطوبه كمان اسبوع
– انشالله 
روحت انا وامي وحازم وكلنا ساكتين بعدين وصلنا البيت 
– بعصبيه .. مرضتش اتكلم قصاد الناس ممكن افهم انتي ازاي تقولي كده ليه عملتي كده ليييه 
– اهدا ي بني واسمعني 
– اسمع اي ازاي تقولي كده ي ماما حرام عليكي 
– هفهمك اسمعني 
_____________________________________
” فلاش باك “
– ممكن اتكلم معاكي 
– مافيش وقت يدوب الحق البس عشان نروح للناس
– انا غيرت رائي 
– اييي .. انت اتجنيت ولا اي .. انت تسكت خالص 
– مش عاوز اتجوز انا مش حمل مسئوليه كل ده ومش متقدم لحد اديني قولتلك 
– بصدمه .. وابنك حتي ابنك مش عاوزه !؟ 
– ممكن مايبقاش ابني برضوا مين عارف
– دا ماكنش كلامك الاول 
– انا قولتلك اللي عندي انا مش هتقدم ، هي تبقي تلبسها في حد تاني انا مش هتقدم ومشي وسبها
– ينهار اسود هعمل اي .. وفضلت تصوت 
_____________________________________
” باك “
– اها ف تقوموا تلبسوها فيا انا.. ماكرم اللي بيستحمل كل حاجه .. حرام عليكي اللي عملتيه فيا ده
– هو انا موتك ي بني عاوزني اسيب حفيدي مع اتنين مدمنين اصلا عالاقل انت هتتحمل المسئوليه عنه ، عشان خاطري ي بني 
–  باللي انتي عملتيه موتني .. موتني أما خلتني اتقدم لاخت الانسانه اللي انا حبيتها بجد انتي كده موتني فعلا .. انا ذنبي اي ان ابنك مدمن علي ايدك انا يماا حاولت اخليه يتحسن مافيش فايده .. إنما تعملي فيا كده انا مش هسمح بيه ابدا .. مرضتش اصغرك قدام الناس م اكتر وأعارض الجوازه دي بس  مش هتم ولو علي موتي 
– بصدمه .. انت بتحب اختها !! ازاي متقوليش 
– انتي سبتي فيا طاقه اقول حاجه بعد اللي عملتوه فيا انتي وابنك 
وطلع علي أوضته من غير ما يسمع ردها حتي
” في ڤيلا ميرا ” 
– انتي مضايقه مني صح 
–  وهضايق منك ليه ي مرام وانتي ذنبك اي 
– هو حازم اتخلي عني كده بسهوله مهموش ابنه ازاي طيب 
– عشان و** مش راجل 
–  انا عارفه انك مضايقه .. و عارفه انك بتحبيه .. لو عاوزه ممكن اقول لبابا اني مش عاوزه الخطوبه تتم هخترع اي حجه 
– لا ماتعمليش كده ابدا انا تمام وبالعكس مبسوطه ليكي كرم كويس وقد مسئوليه البيبي اكتر من حازم حتي متقلقيش وحضنت ب ايدي وشها ومشيت 
” بابا طلب مني اني انزل اقعد معاه وحقيقي كنت بتمني يبقا ناسي أن كرم كلمه قبل كده “
– تعالي ميرا اقعدي 
– خير في حاجه ي بابا 
– هو مش كرم دا كان زميلك في الرحله ؟ 
– احم اه 
– وفجاه بقا عاوز يخطب مرام ازاي عرفها امتي يعني 
– اتكلمت بهدوء وحاولت اداري توتري .. من فتره ومن كلامي عنها ف عجبته عادي ي بابا  
– ميرا انا بذات عمرك ما تعرفي تدري توترك عليا أما تبقي بتكدبي 
– هكدب علي حضرتك ليه بس صدقني ده اللي حصل عن اذنك هنام عشان بكرا ورايا يوم طويل 
– ابو ميرا في سره .. ليه ي ميرا بتعملي كده انا كنت شايف نظرات حبه ليكي في عنيه ليه بتكدبي بس 
” طلعت علي اوضتي وقفلت الباب واترميت علي السرير فضلت اعيط كتير اوي يمكن علي حظي اللي عمره ما حالفني في اي حاجه ابدا .. فضلت علي وضعي دا لحد ما لقيت كرم بيرن عليا “
ماقدرتش ماردش عليه كان جوايا كذا سؤال كل إجابتهم عنده بس 
فتحت ومقولتش حاجه 
– ميرا  .. ردي عليا .. عارف انك سمعاني انا قصاد الڤيلا برا ممكن تطلعي 
– ليه 
– لازم نتكلم .. انزلي وحياه كل حاجه بنا انزلي 
– هنزل لأن دي هتبقي اخر مره نتكلم فيها اصلا وقفلت السكه ونزلت له
– ها خير ي جوز اختي المستقبلي .. قولتها بتريقه 
– صدقني انا مليش ذنب حتي اني ماكنتش اعرف اني امي هتقول كده اقسم بالله ماكنتش اعرف .. حازم اللي كان هيتقدم مش انا 
– مابقاش يفرق ف الآخر بقيت انت المتقدم مش هو 
– ماتظلمنيش انا اتحطيت قدام الأمر الواقع .. عرفت أن حازم رجع في قراره علي اخر لحظه حسيت لساني وقف ماكنتش عارف اقول اي ولا قادر اكسف امي قدام الكل  .. انا عمري ما هتجوزها .. ميرا انا بحبك انتي فاهمه ومسكني من ايدي الاتنين 
–  اتكلمت بحزن رهيب .. لو بتحبني بجد كمل معاها 
– انتي بتقولي اي لا .. لا طبعااا 
– مش قولت انك بتحبني اعمل اللي انا عاوزه اثبتلي انك بتحبني بجد وكمل معاها 
– ي ميرا انتي 
– اسمعني .. انا مش مستعده اخسر بابا لو عرف بس أن بنته حامل هيروح فيها ولا مستعده أفضح مرام قصاد كل الناس ولا اخسرها هي ذات نفسي بأنها تفضل مع حد مدمن زيها .. انا مش مستعده ل ده حتي لو كان علي حساب سعادتي معاك 
– يعني انا مش مهم عندك .. حبي ليكي مش مهم ؟!
– مهم بس في حاجات تانيه في الدنيا اهم من الحب ومش لازم كل القصص اللي بتبتدي تكمل للآخر اوقات بتنتهي بدري 
– اختك مش هتتفضح ي ستي هنتصرف اكيد أنا هرجع اقنع حازم تاني بس بلاش تعملي فينا كده انا بحبك
– من النهارده مابقاش ينفع تحبني وبعدت ايده عنها .. ولا تقرب مني ي كرم 
– بعصبيه يعني دا اخر كلام عندك ! 
 كان نفسي اقوله لا انا بحبك مش هممني حد غيرك بس ماينفعش في حاجات في حياتنا لازم نضحي عشانها 
– اه اخر كلام 
– تمام ي ميرا وانا هتجوزها ومن النهارده مليش كلام معاكي تاني انتي اخت خطبتي وبس 
اول ما مشي واداني ضهره كل دموعي نزلت وكأني ماصدقت مشي عشان ما يشوفش ضعفي قصاده 
– من النهارده انتي اخت خطيبتي وبس فضلت الجمله تتعاد في دماغي كتيير لحد ما ماحستش بنفسي  ووقعت علي الارض 
_____________________________________
يتبع ……
لقراءة الفصل الحادى عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد