Uncategorized

رواية تصادم في الحب الفصل السابع 7 بقلم آلاء محمد

 رواية تصادم في الحب الفصل السابع 7 بقلم آلاء محمد
رواية تصادم في الحب الفصل السابع 7 بقلم آلاء محمد

رواية تصادم في الحب الفصل السابع 7 بقلم آلاء محمد

‏”أعتذر إليك إن بدا لك شيء عكس أني أحبك، الحياة متعبة وتضطرنا لإظهار غير الذي فينا دون أن نشعر، أنا دائمًا أحبك.”
صباح يوم جديد ملئ بالاحداث 
تستيقظ باكرا لكي تحضر فطار لزوجها قره عينها حبيبها و رفيق دربها تقف في المطبخ و تغني اغاني الحب و العشق غافله عن الذي استيقظ ولم يجدها بجانبو خرجا للبحث عنها وجدها تحضر اشهي الطعام و رائحه القهوه تعبي أرجاء المكان و صوتها الذي يعشقه يردد في المكان بكلمات الحب و العشق وقف خلفها طبع قبله في تجويف الرقبه افقدتها الحركه و اربكتها 
زين .. صباح الخير يا حبيبتي 
نادين .. صباح النور يا حبيبي ثواني والقهوة تكون جاهزه
زين بحب .. تسلم ايدك يا حبيبتي بس تعرفي احلا صباح اللي اصحه كل يوم علي عيونك دي 
نادين بخجل .. ربنا يخليك ليا يا حبيبي واقدر اسعدك 
زين بحب .. بعشقك ربنا يقدرني انا واقدر اسعدك 
ممكن بقا تروحي ترتاحي وانا هكمل باقي تحضير الفطار 
نادين .. يا حبيبي انا قربت اخلص روح انت عشان تلحق تنزل عشان الشركه 
زين بمشاكسه .. ومين قالك أن انا نازل انا النهارده هقضي اليوم معاكي 
بقلمي الاء محمد_______________________
اما عند نورين اول ما قالت ل كريمه أنها طلبت مساعدة جاسم و أنها محتاجه تبعد و القلق تمكن منها فهي تعلم ما نتيجت فعلت ابنتها هذه و ماذا سيفعل مراد ورد فعلو مهما كان الأمر يجب أن تحلو هي و هو ولا داعي لدخول طرف آخر بينهم 
كريمه بقلق .. انتي ازاي تعملي كده اكيد مراد مش هيسكت 
نورين بهدوء .. يا ماما انا محتاجه ابعد شويا بعيد عن أي قلق 
كريمه .. يا بنتي اي كان اللي حصل اقعدي انتي و مراد و حلو بينكو مفيش داعي لكل ده 
نورين .. انا خت قرار لازم ابعد شويا كل واحد محتاج يعيد حساباته وده  اخر كلام عندي
بقلمي الاء محمد ______________
يخطو داخل المستشفى ولا يصدق أنها هي من طلبت مساعدتو بعد كل المحاولة لكي تكون بجوارو هو وليس غيرو لطالما كان يغار من قربها منه قطع تفكيره علي صوت يعرفه جيدا 
مراد .. جاسم رايح فين
جاسم ببرود ..انت مالك بس هقولك جي اطمن علي  نورين في مانع 
مراد بغضب  .. انت ازاي تتجرأ وتيحي مكان يخصني و كمان تسئل علي نورين 
جاسم بغضب .. هي اللي طلباني وانا مش هتاخر عليها 
مراد .. طيب اتفضل اطلع برا و متدخلش في اللي مش ليك فيه
جاسم ببرود .. مش ماشي من هنا غير لما اشوف نورين ولي عندك اعملو 
مراد بغضب ضرب جاسم بونيه في وشو و هو كلو غيظ منه و قال .. ابعد يا جاسم  عن نورين ملكش دخل في اللي ميخصكش 
قطع كلمهم صوت كريمه والقلق ينهش قلبها هي تعلم بفعل ابنتها أنها تضع البنزين بجانب النار و لابد من حدوث انفجار قريب 
كريمه بقلق .. مراد جاسم ميصحش كده انتو مش صغيرين و بعدين راعو احنا فين 
جاسم .. والله انا جيت عشان خاطر نورين و عمري مهتاخر عنها ابدا 
تهجمت ملامحو و تناسا وجعو و شعور الإعياء عندما ذكر اسم حبيبتو فهو يعلم نوياه جيدا ولما يريد أن يتودد إليها لطالما حاول و لكن كان يقف في وجه لم يحتمل أكثر من ذلك لكم وجه مره آخره  و تحدث بعصبيه 
مراد .. وانا بقولك اطلع بره و نورين خط أحمر مش هسمح آن واحد زيك يفكر يقرب منها
جاسم .. واحد زي اللي انت اتخطيت حدودك معايه وانا بعد كده مش هسكتلك تاني يا مراد مش انا اللي يسكت علي الاهانه
مراد .. اللي عندك اعملو و يلا اطلع من هنا مش هتشوف حد 
ولكن قطع كلامهم صوت من تعذب قلبو فهو يغار عليها حد الجنون من اي شخص يحاول أن يتواجد بجانبها فما بالك بذلك الاحمق 
نورين .. انت باي حق تتكلم عن لساني 
مراد بقا واقف مش عارف يعمل ايه عشان يخلي نورين تديلو فرصه يفهمها ايه اللي حصل وان هو عمل كل ده عشان محدش يفكر ياذيها وانا حياتها اكيد لسه في خطر  
مراد .. نورين انتي مش فهما حاجه خليني انا افهمك 
نورين .. انا مش عوزه افهم كفايه اوي اللي شوفتو لحد كده فعلا الطيور علي أشكالها تقع وانت و هي ليقين علي بعض اوي 
تهجم ملامحو و لم يصدق ما يسمعه الم تثق فيه يوم واحد كي لا تصدق كل هذه الافاعيل الكاذبه 
كاد أن يتحدث ولكن مرآة هي ولم تنتظر أن تسمع اي شئ بعد الان 
جاسم ب ابتسامه خبيثه .. عن اذنك يا مرات عمي الحق نورين عشان هي لسه تعبانه 
ولكن هو لم يفقد الأمل ذهبا خلفها و امسكها من معصمها و تحدث  
مراد .. ايه اللي انتي بتقوليه ده انتي مش عارفه حاجه 
هي تتالم تريد الثائر لكرامتها و عشقها منهو فهو خائن و كاذب تريد أن تبعد لكي لا تكون عبء عليه بعد الآن ولا الشفقه منه بدافع الحب تريد أن يحظا بقرب من تشبهو فهي أيضا خانتها و خانت صداقتها اخذت منها من هو كانت تعتقد انهو ملك لها 
نورين .. وفر كلامك يا دكتور مراد عشان الكلام بينا انتهي بعد اذنك 
همت برحيل ولكن يده كانت الاسبق امسكتها مره آخره  و حاوطتها لم يعبأ بمن حولهم فقربها شئ محبب علي قلبه أما بعدها فهو بالنسبه له الموت اما هي دقات قلبها تقسم ان من حولها يستمع لها فقربو مهلك مدمر كفيل أن ينسبها اي شئ ولكن ماذا تفعل مع من عذبها و خانها من و جهة نظرها تلك الحمقاء 
نورين .. ابعد لو سمحت خاليني امشي 
مراد .. عشان خاطري خاليكي وانا اوعدك اني هفهمك كل حاجه بس في وقتها 
كادة أن تلين و تستمع له فهي لديها احساس أن ثمت خطب ما و لكن تأتي الرياح بما لا تشتهي السفن أفاقت علي صوتها 
روان .. مراد أي اللي قومك دلوقتي يا حبيبي الدكتور لسه مئذنش بخروج 
ماذا حبيبي تأخذ شئ ليس لها و تقول لهو باسمي كنت اصفو بها امامها يا اسفي علي من يعذب قلبي 
نورين .. اظن مفيش داعي أفضل وقفه اكتر من كده يلا يا جاسم 
اما هو فكان يشاهد و التوتر  يتملك منه فهو يعلم تأثيره عليها لطالما كانت تستمع إليه حتي وان كان يوجد شي كبير فهو قادر علي تغير رئيها  اللي أن آتي في بالو أن يستعين بها فقام بارسال رساله قصير لكي تأتي  ( سيبي اللي في ايدك و تعالي بسرعه مراد و نورين بيتكلمو و نورين شكلها هتسمع كلام مراد الحقي قبل ميضيع من ايدك )  تكون بجوار لكي تسهل عليه أي شئ ابتسم بمكر وهو يشاهد تغير ملامح نورين من اللين الي الغضب و فقدا الثقه مره آخره و تحركو بسرعه كبيره الي السياره و هو خلفها 
بقلمي الاء محمد______________________
تذكرها وهو منهك في العمل و تبسم ابتسامه ساحره علي فعلتها و بكائها علي شئ تافه من و جهة نظره ولكن ذو قيمه من نظرها لكي تبكي عليه بشده افاق علي خبت علي باب المكتب حتي اعطاء إذن الدخول 
ساره .. مساء الخير يا ريان 
ريان .. مساء النور اتفضلي 
ساره .. معلش بعطلك بس معلش مقدميش غيرك 
ريان .. لا ولا يهمك بس خير قلقتيني 
ساره .. أنا مطره اسافر اخر الاسبوع ضروري و مش عارفه هغيب قد ايه 
ريان .. ماشي بس في حاجه اقدر اساعدك فيها اتكلمي علطول 
ساره .. انا بقترح اجيب وحده مكاني لحد ما ارجع تمشي الشغل في غيابي عشان مش ضامنه ارجع أمتي بصراحه 
ريان .. اوكي معنديش مانع بس معتقدش هنلقي واحده تمشي الشغل زيك في الوقت القصير ده 
ساره .. لا ماتشلش هم من الناحيه دي اطمن انا عندي وحده بيرفكت في كل حاجه 
ريان .. خلاص بكره اتكلم مع زين و نبقا نشوفها تكوني بلغتيها 
ساره .. إن شاء الله شكرا يا ريان 
بقلمي الاء محمد_________________
عداء كام يوم و مراد صحتو اتحسنت عن الاول بس نورين لسه علي موقفها ومش مديه مراد فرصه رغم محاولاته معاها عشان ترجع تاني اسكندريه مفيش داعي لكل ده لكن هي بردو مصممه علي كده  
كريمه .. يا ابني ريح قلبي و قولي حصل ايه ولي نورين بعدة كده 
مراد بضيق .. متقلقيش يا خالتو نورين قريب هترجع انا مش ساكت 
بقلمي الاء محمد____________________
اما في الشركه ساره جابت واحده مكانها و ابتدأت تدريبها في الأيام اللي هي لسه موجوده فيها و الدنيا كانت تمام و البنت كانت بيرفكت فعلا و اتعلمت بسرعه كأنها كانت معاهم من سنين مش ايام لسه و هي خالص جاهزه تستلم مكان ساره 
ساره .. بجد انا فخوره بيكي هترفعي راسي 
هي .. حبيبتي يا سوسو إن شاء الله هشرفك متخفيش 
ساره .. انا و ثقه فيكي بس عوزاكي تفصلي بين الشغل و حياتك برا الشركه 
هي .. ههههههه لا متخفيش انا في الشغل معنديش ياما ارحميني
ساره بقلق .. اهو بدأنا ربنا يستر بقولك ايه شويا كده و هيكون في اجتماع عشان تتعرفي علي زميلك احنا هنا تيم واحد 
هي .. متقلقيش بقا و فوكي كده يا سوسو 
بقلمي الاء محمد______________
أما معتز رجع من المستشفى بدري بعد مدور علي ميرا و ملقهاش خلص شغل و روح
والد معتز .. ابن حلال تعال دانا عامل حبت سمك حكايه جيت في وقتك 
معتز .. مساء الخير يا سيادة المستشار من ناحية حكايه ف الريحه حكايه فعلا 
والد معتز .. امال يا بني ده معمول بمزاج يلا اقعد خالينا نتغداء سواء 
قاعد معتز هو و والده في جو جميل بين الضحك والهزار قد ايه علقة معتز بوالده جميله اللي يشوف يقول انهم صحاب مش اب و ابنه خالص حبو عيالكو يجماعه عملوهم زي منفسكم تتعملو حتي لو مرات بمواقف مكنتش بتحبها مش لازم تجربوها في عيالكو بالعكس خاليكو الحنينه هي اللي بنكو وراعو ربنا فيهم عشان هما كمان يراعو ربنا فيكو لما تكبرو و متنسوش ( داين تدان في كل حاجه ) 
يتبع ……
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد