Uncategorized

رواية تصادم في الحب الفصل السادس 6 بقلم آلاء محمد

 رواية تصادم في الحب الفصل السادس 6 بقلم آلاء محمد
رواية تصادم في الحب الفصل السادس 6 بقلم آلاء محمد

رواية تصادم في الحب الفصل السادس 6 بقلم آلاء محمد

في مكان تاني بعيد كل البعد عن الانسانيه تدخل روان وهي مغمضه عينيها و ماشيه بخوف لمقابله المجهول و تتذكر 
** فلاش باك **
بعد ما روان خارجه من عند نورين و هي علي وشه ابتسامه سخيفه تدل علي النصر الهاتف يرن 
روان .. الو 
مجهول .. الباشا عاوز يشوفك كمان نص ساعه 
روان بقلق .. لي اقصد حااضر انا 
يقاطعها صوت المجهول قبل متكمل كلامه .. عارف انتي في المستشفي ولسه طالعه من عند نورين 
روان و قد أصابها القلق و بتتلفت حوليها .. هو انا مترقبه 
مجهول .. ياريت تبطلي تبصي يمين و شمال واه انتي مترقبه 
** عوده من الفلاش باك **
روان بخوف و قلق .. ممكن اعرف انا فين و بعمل اي هنا حد يرد عليا 
يأتي صوت قريب من خلفها و هي مزلت مغمضه عينيها .. انتي هنا في مملكتي 
روان .. انت مين 
مجهول .. انا اللي انتي وفقتي تشتغلي لحسابو 
روان بقلق .. طب ممكن تشيل البتاعه اللي علي عيني و تفكني 
المجهول وهو يتفحص روان بنظرات جريئه يكاد أن يأكلها فهي كانت ترتدي جيب ضايق لفوق الركبه بلون الاسود و بلوزه تكاد تخفي مفاتنها بلون الاسود ايضا فهي تعشق هذا اللون لانه يظهرها بطريقه مثيره جدا 
المجهول بخبث .. اوكي بس اي المقابل 
روان وقد شعرة بانفاسه قريبه منها و هي تعلم أنها لها تأثير علي الجميع و الكل يطمع بقربها 
روان بدلال .. اللي تامر بي يا باشا بس فين كرم الضيافه الاول 
المجهول بوقاحه وهو بيلف أيدو علي وسطها عشان يلفها و يفك ايديها و الربطه اللي علي عينيها 
روان وهي بتحاول تجمع تركزها عشان تشوف وشو عشان كان الصوره مش وضحه 
روان .. مش معقول انت 
_______________
عند ميرا كانت بتمارس عملها زي كل يوم وقفت في الممر بتاع المستشفي بتابع من بعيد طفل هو وأهلو وهما خارجين اد اي هما أسره جميله و سعيده كان كل حلم ميرا أنها تعيش زي اي طفل و هي صغيره في وسط أسره تحبها و تخاف عليها بس هي اتحرمت من ده بس ربنا عوضها بناس تانيه هنعرفهم بعدين 
في الوقت ده كان في اللي معدي صدفه أو كان بيدور عليها عشان هي خطفت قلبو و حب كلمها 
معتز .. اذيك يا ميرا 
ميرا و هي بتحاول متظهرش حزنها .. انا بخير يا دكتور معتز اذي حضرتك 
معتز و هو ملاحظ صوتها اللي كان مخنوق .. انا بخير مالك في حاجه 
ميرا .. ابدا مفيش دكتور مراد عامل ايه دلوقتي 
معتز .. بخير ابتدأ يفوق وان شاء الله يتحسن 
ميرا .. إن شاء الله بعد اذن حضرتك عندي مرضا مفروض أمر عليهم 
وذهبت وتركتو وحيدا يفكر في ما الذي غيرها هكذا أنها كانت أمس ك الزهره في الربيع متفتحه و منعشه ماذا حدث لكي يجعلها هكذا اي رياح مرت بكي يا زهرتي 
____________________
مراد يهزاء باسم محبوبته .. ن نو نو نورين 
الدكتور .. دكتور مراد حضرتك سامعني 
ولكن مراد مكنش شايف غير نورين 
معتز .. مراد نورين بخير انت سامعنا 
مراد اول مسمع اسم نورين حس أن روحو رجعتلو وفتح عنيه 
الدكتور .. الحمدلله هو كده عده مرحلة الخطر كل المؤشرات كويسه حمدلله علي سلامتك 
مراد بتعب .. الله يسلمك 
_________________
روان .. مش معقول انت 
المجهول .. مفاجأة مش كده 
روان بصدمه .. طب ازاي ده انت ابن عم نورين لي بتعمل كده يا جاسم 
جاسم .. يهمك في حاجه يا حلوه ما انتي صاحبتها وعملتي كده متسابعديش اي حاجه
روان .. علي رئيك بس انا لي أسبابي في اللي بعملو 
جاسم .. تقصدي عشان فلوس مراد ولا مراد نفسو 
روان .. لا طبعا عشان مراد 
جاسم بعدم تصديق .. هعمل نفسي مصدقك 
روان .. انت بقا لي بتعمل كده اي أسبابك 
جاسم .. انتي ليكي تنفزي اللي المطلوب و بس مش تحققي معايه و ياريت متنسيش نفسك ماشي 
روان بمياعه .. اوكي يا جاسم اسيبك انا و اروح اشوف مراد تيك كير يا بيبي 
جاسم بعد ما مشيت روان قاعد علي الكرسي و في أيدو كأس بقا بيشرب بيفكر 
** فلاش باك **
جاسم .. نورين ممكن كلمه 
نورين و هي بتضحك .. اكيد يا جاسم اتفضل 
جاسم .. نورين انتي في حد في حياتك 
نورين .. لي السؤال ده يا جاسم عندك عريس ولا اي 
جاسم .. انا مش بهزر غريبه وحده في جمالك و اخلاقك و ميكونش في حد في حياتها 
في هذا الوقت دخل مراد بوسامتو و جزبيتو و شياكتو و قف من وراء نورين و عنيه علي جاسم وكلها غضب من جاسم عشان هو عارف ان جاسم بيحبها مش عشان هي بنت عمو لا بيحبها حب ابو قلوب حمره و دبديب 
مراد .. نورين 
نورين بسعاده .. مراد اده انت جيت النهارده مش كنت بتقول هتيجي علي اخر الاسبوع 
مراد بحب .. مقدرتش ابعد عنك اكتر من كده وحشتيني 
نورين كسوف و شها قلب فروله .. انت كمان وحشتيني 
مراد شدها لحضنو و هي رأسه بقة علي صدرو تسمع دقات قلبو 
كل ده تحت انظار جاسم اللي كان بيتمنا يكون مكان مراد و الحقد ملا قلبو  علي مراد وبقا كل هدفو انو يدمرو 
** عوده من الفلاش باك **
جاسم .. ولسه يا مراد انت مشافتش حاجه لسه يام هتشوف جاسم نصار هيعمل ايه
و شرب الكاس دفعه واحده و حطم الكاس بغضب في الأرض تحول الي أشلاء صغيره 
________________
عند ريان خلص شغل زي العاده و مروح حب يوقف علي الكورنيش الجو كان جميل و الدنيا هدوء إلي أن سمع صوت بكاء 
هي .. اهي اهي يعني خلاص 
ريان في نفسه .. مين دي و بتعيط كده لي ربنا معاها اكيد حد مات عندها عشان متائره اروح اوسيها ولا مليش دعوه انا معرفهاش 
هي .. عااا اهي اهي يعني مش هلقي تاني اهي اهي 
ريان .. لا انا هروح حرام شكلها زعلانه اوي اكيد حد يقربلها جامد 
مشي ريان و وقف جنبها و طلع منديل القماش بتاع البدله بتاعتو و ادهالها
ريان .. اتفضلي يا انسه ربنا يرحمه 
هي خدت المنديل منو .. شكرا 
ريان .. يقربلك أي اللي بتعيطي عليه جامد كده 
هي ببكاء حاد .. صباع الروج بتاعي اهي اهي 
ريان .. اه ربنا ير ولم يكمل كلمه مين يا ما 
هي .. اي مش سامع بقولك انا مضايقه دلوقتي و شكرا علي المنديل 
ريان .. مضايقه وكل اللي انتي عمله ده و في الاخر يطلع صباع روج روحي منك لله يا شيخه 
هي .. اي ده انت هتغلط و بعدين انت ايش فهمك ده درجه انا قلبت عليها البلد كلها لحد ملقتها لي حق اعيط ولا لا 
ريان في نفسه .. مجنونه دي ولا اي كل المناحه دي عشان صباع روج بس أقوال اي الصبر يارب و لسه ياما هنشوف 
هي .. شكرا يا علي المنديل 
ريان ..  العفو يا ستي سلام عشان مقطعش عليكي اللحظه الي انتي فيها اسيبك مع زكرياتك مع المرحوم أو الضائع ايهما أقرب 
هي .. عااا فكرتني ب المرحوم اقصد الضايع 
سبها ريان و مشي وبقا يقول دي أخرت اللي ينوي يعمل فعل خير 
_________________
عدة أيام و الاوضاع مستقره مراد اتنقل ل اوضه عاديه و بقا يتعافه بشكل ملحوظ بس عقلو مع اللي خده قالبو 
كريمه .. حمدالله علي سلامتك يا حبيبي 
مراد .. الله يسلمك يا كرمله 
كريمه .. معلش مسئلتش عليك كل ده كنت مع نورين يا حبيبي 
مراد قلبو دق جامد أما سمع اسمها .. هي عامله اي دلوقتي احسن 
كريمه .. بخير يا حبيبي بس مش عارفه مالها انتو مخبين علينا حاجه انا مش مرتاحه ل نورين حسه أنها بتفكر في حاجه او هتعمل حاجه 
مراد .. حاجه اي يا خالتو متقلئنيش عليها نورين مالها 
كريمه .. والله يا ابني العلم عند الله وحده ربنا يسترها انا مش مرتاحه 
____________________
اما عند نورين التفكير قتلها مش عارفه تعمل اي هي حاسه انها اتسرعت عوزه تعيد حساباتها من بعد الفتره اللي فاتت بقت حاسه بضياع و مش عارفه تعمل حاجه ولا عارفه تتكلم مع حد خالص حتي مامتها اللي هي اكتر وحده هتنصحها و هتفدها مش عارفه تكلمها عشان كده هي محتاجه حد تاني بعيد كل البعد عن الاحداث دي كلها 
نورين في نفسه .. مفيش غيرو هو اللي هيساعدني 
ومسكنت تلفونها و جابت رقمو و قرارت تكلموا عشان هي محتاجه تبعد فتره تعيد حساباتها 
نورين بصوت هادئ متعب .. جاسم 
_________________
اما عند جاسم كان مشغول في الشركه بتاعتو 
السكرتيره .. اي حاجه تاني يا فندم 
جاسم .. لا كده تمام في أي اجتماعات تاني 
السكرتيره .. لا كده مفيش اي اجتماعات النهارده 
في الوقت ده تلفون جاسم رن برقم نورين هو اصلا محتفظ بي من زمان و مستني اي مناسبا عشان يكلمها هو بس اللي حصل خالف توقعاتو 
بقا مش مصدق نفسو أن هي اللي بترن فعلا مفقش غير علي صوت السكرتيره 
السكرتيره .. اي اوامر تاني تاني يا جاسم بيه
جاسم بصوت حاد .. لا واتفضلي و مدخليش حد معايه تلفون مهم 
انصرفت السكرتيره و جاسم قلبو بيرقص ومش مصدق نفسو ورد 
جاسم بصوت عاشق .. نورين 
نورين .. ايوا انا يا جاسم انا محتاجه مسعدتك 
جاسم بقلق .. خير يا نورين في أي قلقايني 
نورين .. انا في المستشفي و عوزه اخرج بس مش اروح علي البيت محتاجه ابعد فتره ممكن تساعدني 
جاسم بقلق زائف و قلب يرقص من طلب مساعدتو هو وليس ذالك المراد .. مستشفى اي  ولي قولي بسرعه وانا جي 
نورين .. مستشفي مراد انا و مراد عملنا حدثه 
جاسم .. انا ثواني و اكون عندك 
نورين .. ازاي مش انت في القاهره هتيجي اسكندريه ازاي بسرعه دي 
جاسم .. انا في سكندريه كان في شغل بخلصو في شركتي اللي هنا انتي نسيتي ولا اي 
نورين .. ماشي يا جاسم انا مستنياك سلام
قفل جاسم و راح علي المستشفى وهو مش مصدق أن دي نورين اللي كانت قبل متعمل حاجه كان لازم يكون مراد عارف بيها قبل اي حد و بقا عندو احساس أن اللي جي كله هيكون في صالحه 
وفجاه حصل 
يتبع ……
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد