Uncategorized

رواية سيلا الفصل الثامن 8 بقلم فاطمة الدمرداش

  رواية سيلا الفصل الثامن 8 بقلم فاطمة الدمرداش

رواية سيلا الفصل الثامن 8 بقلم فاطمة الدمرداش

رواية سيلا الفصل الثامن 8 بقلم فاطمة الدمرداش

منال:انا عندى 10مليون 
هسحب مليون 
مازن:يا حلاوة ياولاد 
مازن:بصى مافيش حل غير انى اسرق الشنطه الفلوس 
منال:مينفعش امى تقتلنى فيها 
مازن :ياعبيطه متقلقيش طيب خلى امك تمسك شنطة الفلوس وانا 
هسرقهم ومش هتقدر تكلمك عشان  هى المش مسكاهم كويس 
منال:ماشى سلام دلوقتى 
مازن :سلام
مازن:ايوه بقى خلينا نعشلنا يومين  10مليون يا منال 
بالفعل ذهبت منال وسحر إلى البنك لأخذ النقود 
سامى لمازن:يعم انت واثق ف الانت هتعمله ده 
مازن :ايوه يعم انت خايف ولا اى
سامى:لا طبعا مش خايف بس مقلق من الموضوع 
خصوصا انه بنك وكاميرات والشغل العالى ده 
مازن:بقولك من اولها كده لو خايف تركن على جنب 
سامى:لا خلاص مش هينفع اسيبك 
مازن:بص اهم طالعين بس يعدوا شارع البنك ده 
ونفذ الخطه
سامى :تمام
منال:تنظر حوالها مرارا وتكرارا 
ثم تصرخ ف وجهها فجأة تلك الأفعى سحر  
مالك يبت بتبصى يمين وشمال ومش على بعضك ليه 
منال: لا مافيش حاجه يماما عادى يعنى 
سحر:مش مطمنالك يالا اركبى العربيه خلصينا 
منال:لا يماما انا عايزة ادخل المحل الاخر الشارع ده 
سحر:بت شغل البنات ده مبحبوش عايزة تعملى اى هناك هو حد عنده هدوم ادك ولا ميكاب 
منال:طيب ندخل ناكل ف المطعم ده ومتقليش لا بقى 
سحر:ماشى مع انى مش مطمنه ابدأ ليكِ
ذهبوا باتجاه المطعم 
ولكن فجأة مازن أخذ حقيبة النقود واختفى وكأن الأرض انشقت وابتلعته 
سحر:يالهوى 
الحقونا يا ناس اتسرقنا
منال :بتمثيل لا المشروع ابتاعى البحلم بيه راح ف ثانيه   
وظلت تصرخ حتى أتت الشرطة واخبرتهم بما حدث 
الضابط :متخافيش الكاميرات جابت كل حاجه 
سحر بقهر حسبى الله ونعم الوكيل ف ولاد الحرام 
منال: ف وسط بكاءها نظرت إلى امها مين الولاد حرام بس 
امال البنعمله ف الناس ده اى 
عند سيلا كانت تنظر من شُرفة المنزل بحزن وتريد أن تخرج من هذا السجن العين ثم بكت عندما بدأت التفكير ف امها وابها 
كيف حالهم 
ومن جهة  أخرى تفكر كيف ضحوا بها وهى ابنتهم الوحيد 
عقلها بدأ يتلف من كثرة التفكير 
سمعت صوت ف الغرفه نظرت بلهفة إلى الخارج 
ليضع عصام يده على أن سيلا قائلا :انا جاى اخرجك من هنا 
متخافيش 
بعدت سيلا يد عصام بسرعه عن فمها وهتخرجنى ازى بقى 
عصام ملكيش دعوه 
المهم أنك تطلعى بسرعه عشان أمك تعبانه اوى 
سيلا بدموع :ماما فيها أى 
عصام :مش وقت بكى دلوقتى يالا بسرعه البسى قبل ماأمى تيجى
سيلا:حاضر 
لبست سيلا :انا جاهزة يالا بينا 
عصام:نظر إليها بابتسامة ماشى يالا بينا 
ف مركز الشرطة  بعد ساعه من البحث إحنا جبنا رقم  المتوسكل وكل كام ساعه هيكون المجرم 
ليدق قلب منال خوفا من أن تكشف خطتها فالعواقب وخيمه 
لتقف ف زواية وتقوم بالإتصال على مازن 
لتطمن عليها وتخبره بما جرا
منال:فينك الشرطه جابت ف الكاميرات 
مازن:بضحك متخافيش انا مش باين ف الصورة 
منال:والرقم العلى المتوسكل 
شكلك متعرفيش مازن كويس 
المتوسكل سرقته من واحد صاحبى ورجعته دلوقتى 
هو الهيشيل اليله 
منال:لا بجد برافو عليك سلام دلوقتى
سلام 
عدة نص ساعه وكان المتهم هناك 
والله يا باشا مش انا
الضابط ضربها بالقلم ولا اتعدل معايا 
الفلوس فين 
والله ياحضرت الضابط ماختش حاجه 
ازى اصحى من النوم  القى نفسى سارق مليون جنيه 
والله ماليه ذنب 
الضابط شكلك هتتعبنى معاك 
خدوا الحجز وعملوا مع الواجب 
ليصرخ المسكين وتنهمر الدموع من عينيه 
صدقنى ياحضرت الضابط مليش ذنب والله 
نظر الضابط إلى سحر تقدرى تمشى دلوقتى حضرتك وسيبى رقم فونك
وانا بعد التحقيق مع المتهم هنتصل بيكِ تاخدى الفلوس 
سحر كتر خيرك ياحضرت الضابط 
دخلت سيلا يبطئ إلى غرفة امها وجدتها تنظر إلى صورها بحزن والدموع ف عينيها وحشتينى يابنتى 
سيلا:وحشتينى اكتر يماما 
سوزان بسم الله الرحمن الرحيم 
أنا مش مصدقه انا تعبانه ولا ف اى 
انتى سيلا اوى 
يا ناس هتجنن
مسحت سيلا دموع امها برفق 
ثم حضنتها وحشانى اوى يماما 
ليدخل أبها أخص عليكى 
فضحكت سيلا احتضنت أبها ثم نظرت إليه نظرت عتاب قائله 
كده يا بابا تعمل فيا كده 
نظر أليها بحزن من حقك تعتبينى وتزعلى بس غصب عنى وانا هطلقك منه 
سيلا بلهفه وانت عرفت مكانى ازى 
مصطفى الفضل كله لله ثم عصام بيه 
عصام:عصام بس يا استاذ مصطفى انا زى ابنك بردوا ولا اى 
ضحك مصطفى:انت ابنى المجبتوش 
عصام بمناسبة الحظة السعيدة دى عايزين نطلع ونحتفل 
سوزان :عصام عنده حق 
مصطفى :انتى مش تعبانه 
سوزان :شوف الراجل حسابك معايا بعدين 
انا خفيت من اول ما شوفت سيلا اصلا
ضحك الجميع 
سيلا:ربنا ميحرمنى منك ويديمك ليا يااحلى ام فالدنيا كلها
سوزان:ويبارك فيك يابنتى 
عصام:وبعدين بقى مش هنخلص من الجو ده 
اسكت يابكاش انت 
عصام انا  يا طنط ثم ضحك يالا بقى انا هستناكوا تحت 
دخلت سحر وهى بتقول لمنال يافقريه يا وش النحس 
مليون جنيه يضيعوا كده
منال:لا والله على اساس انا كنت ماسكه الفلوس 
مش انتى الكنت مسكاهم انتى المش متحمله مسؤليه 
وكمان بدارى على مصيبتك وبتتهمينى انا 
سحر:اخرسى وبعدين استنى 
كده احنا انى دخلنا علطول وانا قافله بالمفتاح 
منال اه صح دا الباب كان مفتوح بس اوى 
سحر:يالهوى يالهوى بت ياسيلا 
هى فين كلنا هنروح ورا الشمس 
البت راحت فين ومين فاتحلها 
ثم فجأة تذكرت 
يتبع…
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!